AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.893

Teknikens Världs älgtest av 523i E60

Sida 11 av 16
"Att vissa tror att BMW har "mixtrat" med bilen innan dom genomförde testet är väl ganska dumt att påstå, Teknikens Värld kom ju ner till München med bilen!"

Var står det? Om så är fallet så tycker jag definitivt att TV borde testat bilen på BMWs bana om den var identiskt uppbyggd.

Flåklypa
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Det var samma bil i bägge testen, både det i Sverige och det i Tyskland. Inga förändringar alls Teknikens Världs grabbar till ock med hjälpte till att lasta vikterna i nere i Tyskland!!
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
Ett urklipp från testet i München:

Därför bjöd BMW direkt in Teknikens Värld till sin testbana i München för att medverka vid ett gemensamt älgtest med samma 523i och ytterligare 5-seriemodeller.

Teknikens Världs testlag gick noggrant igenom bil och bana. De deltog sedan som passagerare i samtliga tester vilka genomfördes med maximal last.

Samma BMW 523i som tidigare testats av Teknikens Värld klarade älgtestet i 72,73 km/h, vilket tillhör toppskiktet i klassen. Vid Teknikens Världs tidigare test uppmättes 68,5 km/h.

Teknikens Världs testförare erbjöds sedan att själva köra älgtestet men avböjde.
Att det var samma bil vet jag men hade TV tillgång till den hela tiden eller förfogade BMW över den vid något tillfälle?
Vet någon det förutom dom själva?

Flåklypa
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
Jag tror skillnaden ligger hos förarna, tar du en som inte har för bra koll på vad han/hon gör när dom kör så är nog resultatet av älgtestet oväsentligt för den föraren kör väl rakt ut i skogen istället för att göra en undanmanöver.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
"Lika bra stämmer det att det oftast är ägare av äldre/billigare BMW som hävdar att det är avundsjuka så fort någon ifrågasätter BMW."

Okej, så för att jag har valt att köpa den BMW med snyggast kaross och högst byggkvalitet så är mina argument mindre värda?

Flåklypa, jag bryr mig inte ett dugg om att du snackar skit om BMW... Jag bryr mig faktiskt inte ett skit om nån snackar skit om BMW, TV inkluderat. Jag vet vad BMW går för och måste inte lyssna på andra för att våga ha uppfattningen att BMW knäcker andra bilmärken.

Däremot sitter jag inte på ett volvoforum och snackar skit om volvo. Varför? Jag är inte avundssjuk på volvoägarna och jag önskar inte att jag vore en av dem.

hehe ;-)
Helga
Säger det ytterligare en gång:

De mest kritiska till BMW äger ingen BMW idag - av någon anledning - eller har aldrig ägt BMW. Kanske aldrig haft förmånen att ratta en BMW!!

//Helga
Nej, dina kommentarer är inte mindre värda. Är våra det? Jag säger bara att avundsjuk-kommentaren oftast kommer från de som äger billiga BMWs, varför vet jag inte. Däremot brukar man säga att man känner andra genom sig själv. ;-)

Visa mig ett enda inlägg där jag snackar osaklig skit om BMW.

Flåklypa
Kritisk?
Objektiv!

Flåklypa
Kan vi skippa hela objektivitetsdiskussionen nu? Än så länge har jag inte sett NÅGON i denna tråd som är helt objektiv och jag tror inte jag kommer att få göra det heller. :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är skillnad på partisk och objektiv. Äger man en BMW är man väl, vad gäller detta ämne, i någon mening partisk i mångas ögon. Detta är dock inget oöverstigligt hinder för att försöka vara så objektiv som möjligt – och detsamma gäller dem som inte äger BMW.
I vilket fall tror jag inte att det gagnar diskussionen att fundera över varför folk skriver de inlägg de gör. Strunta i personen bakom inläggen och fokusera i stället på vad som står i inläggen. Bemöt innehållet i stället för att spekulera över hur skribenternas lojaliteter eller bilinnehav påverkar det de skriver.
Na
85
Nakata
330i Touring
Anders N : Har varit objektiv hela tiden vågar jag påstå! Objektiv behöver inte betyda att man är neutral i frågan. Alla som läst och tagit till sig fakta om ärendet fattar att TV har skött det hela oseriöst !

BMW har vållats mer skada än de är värda ! Jag tror säkert att 523:an har betett sig underligt under TV:s Älgtest. Men därefter har TV dundertabbat sig i vanlig ordning.. Särksklit när de var nere ui Tyskand med samma BMW och vägrade testa den....

Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
Nu måste även jag säga en sak, efter att följt det här ett par dar.
ÄR DET HÄR EN SOAPOPERA, ELLER ÄR DET ETT FORUM DÄR MAN DISKUTERAR
SAKLIGT.
JAG BARA UNDRAR?
Annars har ni lunarstorm å chatta på.

