AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.948

Orolig tomgång 535

Sida 2 av 2
fjamsetramsa
dom kan ju va kassa ändå...
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Ska bli intressant att byta, ska försöka hinna med det i morgon annars så får det bli till helgen. Jag meddelar hur som helst, hoppas hoppas.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
fick samma problem efter att jag hade ställt in ventilerna på min. läste att man kunde ställa in dom med lite mindre spel än vad som rekomenderas.
men nu vill bilen gå lite oroligt på tomgång och som du säger. bilen vill nästan stå och gunga i tankt.
men så fort jag varvar upp just över 1000 varv så går motorn klokrent igen.
hmm kanske är tändstiften för mig med men jag tycker det är så konstigt att dom skulle bli dåliga medans man ställde uin ventilerna.

Och jag är 100% säker på det. ;P
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Jag lämnade in bilen för stötdämpar byte idag, så dom skulle byta tändstiften samtidigt. Ska hämta den kl 16.00.
Hjälper inte det så får dom kolla ventilerna också ifall dom är för hårt ställda. Är det 0,30 kall motor?
Tack för tipset Fanzy...
Det är precis som du beskriver.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Hämtade bilen nyss, Fan va less man blir på skiten. Går fortfarande lika dant.
Ska lämna in bilen den 29:e nov för ventiljustering. Långa väntetider :-(

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Fanzy: Så det är nog inte fel på dina stift heller...

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Morgan !?
Gör du inte ventilljusteringen själv ?!?!?
Det är lätt på M-30 motorerna !
Samt så sparar du ju en slant...

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
Jag håller med Billy.
justera dom själv. är inte specialt svårt. ta bara god tid på dig så du inte slavar och glömer nån ventil. jag tog ett papper och ritade upp alla ventiler och kryssade av eftersom.

Jag vet inte. jag kollade här på autopower och det va många som hade ställt dom lite hårdare än vad som rekomenderas och dom har då kört så utan problem. enda fördelen är ju att man slipper en del va ventilticket som jag personligen tycker är mycket störande.
Och dom sa att på en bil där du bara kör runt på stan å raggar brudar å sånt så ska det inte göra nått om man ställer dom lite hårdare.
Men på motorer som går på bana eller varvas mycket så fick man inte göra det.
Men jag ska ta och ställa om mina ventiler senare i veckan och se vad som händer då. om problemet slutar.
Men jag skriver här sen och berättar hur det har gått..

Och jag är 100% säker på det. ;P
Precis , det är viktigt att man inte ställer dom hör hårt , utan kör 0,30 på alla !!
Det har jag alltid gjort och det har fungerat bra.....

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Hade lite svajande tomgång på min 535 e34. Det var insugsgummit, det so m går över ventilkåpan. Det kan dra tjyvluft (alt hålla tätt) när motorn rör sig i motorfästena.

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Jag bor ca 100m ifrån en fordonsmekanisk skola, och så är jag så trött på att skruva i gamla bruksbilar så det överlåter jag på dom. Ren lathet :-)

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
St
65
Stjärten
3.0 csa -75
du tror inte det kan vara lambdasonden som är kass, den börjar ju arbeta efter en stund när den har kommit upp i arbetstemperatur(jobbar inte när bilen är kall)
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Lambdan är kollad, och den funkar. Lika så insugsbälgen har jag kollat, böjt och dragit i utan att hitta några sprickor.
Om det hade varit sprickor i bälgen så brukar dom väl vandra lite, men den här ligger bixtstilla i varvet. Hittar jag inte felet snart så blir det bilpressen som straff för svinet.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Äntligen!!!!!
Var och hämtade 535an igår, nu går den som en klocka :-)
Ventilerna var för hårt ställda spelet var bara 0,20~0,25 men nu så är det justerat till 0,30.

Tack för all Hjälp!

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Kul Morgan, att det löste sig till slut!

Bert-Ola
BmwCS #2423
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.