AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.815

En anledning att skippa plåtpoliserna och satsa på poliser av kött och ben istället.

Sida 1 av 2
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Länk

Man kan alltid hoppas att detta kan få politiker och andra beslutsfattare att agera. Det är hög tid att dom inser att den största faran i trafiken inte är hastigheten som dom vill tror utan alkohol och droger.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Dom pengar som de förbannade kameraskåpen kostar kan man satsa på att istället montera alkolås i alla bilar. Det skulle ha en betydligt större och garanterad effekt. Men anledningen till att detta inte görs är ju för att alkolåsen inte drar in några pengar till statskassan.....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej, nej! Det är farten som dödar inte alkoholen... eller? Hm.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Helt klart, det är värre att köra i 115 km/h på en tom motorväg en sommardag än att köra med 3.0 promille i blodet och 4 crackpipor i munnen!
Len
Nähääää!
Om ni visste hur iskalla teknokrater sitter på Vägverket och andra skyddade anstalter och resonerar, så skulle kanske reaktionen bli annorlunda....
Ty dom inser/anser att det är otroligt svårt att påverka folks attityder (till att ex.vis känna sig vara odödliga och att vilja dricka&köra..), därför väljer man enligt MML (minsta motståndets lag) att ta till mer kirurgiska ingrepp typ att med kameror få ner hastigheterna på vägarna.
Med deras fina statistik-kurvor har de säkert sett att om alla bilar som krockar har en lägre fart så blir skadorna mindre. Måste rimligen gälla även när en icke påverkad förare möter ett rattfyllo som kör på honom (?).

L.
(Om det finns hastighetsskatt kunde man väl lika bra införa även promilleskatt....koppla en alkotester i bilen direkt till Skatteverket. HAHA).
kilroy
Frågeställningen kameraskåp kontra alkolås beror ju på att det handlar om olika sorts pengar. Kameraskåpen finansieras av statliga pengar via vägverkets budget medan däremot alkolås måste finansieras av bilindustrin.

Frågan om införandet av alkolås faller mao inte på att det inte skulle generera några pengar till statskassan.

Dessutom bedrivs inte trafiksäkerhetshöjande åtgärder som en fråga om antingen det ena eller det andra utan som en kombination.

Mvh kilroy

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Stora problemet är de som orsakar en olycka med alkohol i kroppen med personskador på andra ev,till och med ha ihjäl en annan människa för man kört onykter så kan man knalla ifrån rättegången med ett ganska så milt straff gentemot andra brott.Skåpen fyller en funktion och räddar liv det är som sagt bevisat,men är positivt inställd för mer alkoholkontroller väldigt sällan man får blåsa.

mvh
Ci
531
CiM
325ciM-04
appropå kameraskåperna....
de ser man från långt håll, vidare så brukar det vara några km mellan de.
vem säger att man inte bromsar in lite, bara för att gasa på när man kört förbi de? kan inte få ihop det, hur de skulle rädda liv. pratade med en nisse på vägverket och sa att: var det inte bättre att lägga pengarna på en info blad, där man går genom trafikreglerna( de viktigaste) typ att blinkers används ej enbart juletid, utan får användas året om. eller att backspeglarna
är inte enbart för att rikta solstrålen under hakan. han höll med mig, men sa ändå att skåpena räddar liv. ( undrar om han tjänar stålar på denna affär).
jesus.... man blir mörkrädd!!!
Jag blir mer och mer rädd för att mina barn kommer att födas in i en värld där de genom ett mikrochip följs med satellit vart de än går, kör eller åker. George Orwell hade så rätt, men det kanske inte blev 1984 utan 2084...

"Control by fear."
kilroy
CiM*

Det "infobladet" finns redan eftersom just den typen av information lärs ut i samband med körkortsundervisningen...

Mvh kilroy
Len
Om ytterligare några år har AutoMutationen gått några stora steg längre - då Föds svenska barn med alkohol (istället för hjärnceller) i sina kaviteter.
Och då är det KÖÖRT med Vägverkets konstiga Noll VIsioner.

Fast varför kan inte STorebror styra alla bilarna (när svenskars hjärnor är konserverade i C2H5OH), med GPS-tekniken som hjälp, från någon gigantisk kontrollcentral uppe i Chiruuuna??? I samma C kan dom flera hundra också sitta, som via mobilerna kollar var folk är och vad dom tänker och tycker. Haha.

Länk

L.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag tycker att alkolås är bra mycket bättre än kameror. Även om jag tycker det är sjukt att det ska behövas så blåser jag gärna lite luft i en manik förslagsvis nyckeln som saab hade som idé än att blir fotograferad när jag kör fort eller när jag åker in till centrala Stockholm...

