|
Sida 14 av 16
|
|
|---|---|
|
Då dyker nästa fråga upp. Viken körstil är den rätta ? ;-) |
|
|
Nakata. Den rätta körstilen är naturligtvis TVs. Det är ju den med dom hävdar att det finns problem. Det är således den man måste köra för att bekräfta eller dementera uppförandet, annars jämför man äpplen och päron. Flåklypa |
|
|
Intressant läsning i denna tråd..... Liknar mest VM i pajkastning.... Att TV inte är ett mänsklighetens språkrör som endast tjänar ideella syften står väl utom allt tvivel, man lever på att sälja lösnummer. Varför körde inte TV själva då, jo chefredaktör Frodin tillät det inte. Märkligt, eftersom det hade varit ett utmärkt tillfälle att demonstrera körsättets inverkan på resultatet. Var det dessutom inte samma bil som kördes i Sverige och Tyskland? På vilket magiskt sätt skulle BMW ha kunnat preparera den? Lite väl mycket paranoia... Om det nu är så att man har ett problem med ASC systemet så verkar det ju synnerligen obegåvat att mörka detta, om man kan rätta till det genom en omprogrammering. Freude am fahren |
|
|
"Var det dessutom inte samma bil som kördes i Sverige och Tyskland? På vilket magiskt sätt skulle BMW ha kunnat preparera den? Lite väl mycket paranoia..." Jo, det var samma bil. Det magiska sättet skulle varit en annan programstyrning för DSCn. Kan förmodligen laddas ner på några minuter med Laptop. Paranoia är det definitivt inte, snarare naivt att tro att det inte skulle kunna inträffa efter en sådan här händelse. "Om det nu är så att man har ett problem med ASC systemet så verkar det ju synnerligen obegåvat att mörka detta, om man kan rätta till det genom en omprogrammering." Tror du att BMW villigt räcker upp handen och medger inför omvärlden att dom har gjort en miss som medför säkerthetsrisker för konsumenterna? Flåklypa |
|
|
Flykåpa: Ja, jag tror absolut dom varna sina kunder om de kör med trafikfarligt system... Du kan ju själv tänka dig vad som händer om någon kör ihjäl sig pga fel på bilen. konsekvenserna blir nog värre, tror inte du? |
|
|
Ja du Flåklypa: Det är väl bara att köra test-exet en gång till i Sverige då så lär det ju visa sej. Annars borde man kunna jämföra programkoden mellan den manipulerade och en serietillverkad bil. Men man kanske har en "Journalist-killer" variant av DSC styrprogrammet som man tar fram vid högtidliga tillfällen (som dessutom ändrar tillbaka sej till den ursprungliga prog. versionen efter utfört test). Helt rätt Plexan. Det kostar förmodligen betydligt mer att inte erkänna om det finns en brist i systemet. Dessutom kan det ju inte vara någon större kostnad för BMW om det bara tar 5 minuter/bil att rätta till. Det finns andra exempel på detta som t.ex Airbagproblemet på 5-serien -01 Länk Enligt ditt resonemang kan man ju även mörka så'nt. Freude am fahren |
|
|
Plexan. Om problemet existerar så är det ungefär lika allvarligt som e39 touringens uppträdande vid kraftig undanmanöver men där var det inbyggt i konstruktionen. Om BMW inser att något är fel så hoppas och tror jag att dom kommer att åtgärda det på ett eller annat sätt, det kostar i stort sätt ingenting om det är programkoder. Commander Krill. Jag hoppas BMW accepterar TVs inbjudan till Sverige och att dom gemensamt utser och godkänner en e60 för testning. Du tror väl inte att biltillverkarna delar ut pressbilar som kommer direkt från produktionslinan varje gång? Nog händer det att vissa exemplar har fått sig en översyn innan de delas ut till journalister, det är faktiskt allmänt känt. Flåklypa |
|
|
Det jag menar med att felet är lika allvarligt som på e39 touringen, var att det inte är så allvarligt. Flåklypa |
|
|
Tummen upp för bl a Nockenwelle och Dr Tinnitus som för några sidor tillbaka sedan, till skillnad från somliga andra, gjorde ett försök till någon form av analys och resonemang av testutfallet och orsaken till detta istället för att delta i den inofficiella tävlingen "forumets ord-märkare".. T4 -99 |
