AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.871

Teknikens Världs älgtest av 523i E60

Sida 3 av 16
bustorp
Heja Dr Tinnitus...rätt inställning. Det är mycket undanflykter.......
Var finns objektiviteten?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Dr Tinnitus... Äntligen någon som kan se det från rätta sidan.

Det här är ett problem för BMW. Det handlar inte om en enda bil som många skriver. Utan de har även testat 4st till. Alltså ett produktionsfel och inte ett exemplar fel.

Att sedan bilen på detta inte klarar att få alla stjärnor i Euro Ncap gör ju inte det hela bättre. Man måste börja rygga. Många som köper dessa bilar nya är inte tonåringar som just nu åker runt i en E30-E34-E36 utan föräldrar. Dessa tänker noga på säkerheten eftersom man fraktar något som är flera gånger viktigare än körglädje nämligen barnen.

Jag tycker det är viktigare att man försöker lyfta fram lite saker.

Har BMW blivit för säkra på sin sak att man inte jobbar hårt nog?
Audi ligger nära nu. Man har redan gått om på insidan. Ska man nu även göra det på de andra fronterna?

Nä! Öppna ögonen och inse att detta är ett problem.
Helga
"Nockenwelle
Kommenterar av den tonårskaraktär som Helga omnämner ovan kan vi ju bortse från."

Tror nog att många med mej reagerar, med ett leende, på att tonåringar - ibland utan egen bil - tror att dom är erfarna bilförare.
Sedan har ju alla, som av någon anledning, inte gillar BMW fått vatten på kvarnen.

//Helga
Verkar ju onekligen lite konstigt, om det är som Nockenwelle skrev i inlägg nr 2, att 530 E60 klarade sig bra i TVs test mot MB och Audi...

Men ÄR det så att E60an i allmänhet beter sig såhär, så måste nog BMW se med allvar på saken.

/ Mvh Joakim

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kan citera från Teknikens Världs test i nr 14/2004 (sid 45):

"Audis nya är kvick i reaktionerna, men BMW spelar i en egen älgtestdivision. Den aktiva styrningen och perfekt balans firar triumfer i konbanan – BMW överglänser de båda andra, ingen annan så här stor bil hanterar situationen med samma lätthet".

Det kan finnas många förklaringar. Eftersom testet där citatet är saxat gjordes innan BMW började montera runflat som standard kanske bilen inte hade det. Det kan också vara så att det gjorts någon ändring i programvaran sedan dess. I så fall borde problemet vara enkelt att åtgärda, eftersom en fungerande lösning redan tydligen funnits. Det kan finnas andra förklaringar också givetvis.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Citat ur teknikens värld NR 22, 25 oktober 2005.

Bmw marknadsför sina bilar som särskilt välbyggda och tenkniskt avancerade. Men förfiningen räckeri det här fallet inte ända fram. bmw 523i visar sig v ara mycket sladdbenägen i TVs undanmanöverprov. Bilens antisladdsystem DSC, griper in sent och kraftlöst. Föraren lyckas hålla kvar bilen i konbanan i ingångshastigheten 68,5km/H med fullastad bil (460kg). Det är en förvånansvärt låg hastighet, sämre änn vad de flesta andra moderna bilmodeller klarar av i samma test. För en bil som hör till de mest tekniskt avancerade på marknaden, är resultatet för BMW rentav uselt. TV anser att BVMW bör programmera om antisladdsystemet så att det kan häva en sladd även när bilen är fullastad. Vi har testat både sedanen 523i och kombimodellen i älgtestet med i registreringsbeviset angiven maxlast. Båda bilarnauppvisar lika farliga tendenser. BMWs stabiliseringssystem består av antisladdelen DSC, och antispinndelen DTC. Systemen samarbetar för att förebygga och häva sladd. Om bilen överstyr in i en kurva så sänks motoreffekten och hjulen bromsas indiviuellt för att få bilen "tvinga" bilen på rätt spår. BMWn reagerar kvickt vid instyrning och har mycket bra styrgrepp när vi girar för "älgen". Det goda framvagnsgreppet gör dock att bakvagnen vill sladda ut. Ett bra och snabbt arbetande antisladdsystem motverkar denna rörelse på ett tidigt stadium genom att bromsa det yttre framhjulet hårt, samtidigt som de andra hjulen bromsar ner hastigheten så snabbt som möjligt utan att tappa greppet. På så sätt förebyggs och retursladden. BMW 523i klarar inte av att hantera den kvicka styrresponsen. Bakvagnen slänger ut och elektroniken lyckas bara häva sladden marginellt. Dessutom tillåts bilen att brista ut i en kraftig retursladd. Föraren tvingas styra emot för att rädda sutationen. Även om styrningen är perfelt lär inte ens den medelduktige förarenhänga med i svängarna när ett hinder plötsligt dyker upp på vägen."

