|
Sida 9 av 16
|
|
|---|---|
| NU vill jag höra samma högstämda kör till försvar för Hyundai Atos, den fick idag i stort sett samma kritik och omdöme som BMWs 5a.. Så i konsekvensens namn borde ju nu alla som försvarat BMW med subjektiva argument ställa upp på Hyundai Atos. | |
|
Swepart - Är du ironisk eller har du helt enkelt inte sett någon av testerna?? Hyundain är på väg att slå runt, det är en JÄKLA skillnad! Länk är INTE samma sak som Länk |
|
|
Ja, där kan man tala om livsfarligt betende, en viss skillnad om en bil välter eller sladdar. Var det äns antisladd på Atosen ? /Peder |
|
|
Nej, Hyundains säkerhetsutrustning består av följande: -Krockkudde i ratten -Nackskydd på fyra sittplatser -Sidokrockskydd i dörrarna -3-punktsbälten på fyra sittplatser -Höjdjusterbara bälten fram -Bältessträckare fram -Låsningsfria bromsar, ABS med EBD (elektronisk bromskraftsfördelning) -Högt placerat bromsljus Antisladd finns inte ens som tillval. |
|
|
Det må vara hänt att väghållning inte är BMW:s starka sida. Däremot är marknadsavdelningen bestyckad med ett gäng genier. Tänk att kunna skapa sådan fanatism kring ett varumärke. En fanatism som är mycket tydlig i denna tråd. BMW är bra och TV är väl den store Satan... Lite objetiv syn på det hela skapa nyans i diskussionen. Flåklypa: Du har den objektiva syn som jag eftertraktar! Det är skillnad på att vara entusiast och att vara naiv märkesfanatiker som på ett pinsamt sätt försvarar ett varumärke (utan att ens få profit för det...) |
|
|
bjoerck: tycker du sammanfattar det klockrent! ___ //Ulf |
|
|
Ha-ha! Det där med att "väghållning inte är BMW:s starka sida" lär du få äta upp när fanatikerna tuggar igång! Hela den här tråden är fantastisk. Tänk vilka fanatikerinlägg vi har fått se!För egen del så ser jag mig själv som entusiast men känner mig inte helt övertygad - trots att BMW har helt klart gått på offensiven. Sista ordet är inte sagt. Skulle vara roligt om AMS följer upp detta med (ännu) ett eget test. De är ju smått BMW-fanatiska ... |
|
|
Jag är också objektiv, jag är också objektiv, jag är också objektiv, jag är också objektiv...... Dessutom har jag stor erfarenhet av liknande system, för jag har alltidsladdsystem på min bil.... Bara att trycka på höger pedal på t ex. trean fyran femman så dansar rumpan så fint, vilket jag fick uppleva då det dansade nästan hela varven runt Gälleråsen för ett par veckor sen. För att hålla sig till trådens ämne så tror jag inte man kan påstå att TV bara har rätt och BMW fel, eller tvärt om. Dr Tinnitus |
|
|
Litar helt på nya BMW och skulle inte oroa mig för en sekund för en farlig sladd på bilen. Lastar man fullt så kan man inte vänta sig 100 knyck i älgtestet....Tycker att detta har fått sjukligt stora proportioner i förhållande till nyhetsvärdet. Fattar inte vitsen med att koppla bort säkerhetsutrustningen elektroniskt och sedan spy på bilen. Vem sjutton packar fullt, gasar fullt och kör utan antispinn??? |
|
|
Märkte nu på första snön att den släpper ut arslet betydligt mer än E 39:an ingen höjdare. Vill jag köra på bresladd kopplar jag hellre ut systemet blir förövrigt inte överaskad av TV resultat byggar man en bil stor som en atlantångare får man räkna med dylika tendenser. Förövrigt är aktivstyrning helt värdelöst vid körning på bresladd hinner inte alls med har nästan tappat mitt intresse för bilar sen jag bytte bort den bästa bil som nånsin byggts. Håll fast vid era E39:or. Det är som med fruntimmer ibland kan skönhet förblinda. |
|
|
bjoerck, jag måste säga att ditt uttalande har en hel del av rallarsvingskaraktär. Är det måhända skrivet enbart för att provocera? Jag har sagt det förr och gör det gärna igen, för debattens skull är det klart lämpligare att bemöta specifika påståenden från enskilda individer än att göra kritiska påståenden (som kan uppfattas som nedsättande av känsliga personer) av den svepande karaktär som dy nyss gav prov på. |
|
|
Jag anar smutskastning från anonyma Alfa-entusiaster ;) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Ärligt, vad bryr ni er om ifall TV rackar ner på BMW? Känns det jobbigt att köra BMW efter att en tidning skrivit negativt om en modell som de överlastat, kopplat bort antispinnsystemet och sen får lite släng med bakvagnen när de panikrycker i ratten i 70 blås... utan att bromsa... Jag måste säga att jag skiter fullkomligt i det. Jag är helnöjd med min E34 även om den inte har hälften av all säkerhetsutrustning som en ny bil har. ;-) |
|
|
