AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.885

Teknikens Världs älgtest av 523i E60

Sida 10 av 16
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Tinnitus:

Du läste nog inte riktigt ordentligt. Det var en allmän reflektion över en artikel i TV. Givetvis påverkar det en bils uppförande om man överskrider godkänd totalvikt med 140 kg. Jag sa dock ej att så var fallet i det nu så omskrivna testet.

Det intressantaste var väl att bilen tillskrevs bäst vägegenskaper i klassen.
Vad är förändrat? Är det bara runflat?

Salesman
Det är skillnad på att vara kritisk och att döma ut den ena parten på informationslösa grunder. Jag fick uppfattningen att många inte ens hade läst TVs pressmeddelande innan dom skrev här, utan man gick enbart på vad BMW hade att säga.
Inte konstigt att diskussionen blir vinklad då.

Flåklypa
E39 touring hade liknande problem då TV körde den i konbanan. Bilens fjädring bottnade så djupt att domkraftsfästena under bilen slipades mot marken.

Även denna gång var det endast TV som uppmärksammade problemen.
Salesman skrev :"Från klassetta till livsfarlig. Seriöst?"

Nä, rubriksättningen och användandet av ordet "livsfarlig" från TV:s sida är inte seriöst utan är en kvällsblaske-rubrik a la Expressen, vilket naturligtvis inte är särskilt bra för förtroendet för tidningen men är säkert ett utslag av att tidningen måste ha medial uppmärksamhet för att öka på försäljningssiffrorna.

En jämförelse avseende tidningens agerande kan ju göras med testet av e39 touring för en massa år sedan när det visade sig att Bmw:n hade avsevärda problem att ta sig runt älgtestet på ett säkert sätt. TV konstaterade då att beteendet var under all kritik men de gick inte ut med några krigsrubriker att bilen var livsfarlig osv.

Jag förstår inte det här snacket om att TV hade kopplat bort antisladdfunktionen med antydningen om att TV därigenom "fuskat" och provocerat fram en sladd. Jag vet inte vilka bilder som kablades ut på Svt men det test jag såg på nätet inkluderade både körning med och utan antisladd (eller har jag drömt?) och beteendet var inte särskilt bra under någon av körningarna även om det var klart bättre med antisladd på (och definitivt inte livsfarligt).

Det pågår så mycket hemlighetsmakeri, produktplacerade "artiklar" i tidningarna, skumma däcktester m.m. att man som lekman inte vet vad som är sant längre. Hur många här inne vet att exempelvis däck som är originalmonterade från fabrik kan vara ett helt annat däck i stomme och gummiblandning än samma däcksfabrikat och märke som säljs i senare led hos däckfirmor för beg.bilarna, dvs ett Pirelli p6000 som är originalmonterat på en nybil är förmodligen inte samma däck som du köper hos däckfirman fastän det heter p6000 och mönstret är detsamma?

T4 -99
bjoerck - "naiv märkesfanatiker som på ett pinsamt sätt försvarar ett varumärke (utan att ens få profit för det...)"... Tack, jag tycker du är en trevlig prick också. :)

Shifty - Nej, det känns inte alls jobbigt att köra BMW. Det som är jobbigt och det som gör att jag bryr mig är att folk flera gånger varje dag både på jobbet och privat kommenterar den "livsfarliga bilen" och det faktum att Teknikens Värld inte skött detta professionellt för fem öre.

Är modellen livsfarlig ska den naturligtvis återkallas och byggas om, men det ÄR den ju inte om man frågar andra som testat E60. Eller ens om man frågar Teknikens Värld tidigare, som Salesman skrev om ovan.
Na
85
Nakata
330i Touring
Tycker att det är konstigt att vissa på forumet anser att man är märkesfanatisk så fort man försvarar BMW. Oftast kör också dessa gossar andra märken än just BMW ;-)

Personligen försöker jag vara objektiv har ägt både Volvo, Saab, Mazda, Opel tidigare och dizzar inte någon av dessa. De har alla sina bra och dåliga sidor.

Men i detta aktuella ämne misstänker jag att TV framförallt har haft för bråttom att basunera ut att 5-serien är "livsfarlig"

Rätt starkt ord och kritik gentemot ett av världens starkaste varumärken. inte underligt att de svarar tillbaka på det sätt det gjort.

Problemet är nu för båda parter är att det handlar om prestige mellan dem.
Ställer mig nu till dem som tycker att en oberoende part skall göra om testen ordentligt. Med olika typer av däck och bjuda in bägge parter. Detta tror jag i och för sig inte varken TV eller BMW går med på, tyvärr.

Naktata: Jag fattar inte varför ett varumärke skall försvaras bara för att man äger en av deras produkter? Jag uppskattar mängder med egenskaper som BMW har men om någon säger till mig att BMW är skit så bryr inte jag mig om det. Jag är ingen marknadschef för BMW och ser ingen anledning att försvara märket.

