AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.141

Vad är en Premiumbil?

Sida 4 av 9
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men BMW / MB har "stulit" karossdrag från varandra - och andra också. Se bara inredningen i nya S-klass som är en direkt kopia på E65ans inredning. I Lexus modellprogram ser jag inget som är likt BMW/MB, däremot är XC90 på många sätt lik RXen.

Som sagt, det endar varumärket som faktiskt slitit under lång tid är Mercedes. Audi var för så lite som 10 år sen ett varumärke väldigt långt ifrån att vara "premium". Och även BMW är nya på premiumhimlen jämfört med MB.

Dessutom ligger Lexus väldigt långt fram när det gäller modern teknik som tex hybridbilar, där MB, BMW och Audi ligger långt ifrån.

Givetvis har Lexus mycket gemensamt med Toyota Corolla. De byggs ju av samma tillverkare! Att det sedan inte är många komponenter som stämmer överens är en annan sak.

Däremot så tycker jag inte att det är något negativt med att Lexus är tillverkade av Toyota. På samma sätt som det inte är speciellt negativt att Audi är en del av VW.

Mvh,
Kalle
Jag vågar sätta både det ena och det andra på att Olof aldrig kört en Lexus.

Du har totalt missat vad deras bilar förmedlar.

Olof: Var påstår jag att bilar som uppfyller kriterierna som jag listar på andra sidan automatiskt innebär att de är premium?
Jag personligen tycker det är under all kritik att det förekommer på en bil i premiumklassen, vilket de flesta säkert håller med om. Bilen har andra kvaliteer som väger upp dessa fel, men det är inte mindre pinsamt för det.

Att överladda är ett ganska stort steg att ta och jag tycker absolut det är jämförbart med att byta axel för drivning. Mercedes pysslar med både och som exempel och de är premium har det konstaterats.

I England är Bmw lika vanligt som Volvo/Saab är i Sverige, där är inte Bmw ett dugg premium som jag förstog det när jag jobbade där i somras. Så visst är det landsberoende. I Usa är framförallt Volvo väldigt premium.

Vad har bilintresse att göra med om en bil är premium eller inte?

Att jämställa lexus med en toyota corolla tar debatten till sandlådenivå.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
"Vad som är en vanlig bil och vad som är premium är inte alltid gott att säga. Honda Accord vill i alla fall vara en premiumbil, vilket innebär att den konkurrerar med bland annat Volvo S60, Saab 9-3, Audi A4, Rover 75 och Alfa 156. Finast i klassen anses BMW 3-serie och Mercedes C-klass vara. Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Vectra och Toyota Avensis är däremot inga premiumbilar. Franska bilar är heller inte premium hur välutrustade och bekväma de än är. Man kan nog säga att en premiumbil i kraft av någonting kan säljas till högre pris än en vanlig bil."

Ovanstående citat hittade jag helt snabbt från Teknikens Värld. Rätt eller fel - det visar i alla fall hur olika vi ser på vad skall anses utgöra en premiumbil. Däremot tycker jag nog slutklämmen är ganska bra, dvs. att en premiumbil i kraft av någonting kan säljas till högre pris än en vanlig bil. I så fall spelar ju varumärket en viktig roll, och Lexus blir definitivt en premiumbil.

För övrigt så har jag kört Lexus vid två tillfällen. Den ena bilen var en GS någonting. Fin, fräsch, påkostad. Helt klart en premiumbil som jag ser det, men för tråkig för min smak. Senast körde jag en RX. Inte helt tokig, även om jag inte skulle köpa den. Också en premiumbil, inget snack.
wendtan:

Du har helt rätt i att jag aldrig kört en Lexus därav uttalar jag mig inte om körkänslan öht. Men jag ser konstigt nog aldrig reportage som "den nya M3-mördaren" eller liknande när jag läser om Lexus. Däremot har jag åkt i Lexus och provsuttit flertalet. Jag tycker "exklusiviteten" känns konstgjord, det finns ingen substans bakom, ingen historia, ingenting. Slutsatsen i de flesta recensioner jag läst är just att Lexus:en är en jättebra bil men utan nisch och personlighet vilket jag tycker stämmer rätt bra med min egen uppfattning. Men jag får väl ge mig ut o provköra en Lexus och återkomma med kommentarer om körupplevelsen.

Klargjorde ju nyss att jag INTE jämställde Lexus med Corolla.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Kontentan av diskussionen är att; en premiumbil inte behöver lyda under x antal stadgade kriterier. Det som gör bilen premium är ingenting annat än den image den själv har skapat, samt kontexten. Bilen som är premium här och idag, kan anses vara banal någon annanstans.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lexus har länge enbart koncentrerat sig på USA marknaden, vilket gjort att det tagit allt för lång tid innan de nya modellerna har kommit till europa. Därför har lexus modeller väldigt ofta varit en generation äldre än sina testkompisar.

RS400h har vunnit mycket ros, liksom RX300 när den kom, de ihop med IS/GS modellerna är mer eller mindre de som funnits i Sverige. Men lexus är på gång, och jag tror att om de utvidgar deras förmånliga privat-leasing avtal så kommer de att vinna mycket mark.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Man kan aldrig tvätta bort att Lexus är av fabrikatet Toyota!

