AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.546

Någon som vet något om denna M3

Sida 1 av 4
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Länk
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Hur länkar man till en speciell bil på Bytbil.com?
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Länk Här e den. E det någon som vet något om denna? Vad tycker ni om priset mm..?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tycker den ser bra utrustad ut. enligt min mening saknar den bara 19", men de går att köpa (dyrt!) i efterhand. sedan tycker jag kanske priset är lite högt, det borde gå att pruta en del på den. ett bra pris borde vara 330-340' enligt min mening. men det förutsätter att du slipper dyra kostnader som nya däck, ny service, ny skatt osv de närmsta milen.

var det inte du som nyss sålde en -01:a? saknade den SMG eller varför byta?

mvh Johan
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Jo stämmer sålde den förra veckan. Vill he en med smg. Och sen va jag trött på carbon svart. Ska ner o kolla på denna bilen idag.
Har en kompis som köpt bmw där som är "backad" se upp
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Kikade faktiskt på just den bilen idag.

Omlackerad,
navi problem,
däcktrycksindikatorn ur funktion,
Inspektion II på lut
Samt tar 1 liter olja 1000 mil enligt ägaren.

M3/// Mullret
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Glömde att bakdäcken var i princip slut oxå.

M3/// Mullret
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Mullret. Va du o kollade på den idag? snackade med ägaren han skulle jobba idag sa han. Var va den omlackad, va det dax för insp 2. insp 1 skulle va gjord vid ca 4100.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Kalle m3,

Kollade bilen idag
Omlackad sidorna (dörrar och flyglar bak)
Inspektion II vid 6 k mil om 850 mil alltså
Naviproblem (skall fixas enl ägaren)
Tagit 1 liter olja på 1K mil
Däcktrycksindikatorn ur funktion, glapp eller nåt
Däcken i princip slut bak

Bilen tillverkad 2001-10 dvs då "lagerskålsproblemen" fanns i produktion.
Inget papper på åtgärd fanns att tillgå idag. Men skall fixas fram enligt uppgift.

Finns fler fiskar i sjön. Se även beckis inlaga ovan,

M3/// Mullret
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Va inte insp 1 gjord vid 4100 mil!
1 liter olja per 1000 mil är INTE normalt på E46 M3! Detta har diskuterat tidigare i någon oljetråd och S54 motorn i E46 M3 är känd för att inte dra någon olja (vilket t ex S62 motorn i E39 M5 kan göra).

/RS2
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
RS2,

Än en gång hattlyft för kundskapen. Olljetråden sa visst att vid uppdatering av "lagerskålsproblemen" var det av stor vikt att motorn skall köras in igen.

Kan det vara att ägaren varit för gasglad efter uppdateringen?? Kommer oljekonsumtionen minska med tiden?

M3/// Mullret
Mullret:

Tyvärr tror jag inte att många Bmw åf informerade sina M-ägare vid bytet lagerskålarna så många trodde att det var bara att köra bilen som vanligt dvs ingen inkörning igen.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
starre,

Om inte motorn blev inkörd enligt instruktionerna så kan ju oljeproblemet kvarstå. Skall, bli intressant se vad Bmw har att säga i morgon.
Om oljeproblemet kvarstår, så kan ju det betyda att lagerna behöver bytas ännu en gång. Inte billigt antagligen.

M3/// Mullret
Mullret:

Tror att det kostar runt 40K frågan man även ställer sig om det nu inte är korrekt inkörd vad mera kan ha tagit skada?
Mullret,

Det finns två vägar för oljan att ta sig ur motorn. Antingen så har man ett större oljeläckage :-) eller så tätar inte oljeringarna på kolvarna (sliten motor eller slarv med inkörningen). Sen försvinner det väl lite olja ut genom vevhus ventilationen (den kondenserade oljan leds till insuget och ska rinna tillbaks till oljetråget men en liten del förbränns). Lite oljeförbrukning i sig är inget att bry sig om men eftersom S54 motorn normalt inte drar någon olja så är hög oljeförbrukning oftast ett tecken även på andra eventuella problem som t ex slitna lager och kamaxlar. En annan orsak till hög oljeförbrukning och slitna kolvringar är också fullgaskörning innan motorn har kommit upp i arbetstemperatur och detta medför även extra slitage på lager i motorn.

/RS2

Starre,

Du har tyvärr helt rätt. Jag hade en diskussion med min verkstad och kundmottagarna på service där jag frågade dem varför de inte läser sina egna service meddelande (det står klart och tydligt att motorn måste köras in på nytt i 200 mil) och hur många kunder de sagt till att det bara är att gasa som tidigare efter utbytet av vevstagslagren. Vid isärtagningen så är risken ganska stor att man vrider på kolvarna något vid utbytet av lagren och då kan kolvringarna flyttas ur sitt inslitna läge och detta är främsta orsaken till kravet på en ny inkörningsperiod.

/RS2
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Det verkar som om bilen inte e OK. ingen ide att satsa på den då?!
Eller va tycker ni vågar man med alla problem som beskrivs här?
Ska snacka med ägaren senare iväll, har haft en hel del kontakt med honom. Men han har inte nämnt problemen ovan, för utom problemet med navi.

mvh Kalle m3
RS2:

Byter de även oljan på bilen i samband med vevstakslagren?

Mvh
Blagge,

Eftersom vevstakslagren byts underifrån utan att ta ur motorn så måste oljetråget tas av bilen och även oljepumpen monters ur. Så oljan ska byts ut till ny i samband med bytet av vevstakslagren. Dock har jag hört talas om verkstäder som har hällt i den gamla oljan igen men det måste tillhöra undantagen.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.