Jag har ägt flera BMW. Just nu kör jag Alfa och har även en Ducati. Dessa tre varumärken har nog de mest fanatiska anhängarna. Ferrari undantaget. Och visst är det kul med samhörigheten och samtalen kring det gemensamma intresset. När det däremot övergår till osakliga angrepp på andra märken, förnekande av allvarliga brister hos det "egna" märket etc. så börjar det mer likna ett sektartat beteende. Då är det inte lika skoj längre tycker jag.

Autopower är generellt sett ett trevligt forum men i vissa trådar lyser trångsyntheten igenom. Detta är en sådan tråd enligt mig. Andra praktexempel av trådar där fundamentalisterna tar BMW till försvar är så kallade "versustrådar". Dessa blir ofta mycket pinsamma. Påhopp och förvridna sanningar åt alla håll och kanter för att försvara, den ofta långsammare, BMW:n.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
bjoerck - du har mail!
Na
85
Nakata
330i Touring
bjoerck: Ok jag delvis med dig. Men man kan vända på det hela också! Dvs. varför ska man inte försvara BMW? Speciellt då i detta fallet då det luktar billig kvällstidnings journalistik från TV:s sida.

Tycker inte man ska svälja allt motor tidningar skriver om. Vare sig det rör BMW eller andra märken. Jag hade reagerat likadant om det hade handlat om Volvo. Volvo hade också agerat om de hade beskyllts för exempelvis en rubrik som denna. " V70 livsfarlig" Vilket liv det hade blivit!

Angående VS trådar. Man får inte ta dessa för allvarligt,jag tycker personligen det är mycket humor över vissa. Och har själv deltagit i dem...

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
bjoerck, du själv har ju i tidigare trådar kommenterat svenska motorjournalisters kvalifikationer på ett inte alldeles smickrande sätt. Jag delar nog din uppfattning att det finns klara brister hos dem. Av detta skäl borde det ju finnas skäl att i alla fall förhålla sig något skeptisk till en del inslag i det som skett i de frågor som denna tråd handlar om.
bjoerck

Har du avyttrat Jaggan?

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Anders N

Men trista/tråkiga/retliga kommentarer om ens bilägande får man ta ifall man ägen en BMW. Gör som jag istället. Hoppas att de där tröttmössorna inte köper någon livsfarlig BMW så slipper vi dem i BMW Club Schweden. ;-)

Det är mest avundssjuka ändå du vet. hehe

Bara för att man inte väljer att gå på BMWs linje så betyder det inte att man måste tro på Teknikens Värld. Jag vill ha mer information, helst ett enande dessa två emellan, innan jag tar en ståndpunkt.

Generaliseringen att det är mest icke BMW-ägare som väljer att ifrågasätta BMWs pressmeddelande stämmer.
Lika bra stämmer det att det oftast är ägare av äldre/billigare BMW som hävdar att det är avundsjuka så fort någon ifrågasätter BMW.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Nej, att ta ställning för eller emot ett visst läger känns inte särskilt meningsfullt. Bättre då att försöka bedöma sakfrågor.
Na
85
Nakata
330i Touring
Nockenwelle & Flåklypa: Lite lustigt att ni inte reagerar mer på själva påståendet och det sätt TV hanterat ärendet.

Tycker ni blir alltför neutrala i frågan. Menar ni på allvar att ni inte tycker att TV har agerat klumpigt?

Tycker att de borde gjorts fler tester med olika däck. Samt att TV påtalat bristerna med 523:an och inte basunerat ut bristerna med rubriker som stinker...bara för att sälja mer lösnummer.

Nu tror många på allvar att BMW är en "farlig" bil" fick själv ett sådant påtalande av en granne i morse. VD:n där jag arbetar har också påtalat detta efter diskusioner om vårt företag ska hyra in leasingbilar. Så visst har detta förstorats upp till ovanligt stora propotioner som skadat BMW på ett felaktigt sätt.

Hade Mr Flåklypa varit lika neutral om det hade varit en Volvo S60T ? ;-)

TV säger att flera 5-serier har visat samma beteende och man kan kanske tycka att TV ska ta reda på varför men det är faktiskt inte deras uppgift. Det som är konstigt är att vissa 5-serier verkar ha gått bra i konbanan, medan andra inte gör det. Sen tycker jag också att det är en överdrift att säga att bilen är livsfarlig (det är iofs alla bilar. :-)) och eventuellt har filmsnutten som SVT visade hanterats tveksamt, beroende på vem som varit drivande i utkablingen och utformandet av den. I övrigt tycker jag varken att BMW eller TV uppträtt felaktigt.

