AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.516

Är motorn annorlunda på min Hartge-M3?

Sida 1 av 2
Pernilla-M3
Jag har precis köpt en daytonaviolett M3:a -95. Den har 18 tums Hartge-fälgar och en liten Hartge-vinge. Jag undrar om någon vet om motorn är trimmad av Hartge också eller hur ligger det till. Jag upplever bilen snabbare än en vanlig 3.2a... Har kört emot två stycken och dom drar jag relativt lätt... Skulle vara kul och veta... Säljare fattade typ ingenting om bilen så han var inte till så mycket hjälp. Skulle va kul om ni killar kan hjälpa mig!!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det finns ju en Hartge modell som är uppborrad till 3.5l och 350hk, men det borde han nog ha vetat om det var en sån, det står väl på reg.beviset föresten, hur många kw har du, 210 ska du ju ha om det är en vanlig 3.0:a.

Den kan ju också vara trimmad efteråt av någon, har du annat system, annat insug eller nåt? Går varvstoppet till mer än 7400rpm? Gör den det så är den förmodligen chippad.

Men att du drar 3.2:or LÄTT låter konstigt, du menar inte en vanlig 3.0:a då?
För dom hänger man av lätt med trimmade 3.0:or:))

Bilen:Länk

/Henrik

Pernilla-M3
Den har någor annat sportavgassystem... Det låter väldigt mycket om bilen när man gasar vilket är roligt... Det går att varva den upp till nästan 8000rpm.
Annat insug har den nog också tror jag.

Jag menade att jag kör ifrån andra 3.2or, den ena var en 98:a och den andra var en 99:a!

Den förra ägaren hade verkligen ingen koll på vad det var för bil han hade... det var någon gammal gubbe och han förstog nog knappt att det var en sportbil, han hade knappt kört med den, den stog mest i hans garage!

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Finns det några 3.2 99:or? Var inte sista modellen 98 innan E46kom?

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

3.2 E36 fanns t o m som årsmodell 2000 i cab utförande har ja för mig....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dawwe, i just den här tråden hade jag stängt av signaturen om jag vore i dina kläder. ;)
Ulke
Hade hela bilen varit hargebyggt så hade den troligtvis haft en beteckning som antyder detta, eller åtminstone effekten justerad i Fahrzugbrief....

//Ulke
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Du kan väl kolla på ditt chassienummer på länke nedan?

Länk

Mvh
Björn

Länk

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om bilen hade varit trimmad ny av Hartge och senare importerad så hade det varit omöjligt att registrera den i Sverige. Inga ändringar mot bilen originalutförande accepteras av bilprovningen. Så trimmad original är den inte med nästan 100% säkerhet. Däremot kan det ju vara gjort i efterhand och inte infört i fahrzeugbrief.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
andreas, är det omöjligt även som flyttgods?
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det är ju inte ens säkert att den är Hartge trimmad. Kan ju vara trimmad av köhler eller vem som helst. Men om det är annat insug o system och sen varvar till 8000 så är den ju iaf ordentligt preppad. Finns det inga papper eller kvitton??

Bilen:Länk

/Henrik

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
BjörnB:

Det går bra och importera en Hartge M3 som flyttgods! Det är nog enda chansen och få hit en.

Mvh
Björn

Länk

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag vet faktiskt inte om det går men 1Björn verkar veta att så är fallet. Som flyttgods kan man ju ta in bilar med kompressor osv så man tycker ju att en Hartgetrimning borde gå som en dans genom besiktningen.

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Pernilla-M3
Tack för alla svaren... Någonting är det ialla fall med bilen, den går lite för bra. Jag misstänker att den är Köhler-trimmad... Men jag ska försöka få tag på förrförra ägaren och förhoppningsvis få svar!

"Dawwe" - Det du skrev om blondiner...Tänk lite innan du uttalar dig så.... Du har uppenbarligen inte träffat mig någon gång!!!
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Pernilla-M3

Prova och ring Köhler och hör med honom om han har gjort något med motorn på den? Han bör väl kunna se det med hjälp av reg nummret??

Du skrev innan att det satt ett annat insug på bilen. Köhler säljer ju ett par olika kolfiber insug till M3 E36 men jag vet inte om det ska stå Köhler någonstanns på dom?? Någon annan som vet kanske?

Du får lägga upp lite bilder på en i galleriet!

Mvh
Björn

Länk

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
andreas_lofgren:

Det ska funka och plocka hit lite specialbilar som flyttgods. Hade en granne som pysslade ganska så mycket med detta för ett par år sedan. Så vitt jag vet så var det aldrig några problems med besiktning osv.

Mvh
Björn

Länk

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
1björn: Varför får man inte ta in hartgaebilar i sverige? Inge riktigt koll på hartage men det är väl som sznitzer fast annat bolag bara? Finns det andra modifierade bilar som man itne heller får ta in?

Mvh
Erik
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Ekan: Det går bra och ta in en trimmad bil från Hartge om effekt ändringen inte är införd i Briefet men är det de så är det kört hos Svenskbilprovning AB

Alpinor är inga problem då dom är godkännda av BMW och generalagenten eller något liknande? Har inte sten koll på just den biten. Men Hartge är är en fristående Tuning firma och är inte godkännda hos BMW som samarbetspartner eller likanande??

Nån annan som har stenkoll som kan lite mer??

Mvh
Björn

Länk

tr
259
triss
m3 -96 racebil
Du kan ju ta en bild i motorrummet så kan vi nog ganska snabbt utröna om den ser trimmad ut.
Sedan kan det ju som sagt var vara avgassystem och interna delar såsom kammar, portning osv...
Hade det varit en hartgemotor så hade det med stor säkerhet stått hartge på ventilkåpan.

Keep up the good work!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alpina räknas som en egen tillverkare medan som övrigt nämda är tuningfirmor vilket gör att Alpinor kan importeras utan problem. Att ta in dessa bilar som flyttgods brukar dock inte vara något problem. Finns ju bl a en M3:a (USA-mod) med kompressor flyttgodsimporterad från USA som en på forumet har eller hade.

___
//Ulf
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Här är en spec på vad Hartge har och erbjuda på M3 E36

Länk

Mvh
björn

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.