|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
I ärlighetens namn så var den e36 jag hade väldigt plastig inuti också. På utsidan rostade den.....detta var en 96:a för två år sedan. Flåklypa |
|
|
Frågan är om det finns ett "premium" i t ex Golf klassen. Visst, Mercedes, Audi och BMW är representerade, men alla är "simplare" modeller utav större syskon med sämre "premium"-egenskaper. Personligen har jag svårt att se Golf som en premiumbil, klassledare visst, premiumbil nej. Likaså Polo. Dessa bilar är instegsmodeller in i "premiumvärlden" och du köper endel utav premievarumärket, dvs du kör BMW. Sen att det är en snikutrustad 116i är kanske inte så noga. Detta är också ett sett att urvattna det som är premium kring varumärket. Man kan ladda ordet premium med en mängd parametrar, många subjektiva. Men jag har svårt att ge t ex VW premiumvärde på någon utav sina bilar (även Phaeton). Därför är inte heller Golf premium, eftersom varumärket i sig in är premium-laddat från början. Däremot är 1-seriuen mer premium, men knappast premium. Hänger ni med? Det börjar bli rörigt. Sen finns det undantag, Landcruiser är ett sådant. Där är just "Landcruiser" varumärket och premium-laddat. |
|
| Premium är väl ett begrepp som endera uppfunnits av marknadsföringsavdelningar eller av motorjournalister? Frågan är om det någonsin fått en vettig defintion. | |
|
Flåklypa, "Ok, nya Passaten kan jag inte svara för men man får väl ändå säga att den är klassledande?" Förra passaten baserades på Audi A4, kanske den du tänkte på. Nåväl, jag tycker inte att Passat är klassledande. Klassledare i "mellanklassen" är BMW 3-serie. Nockenwelle, Så bra då att jag definierar begreppet nu då :D wendtan, I mitt tycke har bilförsäljarna inget alls att göra med bilens premiumvärde. Däremot så kan det indirekt spela en roll, om vi säger att ALLA BMW-försäljare vore inkompetenta drygputtar så inverkar det ju negativt på varumärkets värde, men så är inte fallet varken för BMW eller för något annat märke. Rötägg finns i alla branscher och i alla försäljningsorganisationer, men detta är en annan diskussion anser jag. Mvh, Kalle |
|
|
wendtan: Nej det kan jag väl hålla med om. Men det måste ju betyda att BMW har så attraktiva produkter att det kan mer än väl kompensera för dåligt kundbemötande el service, OM man nu upplever detta. Jag tycker ju inte att det räcker att man som Lexus uppfyller samma kriterier som Toyota och sen försöker producera s.k. premiumbilar genom att kopiera de tyska bilarna. För det första har ju Lexus en historia där de började med att sälja vanliga Toyota under falsk flagg. Sen har man bara kopierat bitar av design och egenskaper från de tyska "konkurrenterna" och fått ihop nån slags japansk tolkning som uppenbarligen skall vara en premiumbil. Att tillverka FWD bilar och sen gå över till RWD för att konkurrenterna använder det känns också som att vända kappen efter vinden, till skillnad från t ex BMW som använt RWD sen starten och alltid stått för ett eget koncept. Där menar jag att historia och tradition har stor betydelse. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Olof, Vilken Lexus är en falskflaggad Toyota och vilken Lexus är framhjulsdriven? Toyota byggde också bakhjulsdrivna bilar en gång i tiden :) Mvh, Kalle |
|
|
