|
Sida 2 av 16
|
|
|---|---|
|
Det jag mest "hakade upp mig på" var att chefredaktören för Teknikens Värld i Tv sade att det är livsfarligt... Tycker åtminstone jag är att ta i. Isf bör många bilar idag ute på vägarna vara "livsfarliga" trots u.a. från både bilprovning och vägverket...bl.a. Jag menar ..."lite sladd" har väl flertalet av äldre vagnar fått utstå i halt väglag utan att det kallats livsfarligt i allehanda medier.. Mvh Janne. |
|
|
Om nu en E60 med antisladd är "livsfarlig". Vad ska då min kärra vara i das älgtest då? :) Tåls att tänka på |
|
|
Livsfarlig är naturligtvis ett alldeles för starkt ord i sammanhanget. Tyvärr töms ju begreppen på sitt innehåll när kraftuttryck används allt för ofta. Ett grundläggande problem är dock älgtestets ställning i svensk motorjournalistik. Jag säger inte att det totalt saknar relevans, men som det varit de senaste åren har det fått på tok för stort utrymme. Mitt intryck är att det finns många andra aspekter och tester som skulle kunna göras av en bils aktiva köregenskaper, som är väl så relevanta som älgtestet, men som nu kommer i skymundan. För några år sedan gjorde Teknikens Värld ett test av GTI-bilar. Ungefär samtidigt testades också de tamare versionerna från samma tillverkare. Då visade sig de tamare bilarna gå bättre i älgtestet. Jag tror knappast att det berodde på att de tamare överlag var bättre på vägen (vare sig i fråga om säkra eller roliga köregenskaper), utan på att älgtestet är ett ganska speciellt test som inte nödvändigtvis säger så mycket om andra egenskaper. |
|
|
Se bilderna: Länk BME 316:ti -02 LR Discovery V8 -01 MB C32 T AMG -02 Mvh, Steaman |
|
|
Har nu sett filmen och jag förstår inte vad som är problemet? Det är väl så en BMW ska uppföra sig? Det är väl det som är körglädje? Att man får styra bilen själv isället för att elektroniken ska ta hand om allting och ta död på det roliga. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
mms://qstream-wm.qbrick.com/04755/BMW/0522_bmw_high.wmv Det sladdar ganska bra... Kan säkert bero på att någon sensor ballat ur eller liknande men då borde ju bilen gett felmeddelande/varning i färddatorn. Sitter ju två personer bak plus mycket last säkert så den är knappast lätt lastad. Men det är säkert bara en mjukvarupatch som krävs för att få rätt på problemet. |
|
|
Filmen finns här btw: Länk ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Nog ser det ut som fel i parametersättningen! Mvh, Steaman |
|
|
Bilen uppför sig inte bra i konbanan. Punkt. Alla dåliga undanflykter från märkesanhängare är bara pinsamma. Bättre att lägga energi på att finna källan till problemen. Jag tippar på de punkteringssäkra däcken. Det har varit mykcet bekymmer med dem även på andra BMW:ar. Jag skulle inte vilja ha däck av Run Flat-typ på min bil. Hellre en bil som beter sig dåligt med punkering än en bil som beter sig dåligt hela tiden. |
|
|
Kostar det något extra att välja andra däck/hjul än dom punkteringssäkra? För övrigt så kan jag inte hålla med om att bilen beter sig dåligt. Den följer dom naturlagar som finns och bjuder på upp på en sladd. Klart att det elektroniskt går att dämpa sladdningstendensen, vilket kan vara bra för dom som antingen inte är så bra på att köra bil eller för dom som sitter och halvsover. Gillar man däremot aktiv körning och har lite koll på läget så ser jag inget problem. Finns ju bevisligen en del folk som i dom över 100åren som bilen har funnits klarat av att parera en sladd utan datorernas hjälp. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Så svarar en som tydligen inte vet vad ESP (DSC) är för något! Mvh, Steaman |
|
|
Jag vet mycket väl vad ESP innebär och har kört bilar med funktionen. BMWs antisladdsystem tycker jag fungerar som jag vill att det ska fungera. Det tillåter lite sladd innan det sätter stopp för det roliga. Jag har även kört flera olika bilmärken där antisladdsystemet gör det helt omöjligt för bilen att tappa greppet (till en viss gräns) och dom tilltalar mig inte alls. Givetvis så ser jag fördelarna med ett sådant system, men då främst för folk som sitter och halvsover bakom ratten. Jag kör inte bil på det sättet och är tacksam för att BMW fortfarande låter föraren kontrollera bilen. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
bjoerck>>>Visst,den uppför sig inte exemplariskt i konbanan,men fortfarande kan jag aldrig tycka att uttrycket "livsfarligt" hör hemma i detta sammanhang. Min M535:a t.ex kan jag aldrig tycka är livsfarlig..TROTS avsaknad av både DSC,ASC+T eller andra "sladdhävande" åtgärder på elektronisk väg. Det jag däremot har i "säkerhetsväg" är en diffbroms(mest rolighetsfaktor där kanske ;)) + faktiskt ABS :)+ sänkning+ fina bilsteindämpare+fin styrning..mm.mm. Rolig bil säger jag bara...Om än inte gjord för "faster Agda" direkt ;) Mvh Janne. |
|
| Instämmer Janne T. Ord som livsfarlig bör bevaras för helt andra faror. Det rullar åtskilliga bilar på svenska vägar som exempelvis saknar krockkuddar. Jag tycker inte det gör dem till "livsfarliga", lika lite som din M535 skulle vara "livsfarlig". Det har inget med märkessympatier att göra, utan är en fråga om språkvård. | |
