AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.866

Teknikens Världs älgtest av 523i E60

Sida 13 av 16
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
wmb50
Det är ganska stor skillnad på att välta och få en liten retursladd. Sekvensen som visades i SVT var med antisladd systemet urkopplat Följ länkarna tidigare i denna tråd så kan du se TV paniktest med och utan antisladd och samma test med samma bil (exakt samma bil) som BMW gjorde. En viss skillnad är det ju. Har du en osäker förare så får han sladd oavsett om det finns antisladd eller inte, en bil beter sig precis som du manövrerar den (med undatag för bilar som välter vill säga).
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Håller med dig Stefan.
wmb50
STEFAN och SMERTO
Att få en retursladd ut i andra vägbanan mot mötande trafik är fullt jämförbart med att välta, så smerto hade det gällt en liten retursladd så visst men det tråkiga är att ni verkar vara så indoktrinerade att det ej finns fel på BMW att detta förringas till inget, i stället för att kräva att BMW gör något åt felet så lägger ni er platta tråkigt, tråkigt. Precis samma sak var det när A-klass välte det fanns de som i likhet med er tyckte att det var väl inget , så kör man ju inte etc etc, en dag kommer man kanske i situationen som man ej trodde skulle hända mig och då......
SMERTO du skriver också är det en osäker förare så får han sladd oavsett om det finns antisladd eller inte Detta stämmer inte alls,.Varför skulle du då ha detta system om det är helt onödigt och inte hjälper föraren , detta tycker jag du i så fall skall leda i bevis eller ta tillbaka!

Sedan tycker jag det haltar betänkligt när Stefan skall jämföra BMW mot ford, opel mfl som man aldrig annars jämnför BMW med Skall vi ta med Drabant också eller? bara för att få ett poitivt resultat.

Slutligen tror ni verkligen att BMW:s egna tester skulle visa dåligt resultat för bilen ...........
wmb50
NAKATA.
Var i låg TV:s dundertabbe då de ej ville testa exkt samma bil som de redan testat?

SMERTO:
Menar du att TV:s testföörare är en dålig testförare i jämförelse med BMW:s Vad bygger du detta på?

HELGA.
Inte alls jag har ägt BMW i flera år och har en idag också fast ej som "första bil"

NAKATA
Om man läser om testerna så gjorde TV en undanmanöver medan BMW:s förare slalomåkte där har du en stor skilnad.
wmb50 - Vi har fattat att du tycker att Teknikens Värld har rätt och att BMW har fel. Tagga ner lite så blir diskussionen trevligare.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
wmb50, du läser mina inlägg som en viss hornprydd herre läser bibeln.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Sätt två tre varierande E-60 i Automobils A-test sen ser man hur farlig eller bra dem är,Älgtest är för enkelt för att bedömma en bils vägegenskaper tror jag..hur som helst gangnar det kunder till nya bmws för om det är något underdimesionert så bättra dem nog på det i det tysta framöver.

Mpower
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nockenwelle:
Varför skall TV behöva spekulera i om BMW har ändrat mjukvaran i DSC? Om man är helt säker på att testmetoden är oförändrad och att man på ett reproducerbart sätt gjort testen så räcker det. Resten är upp till BMW att förklara! Vi kan bara konstatera att BMWn i förhållande till andra jämförbara modeller har uppfört sig ofördelaktigt! Jag FÖRVÄNTAR mig att BMW skall tillhöra de bästa i sådana tester

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
No
5.161
Nockenwelle
Det vore ju enkelt att i så fall plocka fram en ett eller två år gammal E60 och köra den genom konbanan. Borde inte vara några svårigheter för en tidning som Teknikens Värld.

No
5.161
Nockenwelle
Trovärdighet handlar ju för övrigt inte om att själv vara säker på om testmetoden är oförändrad eller reproducerbar, utan om man för läsarna kan göra det troligt att den är det.
wmb50
Jag tror nog att du får försöka sära på begreppen, vad detta handlar om har inte ens en beröringspunkt med ordet forskning det handlar helt enkelt om konsumetupplysning inget annat.
"
En sak som stör mig är ändå att tidningen tidigare har testat bilen med gott resultat och nu plötsligt får motsatt utfall – utan att detta förklaras eller ens kommenteras (jag har i alla fall inte sett det, rätta mig gärna om jag har fel). "

Som jag ser det är det BMW:s skyldighet och inte TV:s att ta fram relevat information om vad som blivit fel då det är BMW som byggt och säljer bilen och skall åtgärda de problem de orsakat . Hela Bevisbördan i detta fallet ligger på BMW och inte på TV det borde du som forskare veta .
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Medialt är det upp till BMW förklara bilens beteende!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
wmb50
Nockenwelle förstår inte vad du menar med detta
"
Trovärdighet handlar ju för övrigt inte om att själv vara säker på om testmetoden är oförändrad eller reproducerbar, utan om man för läsarna kan göra det troligt att den är det. "

