AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.846

slick50 eller inte?

Sida 2 av 5
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
parolof.

Om du hade bemödat dig att ta reda på fakta så hade du troligen vetat varför det kan uppstå en ökning av tomgångsvarvet på äldre motorer.

Men givetvis så väger dina garageexperiment mycket tyngre än all det testande av som opartiska motorlabb har gjort på motorer oljor och tillsatser som t ex. Slik50. Eller vad tror du...?

Om nu denna sänkta friktion var så stor att den ger den effekten som du upplevt, tror du inte då att biltillverkarnas motorlabb hade sett detta och blivit oerhört intresserade?

Tyvärr så är det ju så att den interna friktionen på en frisk motor är mycket låg, så låg att man knappt skulle märka skillnad om den helt försvann. Störst friktion har man där det är absolut minst med smörjning, mellan kolvringar och cylinderväggar.

Nåt som däremot snabbt skulle visa sig är om man kunde ta bort allt tröghetsmoment hos de roterande massorna. Det skulle visa sig direkt i acceleration och i dynamiska effektmätningar.

Fundera på varför inte produkter likt Slick50 används inom F1 STCC ETCC DTM m.m. där man ju gör precis vad som helst som inte strider mot reglerna (ja det med ibland) för att hitta om så bara 0,5 Hk. Skulle inte de bli överlyckliga över en flaska Slick50?

Produkter som liknande Slick50 är ofta lösta i en tunn basvätska, har för mig att Lacknafta har nämnts i vissa rapporter. Den gör att motoroljan blir tunnare i viskocitet och mer lättpumpad vilket gör att tomgångsvarvet kan öka med ett par hundra varv på vissa motorer.

Så lättlurad var alltså din bil.....

Dr Tinnitus
parolof
Du skrev "Om du hade bemödat dig att ta reda på fakta så hade du troligen vetat varför det kan uppstå en ökning av tomgångsvarvet på äldre motorer."

snick, snack som jag skrev tidigare i den här tråden "jag berättar bara om mina egna positiva erfarenheter, ni får göra som ni vill"

Friktionen miskade ju bevisligen=högre tomgång

"Den gör att motoroljan blir tunnare i viskocitet och mer lättpumpad vilket gör att tomgångsvarvet kan öka med ett par hundra varv på vissa motorer"

Med det argumentet skulle ju tomgången gå den vid efterförljande oljebyten, vilket det inte gjorde. Sedan att Slick blivit stämda i USA tar jag inte så hårt på, i det landet är det ju Junkfood tillverkaren fel att folk blir feta:-)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Konstigt att inte alla bilfabrikanter, som plöjer ner miljardbelopp på att just få ner motorns inre frikton, vid utvecklingen av nya motorer inte sparar dessa pengar och istället köper en flaska slick 50 till varje motor istället....
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
parolof.

Jag inser att du tror fanatiskt på Slick50 tror bergfast att dina simpla test är mer bevis är när avancerade opartiska motorlabb inte mäter någon skillnad av betydelse mellan motorer som fått Slick50 eller inte.

Fanatism och okunnighet är det ingen mening att försöka argumentera emot, så fortsätt att köp Slick50 du om det gör dig gladare, för att inte tala om de som säljer bluffen.

Beppo.

Rätt tänkt, men tyvärr är det många som inte ens kan ta sig denna lilla funderare och komma fram med rätt svar, och dessa lever kvacksalvarna gott på....

Dr Tinnitus

Hälge
Jag gillar ej alls tonen i dina mail....
Hälge
Dr Tinnitus: Återupprepar..Jag gillar ej alls tonen i dina inlägg.
Ka
32
Kallekula
318i 2000
Kanske inte så Slick50 specifikt men jag hällde i STP oiltreatment i en motor som hade "diskutabelt" oljetryck. Efter några minuter hade jag fullt normalt tryck!
Det var nästa som om jag hällde i sirap i motorn alltså.
Efter 1 vecka skar bilen, som tur var hade jag sålt den redan....
STP= zigernar-reparation
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hälge.

Fakta är fakta och kan inte alltid lindas in i bomull....

Dr Tinnitus
parolof
"Fanatism och okunnighet"? jag upprepar att "jag berättar bara om mina egna positiva erfarenheter, ni får göra som ni vill"
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
parolof.

Ja, och jag berättar bara om hårda fakta från vetenskap och forskning, och hur folk tror på Slick50 och liknande medel ofta är, fanatiska och döva för motargument oavsett hur seriöst dokumenterade de än är. För de själva har fått högre tomgång på sin gamla bil så Slick50 funkar så det så.... Alltså, okunnighet och fanatism i många fall.

