AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.519

Är motorn annorlunda på min Hartge-M3?

Sida 2 av 2
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Den kompressormatade från USA är trimmad av Dinan, vilka är en officiell firma godkänd av BMW USA. Man kunde beställa sin m3:a ny med kompressor. Installationen gjordes hos handlaren och det skrevs in i reg. beviset. Dinan-trimmade m3:or bör därför betraktas som en alpina

Keep up the good work!
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Hmm okej, så både dinan och alpina är godkända av BMW, då förstår jag varför de går att köra. Men på vilket sätt samverkar BMW och svensk bilprovning? Det jag syftar på är att du 1björn skrev att alpina inte är problem då de är godkända av BMW, men jag förstår inte hur BMW och svensk bilprovning har med varandra att göra?

Om det har med svesk bilprovning att göra borde det väl vara att hartages trim klassas som olagligt i sverige? Och då sedan om man jämför med sznitzer, vad gör att deras blir godkända?
Möjligt att det är dumma frågor men min kunskap på området är obefintlig.

Mvh
Erik
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Alpina är klassad officiell biltillverkare vilket inte Brabus, Hartge, Schnitzer, Carlsson, TechArt mfl är. Därmed är dessa bilar helt omöjliga att ta in till Sverige om det finns några ändringar registrerat i fahrzeugbrief. Har ingen aning om hur Dinan räknas då de är väldigt ovanliga på den här sidan av atlanten. Den enda som jag vet finns här (men det finns säkert några till) är ju intagen som flyttgods.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Wo
44
Woosssen
328i Touring M Performance Exhaust -13
Min M3 är moddad av Schnitzer och det står även i breifet, och det var inga problem att ta in den.

hampe m3
Woosssen, har du några bilder, o lite info, effekt mm mm

mvh hampe
Wo
44
Woosssen
328i Touring M Performance Exhaust -13
Tyvär har jag inga bilder för tillfället då min dator har krashat, men det som är gjort som jag vet är: Instegslister, shortshiftlåda, pedaler, takvinge, avgassystem, vad som är gjort med motor vet jag ej. har haft kontakt med AC-Schnitzer i Tyskland då jag tycker den går bättre än vad en orginal 3.0 gör. Men dom kunde inte hjälpa mig i den frågan då dom inte sparar det i systemet enligt den person som jag pratade med, men det kan vara så att det inte är något gjort med den utan att den bara e en väldigt frisk motor jag har.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Finns det ändringar i motorn infört i fahrzeugbrief så kommer inte bilen att godkännas. Kanske uttryckte mig lite slarvigt förut, instegslister, pedaler osv har ingen betydelse för bilens godkännande.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Triss:

Tror inte det spelar så stor roll.. Schnitzer mod bilar ex är ju godkända i
Tyskland och då borde dom ju i rimlighetens namn vara godkännda här oxå iom att vi är med i EU men det är dom ju inte.. Det står väl att bilen ej
får vara modefierad och då faller ju argumentet även om den är godkännd
av BMW i USA..

Alpina däremot är ju faktiskt en "Biltillverkare" vilket jag inte tror Dinan är..

Jesperado kan säkert svar på hur det ligger till..

Mvh Jimmy

Pernilla, det kan mycket väl vara en Hartge-vässad M3:a du fått tag på. Man ska inte glömma att många av de som beställde dessa bilar ville ha dem så diskreta som möjligt. Om bilen varvar upp till 8000 rpm och har ett annat insug så är den ju iaf inte original. Men om det är en Hartge-variant så borde det ju som sagt stå i papprena, samt du kan kolla detta via bilens chassienr.

Hartge brukar ju dock byta ut lite annat på sina bilar också, typ som hastighetsmätare mm.. Har du originalmätare i bilen? Det borde också synas på motorn om det är en äkta Hartge..

Det kan ju också vara så att någon Wannabe har försökt att få bilen att verka som en Hartge-M3, vilket isf inte är lika skoj, tyvärr...

Kör så det ryker! Kul med en tjej förresten som har en sån häftig leksak... =)

Kimmen.
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Jemej:

Schnitzer-bilar är inte godkända av BMW i Tyskland. De har däremot ett Tüv-intyg som gör att de är godkända av tysklands motsvarighet till bilprovningen.

PS Dinans grejor monteras av BMW själva DS

Keep up the good work!
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Är bilen svensksåld eller från tyskland?
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Triss:

Det har du rätt i.. Men Dinan´s grejor monteras ju inte i Tyskland så
det är kanske tveksammt om dom är godkännda där.. Ett sätt att komma runt det är kanske att kolla med BMW Sverige om dom kan ordna intyg
på att Dinan är godkännda men det är väl tveksammt om dom skriver ut det..

Har föv en bekant som importerade en Hamann 328 Ci med bla ställbara
dämpare som inte godkänndes av bilprovningen utan han fick ordna intyg
på att dom var Tüv godkännda. Han ordnade då ett intyg från Hamann men när han sedan besiktade den på nytt så fick han återigen avslag för att intyget var tvunget att komma från BMW direkt.. Han bytte då station och visade upp Hamann´s intyg och då fick han igenom den :-)

Blev kanske LITE OT där ;-)

Mvh Jimmy
Pernilla-M3
Har fått reda på lite om min M3:a nu i alla fall. Den är trimmad, seriöst, av Köhler för några år sedan. Den är importerad, men det var när bilen var 3 månader gammal 1995. Den hade samma ägare fram tills 2002, då såldes den till en gammal man född -39 som gav den till sin fru i födelsedagspresent för att den var ju så lila och fin, men hon ville inte ha den p.g.a den tröga, förstärkta kopplingen bl.a... Så den stod mest i deras garage fram tills att den såldes nu till mig för att dom skulle flytta till Spanien.
2002 så körde den 0-100 på 4,7 sekunder! Går antagligen så fort i dag också!

Jag älskar denna bil den är SÅ rolig att köra!!

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Låter som en trevlig bil!! Nu får du lägga upp lite bilder på den!!

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

tr
259
triss
m3 -96 racebil
Dinan arbetar bara i USA. Man kan beställa grejor men då blir de inte godkända. Ett Tüv-intyg gäller inte i Sverige men kan vara bra att ha för att visa att en eftermarknadsprodukt (ej motordelar) fungerar och är gjord för det syfte den används till.

BTW 0-100 på 4.7s låter väldigt lågt om inte bilen är lättad ordentligt.
Beror på däcken också iofs. Om den har originalvikt så skulle den behöva åtminstone 380+hk för såna tider på vanliga gatdäck.

Keep up the good work!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
0-100 på 4.7 är förmodligen mätt med G-tech. 0-100 är för mig helt ointressant i sammanhanget, beror ju helt på vad man har för däck, vilket väglag, vem som kör, och hur man mäter! Däremot 100-200 eller 50-200, DÅ ser man om bilen går så mycket bättre än orginal.

Pernilla: Vad kul. Köhler kan sina saker. Vet du VAD han har gjort med bilen?
Synd att det inte finns några bänkppper på den. Vore kul och se hur många hkl det är. Bör ju vara runt 330-340hk om du piskar 3.2:or lätt. Vissa 3.2or har dock bara 300hk orginal.

Bilen:Länk

/Henrik

Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Hmmm låter som en utmanare... :)
Pernilla-M3
ja det är det... Ska ställa av den nu över vintern för att den är inte vinterkörd tidigare, så då tycker jag att det är dumt och förstöra den i saltet...
Men till våren så kommer den att rulla ute på vägarna igen...
Ni får se upp!!! :-)
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Bilder då Pernilla! :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.