AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.602

eftermontering av motorvärmare?

Sida 1 av 2
de
7
den_lilla_lila
525tds touring -94
är det möjligt på en e34 diesel, när det inte sitter en original alltså..?

vad kan det kosta? (om det nu går =/ )
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Hej!
det går kika in här:
calix: Länk gå in på sök produkt till din bil sedan personbilar och bmw,och ner till 525tds e34

mekonomen med priser både på DEFA och CALIX:
Länk
tryck in ditt reg nummer och gå in på ex calix insticksvärmare
du behöver :
Calix Insticksvärmare 27-RE208 605:-
Calix Intagskabelsats 27-MKMS2025 575:-
Calix Grenledningssats 27-GL2.5 792:-

eller:
Defa Insticksvärmare 27-DA411316 630:-
Defa Intagskabelsats 27-DA460785 480:-
Defa Grenledningssats 27-DA460760 685:-

sen monteringen får du höra med nån firma eller bara be dom slå ut frostplugg och sätta dit insticksvärmaren så kan du dra kablage själv om du känner för det...blir ju billigast så..

Mvh Andreas
sl
137
slhap
530Da Touring -02
de e rätt lustigt att grenledningssatsen är dyrare än själva värmaren..

montera allt själv, är inte särskilt svårt och tar ett par timmar om du har tummarna på rätt ställen..

vill du spara 6-700 så skiter du i grenledningssatsen och tillverkar den själv, det är bara klippa en av kablarna och skarva på själv..

no brains, no headache...

fingerspitzgefühl!
de
7
den_lilla_lila
525tds touring -94
slhap, du är mycket välkommen att utveckla det där en aning.. =)
och bostedt, tack så mkt! Jättekul när folk ids hjälpa till!

Diesel. Det räcker längre.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Hej!
de va så lite så...
grenledningssatsen är den kabeln som in i kupen med ett uttag för kupevärmaren...
det han menar är att man klipper intagskabel och skarvar på en egen kabel som går in i kupen och sätter dit ett billigare jordat uttag i kupen...
inget som jag skulle ha gjort på en såpass ny bil för utseendets skull men vill man tjäna 685-792kr så är det väl godkänt om man vet vad man gör...
men det ser ju original ut med komplett sats och det är vad jag vill att det ska göra på mina bilar iaf...

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
"som går in i kupen" ska det stå:)
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Jag rekomenderar att du låter en firma eller nån van om du inte är det själv?att ta ur frostplugg och sätta dit insticksvärmaren resten gör man ganska enkelt själv bara man vill...

Mvh Andreas
de
7
den_lilla_lila
525tds touring -94
ok, men om man inte vill då? är det omöjligt då? =)
nej, jag förstår.. jag får se om jag ska investera i det där, jag undrar vad det skulle gå på om man lämnar in den för installationen...
alltså, jag är inte ohemma i garaget, men vet inte hur mycket jobb det rör sig om..
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
vet inte vad en firma kan ta för det,svårt att säga någon exakt tidsåtgång...
då väl insticksvärmaren sitter där...
då är det montering av det utvändiga uttaget på valfri plats sedan kabel från den till t korset där strömen förgrenar sig till värmaren och kabeln in till kupen(allt är snabbkopplingar bara att trycka i)kablarna fastsättes med medföljande buntband och t kors och uttagen skruvas....

Mvh Andreas
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Rekomenderar DEFA värmaren.Av de CALIX element jag haft (4st) gick igen längre än två månader (4st!) men defan funkar än efter 3 år!

Bearclaw
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Defa har haft lika stora problem dom med..det finns nämligen bara en enda tillverkare av själva elementet..så det är samma om du så köper det på Biltema..på min bil tog KGK hela kostnaden för bytet när elementet slutade fungera
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Biltema säljer bara själva elementen va?
Mvh Andreas
sl
137
slhap
530Da Touring -02
jag har inte slängt i nån värmare i bmw:n ännu, vart sitter frost pluggen? hur svår är den att få loss? jag har monterat värmare på ca 5 olika bilar förut, den j*vligaste var en golf 1,6 93:a. pluggen satt på baksidan av motorn under grenröret å var riktigt tjurig, ja tror det tog ca två timmar bara att få ur pluggen. annars brukar det inte ta mer än ett par tre timmar inklusive luftning av kylsystemet.. om inte murphy bråkar allt för mycke..

det där med fabrikat på värmaren hade jag ingen aning om.. då kanske man ska prova en från pryltema..

är det någon som har någon erfarenhet av slangvärmare?

no brains, no headache...

fingerspitzgefühl!
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bostedt: Biltema har kompletta satser..men vet inte till vilka bilar..ingen av satserna från Biltema Calix Defa är väl kompatibla med varann..kontakterna utformas ju olika...
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
gto80: Om det är samma tillverkare kan man ju isåfall konstatera att det är mycket synd, för ojämnare kvalitet har jag då aldrig varit med om. Vilka är det som tillverkar elementet?

Bearclaw
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag vet inte vem som tillverkar..jag har fått byta mitt Defa 3 ggr nu..när jag hämtade den sista så sa reservdelskillen att dom hade fått lämnat ut mängder med både Defa och Calix på garanti..jag hade innan det sagt till försäljningschefen att jag tar inte Defa en gång till..då fick jag svaret att tyvärr så hjälper inte det..elementen finns bara en tillverkare av så det löser inte problemet
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Även om det är samma tillverkara kan väl utformning/uppbyggnad skilja mellan olika märken som i sin tur kan innebära olika hållbarhet, eller har jag fel?
en sak som är knepigt med biltema är att i katalogen finns det inga motorvärmare och på hemsidan hittar jag bara elementen...

Mvh Andreas

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Stämmer bra att utformningen skiljer sig..det får inte se lika ut..du hittar sladd på Biltema om du söker på ordet som står vid elementen dvs "intagssladd"
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Deras sida är knölig att hitta på...välj bil..sedan "vinterbilen" så hittar du sladdsatser tex 40-261
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Ok ska kika ,lite intressant att jämföra priserna...

Mvh Andreas
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Man kan ju köpa en ny värmare på biltema och resten på skroten för några tior om man vill komma billigt undan.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.