Olof: Du pratar om att vända kappan efter vinden, man kan enkelt dra paraleller där Bmw valde att överladda för att sen överge konceptet och sen återvända till det. Är det inte lite samma sak? Att kalla Lexus för en Kopia på de tyska bilarna är ju inte ens i närheten av sanningen. Bmw är ju väldigt akterseglade i detaljkvalitet samt tillförlitlighets avdelningen i jämförelse med Lexus. Man anar skygglappar i denna tråden, men självklart är uppfattningen premium väligt subjektiv. Ingen har kommenterat egenskaperna jag listar på första sidan i tråden av hur dessa egenskaper egentligen hör hemma hos ett premiumbilmärke. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Här hände det mycket under eftermiddagsvilan :-) Tror fortfarande att premium = vad lyxbilar var för 10-15 årsen bara att det bytt namn och låtit bentley och RR mfl vara lyxbilar.Sen tummat på gränserna vad premium är och står för. Sen känns en E-60 mycket mer premium än E-39 och värdet på premium kanske bara är en färskvara som försvinner mer ju längre bilen finns på marknaden. Mpower |
|
|
betan, Jag tror kanske att du satte fingret på det där med premiumkänsla! Kanske är det känslan av att köra en gedigen och modern bil, trots att den är 10 eller 20 år gammal? Denna känsla är ju högst påtaligt i exempelvis BMW. Mvh, Kalle |
|
|
Japp, nu ska vi bara få fram vad premium bil är...,bmw brukar kännas bra efter 10 år invändigt det kallar jag kvalite och känsla för att bygga bilar. Mpower |
|
Paap Reeder |
volvo, saab och exvis toyota har aldrig och kommer sannolikt aldrig heller att försöka bygga några premiumbilar. Dom har helt enkelt inte de rätta ambitionerna..... men gillar att svänga sig med uttrycket .... fast dom inte ens riktigt vet vad det betyder. MVH /// Paap R ... äger 2 riktiga premiumbilar. M535 + 750i |
|
Tänk globalt. I Italien är Volvo i allra högsta grad en premiumbil. Så även Lancia. Men ur ett svenskt perspektiv så blir Volvo svenssonbil, T6 eller inte. Men att diskvalificera BMW ur ett svenskt perspektiv är nonsens tycker jag. De ligger med i klungan däruppe tillsammans med t.ex. Audi, Lexus och Merca. Det är ju uppenbart sett ur kundundersökningar, tester med mera . Men, visst, vi kanske lägger olika värderingar i ordet "premium". |
|
|
wendtan: Åja, det är ganska stor skillnad på att byta axel för drivning och att byta motorlösning tycker jag. BMW har dessutom turbo i 530d, 535d osv. Det är nog inte omöjligt att BMW släpper en turboladdad bensinare i framtiden. Det kan jag smälta, men däremot inte om de skulle byta till FWD. Jag håller inte med dig gällande detaljkvaliten utifrån de erfarenheter jag har. Bättre tillförlitlighet, javisst, troligtvis, men det är inte så att BMW är otillförlitliga. En person som anser sig ha ett större bilintresse och köper en Lexus finner jag ganska bisarrt. Då köper jag hellre en vanlig Corolla och sparar en slant. Det enda de profilerar sig med är driftsäkerhet och valda "lånade" konceptbitar från BMW m fl. Men smaken är som baken. Håller med dig om att kriterierna du skrev på förstasidan BORDE uppfyllas av alla premiumbilar, men det är inte samma sak som att ett uppfyllande gör valfri bil till premium. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Tänka sig, att definitionen av "premium" i princip blev den samma som "BMW" här på forumet. BMW är utan tvekan en premiumbil, i vart fall de nya modellerna. Därremot tycker jag nog att tex Saab är premium om man ser till tex USA-marknaden. Visserligen försöker de väl sabba det genom Subaru-modellerna men Saab är trots allt en europisk bil som skiljer sig betydligt från mängden av inhemska burkar. Att den skulle vara premium här hemma är väl mer tveksamt dock. Sedan kan man ju diskutera om en bil kan tappa sitt premium eller ej, om gamla 5-serie och 7-serie inte är premium bara för att prestigen har försvunnit. Gissningsvis är det väl inte så. Lexus är ju dessutom väldigt mycket premium, väloljad organisation och kvalitet som går utanpå det mesta, Lexus känsn dessutom betydligt er exklusiva än BMW, även det är viktigt om man ska prata premium. Visst har BMW känsla i knappar osv men med tanke på att BMW (och även MB) är överrepresenterade i förorterna så känns det inte riktigt som att man kan ta till sig snack om prestige och exklusivitet längre. BMW säljer ju otrolig bra, framför allt i Europa, kan en premiumbil ens vara en bästsäljare? |