Vidare svarar BMW:
"Teknikens världs undanmanövertest är felaktigt utförd på grund av överlast hävdar BMW.
-Problemet med bilens uippträdande vill vi hänföra till bilens last. Vi menar att bilen är lörd med betydande överlast vilket för att bilen inte beter sig korrekt, säger Nils Simonsson, informationschef för BMW Sverige. För att undanröja alla misstankar om fel, och för att bevisa att grundproblemet inte handlar om vikten har TV gjort testet både med den angivna maxlasten (540kg enligen tekniska speec.) och den till Vägverket angivna maxlasten 460kg (det som Polisen tittar på vid en trafikkontroll). BMW beklagar att angivelserna skliljer sig åt. Vid båda tillfällena har vi fått resultaten med en sladdande bakvagn, utan att antisladdsystemet förmår ta ner sladden på ett trafiksäkert sätt. BMW hävdar att hänsyn måste tas till den specifika bilens extra utrustning. Teknikens Värld testar dock på bilägarnas villkor - det vill säga det som står i bilens registreringsbevis. Någon annan officiell viktangivelse finns inte. BMW kommer inte att vidta några åtgärder av antisladdsystemet förren man har gjort en egen undersökning.
-Även med en viss överlast är vi och våra kollegor på fabriken i Tyskland förvånade över resultatet i undanmanövern. Vi kommer därför att låta undersöka bilen här hos våra tekniker, säger Nils Simonsson på BMW sverige."

Förövrigt kan tilläggas att Audi A6 2,0T fick 70 av 100 möjliga poäng medans BMWn fick 63.
Bästa köp i klassen bland redan nämnda Audi och BMW, Jaguar S-type 2,5, Mercedes 240, Saab 95 2,3t och Volvo S80 2,4/170 tilldelades Audin.

Bmwn kommenterades på följande sätt "Det behövs inget monster till motor för att man ska uppskatta 5-serien. Minsta motorn är trivsam och hyfsat elastisk. Fin väghållning och med omprogrammering av DSC systemet är BMWn en vinnare"

Audin
"audis nya inropare i prestigeklassen känns förtroende ingivande trots att den "bara" har en tvålitersfyra. Gedigen kvalitetskänsla och mycket bra långfärdsegenskaper. Nästan lika rolig som BMW att köra.!
Är det någon som har koll på hur den "officiella" tjänstevikten räknas ut?? Det känns som att biltillverkarna börjar tumma på gränserna för att få ner tjänstevikten så lågt som möjligt (är det för att få ner fordonsskatten för att lättare sälja bilar??). I flertalet tester på senaste tiden har fordonsvikten markant avvikit från angiven tjänstevikt, vilket naturligtvis påverkar mängden maxlast m.m.

T4 -99
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag är ingen expert men om man kollar på expressens bilder Länk så ser det nästan ut som om bilen har för mjuka dämpare? Kan dom vara orsaken? Det är inte mycket spel mellan bilen och asfalten när bilen kränger till! plus dom där punkteringssäkra däcken blir väl för mycket för bilen. Kan det vara så?

MvH Bmw 4-ever
Plumber
DSC8+ kom i September. En brist i det nya systemet kanske?
Så här blir det om man ligger på gränsen med ny teknik hela tiden...
Men dettta löser BMW nog lätt med en mjukvaru-uppgradering.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nocken...

Hade inte funderingarna om runflat-däcken eller andra vettiga funderingar i siktet då jag nämnde undanflykter och bortförklaringar.

Helga.

Hoppas du inte menar mig då du nämner tonåringar utan egen bil....?