Råkade ögna i Teknikens värld 19/2003 igår kväll. I detta nummer testades BMW 520i E60 mot Volovo S80 och Mercedes E240. Några citat: " när vi kopplade bort antisladdfunktionen fick vi uppleva hur karaktären ändrades från under till överstyrning. Ändå var BMW den bil som uppförde sig bäst i älgtestet". "Välbalanserat chassi, exakt och känslig styrning" "Ovanligt tyst i kupen och med väghållning som överglänser konkurrenterna" ""Roliga kalkyler är inte allt men vi lutar också åt att BMW är den roligaste bilen i klassen, utan att för den skull förlora när det gäller komfort, säkerhet eller något annat väsentligt" Man noterar även i en separat artikel att att angivna tjänstevikten på samtliga i testet ingående bilar understiger den verkliga. I BMW:s fall med 140 kg. Detta innebär ju med andra ord att om man lastar angiven maxlast utan hänsyn till den verkliga tjänstevikten har bilen 140 kg överlast. Från klassetta till livsfarlig. Seriöst? Hälsningar Salesman |
|
|
Olof: Ingen smutskastning här inte. Bara en generell reflektion av ett beteende som ibland kan bli ovanligt tydligt på detta forum. Jag är lika mycket BMW-entusiast som Alfa-entusiast. Kallar mig nog helst bilentusiast. Att med en dåres envishet försvara ett märke tycker jag mest är fånigt. Speciellt då argumenten är förvrängda och osakliga. Om jag hade varit sponsrad av BMW, eller för all del Alfa, och fått pengar för att göra reklam för dem så hade saken varit en annan. Nu har jag inga intressen i företagen och kan därför vara skönt objektiv. |
|
| Som en parentes kan sägas att jag för många år sedan körde mycket Alfa Romeo. Sex stycken hann jag med. Underbara bilar när de fungerade - vilket tyvärr var alltför sällan. Kanske skulle jag kunna tänka mig en 147/156 idag. Men då måste jag förstås först se hur det går i det berömda älgtestet. Någon som vet ...? | |
|
Nu kanske jag missat nåt..... Men vad är det för snack om att TV skulle ha överlastat denna BMW? Om TV lastar det antal kilo i bilen som dess regbevis säger att den får lasta så är väl det helt OK? Med den totalvikten så kan, och ska man begära att en bil beteer sig pass bra och sansat att en medelförare inte skiter ned sig om något oväntat inträffar som kräver bryska undanmanövrar t ex. Visar det sig sen att denna last likväl är för hög för bilen för att tjänstevikten inte stämmer från början, så är inte det heller TV:s fel utan BMW:s och ingen annan. PUNKT! Sen är det ju inte alls ovanligt att folk lastar mycket i sina bilar, inte sällan mer än de får, och ändå kan ligga och smiska 90-130 på vägarna. Vad händer då om det uppstår en kritisk situation?? Nu kan ju inte BMW färja sig för att folk lastar och kör som idioter, men de kan och bör se till att deras bilar klarar de laster/vikter de själva godkänt med ett gott uppförande, ja helst med god marginal. Andra biltillverkare har ju lyckats med det och då ska väl ändå BMW som ju är så kompetenta klara det de med, eller hur!? TV:s test tycker jag är viktigt men inte det enda avgörade testet. Sen kan ni ju ta er en liten funderare på det som hände den Athos som utförde slumpartad konståkning nu senast. Finns det någon koppling ut i vardagen i denna händelse...? Orsaken till denna konståkning var ju sannolikt bilens grunddesign (ingen platt låg flundra direkt) samt att man från fabrik/importör försett den med lite bredare däck. Fundera nu på hur många andra bilar i landet som ägarna själva har valt bredare plattare däck, kanske större fälgar, i syfte att få fränare utseende och kanske i tron om att de får bättre väghållning med. Kanske de micklat dit en sänkningssats med. Fundera vidare på hur många som faktiskt nu åker runt med bilar som mycket väl skulle kunna råka ut för samma sak som Athosen om det måste till en plötslig brysk undanmanöver ute i trafiken...... Hur kan då nåt sånt sluta..... Vad vill jag med allt detta då? Jo, mana till viss eftertanke om hur viktigt det är att bilens chassie är i bra balans i alla avseenden, och att det kanske inte alltid är så lyckat att smäcka på fälgar och däck m.m. så som modet för tiden manar till. Många åker nog runt och tror de har fått väldigt bra väghållning, vilket de i vissa fall kan ha fått i sansade farter och manövrar. Men i vissa situationer så kan bilen med de nya hjulen m.m. kanske blivit rena rama dödsfällan, men det vet de inte förens för sent....... Dr Tinnitus |
|
|
bjoerck: Sure ;) Jag tycker ju mest att TV framstår som oseriösa när de inte tar tillfället i akt i München och provocerar ut det här "livsfarliga" bredstället som tydligen gick fint att få fram i Sverige. Att skylla att det är på "BMWs villkor" är ju patetiskt. Jag kan mycket väl tänka mig att antisladdsystemet är lite för generöst kalibrerat, men att TV blåser upp det hela som "livsfarlig bil" etc a Aftonbladet för att få upp försäljningen på tråkblaskan är ju oseriöst. Men självklart stämplas man som fanatiker om man är kritisk, och jantemaffian går till anfall :P Tack o lov finns det AMS och Automobil. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
...och att på detta forum våga påstå att det kan vara något skumt med den sladdande BMW:n är väl lika riskfyllt som att gå in och sjunga Eddie Meduzas "Fruntimmer" på FI:s kongress... :-) Tror fortfarande det är run flat-däcken som utgör problemet. |
|
|
Och jag tycker fortfarande att sladden inte var så farlig. ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.