|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
M6:an knäcker verkligen! |
|
| Undrar om BMW Sverige har filat och justerat denna demobil? :D går ju som tusan. | |
| Vågar man verkligen å går det å justera mer en va som redan är gjort orginal??? bortset från å slänga i turbo! svårt å tro det! | |
|
Och vs. M5 E39: Länk |
|
|
Var E39:an helt original? Den hängde ju me bra upp till 120 såg det ut som... Skulle tro att en Dinan S2 E39 bör hänga av V10.... |
|
| I början gick det bra, docj tro jag itne en Dinan har ne chans tyvärr. | |
|
Ja den regerar verkligen. Men, som ovan, väldigt roligt att se en 65 AMG mot M6. Men klart 65:orna är ju dubbelt så dyra oxå... |
|
| Tycker nog en SL65 AMG är en bil som itne är helt korrekt att jämföra med... | |
Evol-79 |
Classic Autopower kommentar det där med korrekta jämförelser. Hur som helst vore det intressant att se en sådan jämförelse SL65 - M6. Tummen upp för filmerna du lagt upp. |
|
M6:an går verkligen bra men jag har svårt att glömma när "Rör Ohlsson" förnedrade en sådan med sin lilla AlpinaB6 2,8(E30) på Mantorps långa raka ! Det är klart , Alpinan är ju inte "riktigt original" (ca 550 hk) men det såg fan så roligt ut :-) Ando |
|
| Jag åker hellre 300 mil en helg med en M6 än en B6 2,8 E30 ;) B6 3,5 ej-Kat München-Stockholm drog både en del bensin och var varm en sommardag. | |
| M6an har spöat allt nu,dags för tuffare motstånd.En SL 65AMG må kosta mycket mer,men vaf-n det finns ju ingen annan som verkar ta m6!! | |
kilroy |
Jag brukar i princip aldrig delta i några "farttrådar" men gör ett undantag denna gången. Jag tror Gustav skall vara lite försiktig med sitt omdöme att "docj tro jag itne en Dinan har ne chans tyvärr." Min uppfattning är den motsatta, speciellt om man kör ett race från stillastående istället för ett "chickenrace" rullandes från 50... Innan jag köpte bilen av Johan Sunesson (Johan_Sun) så hade jag kört den åtskilliga gånger eftersom jag känner Johan privat. Totalt så körde jag den ca 50 mil innan jag köpte den och den har hittills aldrig tagit stryk av någon bil vid fullgasacceleration (vid torrt underlag), oavsett om det skett från stillastående eller rullandes. Det inkluderar även nya M5/M6...Vid vått eller fuktigt underlag händer det att riktigt kompetenta 4-hjulsdrivna Audi är snabbare från stillastående vilket är fullt naturligt. Jag vet inte vad en M5/M6 väger men troligtvis är den tyngre än en Dinan S2. Dinan USA brukar aldrig överdriva sina effektsiffror utan är alltid ganska konservativa när man anger det slutgiltiga resultatet. Dinan garanterar minst 474 hk och max vrid till 568 Nm (för en M6 är motsvarande siffror 520 Nm). Toppfarten är 300+ eftersom den inte är spärrad. Eftersom slutväxeln har modifierats är toppfarten något lägre än den skulle vara med original slutväxel. Slutväxelmodifieringen har gjorts för att prioritera acceleration istället för toppfart. Jag kan faktiskt leva med det faktum att bilen bara gör 309 km/t istället för ca 320 km/t som den skulle gjort med original slutväxel... Med all respekt för nya M5/M6 så matchar ingen av dom 0-60 mph, (vilket i runda slängar motsvarar 0-100 km/t), på 4.2 sekunder. Den lite annorlunda vridmomentkurvan för en Dinan S2 jämfört med en E39 M5 gör att man upplever den största skillnaden mellan bilarna i spannet 0-100 samt i farter över 180. Återigen, tack för filmerna Gustav...alltid intressant att se riktiga fartjämförelser som dokumenterats även om s k "farttrådar" för min egen del är ganska ointressanta. Mvh kilroy |
|
Hej, tack för idin input. Jag har själv talat med Dinan i timamr samt gjort en jämförelse med en standard M5: Länk som klart var snababre än en orginal M5. Dock kan en M6 göra 0-200 med LC på omkring 13 s, och det gör inte en Dinan S2. Det är faktum. Klart att den är snabbare än en med spärr men utan spärr så är inte så fallet. Här är reportaget från Dinan: Länk |
|
|
Gustav. men du måste ändå hålla med om att det måste kännas lite "märkligt" om man ligger och ger "fullt" i sin M6:a och så kommer en 20 år gammal E30 och kör om :-) Sen om man hellre skulle tillbringa semestern i M6:an , det är en helt annan sak ! |
|
|
Ah vilken cool e34 540 det var på den där Dinan sidan, en sån busbil skulle jag vilja ha. |
|
|
Gustav: Visst 65 amg är ju en annan typ av bil, men jag tänke mer 0 - 100 jmrlse... Ja M6 otrolig, å går dessutom användas till vardagsbrux! Annars spöar väl alla nya Ferrari nya M6? Murcielago å de där allra värsta eliten. Nicke |
|
kilroy |
Snyggt reportage, Gustav! Vad gäller jämförelsen M6 kontra Dinan S2 så får vi väl vänta på ytterligare en film från dig. Det är möjligt att M6 tar igen på 150-250 vad den förlorar på 0-120... Oavsett vilket skall det till extrembilar för att slå någon av dem... Mvh kilroy |
|
SL65 och M6 tycker jag är en ypperlig jämförelse. Jag tror att många väljer mellan dessa två bilar, den ena är lite mer sport och den andra är lite mer komfort. 996 Turbo och påställd RS4 är mer aviga jämförelser för att inte tala om MC:n. Jag tycker man kan jämföra allt egentligen. Flåklypa |
|
|
Tycker SL55 AMG vs M6 är mer riktigt, och en sån kommer ju :))))))))))) 996 Turbo tycker jag också är utmärkt att jämföra, då det är en bil som ska jämföras med M6, inte helt rejs, ltie mer grand turismo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.