|
Sida 1 av 16
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Någon mer som sett/hört Teknikens Världs test av 523i E60 (kort inslag idag Aktuellt 18.00) ? Kortfattat, hade problem att häva sladd med tung last vid häftig undanmanöver. Lite lustigt att detta problem märks just nu. Kan det röra sig teknisk fel på just detta testexemplar, eller är det någon som vet om 523i E60 (vad jag vet ny modell som introducerades 2005) har någon/några detaljer som skiljer sig från de övriga modellerna? De kanske har nyare programvara eller dylikt? TV har ju annars testat E60 innan bla "Fullastad bil kräver DSC vid undanmanöver" för 525i Touring och "Välbalanserat chassi, dock något understyrd" för 520i samt "Smidig funktion på DSC" för 530i modellen. |
| Man kan ju nämna att då 530i E60 testades i teknikens Värld mot A6 och MB E-klass var 5:an bäst i älgtestet, och i övriga väghållningsaspekter också. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Noterade det på Rapport för en stund sedan. Sedan gick jag och kollade hur lång tid det skulle ta innan det stog här:) men detvar redan på plats. ///MVH Hasso Länk |
|
samma här hasso! tråkigt att sånt kommer ut i media Om nu det är nåt fel på bara denna bilen. Annars är det dåligt reklam för bmw? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hmm...Skumt som sagt. Andra testade E60 har ju aldrig blivit uppmärksammade så där,de har ju betett sig bra i deras "älgtest" tidigare. Inställningsproblem antagligen... Man undrar ju varför det så fort det är lite "trubbel" med en vagn från BMW, måste detta ut i media innan BMW hinner kontrollera detta...allt ifrån "rena" avåkningar/krascher till som nu tekniska inställningsproblem(som jag tror iaf) :/ Mvh Janne. |
|
|
Kan väl tillägga att med "avåkningar /krascher"menar jag att det alltid skrivs ut att det just var en BMW som kraschade+ att de(media) gärna flaggar rejält när en BMW får andra problem som kan tyckas vara "bagatellartade"för andra märken. Därmed nu inte sagt att denna "sladdvillighet"på just denna E60 523i är bagatellartat, OM det nu visar sig vara ett konstruktionsfel i grunden...vilket jag tvivlar på STARKT mht mitt(och andras) ovanstående resonemang.. Mvh Janne. |
|
|
I rättvisans namn ska sägas att media är ganska snabba när Mercedes har problem... Keep Your Distance! |
|
|
Men vi som vet bättre vågar köpa dessa katastrofala vagnar i alla fall. ;) ///BMW - Was sonst! |
|
Helga |
Tror att det beror på dom punkafria däcken. //Helga |
|
Och att bilarna är lättade! CSL-light, inget fälgkors och ingen domkraft... Keep Your Distance! |
|
|
Lastad sa ni? Tjänstevikten på nya bilar stämmer sällan, den räknas tydligen fram från en "naken" bil numera. Tjänstevikten i verkligeheten kan utan problem vara ganska många kilo extra. Lastar man då i maxlast enligt regbeviset blir ju bilen duktigt överlastad, vilket biltidningarna har visat på flera gånger i älgtesterna.. bilarna blir svårkontrollerade, en överlastad bil i en tämligen extrem undanmanöver är ju ingen drömsits. Kan det vart detta som spökar igen? Inte tidningarnas fel, dom försöker ju bara fullt medvetet visa på hur farligt det kan bli. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Länk "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Ok "heltsonika" mfl....Problemet kvarstår dock..BMW´s problem vill gärna media "gotta sig" i,och det fort ,utan att behöva andas ut speciellt länge.. Vem kommer ens ihåg att t.ex Volvo S80 hade stora problem med att hela framhjul lossnade/kollapsade när de hade detta problem i början på modellserien>>>Ingen antar jag. Spindel eller styrleder som "totalhavererade". Media tog mig veterligen aldrig upp detta... Mvh Janne. |
|
|
Ja...Spindelleder var det nog på S80 som "hoppade loss" så att hjulen vek sig under bilen...Inte bra,och dessutom ett livsfarligt fel. Mvh Janne. |
|
|
Jag ställer mig helt opartisk i ärendet. Hittade bara länken på AB och antog att det kunde vara av intresse för någon. Är inte alls insatt i ärendet... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Visste väl att inget gott kan komma från run-flat! Keep Your Distance! |
|
|
Jag tycker det är bra att detta kommer ut till oss konsumenter oavsett vem som tillverkar bilen. Nu blir det upp till Bayrarna att visa varför detta hände. Enligt vad jag kan läsa här så verkar det ju ha gått bra i dom flesta tester och då bör dom kunna lämna en vettig förklaring: Den här runflat teorin, fanns inte dom däcken på bilarna i andra tester? Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Tror att det ligger en hel del i detta: "Aftonbladets Robert Collin tror att BMW löser problemet. - Antisladd-system ska förhindra sladdar. Om det inte gör det så funkar det inte. Men att säga att det är livsfarligt är att gå för långt, säger Collin. - Antisladd på bilar som är lite körglada är programmerade så att de tillåter lite sladd. BMW tillåter lite sladd. Men om man misslyckats med att programmera om antisladden med de här nya däcken så blir det så här, säger Robert Collin." |
|
|
Nu tycker jag nog ni är lite väl känsliga, kanske för att ni är BMW-entusiaster? Vad jag vet så är tidningar och media mycket snabba att påpeka brister på alla bilar oavsett märke. Det har genom åren varit rätt frekvent med artiklar i fet stil om brister och fel på Volvo SAAB Merca Audi BMW Opel Ford ja ta mig fan alla bilmärken, som haft nåt problem har fått det basunerat ut i media. Personligen tycker jag nog BMW synts mer sällan än många andra kanske just för att det inte är så ofta som det uppstår några märkliga problem på dem. Dr Tinnitus |
|
|
JAg tror Hangaround är på rätt spår ovan angående tjänstevikten och överlastad, vilket också framgår i aftonbladets artikel om man läser mellan raderna där de säger "Utan last är det nästan inga problem alls. Men när man lastar så mycket som BMW säger att man får lasta, då är det som värst..." I förening med de punkteringsfria däcken och tilltro till antisladdsystem blir de kanske för många variabler att hålla reda på.. Detta är ju iofs inte den första Bmw:n som har problem i älgtestet. e39 touring visade ju också sig vara en farlig bil i undanmanöverprovet när teknikens värld testade den.. T4 -99 |
|
| Instämmer helt och hållet med Dr Tinnitus. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.