AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.868

Teknikens Världs älgtest av 523i E60

Sida 6 av 16
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Diskussionen fortsätter uppenbarligen. Sista ordet lär inte vara sagt ...

Länk

Na
85
Nakata
330i Touring
Har i ni inte sett att TV har ändrat attidyd det senaste året? Själv har jag avbröt jag upp prenumerantionen i våras. Detta är ännu ett bevis på att TV är just nu, är den absolut sämsta och mest oseriösa biltidning i Sverige!

Automobil regerar som herre på täppan. Jämför bara en sådan sak som A test med Teknikens världs motsvarande-. Jämför omslaget till dessa två. Oj bara där är det ju klassskillnad, för att inte tala om innehåll!

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den som har möjlighet kan gärna läsa lite Teknikens Värld från slutet av åttiotalet t ex. Jag tycker knappast testmetodiken har utvecklats sedan dess, snarare tvärt om. Då var TV tester riktigt bra, klart bättre än idag. Trist när utvecklingen går åt fel håll. Desto roligare då att se Automobil, som gjort en häpnadsväckande uppryckning.
Mycket spott på Teknikens Värld.
Är det inte bra om dessa problem uppmärksammas om det nu visar sig vara ett problem. Man kan ju förstå BMW i den här frågan eftersom dom är part i målet, men jag ser inte vilken anledning TV har att svartmåla BMW.

Det är ju definitivt inte bra att ställa sig på BMWs sida i det här fallet, då är det bättre att ta det säkra före det osäkra innan det är helt utklarat vad som egentligen skett.

Flåklypa
Automobil har gjort en rejäl uppryckning och har de bästa testerna enligt mig. Det är därför jag prenumererar på den tidningen också.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Det som är märkligt med detta fall är ju att E60 genomgått älgtest ett flertal gånger (även av teknikens värld) utan att denna brist gjort sig till känna. Givetvis bör ju det hela undersökas noggrannare, men jag tycker nog att det borde ha gjorts innan filmsekvenser skickas till televisionen. I ett tidigare inlägg nämnde jag att 320i E46 uppträdde väldigt dåligt då den testades av svenska ams. Likt detta fall hade tidningen testat modellen tidigare, utan att det dåliga beteendet noterades. I stället för att skicka bilder till andra media gjorde ams om testet och kunde finna att orsaken var ett olämpligt däcksval på den aktuella testbilen. Det känns lite mer seriöst.
Helga
Jag tror att Frodin är nån släkting till Bonnier.
Tycker att det är ett rejält stolpskott!
Och kan absolut inte hålla med "tretrettitre" att TV gjort en uppryckning.

//Helga
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Jag tycker det är bra om sån't här lyfts till ytan OM det verkligen är så att en bilmodell är trafikfarlig. I det här fallet ter det sej synnerligen subjektivt och inte helt underbyggt.
Vem minns inte stormen runt den första 3-serien som åkte av vägen och slog runt okontrollerat enligt vissa tidningar.

Freude am fahren
Om vi vänder på det.

MB hävdade till en början att det inte var något fel på A-klassen när den välte i "älgtestet" medan TV sade att den var instabil.
Massor av MB-anhängare gick förmodligen ut och försvarade MB emot TV och t.o.m kanske köpte en A-klass. Hur smart är det egentligen ta parti för någon innan man vet om eller varför flertalet 5-serier (enl. TV) har ett instabilt uppträdande i älgtestet?

Flåklypa
Helga
Detta kan aldrig bli opartiskt.
De som av någon anledning inte har BMW tycker att TV har 100% rätt.
De som har ägt BMW men inte längre verkar också att stöja TV.
Många med mej som äger BMW ger sitt stöd till kritikerna av sk. älgtesten!

//Helga
No
5.161
Nockenwelle
Hävdar Teknikens Värld att flertalet 5-serier har ett instabilt uppträdande i älgtestet? I så fall är det mycket märkligt att de inte framhållit detta i tidigare tester av E60. Modellen har ju funnits i flera år påmarknaden och testats åtskilliga gånger, även av den nu aktuella tidskriften. Med A-klass är det lite annorlunda, det var väl i dess barndom som problemen uppdagades.
Jag vill på intet vis hävda att femserien är oantastlig bara för att ett antal tidigare test inte påvisat det som Teknikens Värld hävdar, men något skumt är det. En möjlig förklaring är däcken (trots Nils Simonssons hävdande) eller att någon förändring gjorts i mjukvaran till antisladdsystemet. I vilket fall tycker jag att sådana saker borde ha undersökts, exempelvis genom att testa en äldre modell.
Na
85
Nakata
330i Touring
Flåkypa!

Läste du från BMW:s nyhetbrev? citat "Vad tittarna inte får veta är att i denna sekvens har bilens antisladdsystem medvetet kopplats ur av Teknikens Värld, vilket ger en vilseledande bild av bilens köregenskaper. Dessutom påstår Teknikens Värld att testet visar att bilen är farlig."

Om du inte redan har så kika även här Länk

Faktum är att TV har basunerat ut till bla SVT Rapport samt Akuellt om att BMW skulle vara farlig. TV har enligt mig gjort ett makalöst klvaertramp som saknar motstycke i Svensk Motortidningshistoria! Checka in BMW:s representant erbjuder TV medarbetare en testkörning av 523:an.
Fy fan va pinsamt! Det är ju som man skäms för Sverige i denna stund.