malte Hinkemyq |
efter att ha läst inläggen i ämnet på DI´s chatsida kan jag bara konstatera att en mycket bra biltillverkare måste dras med en inte så blygsam samling puckon. allt från pissiga journalister till dumskallar i allmänhet. trist! om folk inte gillar just bmw, köp f-r f-n en annan bil och håll k-n ! har själv en tidigare femma. helt ok bil. bättre än raggarrunkaren volvo! helt klart! |
|
Nu skall vi inte blanda ihop begreppen! Jag tycker att DSC i min BMW fungerar perfekt, bättre än ESP i min MB! Det betyder inte att inte DSC:n i den bil som TV testat inte fungerat dåligt! Att prata om aktiva förare kontra halvsovande förare är nonsens. Då TV kör älgtestet med en viss ingångsfart så är det intressanta om konerna står kvar och vilken fart bilen har ut ur "hinderbanan". Om BMW nu gör det sämre än andra bilar så uppfattar jag det som ett fel! Jag förväntar mig att BMW skall vara en av de bästa i en sådan test. Mvh, Steaman |
|
|
Jag tycker nog bjoerck slog huvudet på spiken.... Det är mest undanflykter och bortförklaringar i denna tråd. Dessutom så verkar ni bilentusiaster inte riktigt förstå varför dessa system finns, när och för vilka de är aktuella och i vilka situationer. Man skulle kunna säga att en duktig förare skulle klara att framföra sin bil i rejäl fart men utan att dessa system skulle behöva kliva in titt som tätt. En mer oerfaren förare för att inte säga kass som kör fort kommer antagligen att tvinga systemen att gripa in mycket mer frekvent, just för att denne inte har nån större aning om vad han sysslar med bakom ratten. Systemen är alltså i första hand till för att rädda situationen för de som inte är så himla bra förare, och inte för de som är erfarna duktiga förare. Dock kan alla ha nytta av dem, men kansk på olika sätt och vid iolika situationer. Och därför är det ju av högsta vikt att dessa system fungera så som det är tänk och som man kan förväntar sig. Uppenbarligen är ju nåt inte helt rätt med den BMW som testats. Hur skulle ett sådant beteende påverka mig? Tja, 9 ggr av 10 inte mer än att jag skulle dra på läppen åt ett ball bredställ. Den tionde gången då jag var helt oförberedd på att tvingas kasta undan bilen i en undanmanöver då nåt kutar ut i vägen, så går det kanske helt på tok... Jag är en erfaren förare, så hur skulle det då kunna bli för en oerfaren förare i liknade situationer? En förare som kanske valde den bilen med dessa system för att känna mer trygghet utifall nåt skulle hända.... Ordet livsfarlig är kanske ett väl starkt ord, men det kan ändå bli relevant om det vill sig illa. Dr Tinnitus |
|
Helga |
Daniel Frodin har jag av någon anledning aldrig gillat. Och detsamma med Collin. Sedan gillar jag inte heller Run Flat däcken. Och inte heller att tonåringar säger att de är erfarna bilförare. Kom igen om ett par år när du/ni kört minst 20.000 mil. Säger jag själv som kört över 100.000 plus rally på 70-talet. //Helga |
|
Hehe, kan ge mig fasen på att dom har lastat i ett ton för mycket, bara för att få komma ner te bajjen å köra fina bmw's och dricka pilsner. ;) Nej, om man ska vara lite seriös då. Dom punkteringsfria däcken har bmw fått ganska mycket problem med. Det största är att det är svårt att sälja bilar. Stog och snackade med killarna på M-Bilar i Eskilstuna, och dom sa att dom hade svårt som fan att kränga iväg bilar, pga att alla promt inte vill köpa bilen utan vinterdäck. "Jag tar den ifall du slänger ner en uppsättning vinterdäck" är väl en fras ganska många bilhandlare känner igen. Men när däcken kostar 30.000:-/uppsättning så är det ganska svårt. Och det gör köparna ännu mer tveksamma till bilköpet. Men jag tvivlar på att bilen är "rent livsfarlig". Jag kan säga att jag kör en bil ganska ofta som kan anses som förbannat livsfarlig. Nämligen en VW Taro (Toyota hilux), testa att nita med en sådan i 90 blås och tomt flak, en ren upplevelse när bilen får dyngkast. Åkte av vägen med den senast en vecka sedan pga rådjur, 90 blås rakt ut på en åker. Så beter sig en livsfarlig bil. Sen är det ju så att förare sällan reagerar med att fortsätta i samma fart och väja, den första naturliga reaktionen är att bromsa, sedan svänga, dom borde testa det någon gång. Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL find out! |
|
|
Dr Tinnitus, jag anser inte att det är "mest undanflykter och bortförklaringar i denna tråd". Att ta upp run-flat däcken som en möjlig orsak är väl ett sätt att ta försöka finna en förklaring. Att ta upp tjänstevikter och maxlastgränser är väl också ett sätt att söka en förklaring. Om detta är förklaringarna vet vi naturligtvis inte, men skall man finna en förklaring får man börja nysta i någon tråd. Att det kan vara något fel på den bil som testades är inte heller någon omöjlighet, med tanke på hur E60 klarat älgtestet tidigare. Kommenterar av den tonårskaraktär som Helga omnämner ovan kan vi ju bortse från. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.