|
Sida 8 av 16
|
|
|---|---|
|
Anders N skrev: "Det hela faller egentligen på en enda punkt: att Teknikens Värld vägrade testa i Tyskland. " Bmw-testet har i mina ögon av naturliga skäl ett sämre utgångsläge vad gäller trovärdigheten än TV:s test. Biltillverkare preparerar, tilläggsisolerar och chippar pressbilar på löpande band när det är fråga om vanliga provkörningar och vad skulle en biltillverkare inte kunna tänkas göra i en sån här situation? TV är ju visserligen intresserade av att få fart på försäljningssiffrorna för den dalande tidningen men om de verkligen hade velat konspirera hade de väl passat på att välta en mercedes till eller att ifrågasätta hela ESP-Dsc-grejen och kräva att biltillverkarna börjar med att göra riktiga chassin eller något? Det som är hela poängen med denna soppa med den "livsfarliga" 5-serien (dvs något yvigare sladdar än genomsnittsbilen) är att såväl konkurrenter som tidiga versioner av 5-serien glider igenom TV-testet, såsom TV utför testet med panikrattutslag, utan några nämnvärda problem medan den aktuella bilen betedde sig som koreansk lågprisbil.. När Bmw genomförde testet, och om man ska tro TV var det inte fråga om panikrattutslag utan försiktigare rattrörelser ungefär som vid bankörning, klarade nämnda bil körningen utan större problem men för att Bmw:s test ska ge någon som helst fingervisning och trovärdighet borde naturligtvis även konkurrent-bilar testas på liknande premisser för att se hur de agerar i banan jämfört med Bmw:n. Personligen tycker jag inte det här en så stor grej. Alla biltillverkare åker på smällar emellanåt, för det mesta välförtjänt eftersom allt som lämnar fabriksgolven inte är fulländat. Men jag kan förstå att hela världen ramlat samman för de som tror att Bmw 520 är guds gåva till ringen-entusiasterna.. ;) T4 -99 |
|
|
nockenwelle> Jag instämmer i dina kommentarer och ett naturligt inslag i en "paniksituation" vore ju att trampa på bromsen samtidigt som undanmanövern. Men säga vad man vill om älgtestets relevans och anknytning till verkligheten - faktum kvarstår att just denna bil uppvisade synnerligen dåligt beteende i en situation där konkurrenternas bilar och äldre versioner av 5serien inte har några nämnvärda problem. Sen är det naturligtvis frågan hur stor roll denna faktor ska spela in när den vägs samman med andra väghållningsmoment. 5-serien är ju knappast livsfarlig jämfört med vad som rullar ute på de svenska vägarna... Det räcker ju med att sätta på ett par skitdäck och glömma kontrollera lufttrycket för att en älgtests-kung ska bli livsfarlig. T4 -99 |
|
|
Det finns jättemånga aspekter ut aktiv säkerhet men få kan mätas på ett bra sätt. Jag tycker att älgtestet befinner sig i någon sorts gråzon eftersom det ändå handlar om en subjektiv bedömning. Jag kan väl hålla med om att en bromsning bör ske vid en paniksituation. Frågan är om inte resultatet beträffande sladd blir ännu värre isåfall eftersom man hinner svänga en viss utsträckning innan man får foten på bromsen. Eventuellt förskjuter man tyngdpunkten samtidigt som lastväxelreaktionen och då blir bilen ännu mer sladdkänslig. Vad det beträffar ett bromstest så tycker jag det är olyckligt att mäta sträckan från 100km/h ner till noll. Bättre vore att se hur många meter bilen hinner efter X antal sekunder (kort tid) vid en panikbromsning från 100km/h och vilken fart den har vid det ögonblicket. Det kan naturligtvis vara så att en bils egenskaper sker på bekostnad av andra egenskaper. Dock tycker jag inte det är ett argument i sig eftersom en bil enbart består av en massa kompromisser. Vill man ha bra komfort så kommer bilen att få en sämre tid i en konbana/bana. Jag tycker inte att man kan ta bort en godtycklig gren bara för att den kanske presterar sämre där utan det är upp till konsumenten att avgöra hur viktig den är för honom. Jag tycker fortfarande att älgtestet är riktigt bra, men inte utan att det går att förbättra. Att någon typ av bromsning bör införas, det tycker jag också. Flåklypa |
|
|
