|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har följande utrustning i min E39 -98: 670 Radio BMW Professional RC 672 BMW CD-växlare 677 HiFi System Professional DSP Hur många högtalare bör jag ha då? Det sitter 3 i framdörrarna, 1 i bakdörrarna och ett okänt antal i hatthyllan i nåt slutet NOKIA-paket som verkar jobbigt att öppna. Problemet är att det inte ljuder ifrån de två små högtalarna i höger dörr. De små högtalarna i bakdörrarna låter mycke mycke lite både höger och vänster, ska de vara så? Ljudet i de stora dörrarna i framdörrarna låter lite dovt tycker jag, ska de vara så? Hur ska jag få liv i högtalarna i dörrarna? Tror ni dom är kass? Finns det några sladdar eller säkringar jag ska kolla? | |
|
Ingen som har nåt tips på var jag ska börja riva? Kanske nåt delningsfilter eller nåt nånstans? |
|
| Kolla alla kontakter till slutsteget i bakluckan, ang högt i hö framdörr finns det en stor kontakt i dörrstolpen där kablarna går in från dörren samt kontakter innanför dörrsidan som kan vara värt att kolla. De stora högtalarna skall bara återge bas+mellanregister så dom skall låta dovt , det är dom två små högtalarna som skall återge dom ljusare tonerna. | |
|
Jag provade att riva ner höger dörrsida igår och har kommit fram till att diskanterna fungerar perfekt och det inte är något fel på det lilla kortet där de tre högtalarna i dörren ansluts till. Var sitter delningsfilter? Om en av tre högtalare (den stora) funkar i dörren, kan det ha med slutsteget att göra då? |
|
|
Delningsfiltret är det lilla kortet med kondingar på som alla högtalarna ansluts till tror jag. Alla tre högtalarna matas väl från samma kabel (som går inn i det lilla kortet)så då utesluter det slutstegs fel. Jag tror det är delningsfiltret som är trasigt om bara stora högtalaren funkar men inte dom andra två som är anslutna till samma filtrer. |
|
| Om du testat dom andra två elementen separat | |
| Samma tanke här... men VAR sitter de delningsfiltret? I dörren eller bak vid slutsteget? | |
|
Jag har testat en av diskanterna separat, anser att de räcker eftersom både diskanterna inte funkar i bilen. Funkar de ena separat så funkar säkert de andra också. Den stora som liknar ett mellanregister funkar ju när de sitter i bilen så den har jag inte brytt mig om att testa separat. |
|
| Delningfiltret sitter ovanpå plast lådan till det stora elementet i dörren om jag förstått det rätt , se snedt till vä ovan högt: Länk | |
|
Sitter det ovanpå plastlådan? *hmm* Vad är den stora svarta plastlådan som sitter rakt ovanför mellanregistret? |
|
| Nej snedt till vänster ovan högtalaren , vit med en blå kontakt | |
|
Det är inget delningsfilter... bara ett kretskort som delar upp sladdarna. Delningsfilter har komponenter som kondensatorer och spolar, de har inte detta kortet. Vet nån vad den svarta lådan rakt ovanför mellanregistret för för nåt? Har den med högtalarna att göra? |
|
| Den svarta lådan är för fönsterhissarna. Då har nog vi olika framsystem för på mitt kort sitter lite komponenter på undersidan , har du skruvat bort kortet och tittat på undersidan? | |
| Ja jag har haft de av och kollat om där är kontakt mellan lödpunkter osv... sitter inga komponenter på mitt. Endast ett kretskort med kopparbanor och kontakter för högtalaranslutningar. | |
| Okey , sitter det inga kondingar direkt på elementen då? | |
|
Nej de ser jag inga... Men jag läste nån artikel nånstans om att DSP hade delningsfiltret inbyggt i slutsteget. Men bord de inte finnas fler ställe man kan felsöka på? Vill ogärna riva ut slusteg och de där bak som första metod. |
|
|
Har nu bytt både DSP och radiomodul samt försökt kolla alla kablar och kontakter där bak men får ändå inget ljud i diskanterna höger fram. Tips på hur man ska gå vidare? |
|
|
Hej jag tro att du har en dålig DSP steg prova bytta/låna en hel Noah Noah Brown |
|
| Som du kanske såg i mitt sista inlägg så har jag bytt både DSP och radiomodul. Att det skulle vara exakt samma fel på mitt gamla och nya är utom all sannolikhet. | |
|
ups få du samma typ ljud från radio och cd? Noah Noah Brown |
|
| Svar ja | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.