AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.850

slick50 eller inte?

Sida 3 av 5
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hälge.

Det är ju ungefär det jag menar med "fanatiska och okunniga"....

Du har för lite kunskap om motorer för att begripa att du är lurad eller lurar dig själv.

Du påstår att du fått högre tomgång. Jag ger ett exempel på varför det kan ske men du viftar bort det och påstår att det inte ändrade sig när du sen bytte olja. Jag ställer återigen frågan. Varför får man inte dessa resultat när det urförs seriösa labbtester där de lekande lätt skulle kunna mäta minsta förändring i friktionen!? Du litar alltså mer på din egen varvmätare och sinnen än vad korrekt utförda tester kommit fram till!?

Nu påstår du att din toppfart bara genom användande av Slick50 ökat med 35 Kmh!!!!! Ärligt talat, är du så naiv så du verkligen tror att Slick50 har fixat detta!!! Jag ställer frågan igen, varför har man inte fått samma resultat i riktiga tester? Är du medveten om att man inom racing skulle kunna mörda en hel förskoleklass med småttingar för att kunna lägga vantarna på nåt att hälla i oljan som gör att tävlingsbilarna skulle klara 35 kmh mer i toppfart på långa rakan.

Inser du inte att det du påstår om Slick50 är så dumt att det blir rent komiskt, och det enda bevis du har är din varvräknare hastighetsmätare och dina ögon. Medans vetenskapliga tester i åratal, utförda av forskare och experter med testutrustningar för mångmillionbelopp har fått helt andra resultat som säger att inga förändringar av betydelse sker med friktion slitage eller förbrukning vid användande av Slick50.

När det gäller friktionen så finns det inte ens så mycket friktion totalt i en bilmotor att om man så tog bort all friktion att det skulle ge en toppfartsökning på 35 kmh.

Samma sak med ditt påstående om den mycket längre uppvärmningstiden för motorn med Slick50. Du menar givetvis att det beror på att det med Slick50 är så mycket mindre friktion så det påverkar uppvärmingstiden så som du påstår. Skitsnack säger jag. Värmen i en bilmotor kommer nästan bara från kompressionen och förbränningen, en jämförelse mycket liten del kommer från den interna friktionen i lager eller oljepumpens massage av motoroljan. Prova gärna att skruva ur tändstiften ur en motor och bogsera runt den med motorbroms på lämplig växel och se hur lång tid det tar innan den ens börjar bli ljummen med helt vanlig motorolja i tråget.

Fanatism och okunnighet, det har lurat många att köpa onödigt skit....

Dr Tinnitus
parolof
Det var jag och inte Hälge som hade en bil som fick förhöjd tomgång.

"Du litar alltså mer på din egen varvmätare och sinnen än vad korrekt utförda tester kommit fram till!?"

Hur arrogant kan man vara?? Självklart litar jag på mina ögon och sinne som verkar fungera utmärkt jämfört med andras som inte ska nämnas med namn.....
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
parolof.

Jag ber om ursäkt för den klantiga namnmissen, och ursäktar mig med att det kan vara svårt att hålla reda på fler fanatiker på en gång. :-)

Sen var det ju detta med att lita på sina sinnen. Så du tror att allt som dina ögon ser/uppfattar är sant och att du inte kan bli lurad av dina sinnen eller lura dig själv?

Ta en titt på denna länk då och kommentera gärna efteråt ;-)

Länk.

För att återgå till trådens ämne igen så vill jag ytterligare kommentera Hälges enlig egen utsago fantastiska toppfartsökning efter en dos Slick50.

Vet man hur en bilmotor fungerar, och hur mycket friktion det finns totalt i en motor och hur mycket mer effekt som krävs för denna toppfartsökning, så inser man direkt att det som Helge påstår är en fullständig omöjlighet, att Slick50 kan åstakomma detta. Alltså finns det bara två alternativ kvar.

Antingen så har Hälge sett fel, uppfattat det fel, att det inte alls var den fartökning han tror det var. Eller så fösöker han slå i oss rena skrönan.

Trovärdigheten i påståendet är lika litet som när en karl i reklamen för Duralube (liknande skit som Slick50) påstår att han halverat bensinförbrukningen på sin Cheva Blazer bara genom att hälla en liten dos Duralube i oljan.....

