AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.542

Någon som vet något om denna M3

Sida 3 av 4
La
33
Lars Westerdal
M3 E46 -2004
Oljeförbrukning

Det enda som får mig övertygad är ett servicemeddelande från BWM som specar vad som är rimlig förbrukning. Det är ju ingen boxer motor utan en R6.

Vad en servicekille i Fosie tror sig veta eller tro sig tycka ger jag inget för.
Däremot en spec från BMW AG som anger konsumtionen. Fram med den, någon!

Kalle M3,

S54 motorn i E46 är välkänd för att inte dra någon olja alls om den är i normalt skick och har körts in på rätt sätt ifrån början och senare i samband med utbytet av vevstakslager.

Service indikatorn som visar antal mil till nästa service går inte på körsträckan utan är både smartare och enklare än så och milantalet beräknas på körsätt och bensinförbrukning.

Det finns inga tryckgivare eller batterier då däcktryckskontrollen har ett helt annat system på E46 M3. Se nedanstående länk för mer info.

Länk

Service mottagarna på många BMW verkstäder kan ju inte ens svara på vilken växellåds- eller diffolja man ska ha i en E46 M3 och vet de inte svaret på en fråga så säger de bara att det är normalt.

/RS2

George,

Tyvärr är det så men det finns också helt vanliga bilar i mycket bra skick om man letar lite extra. Det är också därför som prisbilden är så oerhört splittrad och det krävs ganska mycket kunskap för att hitta rätt bil. Om man inte har det så är det lätt att bara stirra sig blind på priserna.

/RS2
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Det e ju helt sjukt att ha personer som sitter och säger att det e nornalt. Om han/hon inte vet det riktiga svaret. TUR att dom inte e läkare eller ngt likn.

Mvh
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
RS2

Du får stå till vad du tycker om BMW anställda.

Om service på nämnda bil, 850 mil kvar till nästa sevice. Service intervall e väl inkörn kontroll, olje service, insp 1, olje service, insp 2, olje service osv?.

Då borde ju det va olje service nu. För den va ju på insp 1, vid ca 4100 mil.

mvh Kalle M3
Ge
639
George.K
330ci - 02
RS2, det tvivlar jag inte på.
Man ska juinte kasta sig på första bästa, absolut inte.

Men köper man en så pass dyr bil som m3, så vill man ju inte veta av vissa saker som dyker upp.

Kunskap har man till en viss del, som du säger om priserna så ska man inte stirra sig blind på dom heller.

Men njaee...har blivit lite misstänksam mot m3:or

Nu drar jag inte alla över en kam, absolut inte. Jag vet att det finns många som sköter om sina bilar, och verkligen ser till det bästa för dom.

Men jag personligen blir nog skeptisk i framtiden till att köpa en, synd för m3 har alltid varit lite som en drömbil för mig.
Ofta skräck exepmlar som blir omtalade här på forumet, med tanke på antalet läsare här så blir det en svartmålad bild av en viss modell som klanske inte alltid är verkligheten. Man ska komma ihåg att det kanske är 1% av sveriges M3or som är omtalade som "skräck exemplar" här på forumet.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror också man ska vara försiktig med att svartmåla bilar, speciellt när man inte sett bilen "live" och inget uppenbart går att utläsa ur annonsen.

rörande oljekonsumtion så ställer jag mig tveksam till att en M3 E46-motor är slut om den tar 1 liter olja på 1000 mil. det innebär väl (rätta mig om jag har fel) att den minskar från max till min på på stickan under 1000 mil? jag tror inte jag själv skulle ens fundera över en sådan förbrukning på min högprestandabil. jag menar, en bil som går hårt MÅSTE väl förbruka olja om man har rätt olja i den? finns det ingen "naturlag" som säger att oljeringarna släpper igenom viss mängd olja, speciellt vid hård körning? önskar verkligen att vår oljeexpert Johan kunde kommentera detta. okey om bilen hade gått 1500 mil, men när den har gått drygt 5000 säkerligen stenhårda mil så måste väl en motor få ha normala slitagesymptom?

Johan får gärna kommentera påståendet om smutsig olja (observera skillnaden på smutsig och svart!), men jag har lärt mig att oljan blir svart om det är en bra olja, som binder avlagringar osv i motorn genom att ha god vidhäftning. en dålig olja håller sig ljus men har å andra sidan ingen vidhäftning på lagerbanor osv. det är väl säkrare att känna på oljan? är den "klibbig" så är den fräsch?

bilen är troligen borttagen för att den är såld, det såg ut som en trevlig bil till en vettig peng. bland de bättre M3-köpen just nu. men jag säger inte att den är schysst för det, alla bilar måste kollar upp, men nog skulle jag bli lite arg om det hade varit min bil som diskuterades i denna tråd! fast jag skulle ju knappast hota med polisanmälan....

mvh Johan
Johan,

Ja du har fel angående olje förbrukningen. :-) Det går inte att generalisera vad som är normalt för sportbilar då olika typer av motorer har olika konstruktion, design på kolvringar, använder olika material och härdningar, olika system för vevhusventilation, osv.

Erfarenheten bland 10 000-tals E46 M3 ägare i USA, England och Tyskland är att S54 motorn inte drar någon olja vid normal körning och inte ens när den har gått 10 000 mil förutsatt att motorn är i normalt skick, körts in samt att man använder rätt olja vid service.