E38B12:
Håller med dig till 100%. Det är många gånger jag funderat på om jag någonsin kommer skaffa barn. Med tanke på utvecklingen här vill man ju helst låta dom slippa fast samtidigt vore det att ge upp. Svårt beslut.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ci
531
CiM
325ciM-04
kilroy: sant.

men hur många procent blinkar, eller tittar i döda vinkeln?
hur många procent vet om att MAN FÅR INTE KÖRA FRAMFÖR EN BIL SOM KOMMER I EN OMKÖRNINGSFIL?. att man ska gå tillbaka till högerfilen, när man väl har gjort sin omkörning? om vägverket skulle tvinga alla förare att göra om teori provet, hur många procent skulle klara av det?
människan behöver tyvär ständigt påminnas, därför vore en infoblad inte helt fel. det är inte fortkörning som är orsaken till x antal döda. det är bristande respekt för medtrafikanter. har haft kortet i 20 år, och aldrig har jag råkat ut för en olycka. bara för att jag respekterar medtrafikanter.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Varför måste bilindustrin finansiera alkolåsen?? Detta kan ju helt och hållet subventioneras med statliga medel, och skulle det produceras och installeras 4 miljoner alkolås så skulle tillverkningskostnaden sjunka dramatiskt.
Och det ena utesluter inte det andra, men när det handlar om att fördela pengar så måste man inse att stålarna kanske inte räcker till allt utan att man kanske måste prioritera. Och jag skulle ia f hellre se en satsning på att få bort alkoholen från trafiken. Inte bara vaneförbrytarna utan även vanligt folk som kanske åker dan efter, fast de inte borde. Detta är jävligt vanligt och beror på att folk inte riktigt vet om de kan köra eller inte dan efter.
kilroy
Majoriteten av befolkningen vill säkert se satsningar på att få bort alkoholen från trafiken. Speciellt om man har i åtanke de färska undersökningar som visar att ungdomar har fått en mer liberal inställning till frågor som handlar om alkohol och trafik.

När det gäller åtgärder som handlar om specifika utrustningsdetaljer är det rimligt att bilindustrin står för dessa kostnader. Mig veterligt var det aldrig aktuellt att staten skulle gå in och subventionera införandet av t ex säkerhetsbälten.

Statens åtaganden är att med trafiksäkerhetsforskningen som grund gå in med rekommendationer eller lagförslag. Aktuella branschorganisationer, i det här fallet bilindustrin, har till uppgift att omsätta det hela i verkligheten. Så fungerar det i övriga branscher och så bör det rimligtvis fungera även när det gäller bilar och trafiksäkerhetshöjande åtgärder.

Visst kommer s k alkolås att bli avsevärt billigare vid massproduktion men det blir dom ju oavsett vem som tillverkar dom.

Mvh kilroy
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Skulle alkolåsen lagstadgas så skulle det ju knappast vara bilindustrin som står för kostnaderna, utan konsumenterna då kostnaden skulle läggas uppe på bilens pris. Eftersom alla märken skulle få samma kostnader. Staten skulle ju kunna subventionera detta genom sänkt fordonsskatt eller ngt. Men hur som helst: att införa krav på alkolås på samtliga bilar i sverige är precis lika enkelt som att införa krav på katalysatorrening på samtliga bilar.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Beppo: Jo, men det gäller ju nyproducerade bilar. Det finns fortfarande gamla bilar utan kat. Men hej vad beg-priserna skulle gå upp :-)

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
kilroy
I slutändan blir det alltid konsumenterna som får stå för kostnaden.

Precis som du säger, juridiskt sett är det inte svårare att lagstadga om alkolås jämfört med katalysatorrening. Däremot tror jag att varje enskild stat gärna ser en enhetlig lagstiftning inom Europa. Ett av skälen för detta är ju att man då lättare kan lagstifta om att alkolåsen skall monteras redan på fabrik, vilket blir billigast, istället för att eftermonteras av den svenska generalagenten. Monteras alkolåsen redan på fabrik så finns det inga möjligheter för att subventionera kostnaden via statliga pengar.

Mvh kilroy
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jodå, det går att subventionera via skattelättnader för dessa bilar. Om de befrias från fordonsskatt under en viss tidsperiod så är detta ett försäljningsargument som imånga fall döljer det högre nybilspriset. Detta eftersom det svider mer att betala bilskatten än att betala ett par tusen till på nybilspriset, när man ändå ska ut med 300 000. Och är det dessutom standrad utrustning så tänker inte många på att man faktiskt får betala för det: "det ingår ju". I övrigt håller jag med dig, Kilroy.

Ett påtvingande av katalysator på samtliga bilar är mkt svårare än att göra dito med alkolås, därför att katlaysatorreningen är en mer komplex konstruktion, och man måste ta hänsyn till varje bils kondition osv. Vilket man faktiskt inte behöver med alkolås. Men att påtvinga detta på befintlig fordonspark skulle ju utlösa ramaskri om bilägarna själva skulle få stå för hela kalaset. Därför är det bättre att succesivt införa det i nya bilar och montera i samtliga bilar tillhörande ngn som ngn gång åkt fast för rattonykterhet.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Satt på tunnelbanan igår o såg att ngn hade ristat in i rutan på t-banan

"DON'T DRINK AND DRIVE WHEN YOU CAN SMOKE AND FLY"

Så varken alkolås eller kamerskåp behövs för den delen :-)

BMW M-POWER
Len
En fråga är......hur har detta "ämne" med bmw att göra....plåtpoliser, aloholiker, alkolås o.s.v.??? Kan någon förklara?
Ifall det fanns en censur värd namnet, så skulle tråden flyga sin kos, ex.vis med klyschan: "- Inlägget har inget med BMW att göra."

L.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.