Dr Tinnitus

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om man skall lita på sina sinnen? Tja, är man vid sina sinnens fulla bruk inser man det orimliga i att höja toppfarten 35 km/h med en tillsats i motoroljan. Man börjar då söka efter alternativa förklaringar om man har den minsta ambition att undersöka det hela seriöst.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Amen, herr Nockenwelle ;-)

Dr Tinnitus
Hälge
Dr Tinnitus: Faktum kvarstår...oavsett din ilska över effektökningen. Våga vara som oss andra Slick50 fanatiker och ge Dig själv chansen att få uppleva de positiva effekterna med slick50. Tveka ej längre...sälla dig till Slick50 klubben Nu.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hälge.

Nej, jag är vid mina sinnes fulla bruk och har därmed inget behov av att besudla min värdighet med att beblanda mig med obskyra sekter...

Lika barn leka bäst, så lek ni i er sekt som ligger på samma tekniska kunskapsnivå.

Ärligt talat så har jag svårt att tro att du är seriös, både med de påståenden om Slick50 du lagt fram, liksom det i ditt sista inlägg. Eller är du verkligen allvarlig? Ja då måste du ju tycka att biltillverkarna är bra korkade som lägger ner en massa millioner på att utveckla kraftfullare motorer. Ta t ex BMW, fy fanken sickna idioter som som slet med att utveckla M3-motorn till E46, när de bara kunde ha spillt i lite Slick50 i en vanlig 330i-motor och fått i stort sett samma resultat....

Dr Tinnitus

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En 66%-ig ökning av effekten i en 330 skulle ge 383 hk! Jag ska köpa slick-50 och hälla i kombin, 40 hk mer än m3, I 3-serie kombi utförade!
Häller jag dessutom en flaska i roadstern får jag ca 533 hk i den. Ät skit M5E60! ;-)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Äh, man orkar inte ens lägga sig i sånna här diskutioner. Har ju vart uppe så många gånger förr. Som vanligt har det konstaterats att bra motorolja är det bästa. Om motorn inte är 100% bra så är ju slick50 ingen hjälp, då är det ju bara riva och byta ut det som strular. Inget mer med den saken.

Om det fanns något som var så bra som slick50 påstår sig vara eller något som fungerade skulle det ju vara revolutionerande..

Bryr man sig extra mycket om sin bil är det ju bara byta olja och filter lite oftare och köra på en bra kvalitetsolja. Inget mer med den saken.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
MD.

Skönt att se att det finns folk som tänker till på ett logiskt sätt.

Det lustiga med folk som påstår att Slick50 eller liknande fungerar, är att de sällan eller aldrig ger några vettiga kommentarer på varför den seriösa bilbranschen inte använder eller rekommenderar Slick50. Menar då biltillverkare och tävlingssidan. Eller varför inga tester utförda av opartiska seriösa labb inte styrker det som reklamen om Slick50 påstår, eller det som vissa användare av medlet själva påstår.

Dr Tinnitus
parolof
jag kanske inte vet svaret på den frågan Dr T, jag vet bara vad som hände med tomgången, (med risk för att bli tjatig)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sanslöst. Om nu Slick50 och liknande sörjor skulle vara så bra, varför tillverkar inte någon av dom stora oljetillverkarna en olja som redan har alla dom tillsatserna i? Under alla dessa år som Slick50 har funnits på marknaden borde ju något av dom stora oljebolagen kunnat kört "reverse enginering" på produkten och sen gjort likadant i sin finaste olja. Undrar varför dom inte har gjort så?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

De påstår i reklamen att friktionen minskar i motorn, och att friktionen upptsår när metallytor gnids mot varandra. Märkligt, såvitt jag vet kör de flesta med olja i sina motorer, vilket innebär att det finns en oljefilm mellan metallerna, dvs inga metallytor gnids mot varann....
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har i alla fall läst några tekniska reglementen för diverse tävlingsklasser i motorsportsammanhang. Jag tror inte jag någonsin sett Slick50 eller liknande preparat omnämnas, så det borde vara fritt fram att använda dem. Över huvud taget nämns knappast smörjmedel alls i dessa reglementen och när de gör det så är det främst en fråga om att minska risken för oljespill på banan. Med andra ord, har Slick50 dessa fenomenala effekthöjande egenskaper borde det betraktas som tjänstefel av teamen att inte använda preparatet, eftersom det inte verkar finnas något som förbjuder det. Med tanke på vilka kostnader racing brukar medföra så torde några Slick50-behandlingar knappt ens betraktas som kaffepengar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tror Hälges 320iM-90 hade presterat ca 225km/h mätarfart tidigare innan slick 50 behandlingen. Är helt säker på att man verkligen vill att det ska fortare osv, därför ligger man och toppfartar och kör hårdare än vanligt bara för att "det måste ge någonting". Hälge har ditt körsätt ändrats efter din Slick 50 behandling? Det kan ju mycket väl vara så att bilen inte gick som den skulle innan av någon anledning?

