AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.159

Insider 20/10 22:00 om mätarskruvning i Sverige

Sida 5 av 7
Svenska Bmw återförsäljare har allt att vinna på att kolla upp importade bilars historik då de blir enormt dålig publicitet för företaget när det uppdagas ett mätarbedrägeri.

Självklart är det viktigt för dem att spåra historik på en svensksåld bil, men de är som sagt betydligt enklare.

En ny bil går i sönder, vilket betyder nybilsgaranti åtgärdanden där mätarställningen registeras.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Att svenska Bmw återföräljare lever på sådana som jag är säkert sant.

Du kan ju fundera på var du skall serva din bil om de inte finns längre......

DIS+ utrustning osv finns ju inte direkt hos varenda Mek på hörnet.

För övrigt har jag beställt en ny bil, svensksåld och garanterat inte skruvad :)

Länk
bustorp
wendtan:
"Bmw sverige har en gemensam databas där ALL historik registeras.
Service, garantirep, lack/plåt jobb osv. Detta är unikt för sverige och finns alltsåledes inte i tyskland."

Förutsatt att det lämnas in på BMW, ja. En krockskada behöver väl inte lämnas in på BMW? Eller ett lackjobb?

"Sen har vi fri service 3 år/8000 mil som alla svensksålda bilar har."
År 4 o framåt då? Bilen är ju fortfarande relativt ny, i a f i mina ögon.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Njuren
BMW autk e bra men att de kan få för sig att sälja rostiga BMW som fortf har rostskyddsgaranti.....

BMW - i nöd och lust?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
I dag med mina egna ögon såg jag hur man skruvar ner mätaren på en svenksåld bil. Bilen i frågan var en 04 som ännu inte besiktigats eller varit inne på service. Ägaren ville få ner mätaren innan han lämnar in den på service och när det är dags för besiktining som är om två år så ska han dra ner den en gång till. Där ser ni, det skruvas en hel del även på svenksålda bilar ägda av vanliga "svenssons" och skruvade även "Svenssons"! Och den bilen ifrågan var INTE en BMW!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
...skruvades av "svenssons" ska det stå. ;)
Där går din o min definition på ny bil isär. En bil som är 3 år är inte relativt ny.

Normalt sett teckas Bmw orginalförsäkring vid nybilsköp. Detta garanterar att Bmw orginal delar används vid krockskador osv. Så chanserna att den hamnar hos en bilrikt på hörnet när du krockar din relativt nya Bmw ser jag som väldigt liten.

År 3 så besiktigas bilen och där noteras mätarställningen. Fortsätter sen bilen servas var 2500 mil/varje år som serviceföreskrifterna säger så blir fortfarande historiken ganska lätt att följa.
De skulle då vara extremfall där bilen körs 10 000 mil på ett år och servas hos icke aukt verkstad för att sen få sin mätare backad innan nästa besiktning.

Då några bilar med annat än fullständig historik samt fullservad på aukt verkstad inte är något alternativ så är som jag påpekar ovan historiken fortfarande lätt att spåra.

Länk
Grodan: Var mitt påstående att inga svensksålda bilar skruvas?

Jag finner det bara osannolikt att nyare svensksålda Bmw hos auktoriserade Bmw återförsäljare har tillbaka skruvade mätare. Det finns säkert fall där det hänt, men sannolikheten är enligt mig väldigt låg.

Jag säger däremot INTE att sunt förnuft inte skall gälla när man köper svensksåld Bmw. Jag spårade historiken på min svensksålda Bmw som var 1,5 år gammal och hade 1800 mil på mätaren trotts att den var svensksåld.
Jag pratade med föregående ägare, fick LKM avläst samt kollade garantirep.

Länk
Alltså... Vad är problemet? Dessa punkter är väl ALLA överens om:
1. Importerade bilar skruvas i större utsträckning än svensksålda
2. Importerade bilar skruvas främst på uppdrag av den som importerar bilen
3. Svensksålda bilar skruvas också
4. Det är lika säkert att köpa en tysksåld bil i Tyskland som en svensksåld bil i Sverige
5. Enda sättet att vara HELT säker på att en bil inte mätarskruvats är att köpa bilen ny

Eller är det någon som inte håller med?

Sen har jag problem att förstå väldigt många av inläggen i den här tråden. Främst de som Bustorp skriver. Jag fattar fortfarande inte vad du EGENTLIGEN vill säga med dina väldigt arga och anklagande inlägg.
bustorp
wendtan:
Snälla du, det är väl ändå kundens val vilket förs.bolag han/hon vil ha. Vad har du för belägg för att Originalförsäkringar används mest?
Sen är det förs.bolaget som avgör vad bilen ska repareras, eller hur? Det kommer inte in i några databaser, så det ska vi inte förlita oss på anser jag.

Felaktiga bilar förekommer nog i större utsträckning än vad man kan ana. Och värre kommer det att bli tror jag.

Anders N:
Vad är det du inte förstår? Jag är varken arg eller anklagande, Anders.
Jag ifrågasätter informationen som jag läser av ren nyfikenhet och för att lära mig, inget annat. Finns väl inget fel i det?
Ska man lära sig något så är det lika bra att det blir rätt från början, eller hur? Det kan vi väl också vara överens om?

F ö så har du helt rätt i dina 5 punkter.......

