|
Sida 4 av 16
|
|
|---|---|
| En stilla undran; har konsten att konstruera ett bra chassi gått förlorad? När Mercedes A-klass slog runt var det få bilar som hade anti-sladdsystem. Man tvingades standardutrusta welt-klassen med detta eftersom grundkonstruktionen var kass. Nu välte förvisso inte E60, min åsikt är ända att ett bra chassi SKALL klara sig utan elektroniska hängslen, men jag kan ju ha fel... | |
|
Den som såg inslaget i Rapport och Aktuellt igår kunde notera att i den sista körningen gick bilen på bredsladd genom konbanan. Gå in på www.teknikensvarld.se och hör testföraren berätta och visa hur det går med DSC-systemet avstängt. Det är samma bilder som Rapport och Aktuellt använde för att bevisa att 5-serien är livsfarlig. Och dessutom refererar TV att "antisladdsystemet ger en kraftig retursladd". Men se på bilderna, var är retursladden? Är det seriös journalistik? Teknikens Värld vill sälja tidningar och för andra medier bakom ljuset. |
|
|
Orkar inte läsa alla inlägg men det är ju dåligt om dom tillåter sladd med antisladd ikopplad. Vem vill ha sladd/körglädje i en nödsituation ? Okej om man kan ställa in den i olika nivåer men om dom tillåter sladd med den på så är det ju inte bra. Det är ju inga ungdomar köper dom och sladdar runt med dom för det är skoj. Om en BMW med dålig antisladd är livsfarlig så tycker jag att alla andra bilar utan någon antsladd bör förbjudas. |
|
|
mageng. Opel Rekord Coupé -69, Opel Kadett Rallye -69, Renault R10 Gordini ca -73, Cadillac Coupé DeVille -59, Fiat 128 "Avant" -74, Datsun 120A -74, Simca 2,0 -77, Ford Torino Country Squire -73, Chevrolet Suburban -86, Volvo 142 -73, Toyota Carina -82, Mazda 626 8V -88, Mazda 626 8V -89, Mazda 626 16V -88, Ford Sierra -88, Ford Sierra -89, Citroen GS Club 1220 -77, Saab 99 -74, Saab 900T -82, BMW 2002 ti -73, BMW 2002 tii -72, plus ett gäng till som jag inte minns nu. Jag har A BE CE DE på körkortet, ett separat Taxi-kort och ett ADR-kort. Ursäkta missen. Varför jag har DE vet jag inte, det bara blev så. Jag kör för alla som behöver en chaufför och betalar nog, det brukar bli nåt nästan varje dag i veckan, smått som stort. Men bara på min fritid numera. Varför jag trixade lite med åldern i min profil var ett litet experiment för att se om folk bedömde vad och vem man är på det man skriver i inläggen, eller efter en åldersiffra i en profil. Det verkar tyvärr för det flesta vara viktigare vad det står för ålder i profilen än vad man skriver i inläggen.... Nöjd nu eller ska jag skicka ett DNA-prov till dig.... ;-) Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus: Ja tack ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Blev väldigt mycket fokusering på dr tinnitus ålder och hans förmåga att köra bil. Kanske mer än nödvändigt... Trodde det var BMW 523s oförmåga att hantera ett älgtest vi talade om..??? |
|
bustorp |
Dr Tinnitus: Om du, som jag, tog komplett KK i slutet på 80-talet så ingick E till D av någon konstig anledning om man gick en längre KK-utbildning. Har du använt DE någon gång? Jag har faktiskt flyttat ett släp med buss när jag jobbade på SJ för många år sedan. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Dr Tinnitus, det är tyvärr ett allt för vanligt förekommande beteende, att bedöma utsagors trovärdighet utifrån begränsad information om personen som gör utsagan. Det vore nog en fördel om folk lite oftare försökte bedöma påståendens rimlighet i stället för personers trovärdighet. | |
| Skitdäck.Sätt samma däck på en annan bil så blir nog resultatet lika. | |
bustorp |
Nockenwelle: "Det vore nog en fördel om folk lite oftare försökte bedöma påståendens rimlighet i stället för personers trovärdighet." Gör man det så blir man anklagad för något annat. Besserwisser, idiot eller liknande. I a f om man skriver ner sin bedömning..... Jag tror f ö att BMW:s tekniker redan har löst det, men att det hänger på pengar. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| bustorp, den risken får man kanske ta. | |
