|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte ny bil med rökdoft i. Har provat att ställa ättika i bilen under ett par nätter och det hjälpte lite men den finns ändå en svag doft kvar. Har ni något bra tips på hur få en härlig nybilsdoft igen? Tänkte jag skulle gnugga upp lädret lite med ett medel jag köpt men finns det något annat ni vet är bra? Jag undviker gärna Wunderbaums, hehe. | |
|
ravve: Har du testat att sätta in flera koppar kaffe i bilen? jag hade oxså en rökig bil för många årsen då rek bilsäljaren att sätta kaffe koppar i bilen och vips så var rök lunkten borta. |
|
|
Tack de ska jag prova... Passar på nu när jag är på jobb där vi har kaffemaskin :D |
|
|
Finns ett medel som heter YocoAir som ska vara mycket bra på att döda rökdoft. Har aldrig haft någon inrökt bil, men kan konstatera att medlet funkar bra på diverse andra odörer. Klart värt ett försök! Finns exempelvis på Clas Ohlsson Mvh, Kalle |
|
| Är det nåt medel som ska stå i bilen eller ska man applicera de? | |
|
ravve, Medlet finns dels på sprayflaska och dels som en "kudde" som du ska ha hängandes i bilen en viss tid. Jag köpte sprayen, men denna har tyvärr egenskapen att lämna fläckar efter sig på plastdetaljer. Satsa på kudden! Se: Länk Mvh, Kalle |
|
|
Ska helt klart prova en sån dyna... Luktar de gott i sig själv eller den tar bara bort doften utan att själv dofta? |
|
|
ravve, Den är helt doftfri. Mvh, Kalle |
|
| Tack för tipsen... Köper ett par sånna dynor idag. Kostade ju bara 38:- | |
|
Yoccoair fungerar bättre än vad man kan förvänta sig. Har fått bort en häst ur bilen (åtminstone lukten av minst en sådan i alla fall) på det sättet på nuvarande firmabilen (Pansarkryssaren Potjemkin). Tog ca 2 månader innan "all" lukt var borta. Har bytt kuddar (2st samtidigt - en vid mittkonsollen vid baksätet och en i bagagerummet) två gånger nu. För närvarande har jag kört utan kuddar i ca en månad nu och det verkar faktiskt som om lukten håller sig på avstånd... Rökarbilar kan dock vara "hopplösa" att få luktfria eftersom röken pyr in precis överallt och bildar en fet hinna överallt. Skulle föreslå en ordentlig rengöring med våtdammsugare ÖVERALLT (även innertaket) innan du går på med Yoccoair eller liknande, för att få en rimlig förutsättning att få bort stanken. Om inget annat hjälper kan du ozonbehandla bilen hos en bilrekonditionerare. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu hänger det en YocoAir på backspegeln och bilvård är inköpt hos BMW. När migärnen släpper ska jag ge bilen en omgång. Interiörtvätten luktar riktigt friskt... de ska nog bli bra detta. |
|
|
Johan B Hur lång tid tar det att få bort rökdoften med ozon? Använde det till en lägenhet en gång och maskinen skulle va på i tio dygn i sträck. Detta gällde visserligen kattpiss men efter det kändes ingen lukt alls. |
|
|
Tror inte de tar så lång tid i ett så litet utrymme som en bil. Det görs väl hos rekondare och där har man väl inte bilen mer än ett dygn eller två? |
|
| pröva några koppar me ättika i bilen funkade för mej | |
|
ravve, hur gick det? Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Jag har provat både med att köra YocoAir och ättika i ett par omgångar. Har även gnuggat upp skinnet med BMW´s läderbalsam och jag måste nog säga att rökdoften är i princip borta. Det är iaf inget jag störs av längre och ingen påpekar att det luktar rök. Bättre rengöring kommer till våren då jag inte har nåt garage att stå i och det är ingen höjdare att stå ute och rekonda bilen denna årstiden. |
|
|
Ozonbehandling är sista utvägen. Ozonet föråldrar alla plaster i bilen i förtid och ska därför undvikas i möjligaste mån. Detta vet alla recondfirmor och därför används det inte så mycket längre. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det går aldrig att få bort röklukten eller fräscheten som en icke röktbil har. Jag kikade på en 528 för ett tag sedan som inte var rökt enligt ägaren som haft den i 5 år.Den var sanerad i Tyskland, med en välanvänd tändare och mitt luktorgan sa nått helt annat.. Vet man skillnaden så känns alltid en röktbil ofräsch även om den inte luktar kraftigt rökt bara ofräscht inpyrd på nått sätt. Röken fastnar på och i varenda detalj i inredningen utvändnigt som invändigt. ///MVH Hasso Länk |
|
sätt en burk med amonikat i bilen över natten .. dem gjorde det på insider på tv3.. amoniak är så starkt att det dödar preics allt lukt.. billigt o bra .. funkar till 110%.. av egen erfarenhet vet jag det |
|
| Fungerade bara tillfälligt som jag förstod de...? | |
|
Som struts säger, testa ättika! Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.