AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.158

Insider 20/10 22:00 om mätarskruvning i Sverige

Sida 3 av 7
Anders N; Ted behöver sponsring på sin M3:a;) Intressant att du har samma tanke som jag haft under några år, det finns ett stort antal dåliga/mycket dåliga bilförsäljare, så utrymmet för bra bilföretag är stort, det är ju bra för oss.

Mvh Stephan
Olof - Ja, det hoppas jag verkligen. Men det kommer nog skrikas om personlig integritet och förmynderier när förslaget väl kommer...
bustorp
Varför hänga ut just EN kille?
Tror ni i er enfald att det är bara en kille som sysslar med detta?
Att det finns flera som sysslar med detta råder det väl ingen tvekan om, men att hänga ut EN enskild individ är väl lite för mycket i a f.

Det finns säkert ett 100-tal i landet, och ni vet säkert om de flesta men tack vare att ni känner dom eller känner till dom så håller ni käften.
Dubbelmoral så det stänker...........

Detta gäller givetvis inte alla här, men jag tror jag träffar en stor del.
Själv känner jag till en i Skåne, men han finns inte på nätet o jag har inte hans mobilnummer längre då det har upphört, tyvärr.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
TV3 missade det viktigaste, att tala om HUR man kollar upp en bil utan att bli blåst! Colins BS om slitna pedalgummin luktade hästhandlare från 80-talet och passar kanske faster Greta. Bättre hade varit att ägna halva programmet åt undervisande journalistik vilket tyvärr inte säljer lika bra...

Annars tycker jag att programmet var över förväntan! Hög standard och mycket få faktafel som ofta annars är vanligt i sensationsjournalistik. Sen så undvek man att göda fördomar om lyximportbilar som BMW och MB. Betyg: fyra blåvita propellrar. ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med dig PowerMac! Saknade även tips om att utifrån serviceboken ringa tyska verkstäder. Man fick också intrycket att man kunde ringa bilprovningen och få en massa info om bilens historik. Det är väl sant till viss del men det dom kan erbjuda är ju dokument så att du kan söka vidare...

Som du säger, ovanligt hög standard och få faktafel.

___
//Ulf
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Allt är patetiskt! Det är ju bara att surfa runt på bytbil.com och blocket.se
så hittar du hur mycket skruvade bilar som helst! Mer än 50% av alla imorterade BMW är skruvade eller krockade! Ska ni tvunget köpa en importerad bil, se till att ta in den själv så du vet vad du får! Visst säger killen på mätarservice att det förekommer på svensksålda bilar med, men det ska mycket till att bli lurad på en svensksåld BMW med tanke på de 3års fri service eller 8.000 mil som man har. Det är mycket lättare att kolla upp en svensksåld bil. Man får fan betala vad bilen är värd om man ska ha en BMW inte hålla på och vara sniken och snål.

Mitt tips: Köp en svensksåld lågmilare eller en ny!
bustorp
PowerMac:
Vad ska vi andra kolla efter då för att inte bli blåsta, du som genomskådade hela programmet?? Ge tips i st f att bara gnälla.

VHDanne:
"Ska ni tvunget köpa en importerad bil, se till att ta in den själv så du vet vad du får!"
Du menar att privatimport löser alla problem? Det är nog mycket det som har orsakat problemen är jag rädd. Folk som tror dom har kunskap importerar en bil som visar sig vara ful. Löser inga problem.

Ditt tips löser inga problem, tyvärr!! Du kan inte lita på svensken heller.......

Länk
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Ehh...kom inte och försök lära mig om hur saker fungerar. Det är för fan mer troligt att du blir blåst om du köper en importbil ifrån Bosse´s bil eller hos Auto...något som alla numera heter, än om du köper en svensksåld BMW på en riktig BMW återförsäljare! Sen som konsument så är det ju 100 gånger lättare att kolla upp info om en svensksåld än en importerad. Det jag menade med att importera bilen själv, om man nu tvunget ska det, så kan man ju själv bilda sig en uppfattning om hur bilfirman i tyskland är. Sen som sagt, är ju att bilarna inte skruvas där de säljs utan här hemma eller på ett annat ställe i tyskland. PUNKT!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det var väl i det stora hela ett bra program, man måste väl tnka på att det inte specifikt vänder sej till oss som redan vet att problemet är stort, utan till svensson i allmänhet, just därför tycker jag det var bra att dom använde Svenskbilen nummer ett som exempel på hur lätt det är, och faktiskt framhöll att det inte bara var ett "importbilsproblem", till o med inget ovanligt fusk, tänker på gamla f.d taxibilen som var skruvad 8 varv runt jorden...

Personligen tror jag inte aschberg platsar i ett gör det självprogram hur man kollar upp en bil, men det borde väl våra "bilprogram" fixa bättre....javisst ja..dom finns ju inte kvar:-/

mvh
Göran

Min bil
Länk
bustorp
Fördomar VHDanne, fördomar......

Risken att bli blåst är visserligen idag fortfarande mindre på aukt. BMW- firma i Sverige, men hur många vill betala x (15-50) kkr mer bara för det? Därför finns det så stor sidoimport, förstår du. Risk kostar........

