AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.687

2x10" bandpasslåda, 131.8Db.1700:-

Sida 1 av 2
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
2x10" bandpasslåda som är tillverkad för BMW E36, ger 131.8 i Db för 1700:-

Är detta ett alternativt för mig som vill uppgradera mitt ljud men inte vill köpa proffsgrejjer och sånt?
Go
18
Goli
318iS -93
skriv lite mer om lådan så man vet hur den är, vad för basar, mått osv osv
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Gärna bild också om du har.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det verkar vara ett alternativ om du gilla tinnitus.

//Player
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det låter som lurendrejeri om du frågar mig.
Är det uppmätt i just din bil, vad var isf drivkällan, inom vilket frekvensområde, vilken dist osv. Många frågor blir det, utan dessa fakta eller uppgifter kan säljaren lika gärna dra till med "det är varmare i dag än ute", det säger lika mycket om högtalaren i just din bil. Tyvärr, men lurendrejeri är inte fel påstående här tror jag.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tillverkad för e36?? Är det nåt begagnat?

I övrigt håller jag med folke

//Simon
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En effekt av bilkupén är att det kan vara möjligt att stämma av bashögtalaren på ett sådant sätt att man utnyttjar resonansmoder i kupén, vilket kan ge rejäla ljudtryck vid ett skarpt begränsat frekvensintervall. Tyvärr blir lätt andra frekvenser betydligt sämre återgivna. De flesta musiker, även basister, brukar vilja spela flera olika toner. En ensam dB-uppgift säger därför inte så mycket. Därtill kommer de invändningar som redan framförts ovan av folke.
Rent generellt och inget direkt i samband med ovanstående: Man blir så trött på alla fantastiska specar, siffror och floskler som tillverkare och handlare kastar kring sig. Kan gälla alla möjliga produkter men bilstereo och i synnerhet högtalare är rätt utsatta.
Att man använder effektsiffror som nån sorts kvalitetsmätare är ju inget nytt. Ju större och braskigare wattsiffror, desto bättre. Hur många tror inte att en högtalare med högre siffror automatiskt måste kunna spela högre än en med lägre, fast det lika gärna kan vara tvärt om? Vad man i 99 fall av 100 glömmer tala om är högtalarens verkningsgrad, hur effekten är angiven, vilken mätnorm, vilken tidsaspekt som gäller osv.
En nästan lika missbrukad spec är frekvensomfång. Åter igen, i de allra flesta fall står det t.ex 25-20000 Hz för en viss högtalare eller t.ex 20-300Hz för en baslåda. Säger absolut ingenting om man inte samtidigt anger inom vilka nivåer detta gäller, t.ex -3dB eller -6dB osv. Ett par hyfsade hörlurar kan lätt återge 20-20000Hz, i realiteten betydligt oftare än högtalare dessutom. Ändå hörs de möjligen som en viskning jämfört med en högtalare. Även en högtalare urplockad från en gratisradio från bokklubben kan återge massor av lågbas om man håller den intill örat... Det handlar alltså om nivåer och jämnhet på nivåer osv, detta talas det sällan om...
Om man dessutom anger både effekter och exakta frekvensomfång (även inkl t.ex +/- 3db osv) redan i katalogen eller på högtalarelementens förpackning osv är det verkligen dags att dra öronen till sig, snudd på bedrägeri faktiskt. Dessa siffror gäller ju inte förrän högtalaren är monterad i viss typ av låda, i bilen osv, en lös högtalare som hålls i luften har varken frekvensomfång eller tål särskilt mycket effekt. Lådan i sin tur skall vara specificerad, frekvensomfång och effekttålighet mm är inte samma både för t.ex en 32liters låda som för en 54 liters, eller för sluten eller basreflex osv. Tillverkare som säljer högtalare som påstås spela lika bra i alla lägen är inte riktigt seriösa.
Börjar de dessutom sälja högtalare med ljudtrycksgaranti i form av dB, och med decimaler dessutom, då har det gått lite långt tycker jag.
I realiteten är det självklart inte lätt eller ens möjligt att kunna prova alla grejorna i sin egen bil men intill dess, tag alla specar och siffror med en rejäl nypa salt, var kritiska till uppgifterna.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Märkliga specifikationer finns i och för sig i hemstereosammanhang också, men det verkar vara etter värre i bilstereovärlden. För några år sedan läste jag om ett baselement (vilket har jag glömt) som såldes till hemmapulare som byggde egna högtalare för inomhusbruk. Den angivna slaglängden var hyfsat imponerande, kanske 15 mm t-t. Emellertid såldes precis samma element till bilstereobyggare. Då hade hux flux den angivna slaglängden ökat rejält, till 60 mm eller något liknande. Knappast särskilt seriöst, men kanske ett utslag av att man tror sig behöva skrika högst i marknadsföringen om det skall gå att sälja något.
Ulke
Detta med 131dB är i sig kanske ingen överdrift, men frågan är som andra varit inne på vid vilken frekvens denna peak är mätt.