Du får göra som du vill, som jag också sa.

Men det hade ju varit intressant om du ville kommentera det faktum att inga biltillverkare någonsin har rekommenderat bruk av sådana tillsatser, att inga tillverkare av motoroljor rekommenderar det, att det inte används inom F1 STCC WRC ETCC DTM, vilket det borde om det verkligen funkade.

Men de kanske har mer kunskap om motorer och smörjteknik än att de luras av reklam och av att en motor råkar få högre tomgång...?

Vill gärna höra dina kommentaree om detta, varför de inte använder Slick50.

Dr Tinnitus

parolof
orkar inte bråka, men jag gjorde en liten sökning på google igår på "slick 50 sponsoring" och såg att både Nascar och NHRA var sponsrade av Slick, SLICK 50 NATIONALS, Slick 50 300 New Hampshire, m.m sedan om det betyder att dom använder den hemska soppan vet jag inte och bryr mej inte heller.

Det också ett jämra tjat om mer kunskap, förklara för mej istället varför tomgången gick upp du som vet så mycket
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Vem bråkar...?

Att du hittar Slick50 som sponsor och i reklam på bilar i vissa sporter har föga med produktens egna kvalitéter att göra, utan har bara med marklnadsföringsmässiga fördelar att göra. Folk tror nämligen att allt som syns i dessa samanhang i reklam är bra grejor. Fråga istället gärna om de som bygger motorerna till Nascar verkligen häller Slick50 i dem.... Eller varför inga motortillverkare rekommenderar det eller oljebolag eller varför inga seriösa opartiska labbtester styrker de löften eller påståenden som Slick50 lovar i reklamen.

Men du bryr dig alltså inte om dessa fakta och argument? Varför då? För att dina ingående seriösa tester (tomgången...) visar bortom allt tvivel att Slick50 fungerar och håller vad de lovar? Jag antar att du har garaget fyllt av mer avancerad utrustning och utför testerna under mycker mer kontrollerade former och mer ingående än alla de där andra opartiska labben, med tanke på att du får fram resultat som de inte lyckas med...?

Varför har då jag denna kritiska inställning till div. tillsatser som t ex. Slick50?

Ja med snart 30 år med bil/motorintresse som idag innebär att jag har ett stort kontaktnät av vänner och bekanta som innehåller ett flertal förare anpassare chassietekniker bil/motorutvecklare i Sverige och utomlands, inom personbilssidan, inom STCC, inom F1, WRC, DTM, Nascar m.m. Och ännu inte hört någon som sätter sin tillit eller rekommenderar sådana tillsatser som Slick50. Inte ens säljare från Quaker State (numera ägare av Slick50) rekommenderar att man häller det i deras oljor. Man säger precis som det är om man pressar dem lite, att det bara är bra business då folk köper det. Men som sagt, frågar man om de tycker jag ska hälla det i den QS-oljas jag köpt så säger de nej...

Fundera på hur många motorer som ledigt gått 30-40 000 mil eller mer utan att ha nåt annat än vanlig motorolja i tråget och fått normal service, och ställ det till hur många motorer som bevisligen har slitits ut i förtid eller rasat ev den enda anledningen att de inte kört med Slick50.

Slutsatsen kan bara bli en enda, varför för dyra slantar köpa nåt att hälla i oljan som ändå inte behövs???

Skulle problemen med vanlig motorolja vara så stora så skulle vi för länge sedan sett lösningar på detta redan på nya bilar, men vi kör fortfarande runt med smörjsystem som ser ungefär likadana ut som för 100 år sedan. Det som hänt är väl i stort att de lösa filtren nästan är helt borta och att filtermaterialen blivit bättre.

Detta kan bara bero på att det faktiskt fungerar bra nog för att man inte ska ha orsak att lägga ner stor energi på att ändra nåt.

Om inte så hade det ju varit en kalasidé av t ex. Volvo eller BMW att redan från fabrik spilla i Slick50 och sen rekommendera bruk av detta i bilarnas manualer. Har du sett något sådant ännu?

Tror du att BMW:s tekniker är kompetenta? Varför då inte fråga dem vad de tycker om Slick50 och följa deras rekommendationer? Fast du är väl kunnigare för du har ju testat tomgången du... ;-)

Dr Tinnitus
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Jag har haft olika resultat på mina försök med SLIC 50.
Har testat det på två snöskotrar 2T på den ena sjönk bränsleförbrukningen och den gick mycke tystare, men på den andra var det ingen skillnad!
Jag har även haft en växellåda som surrade i ett lager, den blev skadad vid montering. SLICK 50 fick tyst på lagret och vad jag vet så gick den ca 40.000 mil efter det, utan byte! det var på en peugetot 505 som var berömd för att larena rasade på 5-ans växel. Jag provade även i motorn men det var ingen skillnad!! det var en flopp...