Jag tycker att SotaMs inslag är det bästa som skrivits i den här tråden. Det är synd att så många BMWentusiaster inte kan se objektivt på detta och att inte BMW förstår hur man skall hantera situationen medialt. Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
|
steaman: visst vill man se objektivt på det, men jag anar sensationsjournalistik här. "Livsfarlig".. Man får försöka avgöra vem som är mest trovärdig BMW och de andra testerna som gjorts på bilen eller TV. För mig känns det ganska klart. /S |
|
Conan99 |
Vadå "tråkigt att sånt här kommer ut i media"?? Bara för att man kör BMW så är det väl bra att man får veta när nåt inte står rätt till med bilen. Är det bättre om det görs enbart partiska tester bara för att det är BMW? Hallå!! Conan99 |
Helga |
Så SotaM äger ingen BMW nähä................... //Helga |
|
Flåklypa, vad jag avsåg med andra egenskaper i detta fall var inte exempelvis komfort, utan sådana egenskaper som påverkar den aktiva säkerheten. Din synpunkt på hur bromstestet borde göras tycker jag för övrigt verkar mycket vettig. Problemet att testa en aspekt av den aktiva säkerheten är att denna förstoras kraftigt i förhållande till det som inte testas, som kan vara klart viktigare. Det blir inte en allsidig belysning, vilket kan leda konsumenten fel i sina bilval. Det skulle naturligtvis inte behöva vara så. Jag tror inte enbart att det är Teknikens Världs fel att "älgtestet" blåsts upp till orimliga dimensioner. |
|
| Nu börjar jag bli lite trött på att några stycken hela tiden snackar om att vi inte kan vara objektiva... Att man inte är subjektiv till Teknikens Världs fördel innebär inte automatiskt att man inte är objektiv. Iövrigt avvaktar jag ytterligare tester. | |
Helga |
Jag säger som "tiidigare." Gruppen som hyllar TV: Har ingen BMW eller bil överhuvudtaget Gruppen som är neutrala: Har ägt/äger BMW eller vill ha en BMW Gruppen som är kritiska mot TV: Har BMW //Helga |
|
Helga: Då har du fel, kanske inte så ovanligt med tanke på hur snäv din syn verkar. Jag har en bmw och håller med SotaMs inlägg. |
|
|
Nockenwelle. Jag instämmer i ditt senaste inlägg. Flåklypa |
|
|
Jag ansluter till hyllningskören för SotaMs inlägg. Flåklypa |
|
|
Här är lite info från BMW om saken, rätt intressant läsning tycker jag och ställer mig en smula frågande till TV:s uttalande Länk Dr Tinnitus |
|
Helga |
Jag lovar att gjorde vi en enkät här så voro utslaget följande inom vissa ramar. Gruppen som hyllar TV: 90% har ingen BMW . Övriga 10 har Opel :-) Gruppen neutrala: 25% av BMW ägarna Gruppen kritiska till TV: 75% av BMW ägarna. //Helga |
Helga |
Men handen på hjärtat. Tror ni verkligen att BMW efter 500.000 E60 tillverkar en bil som skulle få förödande kritik av det svenska "älgtestlaget"? Tror ni att dom inte kan köra "älstestet"? Tror ni att dom har glömt A-classe och "älgtestet"? Ungefär lika fånigt som att nya A-classe skulla rulla runt (nästan) igen. Visst ligger här en hund begraven. Lillpojken Daniel Frodin vill väl ha samma "uppmärksamhet" som Robert Collin fick en gång. För Collin bröstar ju sej fortfarande att det var han, och ingen annan, som fällde A-classe! //Helga |
|
Kanske detta är gammal info för er, men jag tycker nog att TV:s kommentar i slutet är intressant den med. Länk Dr Tinnitus |
|
Helga |
"Mediakåt chefredaktör Min privata åsikt och spaning är följande: Teknikens Värld har fått en ny chefredaktör från Bonnierägda Frida förlag ( jo du läste rätt - tidningen för tonårstjejer ) i form av Daniel Frodin. Han gillar att synas mycket med balla grejer, en kollega kallade honom " stekare ", kanske att ta i. Teknikens Värld har tappat / skickat många gamla biljournalisträvar under hans nya ledning. Många av dem har börjat på Automobil som fått en väldig uppryckning i samband med detta. Teknikens Värld gör numera fin - fina reportage om att åka vattenskoter till Åland, och chefredaktören får åka 1500 hästars off-skore båt i Stockholms skärgård. Med helt hjärndöda texter och han flinande på bild. Ett annat piffigt försök att sälja mer lösnummer är att plasta in tidningen tillsammans med nån DVD film med nån deckare på, handlade inte om bilar i alla fall. Ett gammalt marknadsföringstrick som dam / tjejtidningar gjort förr. Jag tror att detta BMW test