AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.161

Insider 20/10 22:00 om mätarskruvning i Sverige

Sida 7 av 7
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
De gånger jag har varit med och bytt in bilar så har historiken aldrig kontrollerats djupare än att slå på regnr mot VV.

VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Jo, men om bilen är svensksåld så får de ju upp all info om bilen genom attt sätta nyckeln i en avläsare som finns hos alla BMW-återförsäljare. Skulle de i efterhand upptäcka att bilen är fifflad med så säljer de bilen till en mindre seriös handlare. En rolig sak man kan se på, i alla fall de BMW-återförsäljare som jag handlar hos är att om bilen är svensksåld så skriver man inget i annonsen eller på skylten i bilhallen, men om bilen är importerad så skriver man det tydligt i annonsen. Mindre handlare gör precis tvärtom, det talar lite för sig själv.

Så alla som inte håller med om att det är väldigt liten chans att man får en krockad eller skruvad bil hos en auktoriserad BMW-återförsäljare
får nog tänka om. Jag har svart på vitt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

VHDanne: visst är det så att risken är liten om du handlar av en BMW-åf men den kontrollen du beskriver är inte vattentät och det är inte "all" info dom har möjlighet att få fram.

___
//Ulf
Kan man ladda ner avsnittet någonstans?
Att Svenskahandlare skulle tala om att en bil varit krockad generellt, är ett stort önsketänkande, glöm det, dom talar inte ens om att din nya bil varit transportskadad, min fars BMW inköpt i från Tysk BMWhandlare hade varit krockad bak, lagad för ca €2500, det kom upp direkt när bilförsäljaren sökte om bilen, min mor har en Sv-såld bil, "Passat Tdi" köpt hos Svensk bilhandlare, när framstötfångaren skulle lackeras om upptäckte lackaren att den var blå under "bilen är silver" alltså en begagnad stötfångare, den informationen fick vi aldrig vi köpet.

Det är en stor skillnad på Svenska och Tyska märkeshandlare, Tyskarna har det redan i sitt system att kryssa i krockskador, det finns inte i Sverige, var med två kompisar och tittade på en Volvo S60, det syntes tydligt att den var omlackerad, på en skärm, säljaren tog reda på att det inte var utbetalt några pengar via förarensförsäkring men om bilen varit påkörd "så att det var motpartensbolag som betalat" kunde dom inte se, så lura er inte att tro att Svenska bilar är krockfria, bara för att dom står hos märkeshandlare.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.