AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.906

Teknikens Världs älgtest av 523i E60

Sida 12 av 16
Enligt TV så har dom utfört testet på olika sätt bestäffande rattrörelser, därav det skilda resultatet.
BMW har kört med lugna rattrörelser så att bilen ska flyta igenom banan medan TV ska ha svängt krafrigare, mer panikartat, allt enligt TV uttalande.
BMW har å andra sidan inte kommenterat just detta utan hänvisar till att dom fick en högre fart genom konbanan utan att bilen uppträdde konstigt.

Bägge parter kan ju faktiskt ha rätt här, därför är det jättesvårt att hänga ut någon enligt mig. Fortsättning lär följa.....

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag anser i och för sig att Teknikens Världs förklaring – att BMWs testförare använder en annan körstil – låter som en tänkbar förklaring till att bilen uppträdde på olika sätt. OM det sedan verkligen är just detta som är förklaringen kan jag inte bedöma utifrån vad som kommit fram.
Det ligger två orsaker bakom min fråga i förra inlägget:

1. Jag har i vilken grad älgtestet är relevant. Om Teknikens Värld endast kunde få fram beteendet vid full last, eller i stort sett full last, är resultatets relevans i mina ögon än mindre.

2. Det skulle möjligen vara en förklaring till varför tidigare tester av Teknikens Värld inte gett det resultat som kablats ut gångna veckan.
No
5.161
Nockenwelle
Ett ord under punkt 1 föll visst bort, det skall vara "Jag har ifrågasatt i vilken grad älgtestet är relevant."
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Älgtestet är relevant enlig mitt sätt att se det, men inte det enda som är viktigt på långa vägar. Men för att ge en bred bild av hur väg/trafiksäker en bil är så kan ju ett älgtest faktisk tillföra en hel del, eller avslöja. För vissa bilar så kan testet vara mer intressant än för andra, liksom för olika bilägare.

Men oavsett bil så är det ju knappast någon nackdel om den klarar sig genom älgtestet galant med eller utan last och antisladdsystem. Det är ingen tung egenskap att bära om man så aldrig ser en älg under hela ägandet av denna bil.

Sen anser jag att det där med skillnaden i rattrörelser mellan BMW och TV testerna är intressanta och viktiga att fundera lite på.

Jag är helt klar över att en duktig förare kan få en bil, vilken som helst, att prestera bättre i tester än en kass eller medelmåttig förare.

Frågan är ju vad som då känn mest ärlig/riktigt ang. ett älgtest.

Ska vi ha rattmästaren som lekandes smeker bilen genom älgtestet med hastigheter som är bland de bästa, eller ska vi ha en mindre bra kille som sliter och drar mer hetsigt och kanske vilset i ratten, och därmed får samma bil att visa mindre stabila egenskaper och inte kommer igenom provet med i närheten samma fina fart som den duktige föraren!?

Vilket är det förfarande som sannolikt är det som är mest likt ett verkligt scenario där en älg plötsligt bara står där framför byråsekreterare Gertrud/Holger 46 år som har ca 700 mil om året bakom ratten och som råkat sett motorsport på TV en kväll för 8 år sedan.......

Dr Tinnitus
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Dr Tinnitus: har man samma förare hela tiden så blir det jämlikt mellan bilarna iaf sen om nisse släpper ratten när det kommer upp en älg så är det inte bilens fel...Men i detta fallet så var bmws förare smidigare förmodlingen eller såg det inte som en älg utan ett par koner som han skulle ta med max fart, svårt det här jag tror att det bästa hade varit och göra testet igen på samma vilkor och godkänt från båda läger sen se resultaten.

Mpower
No
5.161
Nockenwelle
Jo, Dr Tinnitus, jag vill nog hålla med om att älgtestet har en viss relevans, men att det bara visar en begränsad del av bilens aktiva säkerhet. Dessutom finns risken att de egenskaper som är till förfång i älgtestet kan avar till nytta i andra situationer. Jag tänker då på det som sägs i följande citat från Teknikens Världs website:

"Testbilen i förra numret var extrautrustad med 17-tums punkteringssäkra däck medan denna
bilen rullar på standard, icke punkteringssäkra 16-tums sommarhjul. Styrresponsen är aningen sämre och detta gynnar bilens uppträdande som inte blir fullt lika sladdbenäget."

"Det sladdbenägna beteendet tycks ha ett tydligt samband med däcken. När däcken inte greppar lika bra får vi ett mer understyrt beteende–och ett mer arbetande DSC-system. Tydligaste exemplet på detta är när vi kör 530i med punkteringssäkra dubbfria vinterdäck. Dessa greppar lite sämre och bilen klarar sig igenom konbanan utan vare sig sladd eller retursladd."