Efter att jag monterat dit sportsystem+filter+planad topp ökade min toppfart till 220km/h med E21an, tidigare hade jag pressat upp den i 212km/h. Detta är sanning, men jag misstänker att jag verkligen gett 100% efter "trimmet" och därför gett bilen chansen att visa vad den går för. Testen har skett under samma förhållanden på samma sträcka!
parolof
en ökning till 220km/h från 212km/h kan väl bero på yttre omständigheter också. lufttemp, luftfuktighet med/motvind
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Så med lite slick 50 i oljan så drar man en 325a. I alla fall i toppfart. Ska prova direkt. ;)

///BMW - Was sonst!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
parolof, jag är rätt säker på att de yttre omständigheterna var mycket likvärdiga, sommar med torrt väglag ingen större vind att tala om, jag kontrollerade detta innan avfärd men visst kan det varierat vid provsträckan. Jag har tex uppnått ca 210km/h flertalet gånger innan "trimmet" monterades under olika väderförhållanden. Några sekund meter hit eller dit brukar inte spela någon större roll när man pressar bilen i nerförsbackar, det tar lite längre tid bara att uppnå toppen bara. Ett sämre försök med lägre hastighet inför backen resulterade i 215km/h vilket visar på att bilen förmodligen nu borde vara snabbare.
svintoleffe
Dom erfarenheterna jag har av slick 50, är enbart positiva, dock så har jag ej använt dom påmen bil än så länge, men jag använde dom faktist till moppen en gång i tiden, O jag kan säga att jag blev häppen, efter att sett resultatet.

Dock bör understyrckas, att har man en gång slick behandlat en motor, så måste man fortsätta med dte, då den film, som man byggt upp med slick 50, om den försvinner helt o man inte fortsätetr med det, då tappar man effekt samt att man har en mycket större risk o paja motorn.

Sam jag skulle inte tro att dessa inte skulle vilja ha en tvoisst i den domstol, om att det deras varor inte funkar, ps kom ihåg att det är usa vi pratar om.
(American Petroleum Institute

Society of Automotive Engineers, USA) och som kan visa statistiskt fastställd dokumentation* från tester hos det mycket välrenommerade och oberoende testinstitutet SWRI (Southwest Research Institute, USA).

Detta hitatde jag.

Den aktiva substansen i Slick 50 är PTFE (polytetrafluoretylen - i dagligt tal Teflon) från Du Pont, vilka Slick 50 i USA har ett nära samarbete med. PTFE-partiklarna fäster med hjälp av speciell kemisk teknologi på alla metallytor och behandlar dessa med ett långtidsverkande skikt som förhindrar friktion, slitage och varmgång.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svintolfte, det "nära samarbetet" du citerar är att DuPont levererar teflon under protest till BlueCoral (Slick50)....

DuPont har själva hävdat vid flera tillfällen att teflon är direkt olämpligt i en förbränningsmotor!

För att få teflon att fästa på metall behövs ALLA av följande förutsättningar:
1. Kemiskt rena ytor (utan olja/fett) - tror det är nästan omöjligt att finna en sådan metallyta i en motor som har olja...
2. Högt tryck - kan uppstå vid några punkter i motorn.
3. Hög temperatur - kan uppstå vid några punkter i motorn.

Summa summarum - teflonet kan inte fastna där Slick50 hävdar att det fastnar...däremot kan teflonet klumpa ihop sig (det sväller ca 20 gånger vid motorns arbetstemperatur) och kan då proppa igen filter och trånga oljekanaler.

Om man nu mot förmodan skulle lyckas få teflonet att fastna, bör man tänka på att i en frisk motor möts aldrig metall mot metall - där finns en tunn men stark oljefilm. Teflonets bärighet är dessutom mycket sämre än vad oljefilmens är...

Den totala friktionen i en motor är ca 6-8% - om man tar bort ALL friktion i motorn (snacka om fantastisk upptäckt/uppfinning!) kan man därför i bästa fall få max 8% effektökning i motorn.

Man kan plocka fram många olika testresultat som visar på vissa positiva effekter av teflon - men man kan samtidigt visa på att det "mörkas bort" ett antal negativa effekter i samma tester. Flera oberoende och seriösa tester visar t ex på FÖRDUBBLAT slitage (mätt genom att mäta mängden metallpartiklar i motoroljan) när man "teflonbehandlar" motorer. Troligtvis beror det på försämrat oljeflöde i vissa delar i motorerna.

Som flera redan insett: Teflon hör inte hemma i motorn, det gör sig bäst i en stekpanna! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.