AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.066

B10'an skakar som f*n i framvagen

Sida 1 av 2
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Heej

Börjar bli riktigt lack på mitt problem,, När jag ställer mig på bromsarna på min B10 BiTurbo börjar det skaka något så fruktansvärt vänster fram.
Undrar om här é någon som kan förutsäga mitt problem utan att
jag behöver lägga ner allt för mycket pengar.
Kan ju tillägga att jag bytt Bromsskivor (fram), belägg (fram) och alla kolvarna i oken fram. Även bakre bärarmsbussningar i framvagnen(de som har 14mm bulthål i distansen). När man kör i jämn hastighet eller accelererar eller liknande skakar det inte utan bara vid inbromsning. Först skaka den på högersidan men slutade då jag bytte kolvarna i oken nu börjar det lik förbannat på vänster sida.

Någon som har värdfull information nu innan det är dags för vinterförvaring ??

Tack på förhand

Speed limits are for pussies
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Skulle kunna tro att de är samma som på min M5:a. Där tror jag de är styrväxeln som börjar tröttna. Vibrerar lite vid inbromsning men om jag gör en vänstersväng o kör över något ojämnt så håller bilen på att skaka sönder. Är de så på din oxå eller?
Styrväxeln är ett vanligt fel på E34:an.
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
nja det kan jag inte påstå att min gör,, har iofs inte provat svänga vänster över något ojämnt men ska genast ut o testa,,, ;)

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Har samma symtom på min M5:a och jag tror det beror på casterbussningarna, se är spruckna på ena sidan upptäckte jag igår. Så jag tänkte i alle fall börja med att byta de.

Kan ju kanske vara styrväxeln också kan man testa det på något enkelt sätt? Går den "spänna"?

Mvh. Bjarre
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Bjarre:

Ovanpå styrväxeln sitter de en spännskruv. Har skruvat på den själv o visst blev de bättre men ändå inte 100%.

FreakPutte:

Ska du testa vänstersvänga så måste de gå lite. Runt en 90km/h kanske. Räcker alltså inte med smygkörning. Men de är kanske svårt att hålla igen med en BiTurbo. Har aldrig kört en men min är svårt att hålla igen med.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag hade glapp i min styrväxel och bussningarna var bättre begagnade både fram och bak och jag hade inga vibrationer vid inbromsning.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Har lite svårt att tro att glapp i styrväxeln skulle ge vibrationer, måste glappa något så fruktansvärt isf.
Då du bytte kolvarna i bromsoken, blev cylindrarna slipade/honade om det finns korrosion i cylinderväggarna så börjar oken kärva igen trots nya kolvar...

Angående casterbusningar ("bakre bärarmsbusning"??) Det är inte bara busningen som blir sliten, samtidigt som man byter busningen så borde man byta hela stagen. Det finns nämligen en liten kulled som sitter mellan staget och hjulnavet, denna led är en del av casterstaget och kan inte bytas separat, den kan glappa en hel del utan att man märker det och den ger samma typ av symtom som dålig bussning. De flesta ser att bussningen är dålig och byter bara den iom den är så uppenbar, men som sagt fräsch led i stagen är minst lika viktig.

Stagen inkl. led kostar kring 1300 styck om jag inte minns fel...

MVH:Sakke
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Hej grabbar,, va ute o testade svänga lite igårkväll! Inga vibrationer alls vid svängning. även hela bilen var vibrationsfri, inklusive vid inbromsning.
Saken är den att den har vibrerat MYCKET varje gång jag provat att utnyttja BiTurbo bromsarna till nästintill max. Vid en "vanlig" svag inbromsning vibrerar eller skakar (ett bättre ord kanske) det inte.
Jag har byttat allt själv utom kolvarna i oken som en bromsfirma gjorde till mig och jag "förmodar" att de har så pass bra koll på vad de gör att de honande om det behövdes. Men i förrgår när jag precis byttat casterbussningarna skakade det inte,, men på kvällen gjorde det,, sen igårkväll skakade det inte, och jag har bromsat precis lika hårt varje gång.

Duffyman: Jo ibland växer hornen ut ;) kanske allt för ofta!

Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Va ute en tur igår igen,,skakar som faan igen :(
blir så jävla lack,, ska jag sasta på att byta de främre bäramrsbussningarna??
därefter kolla oket igen ?? Eller byta hela stagen för att vara på den säkra sidan?

MVH: Staffan
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Prova och byt pendelstagen, kostar inte så mycket.

Har du kollat i vilket skick dina stötdämpare fram är i ???
Är de väldigt olika slitna så kan man få grymma vibrationer..... tro mej jag vet...

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
be
55
bemari5
M5 3.8 Individual -93
Min M5:a började plötsligt skaka något helt otroligt i somras, det berodde på att ena framdämparen hade gett upp hoppet :)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag har kört en BiTurbo med skak under inbromsning, det var länkarmarna (inre och yttre) i kombination med kassa bromsar.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Freakputte:
Som jag skrev tidigare, Om bussningen till casterstagen är dålig så är kulleden fram på stagen oftast också färdig och bör bytas, då denna led är fastpressad så måste du byta hela staget. Detta hände för mig, besiktningsmannen anmärkte på bussningarna men mekanikern på den lokala BMW verkstaden såg direkt att det större felet var i lederna. Rel enkelt att kolla. tom jag såg vad som felade när han visade glappet....

MVH:sakke
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Verkar som att den skakar bara i högre hastigheter när jag tänker efter ju fortare man kör när man ska bromsa ju mer skakar det,, och det verkar bara skaka när bromsarna är varma. Ska se nu i veckan om jag kan låna en 2 pelarlyft och kolla stötdämparna, en anna BiTurbo ägare hade problemet att ringen som håller stötdämparen på plats hade rostat sönder,, ska kolla de!

drSakke: När jag bytte casterbussnigarna både kände och klämde jag på
lederna och de verkar vara i fint skick, gick jätte trögt att ändra riktning på dem.

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
FreakPutte:

Bes. min i tisdags o då såg jag att den innre casterstags bussningen (tror de är så den heter) va av. Måste va de som orskar vibrationerna på min M5:a o inte styrväxeln som jag skrev i ett tidigare inlägg. Har du kollat dina bussningar.
Min skakar även lite i farter mellan 110-145km/h.
Freakputte.
Det är säkert som jag skrev....ena eller båda sötdämparna fram som är slut.
Jag hade samma fenomen på min iofs 528 ...
Och när jag hissade upp framvagnen och kände på stötdämparna så kände man att de var slut !

Länk
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
duffyman: Jag har precis byttat casterbussningarna, bromsskivor, belägg och kolvarna i oken men ändå vibrerar det,

då finns det bara lederna och stötdämparna att gå efter ??

ska försöka låna en lyft i veckan o kolla dämparna hoppas ej det är dem
= svindyra! :(
Jo , förvisso så är stötdämparna svindyra till Alpina.
Men om du då måste köpa nya så köper du genom "Stephan" , mycket trevlig kille....

Men som sagt om du lyfter upp bilen på en lyft och testar att "lyfta under ena hjulet med händerna" om du då har en dålig dämpare så skall du kunna lyfta lite....

Länk
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
har nu lite uppdatering,, har varit hos Jarls i helsingborg och det var hjälparmsbussningen till styrningen som var kass,,, han trodde inte alls på stötdämparna Stens förklaring var att när man belastade framvagnen vid inbromsning rörde hela styrpartiet sig, denna hjälparmsbussning sitter "mellan" turboaggregaten och är 27mm lång! ;)

Så det kan vara felet med min också...

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.