AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.157

Insider 20/10 22:00 om mätarskruvning i Sverige

Sida 4 av 7
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tycker också att det var ett bra och informativt program. de sa dessutom det viktigaste, att detta inte enbart är ett problem för importerade bilar, utan det är lika mycket svensksålt som skruvas.

det man funderar på är ju hur mycket pengar dessa bedragar-bilhandlare tjänar? jag vet ju vilka marginaler man har på ärliga bilar, som dessutom är nästan osäljbara eftersom "alla" köpare bara kollar på priset. de tjänar säkert 30-50' kr per bil, plus att deras nedskruvade krockvrak säljs på två veckor. jag tycker det här är fruktansvärt, att jag kan stå 4 månader med en genomärlig bil till bra pris (= liten eller ingen mariginal för mig), medan bedragarna kan tjäna flera hundra tusen i månaden på att släpa hem skrot. orättvist är bara förnamnet, och att ingen (mer än oss på autopower) försöker utbilda köparna eller försvåra för bedragarna är bara sorgligt. jag tror tex att det största hotet mot BMW's rykte är just alla fifflade bilar, så att inte generalagenten agerar är förvånande.

det verkar dock fortfarande som att bustorp m fl tror att importbilarna skruvas i Tyskland. det är inte sant! enligt min uppfattning så skruvas 99% på plats i Sverige.

det borde vara busenkelt att kriminalisera skruvning i sverige också. frågan är om det hjälper, eftersom det redan är en ljusskygg bransch.

mvh Johan
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Wendtan:

Jag syftade mera på importerade bilar som dom byter in..

Mvh Jimmy

Ja att tro att en 'Svensksåld' bil är mindre skruvad är helt skruvat :)

Många mindre samvetsgranna firmor lockar med just 'Svensksåld' och då vet de att de lugnt kan skruva mätaren för nästan ingen tror att det sker på en 'Svensksåld' bil.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Jemej: En Auktoriserad Bmw återförsäljare byter iregel inte in importbilar i skåne. Novation har jag sett gör så.
Det har skett i enstaka fall härnere på kunds begäran men är HÖGST ovanligt.

Mr Mars: Får man fråga vilken aukt handlare det var som den stog hos?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Då har ni nog lite special regler i skåne ;-)

På Automax i Kalmar är det inga som helst problem med att byta in "import"
bilar..

Mvh Jimmy
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Måste säga att jag blev positivt överraskad av programmet, och helt rätt att dyka upp 8 år gamla prestige autobahnlok och kolla om man vill få många träffar för skruvning. XLNT cars har varit med om en hel del, bla blev ett par bilar "stulna" för något år sen på ett mystiskt sätt. Däremot har han alltid haft många exklusiva bilar, och iaf jag kunde aldrig drömma om att mer eller mindre varannan bil i hallen var skruvad.

Tror ägaren gör rätt i att sluta med bilar, och kanske fly landet :)

Däremot undrar jag en annan sak, hur många år tillbaka i tiden kan man beställa besiktningsprotokoll från bilprovningen?
bustorp
wendtan:
BMW-ÅF är nog inte seriösare än något annat märke. Varför skulle de vara det?
Importen av skrot har underminerat marknaden.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
bustorp
Johan (AP):
"det verkar dock fortfarande som att bustorp m fl tror att importbilarna skruvas i Tyskland. det är inte sant! enligt min uppfattning så skruvas 99% på plats i Sverige."

Jag känner till en handlare (känner honom inte personligen) som köper Audi i Tyskland/Belgien och som beställer mätarskruvning innan han hämtar bilarna. Han har tydligen själv sagt att det är mycket smidigare så och att flera andra importörer anlitar samma kille. Sanningshalten i det vet jag inte.
Men han tillhör nog den återstående procenten... ;=)

Länk
Min sambos pappa blev blåst av en auktoriserad Mercedesåterförsäljare när han skulle köpa en svensksåld bil. Mätarställningen var manipulerad och bilen lämnades tillbaka samtidigt som all information presenterades för mercedehandlaren. En vecka senare dök bilen upp på annons utan att den äkta mätarställningen angivits...

Funderade på att köpa bilen för att sedan polisanmäla för bedrägeri. Alla bevis fanns. Hade varit en skön historia för de svenska biljournalisterna.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BRa program med gott innehåll. Däremot så är svensken naiv i sin inställning att bra=billigt. Bra för bilpriset kanske. I övrigt behöver nog vissa i programmet blindhund, både handlare och köpare:) Powermac du är inne på korrekt stig.
Mvh
Asken
wendtan; Det var gamla Rigo bil i Halmstad. Tror inte de finns kvar längre. Jag rapporterade incidenten till BMW Sverige och de tog mycket allvarligt på saken och skulle ge handlaren en ordentlig varning. Som kompensation fick jag direktkontakt med en serviceinriktad person som kollade upp historiken på valfri bil åt mig gratis.

Jens
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
acey,
Dom tre senaste besikningarna brukar man kunna få ut, under förutsättninga att bilen blivit besiktad tre gånger.

mvh
Erik

ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Om jag inte uppfattade fel så kunde man på Bilprovninge få svar på om mätarställning stämmer med tidigare besiktiningar? kan man få svar vilka dem andra ägarna var? Min svensksålda 316 har haft 6 ägare innan mig o mätarställningen ligger på 8000 just nu, otroligt välvårdad o välskött men lite orolig...