Bandpasslådor finns i ett par olika utföranden, ett exempel är en låda som brukar kallas 5:e ordningens bandpass dvs basen sitter i en sluten kavitet som sedan spelar in i en portad kavitet. Med denna typ av låda går det att inom ett mycket smalt frekvensspektra att åstadkomma en väldig peak och förutsatt att den överrensstämmer med din kupés ljudegenskaper så är 131 dB ingen omöjlighet alls.....

Denna typ av lådkonstruktion är inte speciellt krävande av elementen, utan du klarar dig med medelmåttiga basar för att åstadkomma ljudtryck.....

DOCK kommer denna typen av låda att återge endast ett smalt frekvensspekra och då med en högre amplitud samt ge en mycket enformig och tröttande basåtergivning där viss musik kommer att återges med en god förstärkning (den som ligger inom det återgivna frekvensspektrat) och all annan musik kommer helt att sakna basåtergivning.......

I många fall ligger detta frekvensspektra lite högre upp i frekvens, runt 60-70hz i och med att den då ofta får en extra peak med hjälp av kupén i detta område......

Däremot om man som brukligt mäter nivån vid lite mer användbara frekvenser i dagens populärmusik, neråt 45-50hz eller lägre så kommer resultatet att bli helt annorlunda.

Det man skall sträva efter hos en baslåda är att den skall klara att återge hela det användbara basregistret dvs från cirka 40-45hz och uppåt 80-100hz med en avvikelse på max +-3dB, först då har man möjlighet att få ett fint basfundament till lite mer varierande musikstilar......

mvh Ulke
Helt riktigt. Bandbasslådor generellt och i synnerhet högre ordningens lådor kan i bästa fall återge runt en oktav, men även inom denna oktav finns givetvis ett fall i kurvan på flankerna osv. Till detta skall läggas bilkupéns egenskaper, och åter igen, att bara bedömma på baslådans datablad, frekvensomfång, max ljudtryck osv säger inte mycket om hur det låter i en viss bil. Det skiljer mellan lika bilmodeller också, olika bilklädslar, beroende på om man kör ensam eller med passagerare osv. Om skuffen ingår i lådkonstruktionen kommer ännu mera parametrar att påverka, klädsel i skuffen, täthet och skrammelfrihet, med eller utan baggage osv. Många glömmer att utrymmet där bak är ventilerat utåt, oftast längst bak nere på sidorna med olika former av gummiflärpar osv för att kondens osv inte skall byggas upp inne i utrymmet.
I många fall är det att rekommendera att överge bandpasslådor till förmån för relativt enkla slutna lådor eller möjligen vanlig basreflex. Visst åker verkningsgraden ner men samtidigt sträcks frekvensområdet lätt ut till önskat omfång. Nivån kan man ta upp igen med storlek och effekt, det sistnämnda brukar ju inte saknas....

