|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Se länk: Länk | |
|
Fast okänd...?? Det finns ju mängder av dem...!! /Caspar Z Go-Cart 26/11 15.30 Länk |
|
| oväntat positivt för att var aftonbladet... | |
| "och delar komponenter med 3-serien som gick ur tiden förra året...." Testet måste alltså vara från 98-99 nånting... | |
|
Publicerat 2005-10-14. Kan han ha åsyftat e46? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
det var ju en "cab-special" i nån aftonbladet bilaga för några veckor sen, där var det ett helt uppslag om just z3an :-) fast undra om inte detta har lite mer tid på nacken som sagt... //Svebba - Jag är schnell ! |
|
| Jag tror att det är ett gammalt test som de publicerat igen... | |
| Om det är samma test som AMS gjorde så är testet 2-3 år gammalt, den gula z3'an på bilderna stod då hos BMW Solna, som lånat ut bilen i samband med testet. | |
|
"Bland annat delar den bakvagn med förförra generationens 3-serie medan det mesta av den övriga mekaniken kommer från "trean" som gick ur tiden i fjol." För mig är det uppenbart att han med "förförra" syftar på E36 och med den "som gick ur tiden i fjol" E46. Alernativet är E30/E36 och det låter inte Z i mina öron. Stefan |
|
|
Z3 delar mycket riktigt stora delar av bakvagnens konstruktion med E30. Framvagnen är från E36. Z3 har inget gemensamt med E46, mer än motorerna i de sena Z3:orna. Z3 har ju karosskod E36/7 om jag inte missminner mig. Mvh, Kalle |
|
| Förförra är E30 och den som gick ur tiden är E36, precis som kalle säger. | |
| Z3 delar ju "platta" med E36 Compact, och ser ungefär likadanut om man lyfter av karossen på bilarna. Och Compacten fick ju mkt riktigt E30:ans bakvagn, men detta är absolut ingen nackdel på dessa små bilar, tvärtom så är den konstruktionen mer körglad! | |
|
Intressant! I stand corrected. |
|
|
Artikeln publicerades i Aftonbladets bil-bilaga förra helgen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kalle har som vanligt helt rätt. Karosskoden är E36/7 för Roadstern och E36/8 eller nåt sånt för Coupén. Plattan är samma som kompakten som har bakvagn från E30 och framvagn från E36. Däremot så baseras väl Z4 på E46'ans platta.. Aftonbladet har som vanligt noll koll. E30 fanns 1983-1993, E36 fanns 1991-2000 och E46 1998-2005. Nya 3 serien som kom i år har modellkod E90. De senare Z'orna (from -01) delade motorvarianter med E46 men mig veterligen såldes inga bilar i Sverige med S54 motorn (M3-E46), dock har EMM den i sin Coupe men jag tror att hans är importerad. /Caspar Z Go-Cart 26/11 15.30 Länk |
|
|
Det som är det konstiga i hela grejen: Roadstern har kod E36/7, och coupen har E36/8, så långt är alla med. MEN om övriga har: sedan E36/1, Coupe: E36/2, Touring E36/3, Compact E36/4= Vilka var då e36/5 och /6??? /Beppo (precis kommit från polarns 28-års fest efter sedvanligt lagavulindrikande....) |
|
|
Beppo, Det fanns en lista för det där någonstans.. jag ska försöka mig på att återskapa/sammanställa... E36/1 = Limo/Sedan E36/2 = Coupé E36/3 = Cabrio E36/4 = Compact E36/5 = Touring E36/6 = Prototyp, 5d compact, sattes aldrig i produktion E36/7 = Z3 Roadster E36/8 = Z3 Coupé Eventuellt så ska Compact och Touring byta plats i modellfloran. Mvh, Kalle |
|
|
E36 - Limo E36/2 - E36 coupé E36/2S - M3 coupé E36/2C - E36 cabriolet E36/2CS - M3 cabriolet E36/3 - E36 touring E36/4 - E36 berline E36/4S - M3 berline E36/5 - E36 compact E36/7 - Z3 roadster E36/7S - Z3M roadster E36/8 - Z3 coupé E36/8S - Z3M coupé E36/4cab - E36 baur MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Saxat från den här sidan Länk MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Casper! Så sjuukt vanliga är väl dock inte Z3an! det är då knappast så man ser en varje gång man är ute och åker spdciellt inte M modellen! Alal fall inte där ja bor men det kanske finns fler där du bor! |
|
|
Beppo! ser att du har en Estorile blå roadster! har samma färg ja med! har du nån bild nånstans på den? *nyfiken* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.