PS: vad sägs om ''tysktalande'' tjejen från Insider när hon ringer till Tyskland o i samtalet kommer ett ' uhh la la la '' från henne..lite franska där?
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Så kul när man höra alla naiva personer här försvara alla sina sv-sålda bilar. Är verkligen ni så blåögda och tror att det inte står skruvade sv-sålda bilar hos BMW?

Vi har två olika typer av fall.
Vi har "handlarna" (registrerade eller blocket-säljare) som hämtar hem objekt, skruvar och säljer för att tjäna pengar på sina importbilar.

Sedan har vi "svensken" som vet om att mätarservice finns och drar tillbaka sin mätare innan bes./service för att bilen inte ska kunna ses ha gått mer, än det som står på mätaren. Eller är "skruvning" ngt som svensken inte gör? Är han världens ärligaste människa?

Om folk här inne tror att alla tyskar föds till att skruva mätare, alla importbilar som tas in - skruvas och att alla sv-sålda bilar hos BMW aldrig har skruvats tillbaka av föregående ägare, så är ni lika korkade som smålänningen som köpte volvon i programmet insider.

Det har flera ggr uppkommit SV-SÅLDA bilar hos Bilia som skruvats, som exempel.
Jag vet några fall, där sv sålda bmw har skruvats efter semester eller många mil här i sverige, för att locka en bredare skara utav köpare när den ska säljas. För ingen sv-såld bil är ju skruvad.

En fråga till wendtan: Du ville ju ha fakta på ngns påstående om hur han vet att det förekommer skruvade bilar hos BMW. Hur VET DU, att ingen sv-såld bil som står hos BMW inte skruvats tillbaka av sin ägare? Bara naivt och tro annat...Och att tro att en bil kan kollas upp på 3 min, är ju bara löjligt.
BMWs säljare är knappast expert på att kolla upp inbyten...dom är endast experter på att sälja iväg bilar till höga priser =)

Men men...de aukt. återförsäljarna lever, på sådana som wendtan och alla oseriösa importörer lever på sådana som killen i Insider, som köpte Volvon.
Är väl mkt därför som bilbranschen kan överleva?
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Nu generaliserade jag nog rätt mycket. Givetvis är risken mindre hos BMW t ex, än hos Bosses Beg Bilar, men man ska ALLTID kolla upp en varas historik oavsett sv såld hos aukt. handlare eller mindre firma.
BMW kan ju aldrig garantera en bil som inte är helt ny.
Hmm tittade på xlnt:s hemsida inte en enda bil till salu?!

Länk
In
355
Inot
745iA -02
Fördomarna om att importare skulle skruvas mera ligger nog i att de som köper import gör en hårdare koll och på så vis märker att den är skruvad, medans större delen av de som köper svensksålda tror att den är ok bara för att den är svensksåld och på så vis inte kollar den lika "hårt"

Sedan så florerar det säkerligen massvis med mätarskruvade bilar hos aukt handlare, bara att ingen kollar de lika hårt för de tror att "har man köpt hos handlare så är den OK"

Ni hörde väl vad killen från Mätarservice sade, alla svensksålda som han skruvat, skulle ingen av dessa hammna hos en handlare? i så fall är man ganska naiv om man tror så.

Herr Fartglad sade det mesta som jag tänkt.

I övrigt så är det inte svårare eller tar längre tid att kolla en BMW import än en svensk, snarare så är det tvärtom, Tyskarna är mera behjälpliga än vad de svenska handlarna är.

Då jag importerade min bil så fick jag ypperlig hjälp av BMW i tyskland, och då skall man beakta att jag talar inte ett enda ord tyska.
Tyvärr missade man programmet :-(

Vet någon om det går i repris snart?

wendtan: BMW återförsäljarna i Skåne har sedan ungefär 1.5 år tillbaka blivit tvingade av BMW Sverige att befatta sig med importerade BMWs. En säljare i Fosiehallen berättade detta för mig.
Men det är förstås något som syns på både inbytespriset och prislappen i hallen. I somras stod det en 330 -02 hos Förenade Bil Centrum som var importerad, klart billigare än den nästan identiska 01:an som stod bredvid i hallen.

bustorp
wendtan: Kommentarer?

Länk
Okej, mycket påhopp här.
Vi börjar i ändan kolla upp en svensksåld bil.

Bmw sverige har en gemensam databas där ALL historik registeras.
Service, garantirep, lack/plåt jobb osv. Detta är unikt för sverige och finns alltsåledes inte i tyskland.

De är inte svårare än att knappa in reg/chassi nummer och följa bilens historik. Sen har vi svensk bilprovning som iof inte tar vid förrän bilen är 3 år gammal.
Sen har vi fri service 3 år/8000 mil som alla svensksålda bilar har.
Detta uttnyttjas av mer eller mindre alla som köper en ny Bmw i vårt avlånga land. Det är alltså enligt mitt sätt och se det svårt att ställa tillbaka mätaren utan att det är väldigt lättspårat på en nyare bmw.

Det tar inte mer än ett par minuter för Bmw själv att titta i databasen och således avgöra om bilens historik har frågetecken eller ej.

Det är i princip alltid folk med importbilar som vill smutskasta svensksålda bilar.
En svensksåld bil betingar ett högre andrahandsvärde hur man än vänder och vrider på det. På min 330 som nyligen blev såld rörde det sig om 10-12 000 kr.

Kristoffer: Det var nyheter för mig, men när jag köpte 330n så fanns inte inbyte av importbil ens på kartan.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.