FP
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
totalljud.nu hade dem basarna står inte speciellt mycket teknisk information, utan hur dem spelar i en E30.

USB 520 något heter basarna.
_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
Är det den som finns på totalljud ? isf tycker jag att du ska köpa den för de gjorde jag de blev grymmt bra !
Blir lite tveksam till sidorna om billjud osv hos firman i länken ovan. Man svamlar ordentligt och stavar som krattor, ser inte riktigt seriöst ut för att komma från ett företag i branschen. Hur som helst, det är fullt möjligt att högtalaren i fråga kan låta fullt nöjaktigt i t.ex en E30 eller andra bilar. Det som är lite störande (och oseriöst) är att ange en output på 131,8db (särskilt den sista decimalen)...
Läser man om lite andra produkter hos företaget så hittar man t.ex betydligt kraftigare bandpasslådor med större och effektstarkare element som presterar mindre output. Skumt eller...?

FP
Ulke
Håller med Folke fullständitgt om firman som nämnts...

Verkar vara riktiga snedseglare där och de flesta av elementen har dessutom väldigt simpla och billiga konstruktioner med pressade plåtkorgar och billigt materialval, nä lägg hellre till en liten peng och satsa på något mer namnkunnigt och erkänt kvalitativt......

Bas är inte bara ljudtryck, det är musikens botten och den innehåller olika instrument den också, något som blir näst intill omöjligt att urskilja med en baslådekonstruktion som bara har som mål att prestera högsta möjliga brölande för pengarna...

mvh Ulke
Kul läsning..

/ Fredrik
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Och jag spär på med mera intressant läsning, förhoppningsvis.

Jag vet inte vad ni tycker om Backe och hans böcker men där hävdade han att en bas i en bandpass lådas uppgift främst är att skapa resonans genom att flytta luft och då spelar det mindre roll om det är svindyra element som sitter i eller ej.

Det är ju stor skillnad på kvalitetsbehovet på ett hemma system där man ofta låter bas elementet ta hand om rösternas nedre register till skillnad från en bil där man låter framsystemet spela allt över c:a 80Hz.

Men en fråga som skaparen till tråden bör ställa sig är med vilken effekt har baslådan presterat denna ljudvolym. Vill man spela högt så är det A och O med basar med hög känslighet 95db/1W 1m. Om detta går det skriva romaner...

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Ulke
Backe är en mycket kunnig person som har hjälpt många till en bättre kännedom om fysikens lagar och bättre presterande system inom biljud....

Dock hade jag personligen föredragit att han hade hållt sig till sina gamla välingångna träskor och satsat på att driva den produktlinjen som han hade från början vidare, med högklassiga märken som bl.a Zapco m.fl

Det har blivit lite för mycket inriktning på enbart MDS tycker jag, inte för att jag inte förstår honom -tvärtom, mds koncept håller har det ju visat sig och man tjänar dessutom pengar på det i högre utsträckning än att ta tillvara på de mer seriösa tillverkarna.......

Nog om detta....

Bandpasslådor är helt riktigt mindre känsliga för val av element än baslådor där själva elementets kon är blottat för åhöraren och har egentligen som enda uppgift att flytta resonansvågor genom avstämda portlängder för att på det viset framkalla de önskvärda frekvenserna....

Den typ av bandpasslåda som kräver minst av elementet och ändå presterar ett bra energitillskott inom ett smalt register är just den som brukar kallas 5:e ordningens bandpass, som tidigare nämnts en bas som sitter i en sluten låda och som spelar in i en annan portad kammare.

Porten är den enda vägen ut för luften och frekvensen bestäms helt och hållet med hjälp av denna port (om den slutna kammaren som basen sitter i tillåter den undre gränsfrekvensen vill säga med hänsyn till storlek m.m)

Denna frekvens stäms i de flesta fall av till just det frekvensområde som är starkast utnyttjat av dagens populärmusik (dunka dunka) och fungerar hjälpligt för de flesta som bara vill ha lite extra dunk i bilen, de flesta populärmusiksskivor har dessutom en inspelning av basfrekvenserna i monoljud, så det fungerar hjälpligt....