Slutsats den fungerar nog i växellådor och dyligt men in i motorer är det lite mer tveksamt!
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
IOFS. varför laga en sak som inte har gått sönder?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kalle.

Jag betvivlar inte att man kan ha, eller tycka sig ha positiva upplevelser eller resultat av tillsatser som t ex. Slick50. Men tyvärr så har den lilla vanliga människan oftast väldigt små möjligheter att ta reda på vad som verkligen hände och vad som verkligen påverkade, och vilka följder det hade, alltså om det bara var bra eller inte.

Det är därför som riktiga seriösa tester sker under väldigt kontrollerade former som dessutom är repeterbara, för att inget annat skall smyga sig in och påverka resultaten. Först då får man fram riktiga sanningar och fakta.

Vi ute i vardagsgaragen kan ofta bara tycka till lite löst efter vad vi upplever, men det finns oftast en hel hög olika saker som kan ha påverkat det hela och som sen lurar oss till felaktiga slutsatser.

Du upplevde att växellådan blev tystare? Ok, men vet du absolut säkert att det berodde just på Slick50 och inget annat? Är tystare det samma som "bättre" och på vilket vis då? Eller är det bara just tystare?

Glöm nu inte att det jag sa om biltillverkares rekommendationer om tillsatser i oljan inte bara gäller motorerna, utan de säger samma sak om alla oljor i bilen, tillsatser är NO NO.... Fundera på varför de säger så och vilka grunder de har till det.

Dr Tinnitus

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Grejen är väl den att långt ifrån alla ser helheten, med det menar jag om nu tex Slick 50 minskar friktionen och ger fördelar som lägre bränsleförbrukning mm tycker fok det är bra, den köper vi. Undersöker man lite mer och lyssnar på folk som använt produkten under längre tid och seriösa företag som har mångårig erfarenhet av motorteknik/utveckling så får man även fram en hel del nackdelar som tyvärr i många fall överväger fördelarna.

Min personliga inställning till Slick 50 är inte så bra, då två personer jag känner till har fått sina bilar skurna efter användandet. Men jag har blivit rekommenderad en typ av olja med silicon i (kommer ej ihåg märket) som ska ha princip tätat läckande motorer/växellådor såpass att de kanppt dragit någon olja efter användandet (äldre motorer). Personen som rekommen- derade den tävlar själv med isracingbilar och skruvar/mekar/trimmar själv sedan många år med bla M5E34 3,6l motorer i som han plockar ut dryga 400hk utan turbo eller kompressor. Om denna olja fungerar vet jag ej, jag är skeptisk men ska kanske pröva den för att kunna få mer kött på benen.
Hälge
Bäste Dr Tinnitus: Förklara för mig varför min motor numera har betydligt längre uppvärmningstid..än vad den hade innan behandlingen med Slick50.
Detta fenomen gav sig till känna först efter ca 200mils körning med Slick50 i motorn? Dessutom ökade toppfarten från tidigare 190Km/h till otroliga 225km/h.

Klara förbättringar efter Slick50 behandligen. (Jag kan ej blunda för ren fakta)
Dessutom är motorn snabbare i accelerationen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hälge, en ökning av toppfarten från 190 till 225 km/h motsvarar en effektökning på 66 %. Så mycket lär inte ens att Slick50 själva hävda i sin reklam.
Det finns inte minsta chans i världen att en sådan ökning kan uppstå enbart av att minska friktionen i motorn med någon tillsats i oljan. Om du fått en sådan förbättring måste något annat ha gjorts med motorn samtidigt.
Hälge
Nockenwelle: Ingenting är förändrat på motorn. Allt är 100% BMW original. Topphastigheten mättes jämsides med en Volvo turbo, hastighetsmätarna skillde sig på några få km: 220-225km/h.

Konstigt att inte min motor skurit ihop totalt efter tre stora Slick50 behandlingar, har dessutom kört med Slick50 preparerat Fram oljefilter.

Thanks..Slick50.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Du hävdar alltså att din motor – tack vare Slick50-behandligen – lyckats höja toppfarten i en sådan grad att det är jämförbart med att trimma den med kompressor. Imponerande, men tyvärr har jag svårt att tro på det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.