Kolla det här pressmeddelandet från TV. Länk

Jo, jag har läst BMWs pressmeddelande och man kan lugnt säga att dom inte är särskilt nära varandra. Bägge har sina poänger och jag vågar inte peka ut någon syndabock ännu. Vid det här laget lär TV inte frivilligt erkänna att dom gjort något fel och BMW på andra sidan lär ju försvara sin bil så långt det går.

Ni som inte läst TV:s pressmeddelande....gör det också!

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
En kommentar angående TV:s pressmeddelande, där det står:

Från di.se: ”Inte heller val av däckstyp, t ex Runflat-däck har någon inverkan på bilens beteende, säger Nils Simonsson, informationschef på BMW Group Sverige.”
- Teknikens Värld är inte lika kategoriska i sin bedömning som BMW:s informationschef. Det är dock inte vårt primära mål att peka ut vad problemet beror på. Vårt uppdrag är att granska en produkt – den färdiga produkten så som den säljs till konsumenten.

Visst kan man resonera som så att det inte är tidningens uppgift att lösa problemen åt tillverkare, men det handlar ju också om trovärdighet för tidingen och dess test. Hade det varit första gången 5-serien testades som detta resultat erhöls skulle jag köpa resonemanget rakt av, men när tidningen tidigare "misslyckats" att få fram resultatet bör man för trovärdighetesn skull göra ett försök att undersöka det närmare.
1. Teknikens Värld sladdar brett med en BMW
2. Teknikens Värld gör en JÄTTEGREJ av det
3. BMW surnar till eftersom de anser att det hela inte gått rätt till
4. Teknikens Värld surnar till för att de anser att BMW ljuger och försöker dölja sanningen
5. BMW bjuder ner Teknikens Värld till München för att göra ett nytt test
6. Teknikens Värld åker ner, men vägrar deltaga i testet då de anser att de "testat klart"
7. BMW går ut med ett pressmeddelande om att deras test gått bra och att Teknikens Värld vägrade testa
8. Teknikens Värld går ut och säger att de bara vill testa om testet utförs på deras villkor och att de minsann ska bevisa att nästan alla E60-modeller är livsfarliga

Tror ni att testet i München kommer att visas i SVT? Nope. Tror ni att varenda lokaltidning kommer att skriva att det nya testet avlöpte utan missöden och att Teknikens Värld vägrade deltaga i testet fullt ut? Nej.

Det hela faller egentligen på en enda punkt: att Teknikens Värld vägrade testa i Tyskland. Oavsett vilka fåniga anledningar de hittar på ("BMW har manipulerat testbilarna", "orättvist mot konkurrenterna" och "svensk asfalt ett måste" ÄR patetiskt) så kvarstår faktum att de hade chansen att välta en E60 på BMW:s mark, men avböjde. Det i sig innebär för mig att de inte har tillräckligt på fötterna.

Även om Teknikens Värld uttryckligen säger att de inte "har något emot BMW" så liknar det hela mest en smutskastningskampanj.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
TV måste skämta!!

"Teknikens Världs testförare erbjöds sedan att själva köra älgtestet men avböjde.
- Vi har genomfört ett flertal tester av samma bil, samt med flera bilar i 5-serien. Ur vårt perspektiv är vi klara med testverksamheten. Vi är dock villiga att svara på frågor om vårt test. BMW fick tillfälle att ställa frågor då vi besökte deras testbana i München.
För oberoende media finns det tveksamheter i att köra på fabrikanternas egna testbanor, och med bilar, som står utom vår kontroll. Våra tester ska ske på svensk asfalt, det är en rättvisefråga mot andra biltillverkare."

Vaddå på svensk mark? Vad spelar det för roll?! Helt otroligt!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
BMW gör samma mediala tabbe som Mercedes gjorde!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Jag tror TV försöker slingra sig ur en pinsam situation. I ingen annan test har detta uppträdit.

/S
Utifrån vad jag läst, sett och hört i media, så har inte BMW agerat fel. Utan det är helt klart TV som sjabblat till det. Samma tidning har tidigare lovordat 5-serien i älgtestet och utpekat bilen som en av de, i avseendet, bästa bilarna i klassen... Stämmer illa i mina öron...

Dessutom kritiserar TV BMW:s älgtest eftersom man anser att BMW:s förare körde lugnt och sansat genom konbanan, inte med tvära och hastiga rattutslag som TV, som menar att BMW:s test inte speglar en verklig situation.

Jag hävdar att TV:s test inte speglar en verklig situation ett dugg bättre. INGEN håller kvar gaspedalen vid en kritisk undanmanöver och bara styr förbi utan att snudda bromspedalen!

Älgtestet är bara humbug i mina ögon. Inget lysande sätt att mäta en bils uppträdande vid en kritisk situation utan bara ett sätt att mäta bilens uppförande vid en ytterst osannolik situation... "Blahablaha" med andra ord.

//Chrille
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Jag har svårt att se vad BMW har gjort för medial tabbe.

Om det nu är så att BMW har blivit inbjuden att delta i ett nytt test som TV håller i stiger spänningen om BMW kommer att delta (vilket jag hoppas)...

/bln
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.