|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, som rubriken säger, är det någon som har erfarenhet av Solna bilteknik ? Har sökt på forumet men hittar ingen tråd som behandlat ämnet tidigare. Länk | |
|
Hade lite med dem att göra för en del år sedan. Då var det rätt rörigt. Tror att de bytt ägare sen dess dock, så jag ska inte spy för mycket galla. |
|
|
Har haft med dom att göra på sistone. Mycket vänligt bemötande. Ägaren är duktig på bilar och hans side-kick är en BMW fanatiker (enligt egen utsago) och han verkar ha koll på vad han snackar om rent generellt. Intressanta diskussioner mellan gubbarna om man ska köpa OEM bromsklossar (ägaren) eller BMW orginal (side-kick). :-) Mycket snabba åtgärder och en hög "kund-fokus" känsla genomgående för mig i alla fall. Som Srixon säger, jag tror att den nya ägaren tog över för 2 år sen nu. /Gomer |
|
|
Japp, jag tror att det är helt annorlunda nu i nya regin än när jag var där, vilket var mer än två år sedan. |
|
| Okej, det låter ju lovande, och med de nya reglerna för icke-märkesbunda verkstäder så kan det ju va värt att testa. Men man vill ju gärna veta att någon varit där förut och testat kvalitén på den utförda servicen :-) | |
|
bmw320i, vad innebär de nya reglerna? |
|
|
Jaken: "Vår stämpel i serviceboken är likvärdig med den du får hos din märkesverkstad. Enligt EU-förordningen 1400/2002/EG (031001) gällande gruppundantaget (GRU) för fordonsbranschen, gäller din nybilsgaranti till fullo när du servar och/eller reparerar din bil hos oss!" Kanske inte överdrivet nya regler men det har ju inte gällt så länge. |
|
|
bmw320, Ok, kände inte till det iaf! |
|
|
Jag känner Luca (nya ägaren) rent privat, han kommer säkert att vilja göra ett bra jobb. Hans medarbetare är duktig också, det är möjligt att han har en tredje anställd också. Mvh |
|
|
Skitotrevlig personal. Jag servade min bil för 11000 på märkesverkstaden och såg samma kväll Solna biltekniks annons. Så i dag ringde jag för att jag ville veta vad det skulle ha kostat hos SBT. SBT: "Jag blir irriterad." Jag: "Ursäkta?" SBT: "Komma och jämföra nu, det är skit samma." Jag: "Jag vill veta hur jag ska göra nästa år." SBT: "Det är inte samma priser nästa år." Jag: "Jag vill ändå veta ungefär." SBT: "Räkna själv, hej då." Jag har glömt ett par konstiga saker som han sa men anser att bemötandet säger allt om hur ofta jag kommer att anlita företaget: Aldrig. Solna bilteknik behöver gå på charmkurs |
|
|
Jag kontaktade SBT och undrade om de kunde utföra en 4-hjulsinställning. De svarade att de kunde det och att det skulle kosta 1250 kr vilket var bättre än 1600 som BMW i Solna skulle ha. För säkerhets skull ringde jag även för att kolla att allt stämde och bokade samtidigt en tid. Sen damp det ner en bekräftelse i brevlådan där det stod: Fyrhjulsinställning/fram (vilket jag såg kvällen innan jag skulle lämna in den). Så när jag lämnade in bilen frågade jag vad de menade med de och fick till svars att de ställer in framvagnen men att de använder bakhjulen som referens. Jag förklarade att det inte var vad jag kommit överens om i mail och per telefon. Utan förklarade en än gång att jag behövede en fyrhjulsinställning just för att jag bytt gummibussningar både fram och bak. -Det kan bli problem! svarade snubben på SBT men han skulle göra vad han kunde. När jag kommer för att hämta bilen visade det sig att de bara ställt in bakvagnen för att styrlederna var fastrostade men att priset för detta var 1250 kr. Jag påpekade då att 1250 kr enligt dem skulle vara för inst. av 4 hjul och inte 2 men de svarade att det var samma kostnad eftersom det tagit lika lång tid då de försökt men inte lyckats få loss styrlederna. Jag tyckte givetvis att de borde ge lite rabatt eftersom de inte utfört det jobb jag beställt och fått pris på men de vägrade med hänvisning till att det tog så lång tid att FÖRSÖKA ställa in framvagnen (försöka få loss styrlederna). Så ska jag lämna in den hos dem igen kostar det 1250 kr för framvagnen vilket blir 2500 kr för alla fyra hjulen till skillnad från 1600 kr på BMW. Så ett tips till den som funderar på att lämna bilen till SBT är att vara överens INNAN man lämnar in den OCH altid få skriftligt på detta. Synd för det verkade så bra till en början... |