Lite förbrukning av olja är inget att bry sig om men eftersom S54 motorn normalt sett inte drar någon olja så är hög oljeförbrukning (vilket jag anser att 1 liter per 1000 mil är) oftast ett tecken på hur bilen har använts av tidigare ägare och kan även vara ett tecken på andra eventuella problem.

Oftast så drar E46 M3 mycket olja på grund av slitna kolvringar (ej inkörd korrekt när bilen var ny eller fullgas körning med kall motor) men det kan även bero på att man använder en annan olja (endast TWS Motorsport 10W-60 är godkänd för S54 motorn).

Mina kommentarer ovan angående Blagges frågor gäller enbart S54 motorn och TWS Motorsport 10W-60 och normalt så förändras inte färgen på oljan nämvärt förrän efter ca 1000 mils användning. Jag vet detta av egen erfarenhet eftersom jag själv byter olja mellan de normala service intervallen på min M3a.

/RS2

Harris,

Jag håller med dig i princip även om jag tror att andelen E46 M3 som man bör undika är betydligt större. Idag så är över hälften av alla E46 M3 i Sverige dessutom importerade vilket påverkar prisbilden och övriga kostnader. Sen ska vi inte glömma bort att den samlade kunskapen här på forumet är extremt hög och vi E46 M3 entusiaster kanske har lite väl höga krav jämfört med en vanlig BMW ägare. Men å andra sidan så bör man kanske ha det eftersom service och underhålls kostnaderna kan bli höga om man köper fel bil.

/RS2
Ge
639
George.K
330ci - 02
Jag personligen är emot denna "svartmålning" av bilar, men man kan inte komma ifrån det faktum att en m3:a är en dyr bil, och få ett sådant måndagsexemplar måste väl vara den ultimata mardrömmen??

Har kikat på m3:or ett bra tag nu, men jag personligen (notera ordet personligen) har blivit mer skeptisk till att köpa en m3:a. Import ialla fall, men det är bara jag.
allt e under kontroll, en liten missbedömning bara :))))

Mvh
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
RS2,

Skulle man kunna "mäta" hur mycket olja en motor släpper ut med lämplig instrumentering? Typ den SBP kör med. Min tanke var en test under t.ex. en timme med mätning oljepartiklar / luft och därutav göra en beräkning.

Lite onödigt köra 1000 mil och sedan kolla oljestickan:-(
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Enligt VV så är bilen fortfarande kvar hos samma ägare.
Märkligt då om man tar bort den från olika siter, Blocket och Bytbil
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det brukar ta ett par dagar innan ägarbyte slår igenom i registren, kanske kan bero på det?

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Jag vet vem som ska köpa den. Han väntar bara på att navi´n ska repareras, Resten e upp kollat, allt grönt med rep osv.

Mvh
La
33
Lars Westerdal
M3 E46 -2004
Fick han papper på att motorn var fixad med lagerskålarna?
Annars kan han få en fin nota..
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Papper finns på allt. Han har fått allt från Bmw Göteborg. Såg riktigt fint ut.

Vad är detta egentligen? Har ni inget annat för er än sitta här och svartmåla denna bil och dess ägare? Hade det varit min bil hade jag blivit riktigt förbannad! Kan personligen kommentera en hel del ang. denna bil... Har nämligen själv varit en seriös spekulant på bilen! Tyvärr fick jag ändrade förhållande och kunde inte genomföra affären. Jag tror att jag var en av de första spekulanterna på bilen, då den dök upp på nätet. Av de M3:or jag har tittat på är denna bil defenitivt den bil som jag anser vara ultimat. Jag menar...SV-såld, 5.000 mil, rätt ägandeförhållande, SMG, navi, m.m! Och framför allt... det känndes 100% seriöst! Jag undrar bara, hur ska en bil vara för att den ska vara bra nog för er "proffs" som sitter här och spelar viktiga? Det verkar som att en hel del av er själv tillverkar BMW bilar på rullande band. Sorgligt! Jag åkte från stockholm ner till skåne i andra ärende, passade på att kika på bilen medans jag ändå var där. Bokade en tid med bilens ägare genom bilförmedlaren. Vi gick igenom allt som var gjort på bilen, åkte till och med hem till ägaren och kompleterade med papper som inte fanns i serviceboken. Jag provkörde bilen tillsammans med ägaren och fick ett mycket gott intryck av bilen. Hur som helst, att sitta och svartmåla på det viset känns fult.
Är sedan tidigare BMW ägare, och har bland annat haft en BMW M3 E46 av 2001 års modell. Andledningen till att jag sålde denna bil var för att den..just...inte kompleterade mina önskemål med utrustning och den var dessutom importerad, och jag säger bara en sak, aldrig mer en importerad bil i den prisklassen!

Hoppas att ni "proffs" tar och tänket först och talar sen i fortsättningen.

Glidaren00,

Intressant att du registrerat dig idag och har så mycket att kommentera. Men vad är det egentligen du försöker säga? Du verkar ju inte känna till att E46 M3 tillverkade 10/2001 har haft problem med oljepumpen. Har denna bil fått motorn utbytt enligt de papper som du såg och i så fall när? Sen tycker jag inte det är seriöst att registrera bilen på någon annan (dessutom olagligt) för att få lägre försäkrings premie.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.