Lexus kommer allttid att dras med Toyota, knappst något eget märke hur bra, tyst, kraftfull, snabb, komfortabel, "snygg" den än är så är det fortfarande en "fucking" Toyota (om än väldigt ovanlig och spektakulär sådan), det är där skon klämmer för dem som vill synas och framföra ett fordon med klass och märkesstatus som ett premiummärke utmärks med, Toyota har inget sådant inarbetat.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frifart: Tror du är lite trångsynt, förarna av Mercedes S klass tex är väldigt konservativa, trots att Audi och BMW gjort mycket bra bilar så säljer Mercedes överlägset fler S klass, fler än vad Audi och BMW säljer ihop av A8 och 7serien. Ändå har Lexus lyckats att roffa åt sig dessa typer av kunder. Något man inte gör om bilen inte är premium och väldigt bra. Räcker med att titta på VWs praktfiasko med Phaeton. Kanske en utav klassens bästa bilar, men till vilken hjälp då?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
VW ska inte satsa på en klass för högt, de producerar bilar för folket och det är synnerligen inte Phaeton, dyr och vräkig därför går det som det går.

Jag har en bestämd åsikt om att de som väljer Lexus framför MB eller BMW gör det pga den driftsäkerhet Toyotabilar i allmänhet sägs ha (samt möjligen serviceandan), här kan de alltså nyttja Toyota, trots att de är förknippade med tråkiga plastiga pensionärsbilar. Köper man det "bästa" dyraste och mest komfortabla förväntar man sig en hög tillförlitlighet, Bangle generationens BMW bilar är inte de mest tillförlitliga och därför har säkerligen flertalet ägare tröttnat och valt Lexus just pga detta. Aldrig att man väljer en Lexus av någon annan anledning, när den är sämre på nästan allt samt dyrare i många fall. Jag glömer inte Teknikens världs test mellan BMW 735 och Toyota Lexus, äckligt jämnt blev det men knapp seger för 735an delvis pga lägre pris men mer underhållande att köra.
Jag tycker nog faktiskt att FRIFART har en del poänger.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Frifart.
Hur är det med minnet?
Kommer du ihåg rubriken när dom testade 735 mot Lexus LS400....den säger allt!

Flåklypa
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frifart: Vad exakt är bmwn bättre på? Rosta? Ha dåliga spindelleder? Kontroversiell design? Även MB har dragits med stora kvalitetsproblem de senaste 5-6-7 åren.

Tillförligligheten i en prestigebil är viktig, liksom en hög servicegrad. Varför väljer folk Amex över Visa? Uteslutande pga servicegraden.

Känns som om vi inte kommer mycket längre i debatten faktiskt, slutsats Audi är en förbättrad skoda, Lexus en gammal Toyota, BMW är en bil för nyrika med kort historia (och körs av folk som egentligen vill ha en Mercedes) och Mercedes är det enda varumärket som faktiskt är premium, trots rost, fwd och skåp/transportbilar i modellprogrammet.

acey,

"...så säljer Mercedes överlägset fler S klass, fler än vad Audi och BMW säljer ihop av A8 och 7serien..."

Har du siffror som bevisar detta? Jag är skeptisk, om du ursäktar :)

Mvh,
Kalle
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Bra sammanfattat, sätt punkt nu...

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kalle Hansen: Det stod i någon AMS förra året, jag ska se om jag kan leta reda på de exakta siffrorna.

Nej, någon punkt för denna debatt tänker jag inte sätta, eftersom det inte finns några rätt/fel och eftersom jag inte alls håller med om det acey skrev som, vad jag tolkar som ironiskt menad, slutsats.

Jag tycker att det är en intressant diskussion. Framförallt är det intressant att diskutera vilka premiummärken som är på dekis, och vilka som är morgondagens premiumbilar, trots att begreppet i sig är lite löjligt och flummigt.

Mvh,
Kalle
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det är sant Kalle, det känns bara som en debatt utan slut. Begreppet premium är ju helt individuellt från person till person. Bilbranschen själva borde väl ha någon definition för ordet, och vilka kriterier en bil ska uppfylla. Och visst är begreppet flummigt och löjligt... Detta blir nog mitt enda inlägg i denna debatten, eftersom jag inte vet vad premium egentligen betyder, och bedömmer mest bilar efter pris kontra kvalitet, körglädje, utseeende och andrahandsvärde. Men dessa kriterier omfattar väl ordet premium kanske. Hmm, nu blir jag än mer förvirrad angående begreppet premium...;)

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
C.Svensson: Problemet är att bilbranschen aldrig skulle kunna enas, och dessutom är det konsumenterna som bestämmer vad som är premium och inte.

Morgondagens premiumbilar borde komma från japan om man ser till utvecklingen de har därborta. Närmast efter Lexus och Infinity att ta det steget är Subaru som efter många konstiga beslut och bilar äntligen börjat få ordning på ÅF och design. De kommer kunna fylla Saabs plats väl i tex Sverige.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
När man ser en Större nyare Audi bmw MB eller Lexus då ser man en premium bil. Även att det är rosthål i golvet om ett par år.Då är det helt enkelt en rostig premium bil med en troligtvis missnöjd bil ägare...Sen redan för 20 årsen när 535 an rullade runt här på gatorna i växjö så vände sig människor och kollade in bilen .Så "feta" bilar har bmw byggt länge och det blir nog bara bättre med åren.kan tänka mig att det var dåtidens premiumbil bla andra.

Just nu kör jag runt i dåtidens premium bil och trivs bra,just att folk vände sig om för 535:an för 20 årsen har jag fått bekräftat av en som kom ihåg en röd E-28 best.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.