AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.858

färgkod sonderlack

Sida 1 av 2
ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
hur får man fram färgkoden? bmw kunde inte hjälpa mej!
står 490/5 på typskylten, men är inte det koden för alla sonderlack?
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jo det stämmer bra det, 490 är koden för alla Sonderlack.
BMW har tyvärr slarvat bort (!) det mesta av extradatan som tex Sonderlack och andra specialgrejer på M5 E34.
Jag har dock mycket lagrat sen den tiden då det fortfarande gick att få tag på. Skriv de sista sju tecken du har i ditt chassinummer (BKxxxxx el. GD5xxxx) så ska jag tala om vilken färgkod din bil har.

-M5 E34 Limousine register Länk
ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
HD91: GD55453
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
HD91:

Det var väl den M5:an som var Avusblå. Den bilen är en s.k. förseriebil eftersom Avusblå inte fanns att välja till M5 3,6. Detta går ju under Individual.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Produktionsdatum: 1991-12-03
Inredning: Ljus silvergrå helskinn

Finns bl.a. eltaklucka, stolsvärme, klimatanläggning, HIFI-soundsystem, m.m. Beställd med 9x17 hjul bak.

//Schnitzer

ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
schnitzer: färgen ser mörkare ut än avusblå, står avusblå i "boken".
såg att den fick ett stenskott -95 i motorhuven =bättringslackad
DET var inte rätt färg de lackade med då, tyvärr.
vad göra?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
jimmymyren:

Det är du som har M5:an med PKAxxx väl? Såg den bilen på annons innan du köpte den. Den ser definitivt mörkare ut. Det kan ju vara någon nisse som har lackerat om bilen dåligt eller trott att den har haft någon annan kulör eller rent av velat byta kulör. Svårt att säga, men går man efter vad som står i utrustningslistan så är den beställd med avusblå. Jag kan skriva av hela listan och maila till dig om du har någon mail.

Det är nog bäst med en komplett hellack. Kostar dock en del, men vill man ha det riktigt bra så är det ett alternativ.

Ganska speciellt att ha en förseriebil. Det är ju individuallackering = ovanligt!

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har inte sett din bil på nära håll, men jag tyckte att den såg vilket lik den här bilens kulör: Länk

Det är Mauritiusblå!

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Måste ha varit du som var inne på Autowåx idag och frågat dem om vad din bil har för lack? Dåligt av BMW att "slarva" bort den datan.

//Schnitzer

ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
ser riktigt lika ut! om nån har lackat om min bil så har dom gjort ett jäkla jobb alltså, plockat ur motorn osv. men maila mej listan är du snäll!
vi får väl se vad man man hittar på lacken, det är en för speciell bil attl åta förfalla bara för lite ytrost.
ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
schnitzer: njae ja ringde till autowåx+ halva tyskland men ingen hjälp, suck.
fan oxå!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
jimmymyren:

Helt rätt inställning! Ska skriva ner listan till dig och skicka.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har skickat iväg det nu så du borde ha mail!

//Schnitzer

ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
schnitzer: tack för listan, men problemet kvarstår:vad fan gör ja me lacken!
färgnr. på bilen i länken kanske?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
jimmymyren:

Alltså hela bilen, inne i motorrummet, innanför dörrsidorna, etc är i en mörkare kulör? Det skulle vara om man fick ett riktigt bra pris för hellack, alltså överallt i hela bilen. Om man känner någon bra lackerare som kan göra det lite billigare och lackar hela bilen i Avusblå som den var från fabrik. Jag vet inte vad oddsen är för att bilen ska ha fått någon mörk nyans i Avusblå, men det kan ju finnas en chans. Väldigt svårt att säga i och för sig.

Mauritiusblau har i alla fall nummer 287 och gällde fr.o.m 9/90.

//Schnitzer

ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
schnitzer: ja hela bilen är lackad, ps ska de va klarlack i motorrummet?
jo ja har en som kan göra de till bra pris, men ja vill ha originallack "förlåt"
originalKULÖR!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Lacken brukar ju kosta en del. Till min f.d. M5 så kostade lacken ca 400 kr/halvliter. Borde kosta något liknande med Avusblå. Hörde med min lackerare och om jag skulle ha gjort hellack (alltså INTE i motorrum, bakom dörrsidor, etc) på den bilen så skulle det gå åt ca 3 liter. Har inte en aning om det är normalt, men slår man ut vad det ska kosta för 3 liter så blir det ca 2500 kr endast för färgen. Ska man också lackera innanför dörrsidor, motorrum etc så tillkommer det ju mer färg. Dock vet jag inte hur mycket.

För värdets skull så vore det bästa om bilen var lackerad i Avusblå. Sedan är Avusblå en väldigt fin kulör. Är själv intresserad av en M5 som är i den kulören.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
jimmymyren:

Vad jag vet så ska det vara klarlack i motorrummet. Ibland så ser den lite mattare ut, men det kanske är för att många inte är där och polerar. Det vet jag faktiskt inte, men det ska ju heller inte vara för matt.

Vill du ha originallacken så är det ju Avusblå som gäller. Då vet du också att det blir seriöst gjort och att hela bilen har rätt originalkulör (precis som från fabrik).

//Schnitzer

ji
20
jimmymyren
m5 -92
320i e21
schnitzer: kostnaden för färgen är inte så viktig, bara man får originalkulör så e ja nöjd! ja har lagt ner mycket jobb på den bilen, haft riktig otur faktiskt
ps klarlack eller ej i motorrummet!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
jimmymyren:

Hade det varit jag som hade fått min bil lackerad så hade jag tagit med klarlack. Kollade på lite M5-bilder som jag har på datorn och de ser ut att ha klarlack i motorrummet. Sedan har jag sett många som har polerat upp lacken i motorrummen så de har blivit som utsidan av bilen. Du kan ju i och för sig ringa till BMW och höra. Det är ju inte säkert att de vet om hur det ska vara heller. De trodde mig inte när jag sa att en del Individualdata är borta. Efter att jag hade gett dem några chassinummer med M5:or som hade Individualutrustning så förstod dem.

Vad är det som du har haft otur med på bilen?

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Man kanske kunde ta ett klarlackslager mindre i motorrummet än på resten av bilen? Smaksak!

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.