"SÄMST BETER SIG 525i Touring med samma uppsättning däck som testbilen i förra numret, punkteringssäkra däck i dimensionen 225/50-17. Bilen har mycket bra instyrning, tappar bakvagnsgreppet och bjuder på en obehaglig retursladd."

"Styrresponsen är aningen sämre jämfört med de
punkteringssäkra däcken (17 tum) på förra testbilen, vilket förbättrar bilens uppträdande något."

Det är svårt att bedöma i vilken grad det är möjligt att generalisera detta till en allmän slutsats att snabb instyrning är en nackdel i älgtestet, men om så är fallet är det ett exempel på en positiv egenskap som i älgtetstet blir till en nackdel. Jag vill mena att en snabb instyrning i många lägen kan vara en fördel för den aktiva säkerheten. Jag tror dessutom att det kan ligga något i detta. En förare som gör panikslagna rattrörelser kanske drabbas av en snabb instyrning, medan en förare som håller sig lite lugnare kan ha fördel av den snabba instyrningen.
Na
85
Nakata
330i Touring
Ok! Låt och säga att båda parter har rätt! Dvs att det hela berorer på föraren. Snabb eller långsam instyrning. Därför beter sig 523:an så olika vid de två testen.

Jag stör mig mest på att TV hanterat ärendet klumpigt då de basunerat ut att 5-serien skuller var "farlig" eller rent av "livsfarlig"

BMW:s renome har skadats av detta på ett felkatigt sätt, har i tidigare svar på tråden påpekat detta och tror att BMW inte är alltför muntra av TV:s agerande
Och jag förstår dem. TV är och förmodigen förblir den sämsta motortidningen i Sverige!

No
5.161
Nockenwelle
Ja, om man framställer 5-serien som "farlig" – eller rent av "livsfarlig" - på grund av det genomförda älgtestet (med full last) då har man helt klart dragit till med på tok för starka uttryck.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nocken.

Personligen så hänger jag inte upp mig allt för mycket på ett enkelt älgtest, som precis som du säger bara är en liten liten del av chassiets helhetsuppförande.

Jag har dessutom kört massor med bilar som sannolikt inte ens skulle ha klarat ett "hamstertest" med en svenssonförare bakom ratten i de väglag det handlat om.

Men ser man till det som ett deltest så kan de ha rätt stor slagkraft och betydelse för medelbilisten, ty inte ens BMW har ju erfarna och lovande förarämmnen som ägare, utan det finns gott om vanliga killar gubbar och hemmafruar som kör alla möjliga BMW-modeller.

Sen är det givetvis trevligt och intressant att se att en duktig förare kan få en bil att glida igenom ett älgtest fint, men så avslappnat och förbrett är ju sällan den där älgupplevelsen på vägen. Utan då är det ofta hel/halv panik och ett yvig rattande mer eller mindre på måfå. Därför ser jag det mer informativt för gemene man att se att en bil klarar sig bra genom älgtestet med en normalbra förare. Eller för att ta ut svängarna ordentligt, att ju mer man kan riva och slita vilt hit och dit i ratten och provocera bilen å det grövsta, och den ändå klarar älgtestet ju bättre är det.

Men som sagt, jag personligen får inga kalla kårar av en BMW bara för att den floppat en smula i ett älgtest. Man kan ju undra hur min första bil, en Opel Rekord -69 med diagonalare hade klarat ett älgtest........ *S*

Men samtidigt tycker jag det är dumt att vifta bort älgtestets betydelse helt.

Dr Tinnitus

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Farlig är ju ett ganska starkt ord, men kan kan ju säga att dessa BMW kan vara farliga under vissa betingelser och i vissa situationer, vilka andra bilar klarat bättre. Att kategoriskt avfärda dessa BMW som rakt av farliga/livsfarliga är att försöka skapa billiga tabloidpoäng.

Dessutom blir väl ingen av oss ledsna om BMW tar tag i detta och oavsett om de eller TV har rätt, ändå gör en ändring så att bilen blir ännu ett snäpp förbättrad, eller hur?