Detta då vi som läser motortidningarna vet att deras tester både är oförändrade om ej ny metodik uppkommit (då informera de om detta) och att man genomför dem på lika sätt dvs (reproducera) dem så vart vill du komm`?
No
5.161
Nockenwelle
Jag vet inte att tidningarnas tester är oförändrade, eller att det genomförs på ett synnerligen stringent sätt. Så hög tilltro har jag inte haft till motorjournalisterna på ganska många år.
Konsumentupplysning blir knappast mindre god för att den i några avseenden håller forskarkvalitet, snarare tvärtom. Även i fråga om konsumentupplysning gäller det ofta att få fram hur sakförhållanden ser ut, precis som i forskarvärlden.
Att det endast är hos BMS bevisbördan köper jag inte. I så fall kan man ju göra vilket märkligt test som helst och kräva att ansvaret ligger hos biltillverkaren.
wmb50
Omvänt menar du nu att tidningarnas tester förändras var ända gång de utför en? och att de ej ens följer samma rutiner från gång till gång , makalöst! Du får gärna ge belägg på detta.

Ja detta blir alltmer bissart, nu skall det vara forskarkvalitet i vanliga tidningar, kan du ge tips på några vanliga tidningar som har detta och vad DU menar med forskarkvalitet

Om det vore en "sk märklig" test så tror jag inte någon tillverkare vare sig bil eller annat ens skulle bry sig om detta ej heller vi konsumenter.

Det är ej heller någon som krävt något av i detta fall BMW utan de har själv reagerat mycket starkt ja lika starkt som MB gjorde i A-classe fallet. Men hur man än ser det så ar det BMW som tillverkat en bil som inte fullt ut har ett fungerande antisladdsystem och då kan det knappast vara någon tidnings sak att utreda vad felet är. Men det kan mycket väl vara en tidning som påpekar felet.
No
5.161
Nockenwelle
wmb50, jag har svårt att se det meningsfulla i att diskutera då mina inlägg förvrids till oigenkännlighet.
Jag vet flera som har skrivit varför TV troligtvis inte valde att köra bilen i Tyskland. Att biltillverkarna skickar s.k Golden Samples (ja, det finns t.o.m ett namn för det) för tester har förekommit en längre tid och är ingen hemlighet. Risken för manipulation blir inte direkt mindre om man bjuder ner samma testlag som funnit tvivelaktiga vägegenskaper hos en 5-serie.
Problemet som TV verkar se det är att antisladdsystemet är för snällt ställt, det tillåter för mycket sladd. Även om BMW och TV har gått igenom den bil som testats så är jag helt övertygad om att man inte gått igenom de programkoder som justerar DSC:n och jag är lika övertygad om att TV och flertalet på BMW inte har kompetens att utläsa vad de egentligen betyder och ännu mindre, se om de blivit ändrade från testdatumet.
Trots den komplexa programmeringen tar det förmodligen inte mer än 5 minuter för BMW att ladda in en ny programvara via en Laptop, där DSC-systemet tillåter mindre sladd. Detta är någon som "alla" vet om men som ingen kan använda som argument. Jämför ex. när Per Elofsson "förlorade" guldet till Mühlegg, jag tror nog att Per mycket väl visste vad som försegick men vad ska han säga till media?
Därför förstår jag TV att dom inte ville provköra bilen i Tyskland.

Uttalandet att TV inte hittat detta uppträdande tidigare på E60/61 lär vi få svar på i nästa nummer. På pressmeddelandet framgår det tydligt att ett flertal 5-serier dras med detta problem. Jag hoppas bara att TV eller BMW kan komma fram till vad det beror på om nu uppträdandet är otillfredsställande. Det kanske slutar med att BMW programmerar om DSCn kostnadsfritt på 5-seriebilar antingen via en servicebulletin till ägarna eller i smyg vid service som ex. Volvo gjorde med växellådorna till tidiga 850.

Flåklypa
Nakata.
Varför ska BMWs test räknas men inte TVs?
TV har ju redogjort för att det varit skillnad mellan BMWs och TVs test. Det har BMW ännu inte besvarat.

Flåklypa
Na
85
Nakata
330i Touring
Flåklypa. Jag har inte påstått att de inte skall räknas! Men att påstå att 523.an är "farlig" "livsfarlig" Det är det jag hänger upp mig på. På det sätt TV har utannoserat denna test. Med inslag i rapport och auktellt att 5-serien minnsan är inget att lita på! Lite onyanserat va? Med tanke på vad man få se i BMW:s test.

TV:s journalistik med andra ord.

Jag kan hålla med om att rubrikerna är lite väl häftiga men jag anser att BMW ännu inte visat att det inte är något fel på deras bil eftersom det tydligen handlade om en annan körstil i jämförelse med TVs undanmanövertest. Detta har ännu inte kommenterats av BMW.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.