|
Om sladdar är synonymt med körglädje kan jag varmt rekommendera Volvo 740. Oerhört körglad och rolig bil om kriteriet är att kasta ut bakvagnen vid en nödsituation. Att sladda med bilen kan vara roligt om det sker på förarens villkor. Att få sladd i samband med en paniksituation är inte det minsta roligt. Vid en undanmanöver skall en bil bete sig neutralt och tryggt. |
|
|
Som Robert Collin redan konstaterat så skall systemet inte gripa in direkt utan ge lite utrymme att ställa ut lite innan det "räddar dagen". Jag har tittat på TV:s film och tycker själv inte det ser dramatiskt ut som det har beskrivits i pressen. Men det är klart att det har ett stort nyhetsvärde att gnälla på en dyr premiumbil så man smäller upp det förstasidan. Det ser ganska insprirerande ut, men det är klart att man inte vill ha ett sånt ställ när man kör i 150km/h, om man nu skulle behöva väja. Det är säkert så att mjukvaran behövs kalibreras lite för hjälpsystemen, och när så har skett kommer kunderna kunna komma in hos BMW för att få mjukvaran uppgraderad och problemet är löst. När detta skett kommer det en liten notis längst ner på Aftonbladets hemsida ;) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
bjoerck, apropå diskussionen i en annan tråd om framhjulsdrivna BMW så är ju volvo 740 ett utmärkt exempel på att bakhjulsdrivna bilar inte behöver vara bra på vägen. Väghållningsmässigt har ju volvo lyft sig åtskilliga klasser sedan man gick över till framhjulsdrift i och med 850. Självklart skall inte bilen sladda vilt med antispinnsystem. Vill man köra brett skall det var möjligt tack vare att ESP är urkopplingsbart. |
|
|
Tror som många andra att Run Flat-däcken är boven i dramat. Min 120d uppför sig visserligen ganska hyfsat med Run Flat-sommardäck, men däcken är helt klart trista - bullriga, stötiga, spårkänsliga och verkar slitas rätt fort. Vinterdäcken som satt på bilen när jag fick den levererad, dubbade Goodyear UG500 Run Flat, var däremot snudd på farliga. Maken till instabila däck har jag aldrig upplevt, och greppet på torr asfalt var fruktansvärt dåligt. Jag reklamerade däcken och fick istället Nokian Hakka 4, dubbade men ej Run Flat, och bilen blev helt plötsligt en dröm att köra! Till saken hör att just UG500 i 'vanligt' utförande (ej Run Flat) fått mycket gott betyg i olika tester, och av medlemmar här på forumet. Jag tror Run Flat-konceptet har brister som BMW inte gärna vill låtsas om. I vilket fall som helst är konstruktionen inte 'färdig'. Jag kommer inte att skaffa Run Flat-däck igen, vare sig till nuvarande bil eller kommande, förrän konceptet bevisligen fungerar. Beträffande E60 är den ju inte konstruerad för Run Flat från början, så den är säkert extra känslig jämfört med E87 och E90/91 som ju har chassin som från början är avstämda för Run Flat-däck. Tror BMW får tänka om och sätta på vanliga däck på E60 igen.... /// Gunnar E. |
|
|
Nog påminner videon om Skodan med svansmotor som fick pendling!! Mvh, Steaman |
|
Helga |
Klart att man reagerar på att en tonåring har massor av körerfarenhet. Märkligt voro annars. //Helga |
| Som tonåring visste man ju att man körde otroligt bra, bättre än alla stofiler över 20. | |
|
Teknikens Världs testförare måste vara riktiga klåpare som lyckades framkalla den där sladden i älgtestet... När BMW körde exakt samma test med exakt samma 523i, gick den som tåget genom banan i 72,73 km/h vilket tillhör toppskiktet i klassen: Länk Teknikens Värld har inte varit seriösa anser jag. Dom måste ju avsiktligt ha framkallat den där sladden bara för att skapa rubriker... Dessutom vägrade dom köra om älgtestet på BMW:s testbana, med samma bil som tidigare... Klåpare. //Chrille |
|
|
hehe undrade själv om spårval etc hade påverkat testen, med media vet man aldrig, men de fick väl sälja lite fler nummer på BMW's bekostnad. I samma nummer sågade de ju Michelin's vinterdäck, som i andra tester fått mycket bra betyg.. /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.