|
| Instämmer med Olofs resonemang. Slutklämmen är så rätt den kan bli, nämligen att "kriterierna du skrev på förstasidan BORDE uppfyllas av alla premiumbilar, men det är inte samma sak som att ett uppfyllande gör valfri bil till premium". | |
|
Dåligt kundbemötande har ingenting med premium att göra, produkten i sig blir inte bättre för att kunderna bemöts mycket bra. Dock borde det vara en självklarhet att föreligger så att premium går hand i hand med bra kundbemötande. Produkten kan bli attraktivare om bra service erhålls, men det räcker inte för de som har pengar bryr sig inte lika hårt (som spararna som ska slå till på den nya Toyotan) och köper inte en produkt pga bra bemötande och service i första hand. Skulle premium innebära bra service/kundbemötande skulle Toyota mfl anses som premium bilar idag, och det gör det inte hur mycket de än försöker för deras inriktning är fel, tror inte de skulle klara det heller om de försökte! När man tittar runt ser man att antalet riktiga premiumbilar inte är så många, ha begär, attraktionskraft, körglädje, dynamik samt ett hårt inarbetat varumärke med intressant historia är inte allt för många som har. BMW, Audi, MB, (Jaguar) är de enda renodlade premiummärkena för standardbilar, konstigt nästan alla är tyskar vad kan det bero på? Är det inte lite märkligt att Toyota mm som ska vara så bra inte har någon attraktions- kraft och anses som tämligen ointressant fast folk änså köper dem? Sedan håller jag på vad Kalle sa att tex Porsche, Aston Martin, Rolls Royce, Ferrari, mfl hör hemma i en egen klass. |
|
|
Lika bissart som att en bilintresserad person (vad det nu har med premiumbilar att göra) köper en Lexus, minst lika bissart är väl påståendet att en sådan bil skulle ha något att göra med en Toyota Corolla. Lägger man sig på den nivån så dödar man debatten. Tyvärr har nog Jaguar fler Ford komponenter, och Aston Martin fler Volvo komponenter... |
|
|
acey: Jag jämställer inte Lexus med Corolla, däremot får jag i princip samma driftsäkerhet i båda. Sen är det klart att en Lexus är bättre på många sätt, men en i mina ögon japansk plastkopia är inte något jag skulle vilja betala premium-priser för. Jag vill inte ha en Kia Ophius, eller vad tusan den heter, heller, om den så är världens mest driftsäkra bil och jag får världens bästa kundservice. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Då har du missat hela grejen med Lexus. Men många premium köpare "offrar" gärna körglädje mot kvalité. Det är något som även bmw försökt göra med 7an, som knappast är mest körglad i sin klass. Bara att nämna lexus med Kia visar på att man tyvärr inte förstått vad Lexus innebär. Kopior på vadå? Fick möjligheten att ratta en SC430 i somras, det är design och även premium på ett sätt som 6serien endast kan drömma om tyvärr. |
|
|
Hur vi än vänder o vrider på det så blir ju subjektiva tolkningar, min är att Lexus bilar alltid sett slätstrukna ut och saknat ett eget designspråk. Titta på Kian jag nämnde och W210 så har du en likhet Kia-MB, Lexus har ju också "stulit" karossdrag från BMW,MB på samma sett enligt min mening, RX:en ser just ut som en japansk ML osv. MB och BMW är bilar och varumärken som byggts upp under lång tid och förtjänat sitt rykte. Det är stor skillnad mot Lexus där Toyota mer eller mindre tänkt "Vi vill bygga dyrare bilar" och det enda jag kan se att de står för som är unikt är driftsäkerhet, något som man f ö hittar i vanliga Toyota. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.