"Hade Mr Flåklypa varit lika neutral om det hade varit en Volvo S60T ? ;-)"
Ha ha...vad ska jag svara på det? Antingen erkänner jag och blir inte något bättre än många andra, eller så hävdar jag fortsatt neutralitet och ingen tror mig. :-) Jag kan väl säga att jag ägt allt från BMW till Saab, Volvo, Alfa japanare och VW så särskilt märkesbunden är jag inte. Det kanske kan ses som neutralt? :-)

Jag kanske argumenterar mot BMW ibland här men på andra forum blir det lite tvärtom. Jag tar ofta parti för minoriteten, vilket i sig inte är neutralt...ha ha

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
OK, jag får försöka sammanfatta mina ståndpunkt på följande sätt:

Vad gäller Teknikens Värld:

1. Jag tycker Teknikens Värld sedan länge gett älgtestet alltför stor vikt i bedömningen av en bils köregenskaper. Detta är en åsikt jag haft i flera år, inget som triggats av E60/E61.

2. Att slänga upp rubriken "Bakläxa" på framsidan och göra E60 till "farlig" är en överdrift.

3. Att det hela blivit stoff för SVT:s nyhetsrapportering är orimligt (måste vara rejäl nyhetstorka), men vilken del Teknikens Värld har i detta vet jag inte. Tydligen har tidingen åtminstone inte gjort något för att hejda det hela.

4. Med tanke på att E60 tidigare testats av Teknikens Värld med utmärkt resultat (inklusive älgtestet) hade det varit klart rimligt av tidningen att udnersöka varför resultatet denna gång blev så annorlunda, innan man slår på stora trumman. Detta borde vara extra viktigt för en tidning som påstår sig stå på konsumenternas sida.

Vad gäller BMW:

1. Egentligen har BMW inte gjort så mycket, mer än att insistera på att få testa det aktuella exemplaret på egen hand. En klart rimlig strävan, som både kan användas för att "få rätt", men också för att uppdaga eventuella fel som kan åtgärdas.

2. Det var synd att Teknikens Värld inte ställde upp på att testa bilen hos BMW. Det hade kunnat bidra till att räta ut frågetecken. Detta bevisar dock inte att modellen skulle sakna brister i det avseende som diskuteras här.

3. SotaM har nämnt att det förekommer "preparerade" testobjekt. Det är alldeles riktigt att det avslöjats fall där bilar fått extra ljudisolering eller dubbdäck fått extra utstick, vilket gör att tidningarna får textexemplar med andra specifikationer än de som kunderna köper. Om BMW håller på med sådant vet jag ej, men det är svårt att bevisa och jag tycker nog att teknikens Värld inte kan utesluta att något gjorts med bilen på vägen till München. Här finns dock bara en potentiell misstanke än så länge, inga bevis eller ens indicier.

Vad jag tycker Teknikens Värld borde ha gjort är att efterlikna auto motor och sport då den tidingen för några år sedan testade 320i E46 med uppseendeväckande resultat (se mitt inlägg i denna tråd från 21/10 kl 21:16). Eftersom resultatet avvek kraftigt från tidingens tidigare erfarenheter gjordes ett försök att finna förklaringen, i stället för att slå på stora medietrumman.
Vad BMW borde ha gjort vet jag inte riktigt.
Bayern München: Jaggan finns kvar. Funderar på att sälja den till förmån för något annat kul. Jag har länge funderat på en E30 M3 alternativt M3 SE att ha som samlarbil. Vi får se. Hur som helst är jag inte engagerad i klubblivet och kan inte uttala mig om hur fanatisk den genomsnittlige jaguarvännen är.

Nockenwelle: Min ståndpunkt står jag fast vid. Däremot sågar jag inte motortidningarna utan grund. I fallet med BMW:n är ju utgången fortfarande oviss.

Ett utredande test av run flat-däck tycker jag vore mycket intressant. Har hört mycket negativt kring den typen av däck. Jag vidhåller att de problem som visat sig hos E60 kan bero på däcken.
No
5.161
Nockenwelle
Vilken ståndpunkt är det du håller fast vid, jag har sett dig framföra ganska många ståndpunkter?
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
SVT länkade ut sekvensen när antisladd systemet var urkopplat, det var alltså vad folket i tv soffan fick se. Och det sladdade mycket. Dom länkade inte ut sekvensen med antisladd funktionen aktiv, vilket också sladdade men inte så farligt. Då tycker jag det är ganska naturligt att de mäniskor som sett båda klippen (och kanske även testet i Tyskland) reagerar och menar att SVT är oseriösa för det är dom ju. Dom vissar ju inte bilen med antisladd funktionen aktiverad.

Att vissa tror att BMW har "mixtrat" med bilen innan dom genomförde testet är väl ganska dumt att påstå, Teknikens Värld kom ju ner till München med bilen!

Om man bara försöker så kan man få mycket värre sladd med vilken bil som helst än vad Teknikens Värld fick med 523:an.

En annan tanke som slog mig är, skulle inte ni bromsa om ni såg en älg kliva upp på vägen, jag skulle iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.