Dr Tinnitus
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Egen bil vet vi inte (du har ju inte fyllt i vad du har för bil). Tonåring är du enligt dig själv ju!! Ge det några år och några 10000 mil till innan du kallar dig erfaren förare.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, jag misstänkte det. Jag vet ju att du (och det är du inte ensam om) tycker att det finns en del BMW-fantaster som är "överdrivet märkesnitiska". Ett tips om du vill argumentera mot det är att vara tydlig med vilka inlägg eller utsagor som du invänder mot. Formuleringar som "Det är mest undanflykter och bortförklaringar i denna tråd." gör det svårt att veta exakt vilka inlägg du tycker är felaktiga eller orimliga och vilka du anser vara genomtänkta.
Sedan vill jag framhålla att BMW och ingen annan bär ansvaret för att bilarna levereras med run-flat däck, vilka sedan länge har fått åtskilliga kritiska omdömen på detta forum. Dessutom är det inte säkert att det är run-flat däcken som orsakat beteendet i Teknikens Världs test. Det kan än så länge bara ses som en hypotes, även om den inte framstår som orimlig.

När det gäller undanmanöverprov kan vi ta ett annat exempel från tester av BMW, nämligen auto motor & sport (svenska) nummer 19/2002. Där testades mellanklassbilar, bland annat BMW 320i (E46) och i undanmanöverproven gjorde BMWn bort sig kapitalt. Den överstyrde som en tok och sladdade bort koner på löpande band. Testlaget var mycket förvånat, eftersom beteendet skilde sig radikalt från tidigare erfarenheter. Man misstänkte däcken, vilka var av dimensionen 225/50-16 på 7x16 fälg. Av detta skäl gjordes undanmanöverprovet om i ett senare nummer, där bilen hade 205/55-16 på samma fälg. Nu hade bilen åter sin fina balans och uppförde sig mycket bra i proverna.
I just detta fall hade testbilen varit en "Stcokholm Open Edition", som skoddes med de bredare däcken. Ett märkligt val eftersom 7" är en fälgbredd som är i minsta laget för 225 mm breda däck. Nu tror jag i och för sig inte att det behöver vara just på detta sätt med 523:an som teknikens värld testade, men det är i alla fall ett exempel på vad däck kan ställa till med.
Helga
När jag bytade däck senast så provade jag 215x55x16 Falken.
Fälgar Schnitzer 16x8. Bilen gick som en påse nötter. Rullade "skevt" i kurvor och vingligt på rak väg.
Åkte direkt till gummigubben och bytade till 225x55x16. Samma märke och mönster.
Vilken underbar skillnad dessa 10 mm gjorde. Nu kände man igen vägegenskaperna igen.
Ställer mej frågan då om TV hade testat min 528 med dom dåliga däcken vilket betyg den då hade fått. Sämre än Lada förmodligen och rent livsfarlig.
Så jag tror att Run Flat däcken påverkar beteendet mer negativt än något annat. Tror alltså, med erfarenhet från E39.

//Helga
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Smerto.

"Egen bil vet vi inte (du har ju inte fyllt i vad du har för bil). Tonåring är du enligt dig själv ju!! Ge det några år och några 10000 mil till innan du kallar dig erfaren förare. "

Blev det bättre nu då? Jag törs lova att jag bör landa högt upp i skalan på erfarenhet på bilar trafik och bilkörning bland besökarna på detta forum, tro mig.... Jag har t ex A BE CE DE Taxi på körkortet, och ADR.

Nocken.

Du har rätt, jag borde ha specifiserat vad jag riktade mig mot för uttalanden.

Dr Tinnitus
Helga
Hehe....högt upp på skalan. Vilken skala. Antal mil kan det ju inte vara.
Det är ju det som ger erfarenhet. Inte att ha halva alfabetet på körkortet.

//Helga
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Helga.

Lågt räknat 150 000 mil i skandinavien och Europa, duger det?

Du vet att man normalt inte får ta fullt körkort innan 21 års ålder?

Dr Tinnitus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dr Tinnitus>>>Varför inte skriva ut din egentliga ålder istället för att "svamla till det" i dina uppgifter?

Törs du inte? :)

Mvh Janne.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Törs jag väl, 40+......

Dr Tinnitus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ha,ha....Ne, det gjorde du ju inte ;)

Mvh Janne.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag antar att de har rätt tryck och rätt dimension på däcken i testen. Får väl invänta tyskarnas analys helt enkelt.

Tinnitus: Vad har du haft för bilar och hur länge? Du verkar rätt ung om du skriver 95 år?? ADR och Taxi finns inte på körkortet. En kontrollfråga: Varför har du DE? Det tar man inte för nöjes skull. Vilka kör du för?

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.