|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
bustorp |
Jirar: Såg du inte programmet igår? "Skruvaren" själv berättade att han skruvar mer svensksålda bilar än importbilar. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
Jirar |
Jo jag såg programmet. Att det skruvas mer sv-sålda än importerade får ju stå för just den killen. Att du sen skall få mig att tro att det skruvas mer sv-sålt än importerat finns ju inte på kartan. |
bustorp |
Jag? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Det finns ju trots allt fler sv-sålda bilar än direktimporterade i vårt land så även om killen skruvar fler sv-sålda så är ju trots allt den procentuella andelen skruvade bilar större bland de direktimporterade. ___ //Ulf |
|
|
Jirar ser ut att ha större insyn i branschen än någon av oss med tanke på hans yrke. Som sagt var detta reflektionerna från en person som är i branschen och behöver inte återspegla verkligheten särskilt bra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
vem vet? Det är nog många fler svenska bilar som är skruvade än man kan tänka sig...kan ju även vara så att det tyska skruvandet stannat upp lite i.o.m. straffet dom kan få för det...här är det ju i princip fritt fram och myten om att alla importbilar är skruvade kommer väl aldrig dö ut för dom som inte vet bättre... För mig betyder ordet "svensksåld" ingenting iaf utan tillhörande historik... Mvh Andreas |
|
|
Mer eller mindre, svenskt eller tyskt, vem bryr sig, skruvat är skruvat. Och det är en herrejösses massa bilar som har fått mätarmassage. Att tro att man kan upptäcka alla skruvningar är bara naivt. Vissa går absolut inte att upptäcka varken via dokumentation eller annat. Därför måste vi lära oss bedöma bilen efter dess skick både optiskt och tekniskt snarare än ursprungsland och mätarställning. Så är det bara... Undra vad som skulle hända om bilhandlare skulle annonsera med testade bilar med garanterad mätarställning till ett högre pris. Antar att folk skulle fortsätta att lura sig själva med att köpa den där "billiga" bilen hos vimpelnissen runt hörnet. Folk lurar sig själva dagligen... |
|
|
jag har svårt att se att svensksålda bilar skruvas mer iaf hos killen på repotaget tänk att man ska skruva tillbaka den före varje besiktning det blir ganska många 1000 lappar, bilen ska nog rulla väligt många bil per år för att det ska vara värt det |
|
|
Historiken som jag menar kan vara tillförlitlig är väl i princip: en ägare, seriös äldre herre eller dam på mellan 60-100år "privatköp" allt annat kan ju vara skruvat... men som "PowerMac" skriver: "Därför måste vi lära oss bedöma bilen efter dess skick både optiskt och tekniskt snarare än ursprungsland och mätarställning. Så är det bara..." serviceböcker kan man använda till å göra upp eld med...om man vill:) Mvh Andreas |
|
|
Fartglad: Gissar att din M5 är importerad..? Det ÄR mer fusk med direktimporterade bilar. När en bil byter identitet är det ett gyllene tillfälle för importören att fuska med mätarställningen. Visst går det att fuska även med svensksålda bilar. Risken eller chansen att det upptäcks är dock mycket större. Otroligt nog verkar väldigt få köpare av importbilar kolla upp historiken. |
|
|
Ja Jag vet inte vad man ska säga och tycka! En sak är jag säker över. Problemet med mätarskruvade bilar är nog större än vad man tror! Är det inte så? Tyckte att dom sade att det finns 50st i Sthlm som håller på med mätarskruvning. Och han som utförde skruvningen på volvon mätaren sade att dom flesta är sv-sålda bilar han håller på med för att folk TROR att sv-såld bil är ej skruvad. Jag kan tänka mig att han gör mer än 1 bil om dagen. Tänk er tex 40 st mätarfifflare har en bil om dagen under 365 dagar om året, då blir det det blir 16000 bilar om året i sthlm omr. Sen är det kanske många som återkommer med samma bil. Tänk er en ny bil som under det kommande året kommer rulla 10tmil. Då gäller ju ej mer fri service osv. Under det året man har bilen och bilen börjar närma sig 10tmil så har man tänkt sig att göra första Riktiga service som brukar var vid 2000mil? innan man åker in med bilen så skrruvar man tillbaka mätaren till 2000mil! Och under årests gång gör du själv service hos nån gubbe som kan detta eller gör det själv! Vem ska då misstänka att bilen rullat mer än 2000mil? Som jag förstår så är det nästan omöjligt att kolla mätaren nu förrtiden om den är skruvad har jag fel? Tror inte heller på att Tyskarna är Boven bakom mätarfifflingen längre. Dom får ju fängelsestraff för detta. Men jag säger inte att dom är som änglar... Oftast när bilen kommer till ett annat land som till sverige för att säljas vidare så är det rätt hög risk att bilen råkar ut för en mättarmassage. Speciellt när service boken är ej fullständigt dom senaste året/åren! Sen tror jag med att många bilar hos Riktiga handlare finns en och annan bil med fel miltal. Och som Jirar säger att många bmw handlare som tar in importbilar vid byte skickar vidare bilarna till någon annan handlare och där kanske kan det förekomma bilar med fel miltal. Det är vad jag tror och tycker. Tycker Sverige borde ställa högre krav på detta problemet och då menar jag straff. MvH Bmw 4-ever |
