AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.541

hur kontrollera oljenivån i diffen?

Sida 1 av 2
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
tjena.. försökte mig på det förrut enligt beskrivningen som finns i haynes men förstod mig inte på det. har ju 2 st "muttrar" vad jag ser på diffen. försökte lossa på dom men det gick inte så bra...vet inte ens om det är så jag ska göra? det är en e30

tacksam för svar
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
ingen vet?
Börja med att lossa påfyllnings pluggen (den övre). Pluggen har en stor insex-fattning om ja minns rätt...

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
aha ok. så den undre ska man alltså tappa ur gamla oljan om jag förstår rätt?

men hur kollar man om nivån är tillräcklig?
Rätt..anledningen till i börja med den övre är dels för att oljan "dränerar" lättare då...Men mest för att de har hänt ibland att den övre pluggen ej gått att lossa (rund-dragen eller så)..O hur kul e de att så där med en diff tom på olja o inte kunna fylla på ny olja....

Glömde...man fyller på olja tills de rinner över från påfyllningshålet....

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
aha..smart. men va för olja ska man ha i diffen och vart köper man det? hittade inget på biltema eller mekonomen
Tr
58
Trotz
320d F30 -12
Till min bil blev jag rekommenderad Castrol SMX av BMW.
Men det struntade jag i och köpte Valvoline GL-4 olja istället. Likvärdig men halva priset. Jag köpte min olja hos Autoexperten men det finns hos vem som helst.

Läs intruktionsboken, där står det mesta som är värt att veta, även vilken sorts olja du skall ha i bakaxelväxeln.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
denna hittade jag på autoexperten:

"Hp gl-4 SAE 80w90 12x1l(2)
Valvoline High Performance Gear Oil GL-4 är en universal transmissions- och växellådsolja på mineralbas av högsta kvalitet, vilket rekommenderas till de flesta typer av manuella växellådor och transmissioner där tillverkaren specificerar ett smörjmedel enligt API GL-4. Produkten ger smidig växling vid både varma och kalla temperaturer, samt skyddar mot rost och korrosion. Skall ej användas i differentialer av Limited Slip typ."

kan man köra på den i diffen?

i haynes står det bara SAE 90
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
STOPP!!!

Det skall vara transmissionsolja av GL-5 typ i bakaxeln (står även i instruktionsboken).
Det med olja i bakaxeln har f.ö. berörts i ett otal trådar.

Castrols alternativ:
Castrol SAF-XO 75W-90 (utan diffbroms)
Castrol SAF-XJ 75W-140 (med diffbroms, går även använda till utan diffbroms)

/G
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
okay. får kolla upp det :D
Tr
58
Trotz
320d F30 -12
Som jag sa kolla i instruktionsboken, där står mycket vettigt bl.a. vilken olja man skall ha i bakaxelväxeln.

Jag skall GL-4 i min bil, men den är ju inte den nyaste heller....
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
bara så jag föstått rätt nu. det är 1.7 liter olja i diffen? jobbigt att köpa 2 flaskor isf :p
inte då! runt 0,9-1 liter går det i en e30 diff enligt etk...1,7 liter går det inte ens i växellådan...

MVH
Johan K
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
hmm. fan va skumt. står olika på olika ställen :S men det räcker då alltså om jag köper 1 liter bakaxel olja?
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
hittade detta på biltema: Transmissionsolja 80W/90

Transmissionsolja för växellådor och differentialer där en olja av nivå API GL-5 rekommenderas. OBS! EJ avsedd för automatlådor. Lägsta flyttemp: -25 °C.

det är ju GL-5 iaf. 60 kr. verkar lite B men man vet ju aldrig. nån som har nå erfarenheter? står inte om den kan användas i diffbromas bakaxel eller inte.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Om inget anges så kan man utgå ifrån att oljan INTE innehåller tillsatsmedel för diffbroms.
Å andra sidan är inte diffbroms så jättevanligt på 325:orna så sannolikheten att din bil har det är inte så jättestor. Är du osäker är det lätt att kolla.

Det ryms ca 1.7 l i diffen. Vilket både erfarenhet och ETK bekräftar.

/G
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
jag har diffbroms på min.. nu blir jag skeptisk här. vissa säger 0.9. vissa säger 1.7 :p
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det är bättre väl att tro på oss som säger 1.7 l istället och köpa 2 l istället för att stå där 1 l kort när bytet skall ske. ;)

/G
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
det står så på castrols hemsida också så jag litar nog mer på det
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....eller slutar man och gissa genom att knappa in chassinummer här:
Länk

Oljan i bakaxeln skall vara API GL-5 Hypoidi-klassad!

Det sistnämnda (hypoidi) är viktigt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.