AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.517

Nya Alpina i Sverige

Sida 1 av 2
Hej,

Finns det en marknad för nya Alpina i Sverige? En exklusiv generalagentur inriktad på kvalitativ försäljning samt självklart service (import direkt från fabrik). Vårt land är trots allt väldigt BMW-tätt. Den nuvarande generalagenturen är marknadsföringsmässigt gravt misskött av BMW Sverige och personligen ser jag en lucka i marknaden.

Reflektioner!

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Håller klart med dig där, men betänk att en fabriksny Alpina är väldigt få förunnade i sverige.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ja, och samtidigt kan du gå in hos de flesta BMW-handlare idag och beställa en Alpina. De flesta som gör detta är dock folk som vet vad en Alpina är, möjligheten ligger i att nå nya målgrupper :)

MVH,
E38B12
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Kanske är helt fel ute, men görs inte Alpina i begränsad upplaga? Eller är det bara speciella upplagor, tex z8 osv. Om så är fallet så finns det väl inget större behov av att nå en ny målgruppp om den nuvarande köper upp de Alpina som byggs.
Alla BMW Åf säljer väl Alpina?
Men dom marknadsför ju inte bilarna direkt. Och det är väldigt lång väntetid när jag frågade sist iaf.

Keep Your Distance!
V12 LeMans
Nya Alpina D3 ( 320d i Alpinakostym ) , skulle nog sälja bra som företagsbil .

E38B12: Har funderat på detta men jag tror det blir väldigt svårt att försörja enbart som generalagent på Alpina, då vi bor i Sverige där ytterst få köper såna dyra och speciella bilar. Då får man nog bedriva beghandel parallellt för att få det att gå ihop...

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Olof:
Det är för mig självklart att dom även ska sälja beg. bilar. Säg mig någon bilhandlare i sverige som inte gör det?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Livhanken på en Alpina-agentur i Sverige må nog hänga litegrann på att sälja Alpina och dess reservdelar exklusivt.
Men de rikemän som köper nya Alpinas köper nog inte sin första, vilket inte helt otroligt gör dem till "Alpina Selected Owner" - som i sin tur gör att de köper direkt från Alpina.

Vilka är de exakta målgruppern, egentligen?

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Jag syftar på en exklusiv Alpinaförsäljare med lnytt och begagnat direkt ansluten till fabriken i Tyskland, exempelvis i Shlmsområdet. Kolla Bentley/Lambo på Strandvägen som ett dumt exempel :)

Med rätt marknadsföring kan man ta en rejäl andel av M- och AMG-köparna.

MVH,
E38B12
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Andersson_CSI: BMW i Nacka sälger endast nya bilar, de har ingen begavdelning utan de hänvisar till BMW Segeltorp (visserligen är det samma åf grupp men ändå).

/Rickard
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Rick:
Okej helt rätt hade jag inte mendet jag ville komma till var att man kan nog räkna dom som ej pysslar med beg.bilar på sina fem fingrar...
Som du säger ingår dom i samma "företag" och kan därför inte skrivas av fullt ut:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag brukar ibland få för mig att jag vill starta en exklusiv BMW-ÅF som enbart säljer M och Alpina bilar. Man ska inte ha kontoret på Strandvägen som Bently/Lambo, har man bra service kan man lika gärna ligga i ett industriområde, kunderna kommer ändå och man har lägre hyra.

Volymerna blir inte höga, men har man eftermarknad och service skulle det kunna gå. Och så sköter amn kundrelationerna minst lika noga som de bästa i Tyskland.

En annan sak jag skulle vilja göra är att ta över försäljningen av Jaguar i Sthlm som för närvarande verkar skötas av en våt fläck i samarbete med en påse torkade fikon.

Don't dream it, drive it
Jag hänger på! E38B12, Tretretti och undertecknad. Kan det bli bättre? :D

Jag får väl ha hand om däckverkstaden eller begagnade reservdelar eller något, om E38B12 (aka Göbbels) får vara chef :)

Mvh,
Kalle
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag kan vara försäljningsdirektör och äta direktörsluncher med alla presumtiva kunder. Börjar nu bli tillräckligt gråhårig och rund om magen för att tas på allvar på Grands veranda!

Don't dream it, drive it
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Behöver ni nån som levererar bilarna till kunden så ställer jag upp. Yxorna kan jag lämna hemma... :)

Är det nån som har gällande prislista på Alpina?
Svenska priser.

Keep Your Distance!
Jag ser marmorgolv, små laxsnittar, Bollinger R.D. 1990... och ett demoexemplar av B7 samt en begagnad Bi-Turbo i ett hörn :)

MVH,
E38B12
När är det invigning ? ;-)

Passar på att instämma med tretretti när det gäller lokationsfrågan, Lambo/Bentley har i mitt tycke valt helt fel ställe för sin verksamhet. Bättre då att ligga en bit utanför stan som exempelvis Autoropa gjort i Malmö.
Jag ser frustration, depression och konkurs. Hehe. Nej, men det låter bra! Förväntar mig en fin inbjudan i brevlådan när ni väl bestämmer er för att slå upp portarna... Kvällen börjar med massor av champagne och slutar med att E38B12 i ett glädjerus erbjuder mig att byta in min 325 rakt av mot en fabriksny B5 Touring ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Det som retar mig med Mercedes är kristallkronorna i taket hos deras Åf...

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.