|
|
XLNT Cars kommer ju bara ta byta namn och så öppnar den en "ny" bilhall med samma personer med nytt namn och väldigt få kommer därför förknippa dem med "insider". |
|
|
Varför snackas det sällan om detta fenomen på andra sidan Atlanten? Är det bara jag som har noll koll? Annorlunda affärsklimat? MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Man bör följa tysklands exempel och skärpa lagstiftningen så man åtminstone fick stop på "Svenssons" hemmaskruvande. Storskojjarna lär man nog aldrig komma åt vad man än hittar på. Bilfimor borde kunna erbjuda garantier typ som en försäkring mot dolda mil och krockskador. Visst tycker man att det borde gå att ordna ihop med något försäkringsbolag. Givetvis så måste man utarbeta en plan på hur man går tillväga för att kontrollera en inbytesbil och vad som täcks respektive inte täcks. Fast då kommer marknaden att indelas i ett A och ett B segment med totalt olika prissättning. Alltså bilar som uppfyller kraven och bilar som inte gör det. Mera fuskmöjligheter således... Någon som vill köpa ett intyg? ;) |
|
svintoleffe |
Jag håller helt med Wendetan i detta samt Anders N. Jagf åkte in på bmw inna köpet av 325 hände, o jag frågade om dom kunde kolla den, inga problem alls, jag fick alla papper ifrån att den gick ut ifrån fabrik till sista servicen , o det var många papper. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
bjoerck: för att stilla din nyfikenhet så är min M5a sv såld. Jag äger dessutom en 996a (svensk) samt en Cayenne (TYSK). Den enda som jag köpt ny är 996an och där vet jag att mätaren stämmer. Dom andra har jag kollat upp så mkt som det går, samt köpt dom hos aukt. återförsäljare. Wendtan: 10-12 på över 200 tkr är inte stor skillnad, enligt mig. Trodde det var mer. Tyckte att det skiljde närmare 20-30 på import/sv-såld. Givetvis beror det ävl på vilken modell, men 330 är en utav de modeller jag trodde det skiljde på mer. Hoppas du blir nöjd med din Volvo =) Jag är inte ute efter att skapa onödiga debatter, men sluta släng ur er kommentarer om att det skruvas mer på import kontra sv-såld. Ni kan sitta och spekulera i detta hur mkt ni vill, men ändå ej ha ngn fakta. Jag tycker att servicen är usel hos t ex BMW och därför köper jag aldrig mer ngn bil på BMW Group i Göteborg. Detta är iaf mina erfarenheter. Ändå har jag en sv-såld prestanda bil ur deras sortiment. Porsche Center har kanonbra service, men jag tycker att deras priser ligger för högt gentemot tysklands. Min Cayenne som jag köpte hos en Jaguar handlare i tyskland är i nyskick. Skillnaden i inköpsvärde var för stort, för att välja svenskt. Nu orkar jag inte tillägga mkt mer...köp det som passar er ekonomi och tycke. Jag har inte haft problem att bli av importbil innan och tror inte läget ändras efter Insider heller. |
|
|
En BMW-återförsäljare som säljer nya BMW som har fått det förtroendet ifrån BMW, de har inte råd att hålla på med skruvade bilar, för om det skulle komma ut så kan de packa och dra, och då är man bra korkad! Just därför är det säkrare att köpa en bil hos autoriserad BMW-återförsäljare. Visst de tar mer för sina bilar, med då har du också denna säkethet. Man får vad man betalar för! En BMW är inte gratis! |
|
|
Vad man också bör beakta är att de flesta bilförsäljare på större bilfirmor, exempelvis större BMW-handlare är anställda. Alltså inte ägare av firman, vilket i sin tur medför att de inte har något större intresse i firmans rykte/resultat och därför ofta inte "går in" för sitt arbete till 100% när de byter in en sv-såld eller eventuellt importerad bil. Med enkla hjälpmedel som finns i den egna verkstan och egna datasystemet så kan han få fram i stort sett all info om bilen även om den nu skulle vara importerad. Antagligen slarvas det ordentligt med detta vilke i sin tur medför att massor med bilar slinker igenom bilfirmans lager. Kan själv ge exempel på massor av bilförsäljare som inte heller är ett dugg bilintresserade och absolut inte vet vad bilregistret är för något.... Kanske något för Wendtan mfl att beakta?? |
|
|
Rolex: Bmw är ett starkt varumärke även i vårt avlånga land. Jag är väldigt övertygad om att det finns rutiner för att kolla historik på inbytesbilar. Jag instämmer i att ett eller 2 fall skapar så väldigt mycket dålig publicitet att de i längden inte har råd med att slarva och vara nonchalanta. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kan tänka mig att i de fall svenska bilar skruvas sker det regelbundet och med färre antal mil varje gång. Tex före service eller besiktning. Vet inte vad en "mätarservice" kostar men kan tänkta mig att man får ett bättre pris då man återkommer två gånger om året och backar 1000-1500 mil per gång. En importerad bil backas rejält i samband med importen (i ursprungslandet eller i Sverige) Därav kan jag tänka jag tänka mig att insider killen anser att han backar mer svensksålt. Annars tycker jag Anders N sammanfattar det hela på ett utmärkt och kortfattat sätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.