Bilfirman i Tyskland säger inget om ägaren som bytte in bilen hos bilfirman, tyvärr.
Felet kanske redan är begånget då s a s.

VAR dom skruvas är egentligen ganska ointressant, det viktiga är egentligen att veta OM dom skruvats anser jag. Ofta kan en kunnig köpare se detta.

Länk
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Så en person som gillar BMW men kanske inte är så kunnig på bilar ska då
inte kunna köpa en?!?!
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Hur kul tror du det är för BMW med en massa anmärkningar på bilprovningen? E36:an i är ju fan den bil med mest anmärkningar tillsammans med Alfa. Bara för alla skruvade och oservade E36:or faller ihop.
Folk med för lite pengar köper sex cylindriga motorer och så ha de inte råd att hålla dem. BMW var aldrig så dåliga på bilprovningen, innan alla började importera dåliga, skruvade och krockade exemplar. Där har du svart på vitt!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Dom låste tråden för att skydda snubben. Patetiskt!

//Player
Med tanke på hur tråden har artat sig så måste jag bara se avsnittet.
Tur man spelade in det, frågan är bara när man ska hinna se det. :-(

///Micke
Min cabbe:
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det mest sorgliga är hur de som är moderatorer går in och stödjer honom.
Barnen på zatzy är så lurade.

//Player
735
Player: Håller med dig! Tycker att man kan hänga ut enskilda personer som har detta som syssla, även om det naturligtvis är fler som håller på med detta. Men man måste ju börja någonstans och ska man då leta upp alla som håller på med detta, får man nog leta en stund. Instämmer med Andersson som citerade texten från deras sida:

Vad säger lagen?

19 § Fel föreligger även om varan inte
överensstämmer med sådana uppgifter om varans
egenskaper eller användning som säljaren har
lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars
före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

Detta stycke är taget ur konsumentköplagen.
Texten innebär att det inte strider mot några lagar att justera din mätarställning, så länge du upplyser om detta vid eventuell försäljning av bilen.

Justering av mätarställning på bilar
är olagligt och straffbart om;

Det görs för egen ekonomisk vinning. Dvs. att målet är att öka vinsten vid eventuell försäljning, utan att upplysa köparen.
Om avsikten är att lura ett försäkringsbolag om bilens aktuella körsträcka. Om avsikten är att lura ett leasing/uthyrningsfirma pga. att du kört längre än avtalat.

[...] kan inte stå till svars för bilar med felaktig mätarställning. Vi utgår ifrån att våra uppdragsgivare vill justera mätarställningen till vad som faktiskt är korrekt.

Detta är ta mig f-n otroligt! Varför skulle man annars spendera tid och pengar på att skruva bilen, än för ekonomisk vinning? Om jokern som sysslar med detta har en synpunkt på detta får han/hon gärna uttala sig. Känns det bättre att köra en skruvad bil med 15' på mätaren än en ärlig med 25'???

Bodström kanske kunde få tummen ur.. och göra något åt saken. Tycker att detta definitivt borde ses som kriminellt! Men det är väl vår regering för vek att göra någonting åt, som mycket annat.

Sorry för låångt inlägg, men var bara tvungen att lufta min åsikt.
Bustorp: Nu får du väl iaf parkera monarken.

Tror du på fullaste allvar att chansen bli lurad hos en svensk aukt bMW återförsäljare är särskilt påtaglig?
Jag har ALDRIG hört talas om det det har hänt.

Deras rykte skulle mer eller mindre sjunka i botten och väldigt få beg bilar skulle säljas genom deras lokaler.

Det är fruktansvärt enkelt att kolla upp historiken på en svensksåld bil då historiken sparas i en gemensam databas hos Bmw.
Den fria service:en hjälper ju till att hålla koll.
Tyvärr finns inte samma gemensamma nätverk i tyskland där bara mätarställningarna för garanti rep lagras centralt. Servic:arna får man spåra lokalt.

Jag vågar påstår att chansen att bli blåst av en aukt bmw handlare i sverige är enormt liten. Och om så skulle vara fallet så skulle de absolut byta in bilen igen helt utan protest o ge dig dina pengar tillbaka. De har inte råd med den enorma dåliga publicitet det skulle medföra.

För mig är de extra pengarna värt det. Det går ju och råka hur illa ut som helst.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Tror faktiskt att det förekommer med skruvade bilar hos dom aukt handlarna oxå..

Är tveksamm till om dom tar sig tid att kolla upp historiken ordentligt på sina inbyten.

Mvh Jimmy
Jemej: Har du några konkreta fall o ta upp eller?

Ja tror du har fel nämligen. De tar dom 3 minuter och kolla upp en svensksåld bil.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan; Håller med dig till 90%, dessvärre har jag själv erfarenhet av motsatsen även om jag inte tror att det är vanligt förekommande. Var spekulant på en e36 328 som stod hos en auktoriserad BMW-handlare i södra Sverige. Bilen var importerad så jag anlitade en lokal BMW-handlare att kolla upp historiken. Det visade sig att bilen hade gått över 15 000 mil vid senaste garantireparationen, mätaren visade ca 9000 mil...

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.