//Peter Börjesson
Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
För det andra har vi åsiktsfrihet här i Sverige.
Lite tråkigt att läsa inlägg där man slänger s*** på varandra.
Jag har ochså BMW, tycker att det är världens bästa bil.
Jag har ochså svårt att tänka mig, att efter det man byggt E-39( som fortfarande är en bra bil)
skulle bygga E-60. som är sämre än förgångaren.
Har inte sett inslaget i tv utan bara fått info här.
Nu kan ni forsätta att spåna i vad det va som gick fel i testet.
Tack för mig.
// Peter
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Har haft ett antal BMW av olika modeller och måste lägga till följande komentar:
POLARENS 530 -04 ÄR EN FIN FIN KÄRRA MED LAGOM DSC INBLANDNING VID
KRAFTIG UNDANMANÖVER.

MIN E 46 CI 01 VAR SVÅR ATT FÅ UT BAKVAGNEN MED INKOPPLAD DSC
Z4ÁN GERLITE MER BAKVAGNSLÄPP MEN UR KOPPLING AV DSC ÄR ATT HELT KLART ATT FÖREDRA OM MAN VILL KLIVA PÅ !

TYCKER ATT ALLT FÖR STOR VIKT LÄGGES PÅ DETTA.
DET ÄR GANSKA LÄTT SÄTT MED DAGENS TEKNIK KAN FÅ BILAR ATT GÅ PÅ RÄLS !
DETTA LIVSNÖRE ÄR ETT BRA HJÄLPMEDEL MEN ATT BROMSA UPP ALLT SOM HETER KÖRGÄDJE OCH PRESTANDA ÄR INGET ALTERNATIV .
SÅ LÅT INTE DETTA SKE MED VÅRA BMW KÄRROR!

"Z4 love it"
Sw
6
Swepart
520I Touring -97
Som info, för att ingen skall tro att jag är en "otrogen hund", jag har själv BMW, en touring 520I vilken jag är nöjd med. Bara för att jag bimmer ägare så gör det inte mej till en icke-kristisk konsument. Tvärtom, som ägare och därmed reklamskylt för BMW så ställer jag krav på det märke jag kör. Den dagen jag slutar med att granska och välja ser jag mej själv som en looser av stora mått. Inget märke är perfekt över tiden, inte ens MacIntosh eller BMW (det sista var ironi över den aura som omger dessa varumärke)

PS
Har ingen MAC

DS
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Flåklypa skrev:
>> att det oftast är ägare av äldre/billigare BMW som hävdar att
>> det är avundsjuka så fort någon ifrågasätter BMW.

Oj! Det där var nog den grövsta generaliseringen jag läst på länge?
Var går gränsen mellan en billig och dyr BMW undrar man då?

Själv har jag aldrig förstått varför så många icke BMW-ägare är aktiva på
detta forum? Man anar ju deras inre längtan över att få äga en BMW trots
allt... När de sedan är "seriöst objektiva" i sina pretantiösa bedömningar
av bilmärket i fråga så blir det hela ännu märkligare.
Anledningen till att jag skriver här är att jag har ägt två st BMW och gillar den kompetens som finns på forumet, naturligtvis med vissa undantag som på alla ställen.

Den "seriösa objektiviteten" som du uttrycker det handlar inte om en bedömning av BMW som bil, utan om ett testresultat som TV fått gentemot ett motsvarande test som BMW själva gjort. Det verkar föreligga skillnader mellan dessa och det är detta som diskuteras här.

Nu börjar det att sakta sjunka in att japanare faktiskt har bättre tillförlitlighet än BMW (och Volvo). och det börjar även att accepteras att rost förekommer i ganska stor utsträckning på nyare (och äldre) BMW-bilar. Hade man sagt detta för några år sedan så var man en BMW-motståndare, full av avundsjuka.

Därför är den i särklass grövsta generaliseringen att alla som inte medverkar i den blinda hyllningskören för BMW är avundsjuka. Jag har på flertalet ställen skrivit min uppskattning för BMW och de saker jag tycker bilen brister på, men ingen verkar ingen lyssna på de bra saker jag har att säga.
Jag tycker det är en selektiv informationsupptagning.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För att försöka återgå till sakfrågan:
Som det verkar av teknikens världs hemsida anser de att 5-serien har dessa problem då den har lastats fullt. Kan en förklaring vara att de tidigare inte testat med med lika mycket last, och att bilen då uppför sig så exemplariskt som de beskrivit i tidigare tester?
Na
85
Nakata
330i Touring
Nockenwelle: Det konstiga är ju att när samma bil lastas fullt + medpassagerare i BMW:s test så klarar sig bilen utmärkt.

"Teknikens Världs testlag gick noggrant igenom bil och bana. De deltog sedan som passagerare i samtliga tester vilka genomfördes med maximal last."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.