|
|
Lyfter tråden! SBT är en okompetent verkstad som ibland kanske har turen att kunna få igenom en service utan större problem... Min service slutade med en prislapp på 22k + sevicekostnader! Först trodde jag det var extrem otur men efter att läst en hel del på nätet om detta företag misstänker jag att det förmodligen var deras okompetens som var orsaken. Dessutom verkar det väldigt rörigt i den administrativa biten då dom skickar ut påminnelser på gamla fakturor som redan är betalda samt skickar ut fakturor på arbeten utförda med ett förfallodatum som löpt ut för flera månader sedan. Ytterligare är deras solid försäkring värd nada när dom inte ens registrerar den hos försäkringsbolaget, jag fick själv stå för kostnaderna när oturen var framme då SBT var helt ointresserade av att lösa problemet. |
|
|
Ni andra som vart där i dagsläget då,hur upplever ni det? Vore kul att veta eftersom dom har rätt så bra priser på vissa saker. |
|
|
Jag har erfarenhet - och de suger! Jag gjorde storservice på bilen i våras - inget att klaga på där, men i förra veckan gick bilen riktigt dåligt (ryckigt och ingen gasrespons riktigt) och till slut dog den helt. Eftersom det ingår en bärgningsgaranti efter servicen så bärgades den till Solna bilteknik. De påstod att batteriet var dåligt och detta byttes för 2600. Bilen gick bra ett tag men sedan var det samma visa igen. Denna gång bärgade jag den till BMW solna istället. De konstaterade direkt att bränslepumpen lagt av. I mina öron en klart mer trovärdig förklaring... Min slutsats om Solna bilteknik är: Vanlig service = OK (svårt att misslyckas med att byta olja/filter...) Övriga reparationer och felsökning = Lämna inte bilen hos Solna bilteknik! |
|
|
Min andra service där förra veckan, mycket nöjd med allt.Rekommenderas! Mellanservice, montering av motorvärmare + kupeuttag, hade med mig 2 nya däck som de fick montera innan framvagnsinställning (gamla däcken var snedslitna fram).Strax under 10000kr kostade det (ingick lånebil men tog cykeln istället, 1mån gratis bogsering via nån försäkring ingick). Motorvärmare + kupeuttag kostade 4428kr + moms(Mekonomen skulle ha 3000kr för delarna när jag kollade). Förra gången jag servade hos dem ingick det byte av växellådsolja och bakaxelolja,det är borttaget nu i stor service (i likhet med Bmws egen service, det behövs inte enligt Bmw!), frågade Solnabilteknik vad det kostar att få denna service i dagsläget, de svarade:Oljan Bakaxel 850.- Oljan Växellåda manuellt 1950:- Tur man hann med det innan det togs bort från serviceplanen! Nu ingår istället "invändig motortvätt" och "Ac-service" (passar mig utmärkt,men hade jag inte fått växellåds och bakaxeloljan utbytt så hade jag kostat på det åtminstånde 1 gång när bilen gått över 15000mil). |
|
|
Solna Bilteknik har nu blivit av med sin ackreditering av Swedac. Detta är oerhört sällsynt att en bilverkstad blir och innebär bland annat att de inte får släcka 2or. ------- //Lövet |
|
| 850 kr för byte bakaxel, och 1950 för byte i en manuell låda, är det 100 årig wiskey de häller i lådan? | |
| Titta in på www.jagrullar.se. Ni som varit in med bilen bör se efter att ni har kvar alla originaldelar på bilen. | |
| Ojdå, tur att man inte har varit där. | |
|
Tar tillbaka rekommendationen! Vid senaste servicen skulle de göra en 4-hjulsinställning på min bil. Enligt dem så gick det inte att ställa in bakvagnen pga fel på bilen och det skulle krävas felsökning och reparation (pris: 6750kr(byte bussningar i bakvagn) + felsökningsavgift) för att kunna göra inställningen! Har nu varit in med min bil på felsökning hos Bmw i Falun, de sa att det var inga fel i bussningar eller något annat i bakvagnen, endast felinställt! Lämnade in bilen för fyrhjulsmätning och hjulinställning. Enligt Bmw i Falun var även framhjulsinställningen fel (som Solna Bilteknik "lyckades ställa in" för ca 1000kr)! Dags att börja sserva själv igen....... |
|
|
"Dags att börja sserva själv igen......." Det behöver du inte göra. Prova Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge nästa gång du är i Sthlm istället. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.