|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bara en fråga då jag också har lite problem med vibrationer vid lätt inbromsning och får känslan av att hela styrpartiet rör sig. Är hjälparmsbussningen nr 15 i följande länk: Länk Mvh. Bjarre |
|
|
Japp helt rätt! efter att man byttat den rekommenderas hjulinställning starkt. Att "spänna" skruven uppe på styrväxeln som nämndes tidigare kan funka iaf ge lite bättre resultat men man får absolut inte "spänna" för mycket då blir det ingen retur i styrningen,, och det kan ju bli spännande :D Speed limits are for pussies |
|
|
FreakPutte: Har du bytt hjälparmsbussningen? Blev det bra? Jag hade lite glapp i ratten förrut med det var bara att dra ut muttern nere vid pedalerna så blev det bra. Dock så har jag lokaliserat ett mycket litet glapp mellan utgående axel (splines) på styrservon och Pitmanarmen. Se nr 10 i följande länk: Länk Skall det glappa ytterst lite där. Om inte brukar det räcka med att dra åt bulten så att den "klämmer" åt lite hårdare kring splinsen. Är det denna bult som skall dras med ett ganska häftigt moment tror jag hört/läst ca. 130 Nm någonstans men det kanske var något annat. Mvh. Bjarre |
|
|
Nej Jarls hade inte bussningen hemma så jag får den nu i veckan,, sen ska jag bara få lite tid över till att byta den. Du kan ju börja med att känna på bulten om den inte är spänd annars spänna den tills du tycker att den klämmer,, Men ska berätta så snart jag bytt bussningen.. ;P Speed limits are for pussies |
|
|
Sitter det fortfarande 750-bromsar på den, eller har det bytts tillbaka till Alpina-grejor? Annars skulle ju det kunna vara en anledning. Det kanske inte lirar ihop. elpe300 325'an: Länk |
|
|
alpina orginal grejjer överallt numera,, ;) Speed limits are for pussies |
|
|
Sådär då var M5:an i princip vibrationsfri, dock kvarstår det ytterst lite vibrationer när man bromsar lätt. Det som jag har gjort är: Bytt pendelstag (dock så verkade de gamla vara ok) samt gummibussningarna till krängningshämmarstaget (verkade också vara ok). Men det jag tror fick bort vibrationerna var att jag drog år bulten till pittmanarmen (styrarmen) det syndes att den glappade lite och det gick att dra åt bulten ca. 1/2 varv. Dock kvarstår lite vibrationer men det är som natt och dag jämfört med innan. Skall prova att dra åt muttern lite till när jag fått hem en ny bult och mutter, ifall den skulle ge sig. Någon som vet vilket moment den skall dras med? Hade även tänkt att byta bussningen till hjälpstyrarmen men hann ej idag dock så kändes den ok. Om inte bilen blivit helt vibrationsfri efter detta så tror jag att jag får gå på att byta casterbussningarna inkl. stag. Då casterbussningarna börjar se lite "trötta" ut. Alltså till er som har vibrationer vid inbromsning, kolla så att styrarmen riktigt "klämmer" år kring utgående axel (splinsad) på styrservon då detta inte kostar en krona att kolla kan man ju inte förlora något. Mvh. Bjarre |
|
|
FreakPutte: Har du bytt hjälparmsbussningen än? Blev det någon skillnad? Mvh. Bjarre |
|
| Nej bilen äe såklart avställd nu tills det svenska kalla klimatet och saltet försvunnit helt ;) men kommer berätta för dig hur resultatet blir,, | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.