Dr Tinnitus

No
5.161
Nockenwelle
Teknikens Värld har ju, efter att rabaldret drogs igång, även försökt utröna vad som kan vara orsaken till E60 beteende i deras test. Tidningen anser ju tydligen att däcken inverkar, men också att antisladdsystemet tillåter väl mycket innan det ingriper (och när det väl ingriper kan det alltså vara för sent för systemet att häva en sladd). Om det sistnämnda är korrekt tycker jag att det är rimligt att BMW modifierar systemet. I och med att man har ett urkopplingsbart ESP så tycker jag att grundläget bör vara kalibrerat för hög säkerhet (alltså gripa in ganska tidigt). Den som vill ha kul får bemöda sig om att trycka på knappen för att endera slå ifrån systemet helt eller också aktivera ett mellanläge där systemet tillåter ganska mycket, men inte vad som helst.
No
5.161
Nockenwelle
Den snabba instyrningen tror jag nog kan vara till fördel även för den mindre rutinerade föraren i vissa krisartade situationer. I en del andra (t ex älgtestet) kan det nog vara en nackdel. Detta är lite av faran med ett så starkt fokus på älgtestet, man belyser ena sidan av myntet väldigt starkt och den andra väldigt svagt. Det blir därmed svårare att få en balanserad bild.
No
5.161
Nockenwelle
En sak som stör mig är ändå att tidningen tidigare har testat bilen med gott resultat och nu plötsligt får motsatt utfall – utan att detta förklaras eller ens kommenteras (jag har i alla fall inte sett det, rätta mig gärna om jag har fel). I min proffesion som forskare och författare skulle detta betraktas som extremt oseriöst. Gör man ett försök, en studie eller ett experiment och för ett visst utfall, varpå detta upprepas något år senare med helt annorlunda resultat, då kan man inte bara publicera det nya resultatet utan att diskutera det tidigare utfallet. Det skulle betraktas som att man helt sonika publicerar de resultat man tycker passar och struntar i resultat som kan leda till en annan slutsats. I de flesta fall finns rimliga orsaker till andra utfall, det kan röra sig om förbättringar i mätmetoder, listigare försöksupplägg, eller annorlunda yttre omständigheter. I vilket fall krävs en diskussion om detta.
Nu har väl i och för sig inte Teknikens Värld några vetenskapliga ambitioner, men idéerna i den vetenskapliga världen har inte tillkommit för skojs skull, utan för att de visat sig vara väldigt bra för den som vill söka vederhäftiga svar på såväl konkreta som mer teoretiska frågor.
Måste säga att jag börjar luta åt Teknikens Världs sida.
Att sen man som BMW ägare vill ha lite släpp med DSC stämmer ju.

Man kör ju inte med lugna fina svängar om en älg kommer upp på vägen.
Och vägarna blir ju inte bredare för att man kör en E60!

Har TV erkänt att dom kopplat ur ASC och alltså bara kört med DSC?
Läste inte förra numret så noga bara nya numret.
DSC är ju menat att det ska ha lite friare tyglar.

Keep Your Distance!
El
338
ElNiko
325iT-92
Man kan ju undra hur TV skulle uppleva en 911 i älgtestet, vore kul om nån hade lite info hurvida de gjort något sådant.
Annars tycker jag nog att man köper bakhjulsdriven BMW för att man gillar när det viftar på svansen lite, något sämmre "älgtestsäkerhet" än framhjulsdrivna bilar får man på köpet...

/Niklas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...Det där med "hamstertest" var ju en riktigt kul formulering av "dr tinnitus" ;)
Plus poäng där :)))

Men faktum är att det faktiskt börjar bli lite pluspoäng redan nu också till Teknikens världs "älgtest"(som fler skrivit nu).

Men ,men..jag undrar också hur MINA bilar skulle klara ett "älgtest" mht ålder :)
Förmodlighen rena "katastrofen" ;)

Mvh Janne.
wmb50
TYcker inte det är speciellt märkvärdigt att media tar upp speciellt BMW:s problem detta är vad man säger som man bäddar får man ligga dvsBMW profilera sig ganska så kaxigt hur bra bilar de gör när dom då misslyckas som nu får dom på huvudet, så är det
wmb50
Att detta heter älgtest är bara en tillfällighet att det egentligen handlar om undanmanöverduglighet är ju inte lika enkelt eller kul att skriva. Men det verkar som TV även provat de andra i 5 serien med samma resultat. Att säga att dennna test ej är relevant är ungefär som om man skulle sagt samma sak om när A-klass välte, jag bryr mig inte om testet för jag tänker bara köra rakt fram.......
No
5.161
Nockenwelle
wmb50, om du läser inläggen i tråden så finner du ganska många argument för att "älgtestets" relevans kan vara begränsad. Jag tror inte att särdeles många hävdat att det saknar relevans totalt. Vad det handlar om är snarare dess proportion i förhållande till alla andra aspekter på aktiv säkerhet, samt om älgtestet i Teknikens Världs framställning får en rimlig proportion till andra aspekter på aktiv säkerhet.
Ett bra sätt att belysa detta är att jämföra med Automobils A-test, som ger en betydligt bredare, allsidigare och mer välbalanserad bild av en bils uppträdande på gränsen.
Läste just ett test där följande bilar testas i älgtestet.
ford 52km måste vara skrivfel
mazda 6 68km
opel vectra 70km
saab 9-5 64km
vw passat 73km
volvo v 70 67km
jämför man med bmw så är den varken bäst eller sämst.
Skulle ochså vara kul att se andra bilar utan antisladd i älgtestet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.