Sedan finns det en annan typ av bandpasslåda, nämligen 6:e ordningens bandpass där elementet byggs in i en portad låda som spelar in i ytterligare en portad låda. Denna konstruktion ställer lite högre krav på elementets konstuktion och dess linjäritet samt konupphängning och talspole då denna skall klara av ett bredare register.

Denna låda har i regel 2 portar med olika frekvensbandsåtergivning, en som är intrimmad till de lägre registren mellan exempelvis 35-50hz och en port som återger lite högre, i regel 55-95hz. Denna konstruktion anses av många (och med al rätt) vara den bästa bandpasslådan i och med dess förmåga att täcka upp ett bredare register.......Givetvis visar detta sig även i priserna som tenderar att bli ganska höga dels med tanke på elementets merkostnad dels den komplexa lådkontruktionen.....

Faktum kvarstår dock, att för den sanna ljudentusiasten som kan tänka sig att gå ner några dB i ljudtryck så återstår bara 2 alternativ, ett är en vanlig sluten låda och nummer två är en basreflexkonstuktion (portad).

En av många saker som blir enklare att ha o göra med är fasskillnader mellan framsystem och bas, i en sluten baskonstruktion upplever man oftast en total harmoni mellan framsystemet och baslådan vilket gör att det blir mycket behagligare att lyssna till, dels så peakar man inte samma frekvenser om och om igen oberoende på musikvalet utan det är inspelningen som helt och hållet avgör VAR energin skall ligga -alltså precis som det var tänkt av artisten.....

Den prtade lådan (basreflex) är även den att föredra gentemot bandpasskonstuktionen, viss tidskompensation kan dock behövas dels beroende på placering dels på grund av elementval och avstämning. Basreflexen har en nackdel mot sluten, men även en fördel...

Nackdelen är den eventuella eftersläpningen som kan uppstå och fördelen är en något mera gynnsam effektivitet (känslighet vid rätt avstämning).

Det finns egentligen inga genvägar till ett bra och kraftfullt ljud, utan praxis är: En linjärt avstämd basreflex eller sluten låda med ett eller flera element av god kvalitet och noga utvalda parametrar, samt effekt i massor.....Först då kan man avnjuta musiken som den var tänkt från artisten - och med tillräcklig pondus för att ändå kunna prestera den önskvärda bottnen i musiken......

Detta är min och många andras åsikt, inte meningen att klanka på någon som gillar bandpasslådor eller bara vill ha lite kostnadseffektivt dunka dunka, men ändå den enda raka vägen om man har ambitionen och har råd att bygga ett gediget naturligt bra ljud i sin bil....

mvh Ulke
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag kan säga att jag inte visste att Backe sålde mer eller mindre bara MDS som det verkar, jag har ingen erfarenhet av det märket alls. Han sålde Lanzar mm innan som var fina grejer men helt klart överkomliga i pris.

Jag trodde faktiskt att 7:e ordningens bandpass var den absolut vanligaste lådan bland bilbaslådor. Men skillnaden är ju inte jätte stor om man jämför mellan 6:e och 7:e ordningen, men det är ju rättså mycket lättare att labba med portlängder i en 7:e eftersom man har basen mellan två olika lådor som man portar "ut i det fria".

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Ulke
Bimmer seb

Den som du menar med 7:e ordningens bandpass är den som jag benämt 6:e ordningens i texten ovan.

Ordningstalen för kavitetskonstruktionerna sträcker sig nämligen bara till 6 :o)

Jag vet att Backe bl a i sina tidigare böcker benämde en del lådor som 7:e ordningens, men detta är egentligen ej korrekt.

mvh Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.