|
|
wmb50 Kom förbi med vilken bil du vill med vilket antisladd system du vil och jag ska sladda mer än vad 523:an gjorde i TV´s test, inga problem. Varför kommenterar du inte BMW´s test av samma bil? Antagligen för att det går emot din uppfattning av testet. MB erkände ju sitt misstag. Dom breddade hjulbasen omgående på alla A-klass som tillverkades. Den var för hög och för smal. Hade TV´s testförare kört i München hade man ju sett om det var föraren det hängde på. Citat från wmb50: "SMERTO du skriver också är det en osäker förare så får han sladd oavsett om det finns antisladd eller inte Detta stämmer inte alls,.Varför skulle du då ha detta system om det är helt onödigt och inte hjälper föraren , detta tycker jag du i så fall skall leda i bevis eller ta tillbaka!" Precis som du skriver skall systemet hjälpa(!!!!) föraren och det gör det naturligtvis men den hjälper bara till. Beroende på hur du kör så sladdar den olika mycket. Annars skulle du inte kunna få sladd hur mycket du än försöker:) Man kan faktiskt provocera fram en sladd även om bilen är försedd med antisladd. Om du hittar någon modell som det inte går på, så vill jag väldigt gärna motbevisa dig:) |
|
|
Tänk detta senariot. Fullt rattutslag 70km/h. Vilken bil klarar detta? (man skulle iof bli väldigt yr) wmb50 påstår ju att en bil med antisladd system inte skall kunna sladda. |
|
|
Flåklypa Eftersom du tror att BMW programmerat om antisladd systemet, tror du att BMW aldrig har gjort testet innan eftersom annars hade dom väl programmerat om antisladden innan? Annars bör det vara medvetet att antisladden skulle vara dålig. Låter väldigt långsökt. |
|
|
Då kan man tycka att MB borde slängt med ESP i A-klasse från början också. Flåklypa |
|
|
Förresten. Jag tror inte att dom programmerat om DSCn, men det finns anledning att misstänka det. Flåklypa |
|
|
wmb50 "Nej jag tycker BMW:s sätt att hantera det med att TV överlastst bilen etc är väldigt dåligt, luktar MB A-klasse." En liten fråga bara, var fick du detta ifrån? Var har BMW påstått detta? citerat från bmw.se "Teknikens Världs testlag och BMW är överens om att Teknikens Världs älgtest går att genomföra med olika körsätt, vilket betyder att förarens körstil och medvetna eller omedvetna val av bilens placering i körbanan har stor betydelse för resultatet." |
|
|
Flåklypa A-klass första modell var ingen höjdare men det är ju klart bättre att få lite sladd än att välta, eller hur? Ok, visst risken finns men den är minimal eller hur? |
|
|
Precis. Därför tycker man att ingenjörerna på MB borde ha märkt detta tidigare. Av samma resonemang kan även BMW ha missat detta på 5-serien, speciellt när det rör sig om ett mindre fel. Risken finns men hur stor den är vet jag inte. Flåklypa |
|
|
A-klass var ny, 523:an är ju två och ett halvt år gammal. Så det borde dom ha upptäckt, dom gör ju nya tester hela tiden. |
|
wmb50 |
SMERTO Här kommer citatet angående övervikt "BMW slår ifrån sig Nu hävdar BMW att testpersonalen genomfört testet fel. - Vi menar att bilen är körd med betydande överlast, vilket gör att bilen inte beter sig korrekt, säger Nils Simonsson, informationschef på BMW Sverige. Men det stämmer inte enligt Daniel Frodin: - Vi tog till och med ut all extrautrustning och gjorde om testet - med samma resultat. Bjuds över till Tyskland Nästa vecka bjuder BMW över proffstestarna till Tyskland för att genomföra testerna vid BMW-fabriken. - Först efter det vill vi ta ställning till detta, säger Nils Simonsson. Av HÅKAN ISAKSSON hakan.isaksson@expressen.se Länken dit är Länk Dock vill jag gärna gå i svaromål på dina övriga inlägg men har tyvärr just nu tidsbrist men ämmnar återkomme under kvällen eller imorgon |
Helga |
Hoppas att inte lillpojken Daniel Frodin räknas in i "proffsåkarna" Eller det är det man skall göra kanske...... //Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.