är ett bra försök av honom att få fram Teknikens Världs resultat i Aktuellt på bästa sändningstid, sant eller inte, och han lyckades få Prime Time TV i aktuellt ! Dementin från BMW kommer aldrig att få samma genomslag som testresultatet i Aktuellt. För det kommer inte att upplevas som opartiskt. Glöm inte vem som stod och pratade i Aktuellt, jo Daniel Frodin själv av nån anledning, inte nån av tidningens erfarna testare..... Daniel har jobbat på tidnignen drygt ett år typ... så fick han synas och dra media till " hans " tidning. OM BMW sladdade farligt eller inte, om Sladdsystemet var på eller inte är ovesäntligt för Frodins syfte och mål med övningen. Bilen har funnits och sålts och testats jorden runt av massa journalister och inte befunnits farlig, När A klass välte var det en NY bil som inte testats förut. Den enda egentliga nyheten i sammanhanget är Daniel Frodin, frågan är hur länge han får vara kvar på nyhetsplats.... Det är min lilla spaning." //Helga |
|
Har ingen BMW men litar inte fullt på TV´s Älgtest, eftersom bilen enkelt kan manövreras utan att snudda en kon igenom banan i 72kmh så är det ju klart att de provocerar bilarna hårt i testet. Det som jag då funderar över är om dom provocerar alla bilar lika?? Skulle jag testa tex en Fullastad Opel Zafira så är jag rätt säker på att jag skulle koncentrera mig på att ens ta mig igenom, och kanske inte provocera alltför hårt av ren reflex. Om man sedan testar en erkänt "chassiestark" bil är det då inte risk att man provocerar den lite extra, med lite kraftigare rörelser?? jag tror det iaf skulle vilja se en vilt provocerad rattvridnig i tex en fullastad 9-5 2,0t kombi. Har själv utfört ett älgtest med en e34 vintertid i 110knyck på vit packad vinterväg när en pundare hastig kom över på min sida, blev en mkt kraftig gir över på vä sida. Men bilen var så ruggigt fint balanserad att jag faktiskt klarade mig utan att ens snurra utan kunde komma in på rätt sida med retursladden, sen blev bilen helt stabil. Efter det har jag fullt förtroende för BMW´s femmor och har svårt att tro att de skulle blivit sämre med dsc och allt de nu har. |
|
|
Jocce. Hade pundaren horn....? Visst är ditt "test" intressant i sig, om inte annat än som upplevelse för dig. Men samtidigt så kan man ju heller inte direkt jämföra det med de älgtest som TV genomför, ty allt för många faktorer skiljer. Sen är det ju så att ett regelrätt älgtest inte är så himla lätt att genomföra så att man inte ahr nåt som kan påverka från gång till gång. Men man får väl anta att man gör på så sätt att man håller koll på de faktorer man kan hålla koll på. Alltså har exakt samma avstånd till konerna i banan var gång och kolla vikter däcktryck m.m. Men sen kan man ju inte ha hundra koll på att rattvridningarna sker exakt lika var gång eller att bilen har exakt samma initialspår var gång m.m. Men man gör nog så got man kan och därför kan man ha rätt stor nytta av testet, även om det inte kan vara den allenarådande måttstocken för en bils uppförande. Jag har förövrigt själv deltagit i ett helt autentiskt älgtest många år före TV ens tänk på testet. Det skedde i en bMW 02:a i landsvägsfart på blöt asfalt måtande trafik och en dumdristig vild älg som kutade ut nära framför oss. Det blev ett fasligt rattande först till vänster för att missa älgen som tvärstannade framför oss, och sen tillbaka från mötande innan vi frontade med ankommande bilar som dessutom höll på med omkörningar... Älgens huvud körde vi under så den släpade nog hakan i taket och jag hade kunnat klappa den på bringan som var det enda jag såg utan för sidorutan av älgen. När vi så var förbi den så kikade jag bakåt och då låg älgen på rygg mitt på vägen och sprattlade med bena upp i luften. Den hade ju tvärstannat med halkande klövar på asfalten och tvärvänt precis då vi passerade den, och då drattade den på arslet mitt på vägen innan den brakade tillbaka in i skogen därifrån den kom. Jag kan ju upplysa om att kamraten och jag var rätt skärrade och det kunde förnimmas en tvåtonsdoft av bajs en lång stund i kupén...... Dr Tinnitus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.