|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en E30, 320i -84. Denna gamla trotjänare har servats väl under alla år, och har fram tills för en månad sen gått hur bra som helst. Nu har jag dock ett besynnerligt problem. Vid 1700varv så "dör" bilen. Så fort jag kommer upp i detta varvtal så får den inte bränsle (tror jag). Håller jag full gas så vandrar den från 1200 - 1700varv. Är jag ute och åker så kan jag aldrig överstiga just 1700 varv. Bränsle-/luftfilter är nytt. Stiften är nya. Rotorn är inga problem på, fördelarlocket är helt och fint. Tändkablarna är i fint skick (relativt nya). Jag fattar inte vad det kan vara. Har någon av Er någon aning vad som kan vara galet? | |
| Gissning från en amatör: bränslepump? Orkar inte pumpa tillräckligt med bensin när förbrukningen ökar? | |
parolof |
hur är det med övervarvningsskyddet på en -84? Sitter det i rotorn, så kan det vara ide att prova med en annan |
|
dali: Jag tor inte det är bränslepumpen då jag testat den. parolof: Jag vet faktiskt inte hur det är med övervarvningsskyddet. Kanske kan den ha blivit helt fel. Finns det någon som vet var det sitter? |
|
|
Jag gissar på givarfel eller tändningsfel eftersom det inte blir någon större skillnad om du gasar mycket eller lite. Nisse |
|
svintoleffe |
Jag kan nog säga vad felet är. Det är lmm, som har kastatr in handuken, Då får man dessa tendeser, att man inte kommer över vartalet. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
svintoleffe Var sitter denna? Jag var nere i garaget hela kvällen igår, och felsökte precis "allt". Har en Haynes-bok, men den blev jag inte klokare av. lmm, vad är det? :) |
|
svintoleffe |
Står du framifrån i bilen, så sitetr det en sak ovanpå luftfiltret med en svart lock på, som det går in sladdar i, det är lmm= luftmängdmätaren. Då får man såna här tendenser du har, vart så ialal fall på 323, gick inte över 2500 varv, då dog den baar. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Ok, Jag ska kolla den. Tack så mycket för tipset. OBS! Den som kommer med föslag på lösning som sedan resulterar i att jag löser problemet kommer få ett pris i form av ett 256Mb USB-minne eller ett trådlöst tangentbord. Det är bara att välja. Självfallet nya i kartong. |
|
svintoleffe |
När det gäller lmm, så är dte nog baar o kasta denb om den är paj. Jag har lmm ifrån en 323, men jag vet inte om dne funkar på 320. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Hade en 318i -85:a med liknande tendenser för snart 20 år sedan. Då var det varvtalsskyddet i rotorn som gick i alldeles för tidigt. Det tog tre besök hos BMW innan de kom på vad det var för fel. Stundtals fungerade den dessutom som den skulle också. |
|
|
Jag ska ner i garaget nu och gräva i maskineriet. Det är dock så att stundtals kan jag åka utan problem, och så plötsligt så slår det till igen och blir likadant. . .mycket märkligt. Jag ska testa lmm-tipset. . .dock låter det som ett dyrt fel. :( |
|
svintoleffe |
Ja lmm är en dyr histria dte kan jag intyga. Men ta loss rotorn, så tar du bort fjädern, som sitter på den, då är du säker på att varvtalsspärren inte hoppar in. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Ok, det ska jag testa. Jag öppnade och kollade lmm igår, och det ser ut som att allt fungerar. Den går upp i topp vid gaspådrag (själva kontakten som rör sig i en halvcirkel). Ska kolla att ta bort varvtalsspärren, och se vad som händer. Måste lösa sig nu. . .börjar bli frustrerad. :( |
|
svintoleffe |
Desa fel på lmm, behöver du inte se, bara så du vet. Det sitetr en tunn tunn tråd i lmm, har den pajat då får man dessa symptom. Men man måste byta lmm, för o veta om de är dte som är felet. Länk Bimmern MVH Leffe |
| Jag får prova några nya steg idag, sen får det väl bli att eventuellt fixa en ny lmm. Vet du något ca-pris? | |
svintoleffe |
Köper du en ny, så om jag inte minns felk så kostar den 4000-5000 tusen, jag skulle satsa på o hitta en beg isånt fall. Länk Bimmern MVH Leffe |
svintoleffe |
Jag vet inte om denn jag har passar heller den kommer ifrån en 323, den har gått 500 mil, innan den blev skrot av bilen.=((( Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Nu har jag kontrollerat precis "allt" som kan tänkas vara fel. Jag har plockat isär hela fördelaren. Plockat lmm i bitar, mätt alla trådar och kretsar vilket visat att allt fungerar i lmm. I morse tog jag bilen till jobbet (11mil). I början gick det inte att köra, kommer upp i 16-1700 varv för att direkt "dö" (motorn stannar inte). Efter att ha stannat vid vägkanten och kavlat upp skjortärmarna började jag vrida på slangar och diverse utan resultat. Efter att sedan försökt varva upp bilen i ca 10 minuter upp ner upp ner, så fick jag plötsligt upp den i varv och kunde sedan åka de 10 milen utan problem. För en stund sen gick jag ut till bilen och testade att starta, varvid den återigen "dör" vid 1700 varv. Börjar bli smått irriterad. Finns det någon som har fler tips på lösning? |
|
|
om du kopplar bort kabeln från LMM'en, är det nån skillnad? Min gamla porsche betedde sig likadant , även fast lmm var bortkopplad dvs LMM'en var boven i dramat, som tur var var det bara glapp |
|
svintoleffe |
Jag tycker omso att jag får det till lmm tjafs, som sagt, har lmm en gång, börjar o jävlas på detta viset, då är det svårt. Det enda rådet, det är nästan att du lånar någon annans 320 lmm o provar. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.