|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 535-89 som inte går som den ska på tomgång mycket irriterande. Den står i varmgarage ca 18 grader, om jag startar bilen när den är kall så går den jämt och fint i 2 min. Sedan börjar den att gå oroligt liksom ruuum ruuum ruuum men varvräknaren ligger blixtstilla så den vandrar alltså inte upp och ner som nästan alla andra här har skrivit om, då jag har sökt här som en besatt. Bilen hade en nyrenoverad topp när jag köpte den för snart 1år sedan, och det jag har kollat/bytt är följande Givaren fram på motorn vid den taggiga skivan,inget fel Bytte spridare, hjälpte inte Ny rotor och fördelarlock hjälpte inte kollat vaccumslangar och bytt dom med sprickor i, hjälper inte Vad kan det vara för fel, någon som har ett tips två va det kan vara, jag har ju uppenbarligen missat något iom att bilen går likadant än. Mycket tacksam för svar. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk | |
|
Glömde att skriva att den är komptestad också med jämt och fint resultat. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Hej Morgan! Det låter som ett tjuvluft-/vacuum-problem. Man kan ibland hitta läckor med hjälp av startgas. Spraya vid misstänkta ställen och lyssna om motorvarvet höjs, då har du hittat läckan. Men var aktsam, startgas är mycket brandfarligt. På E28:or har jag varit med om samma problem, då beroende på läckage i slangarna runt tillsatsluftsliden mellan toppen och insuget, under insugningsgummit. Är inte säker på om det ser likadant ut på E34. Kan finnas en liten möjlighet att för hög tänding kan ge samma symptom, men du har väl Motronic på din bil. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Morgan , om du kan så testa med en annan luftmängdmätare !!!!!!!!!! Låter som om den får för mycket soppa , någon kan ju ha öppnat upp och pillat på lmm.... Billy B10 , AlpinaCS 008 Länk Länk |
|
|
Så var fallet på min iofs 528 med vanlig fördelare (inte motronic) , men ändå om det har hänt något med lmm så kan den bli så ändå! Billy B10 , AlpinaCS 008 Länk Länk |
|
| har du kollat tomgångsmotorn? | |
|
Japp Tomgångsmotorn är kollad och den funkar felfritt. Lmm har jag inte kollat likaså boxen är inte heller kollad. Start gas har jag nog sprayat upp två burkar utan framgång. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Jag har även en fundering om kammen kan stå ett kugg fel, vad tror ni? Det finns tydligen inga klara markeringar som man ska gå efter... Så möjligheten finns ju att personen som renoverade toppen fick kammen dett snäpp fel. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Borde den inte går mycket sämre om nu kammen kuggat en kugg ???? Jag skulle iaf testat med en annan lmm , känner du ingen som har en lika dan bil ?? Billy B10 , AlpinaCS 008 Länk Länk |
|
|
Nej, jag gör ju inte det tyvärr. Det känns som om motorn går för lätt på något sätt, trycker jag igång ac:n så går den mycket jämnare på tomgång, jag tycker det är helskumt. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Ok, så en kan altså gå "hyfsat" med en kugg fel !?! Billy B10,Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Ser du om någon har öppnat upp locket på lmm ?? Billy B10 , Alpina Club Schweden Länk |
|
| Det är nog inte omöjligt att någon har rotat i lmm... | |
|
Ok , försök få tag i en o testa ! Skulla jag gjort iaf... Billy B10 , Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Japp det ska jag nog göra Billy, allt för att utesluta fel Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Ok , Morgan.... Hör av dej om det inte fungerar med ev byte av lmm. Billy B10 , Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Jaha då har man provat att byta Lmm utan framgång. Jag lånade en Lmm från en 735ia-88. Jag skulle även prova styrboxen men då va det inte samma nummer tyvärr 735an hade nr 0 261 200 150 och min 535 har 0 261 200 179. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Tycker det låter skumt att den går jämt och fint i ca. 2 min. Är allt i kylarvattenväg okay? Min blev väldigt orolig på tomgången när den gick för varm (syntes ej på tempmätare), stannade ca 2 min efter jag startat den. Gick i övrigt helt okay, dock ej vid tomgång. / Filling Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL find out! |
|
|
Den tar inget vatten eller dyl och tempen vekar stämma. Stannar gör den inte, men den låter som om den skulle vara riktigt trimmad så till och med hela bilen börjar att gunga efter ett tag Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
fjamsetramsa |
bytat tändstift?? |
|
Nej Tändstiftena är inte bytta än men jag ska göra det till helgen tänkte jag. Stiftena som sitter i är NGK men dom ser kanonfina ut, perfect gyllenbruna. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.