|
Sida 2 av 9
|
|
|---|---|
|
Flåklypa: Jag listar mina parametrar ovan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan. Jag såg inte ditt svar innan jag postade utan syftade på tidigare svar. Jag tycker också att Lexusen är Premium men egentligen är den inget annat än en dyrare Toyota (som i mina ögon är en mycket bra bil/organisation). Höjer man prislappen så blir bilen mer premium oavsett man vill eller inte och många betalar gärna för det också. Undrar hur många som tycker att Toyota är premium av de tidigare som svarat tidigare? :-) Flåklypa |
|
Helga |
Till Johan. Om din Volvo 145 är premium så måste du väl ha de luxe modellen antar jag och snobbaringar på fälgarna :-) //Helga |
|
Jag tycker inte det räcker att en premiumbil har god kvalitet och service. ;) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Jag var nära att skriva att Toyota är på väg att bli ett premiummärke, men hindrade mig själv i sista stund :-) De får finputsa lite mer på detaljkvalité samt körglädje för att kunna ha en chans. Å andra sidan tror jag inte att Toyota VILL göra detta. De har ingen ambition att bli en premiumbil, vilket är befriande. För "premiumkunderna" erbjuder de istället Lexus. Lexus är faktiskt lite mer än bara en dyrare Toyota. Lexus är ju exempelvis bakhjulsdriven vilket är ett viktigt premiumattribut (som Audi framgångsrikt lyckats kringå). Mvh, Kalle |
|
|
Olof: Du missförstår mig, eller väljer att göra så. God kvalitet och service är tex Toyota ett exemplariskt exempel på trotts att vi är rörande överens om att de inte är särskilt premium. Grundmaterialet måste hålla en hög kvalitet, samt att varumärket spelar stor roll. Prissättning som Flåklypa är inne på spelar roll varesig man vill eller inte. Audi är o andra sidan markant billigare än Bmw och inte mindre Premium för det med mina ögon. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kalle: Toyota är världens mest framgångsrika Bilmärke mycket pga att det valt att satsa på tillförlitlighet/byggkvalitet istället för körglädje, bakhjulsdrift, mycket motoreffekt osv. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det känns som att allt premium mäts efter BMW-mått mätt. Körglädje, bakhjulsdrift och detaljkvalitet. Är VW Phaeton premium? Flåklypa |
|
|
Håller med Wendtan, det är ingen slump att det nästan uteslutande är människor som är vana vid "premium" i sin livsstil som kör lexus. Många vill åt statusen när det gäller BMW eller Mercedes. Men premium för köparen handlar om så mycket annat. Lexus är mer premium än vad BMW och MB är, och detta är pga serivce/kvalité. Man har byggt sitt varumärke på ett mycket bra sätt, och börjat borta i USA (vilket också infinity försöker kopiera). Lexus lyckats att undkomma faktumet att man är en rikare kusin till Toyota genom egna hallar, otrolig hög service och extrem kvalité. Ser ni likheterna med andra premiumprodukter? Det finns alltid hotell som är hipare, klockor som är flashigare och bostäder som är dyrare. Men inom premium segmentet så är kvalité och service otroligt viktigt. Det enda lexus saknar är ett varumärke med en historik, men när det gäller bilar så är det väl egentligen bara Mercedes av premiummärkena som har ett riktigt tungt historiskt varumärke. |
|
|
Jag är också med Acey och Wendtan. Det är dock kul med frågor. Kan en premiumbil ha turboladdad motor? Flåklypa |
|
|
Wendtan, Javisst, jag har väl aldrig påstått något annat än att Toyota är extremt framgångsrika? Jag är mycket imponerad över deras utveckling. BMW är också enormt framgångsrika, men kommer förstås aldrig upp i samma volymer som Toyota, vilket inte heller är önskvärt. Flåklypa, Ja, det är den absolut. VW Golf och Polo är också premiumbilar, anser jag, eftersom de är så tongivande i sina respektive klasser. Däremot inte Passat, eftersom den bygger på sitt småsyskon Golf och inte utrstålar något. Den är liksom ingen måttstock för övriga bilar i klassen, vilket ju ändå Golf och Polo får sägas vara. Mvh, Kalle |
|
|
Kalle. Så en måttstock i klassen är premium även om den inte är körglad eller har hög detaljkvalitet? Måttstock inom vadå....krocksäkerhet, komfort, prestanda, högst pris, körglädje, totalbetyg...etc etc..? Passaten bygger inte på Golfen. Flåklypa |
|
|
Flåklypa, Givetvis kan en premiumbil utrustas med Turbomotor. Exempel på bilar med turbomotor som utan tvivel tillhör premiumsegmentet: BMW 535d, BMW 330d, Volkswagen Golf GTI, Audi A6 2,0T med flera. Mvh, Kalle |
|
|
Flåklypa, Varför kallas klassen för Golf-klassen, tror du? Nuvarande generationens Golf tillhör absolut de främsta inom sin klass gällande köregenskaper, komfort och detaljkvalité. Detta kombinerat med varumärket "Golf" och dess styrka gör detta till en premiumbil. Nya Passat delar bottenplatta med Golf. Mvh, Kalle |
|
|
Kalle. Ok, jag håller med. Turbo är ju annars nära på en svordom likställd med framhjulsdrift för många här. Isf blir det ett lustigt scenario där ex. BMW 330i är premium men kommande 335i inte är det. :-) Flåklypa |
|
|
Japp, jag har de luxe men snobbringar saknar jag. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Kalle. Ok, nya Passaten kan jag inte svara för men man får väl ändå säga att den är klassledande? Flåklypa |
|
|
I övrigt tycker jag den här diskussionen är ännu mer svårdefinierad än vad som kännetecknar en sportbil. Det är nog upp till var och en att betrakta vad som anses som premium men ett högt pris tror jag är ett måste. Flåklypa |
|
|
wendtan: Visst. Skillnaden är att Toyota bygger plastiga bilar utan karaktär, något de alltid sysslat med. Audi räknas väl som premium idag sägs det. Jag tycker väl dock fortfarande att en Audi inte har samma attraktionskraft, pondus som en BMW eller Mercedes men det beror säkert delvis på min konservatism... ;) Jag vet inte om bemötande osv egentligen är ett kriterie för premium. Snorkiga säljare osv känns det som man alltid förknippat med dyrare bilar. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Olof: Där har du fel. Premium har i högsta grad med serviceorganisationen att göra. Ett dåligt bemötande är inget man vill ha när man skall slanta 500-700 kkr för en bil. Snorkiga säljare kan vara snorkiga när de har en bra produkt att luta sig mot som de vet säljer som fasen även om de inte tar hand om sina kunder. På det sättet skapas däremot inte ett premiummärke, de skapar istället kundrelationer som varar många bilbyten framöver. Toyotas bilar må vara lite plastiga invändigt med de är inte världens mest framgångsrika bilmärke för att de är plastiga och intetsägande. Audi håller absolut högre detaljkvalitet eller iaf känslan av den idag än vad Bmw gör. Jämför A6 med E60 genom att känna och klämma på bilarna överallt så kommer du förstå vad jag menar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.