Länk
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
wendtan: Du har nog fortfarande inte förstått det vi andra menar. Ägarna till svensksålda bilar, skruvar mätare INNAN service eller bes. eller likn. Visst är 8000 fria mil bra, men tänk den som kör 16.000 mil? Han kan dra ner sin mätare innan serivce, för intervallerna går att ändra. JA, jag vet detta.
Att tro att alla sv sålda bmw är orörda är så naivt, så det inte finns.

Jag får väl säga motsatsen då, alla ägare av sv-sålda bilar (som betalat högra inköpspris), hävdar att deras bilar aldrig skruvas...när sanningen är den motsatta.

INGEN kan veta om en bil är 100 % ärlig OM man inte köpt den ny.
Det spelar ingen roll om den är svensk, tysk, afrikansk eller från månen.

10-12 tkr är inte mkt pengar på en fin 330 som du hade wendtan. Trodde skillnadne skulle vara större.

Jag ser inte mina kommenterar som smutskastning, men det är farligt att inbilla folk att sv-sålda bilar inte skruvas tillbaka, då det t o m i tv, berättas att sv-sålda bilar dras tillbaka. Tror knappast att BMW-ägarna är en egen klass, som absolut inte sysslar med sånt?!

Men det är väl inte så mkt att orda om, då alla har sin egna åsikt...och dessa trådar tenderar alltid tilla tt spåra ur...
bustorp
Instämmer med Fartglad.....

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Anders N, jag tror dina fem punkter sammanfattar det hela på ett mycket bra sätt.
OJ!!

Såg programmet!
Undra om min jagga från 1965 är skruvad?
Den har gått 500 mil :-)
Länk

Sen renoveringen alltså :-)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla in XLNT Cars lager: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Jag instämmer till 100% med Anders N. Inkl attityden i tråden.

Bustorp: Orignalförsäkringar föreslås alltid av Bmw själva, likt Volvia på Bilia.
Prismässigt ligger de oftast väldigt bra till och vilkoren är bra. Framförallt därför väljer många orginalförsäkring. Det är mina belägg.
Orginalförsäkringar lagar som sagt alltid med Bmw orginaldelar på auktoriserade lack/plåt verkstäder.

Frifart: Jag förstår precis vad ni säger.
Det är FRUKTANSVÄRT ovanligt att en privatägd bil i sverige rullar mer än 16000 mil om året. De finns tjänstebilar som gör det givetvis.

10-15 000 kr är ett normalt pålägg för svensksålda bilar i jämförelse med likvärdigt utrustade importerade. Så dåligt tycker jag nog inte det var.
Eaxakt var försöker jag slå i folk att de är helt riksfritt att handla svensksålt av auktoriserade handlare? Jag påpekar bara att chansen är väldigt liten att bli det i förhållande till en nyimportad bil som direkt hamnar på blocket.

Tackar för de vänliga orden kring min fd 330.

Jag har funnits ett tag på detta forumet och kan konstatera att antalet trådar som "spårar ur" och dras med dålig stämmning har blivit fler och fler de senaste året. Tolka det hur ni vill.

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Anders N. Bra sammanfattning den säger det hela väldigt enkelt.
wendtan: BMW Originalförsäkring tacknar 63% av alla svensksålda nybilar enligt interna uppgifter jag fått del av.
Splanky: XLNT skick på din bil:)
Det lär väl vara så att ha människor råd att köpa en ny bil så finner jag det mindre troligt att de ska bekymra sig att skruva sin bil innan de säljer den och köper ytterligare en ny. En aukt återförsäljare( undantag finns visst!) är dum i huvudet och kortsiktig om han/ hon riskerar att tappa sin agentur om de avslöjas som momsfuskare eller mätarskruvare mm( har hänt även inom BMWhåll i Sverige).
Den största möjligheten som erbjuds människor med leverne i gråzonen är just att ta hem en billig bil från tex tyskland, skruva mätaren samt sälja den till någon naiv eller mycket sparsam person boende i tex Sverige eller Norge.
Svenska BMW återförsäljare lever på den service de erbjuder, nämligen att sälja nya och begaganade bmwbilar samt att serva och underhålla dem!
Sen finns det sidoimport, krockimport, begagnatförmedling mm mm.
Allt går ut på att erbjuda en produkt en kund är intresserad av. Sålänge människor betalar sin hög med pengar till människor som INTE är seriösa kommer denna verksamhet att fortgå. Sedan kan man personlgien tycka att mätarskruvare mm inte har någon moral i de verk de utför, oavsett om det är lagligt eller inte, för det är till syvende och sist pengar det handlar om och vinster. Kortsiktiga när man mätarskruvar= snabba pengar på en engångsköpsrelation och långsiktiga när man har ett affärsansvar att kunden
återkommer som nöjd när han byter bil nästa gång.
Mvh
Asken
Som tröttnat på oseriösa importörer och deras belackare
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Splanky, vilken underbar bil. Finns det någon möjlighet att få beskåda den "på riktigt"?
bustorp
wendtan:
Jag har, för ett antal år sedan, jobbat åt en BMW-åf och har fått lite andra inputs än du. Men de kanske inte gäller längre, vad vet jag.........

Länk
Jirar
Dom flesta Aukt handlarna tar idag emot importbilar , men säljer dom väldigt sällan i den egna hallen utan skickar dom vidare till en mindre handlare.
Risken att bli medvetet blåst på en större firma är väldigt väldigt liten.
Finns det
Sv-sålda bilar som mätarskruvas tror jag kan vara bilar som gått lite längre t.ex 15 tmil och uppåt.
Skulle vara kul att få veta hur Fartglad är så säker på sina uppgifter om sv-sålda skruvade bilar???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.