AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.875

Var i DIS hittar man omkodning av radiomodulen?

Sida 8 av 8
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
tja hewi!

hmmm vad händer om jag petar i 16:9 och mk3 och en bm54???? har ingen aning om vad min radio modul heter som jag har nu!? har en 740 97a med tv/nav/dsp.... är det nåt som är bättre med bm54an än min org bättre radio? är det tmc i bm54an? el vad? mycket tacksam för svar då jag står i köp av dessa grejor...mvh 7an
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Med BM54 får du split screen även på radio+cd bilden på monitorn , BM24 har dubbla tuners vilket BM54 inte har men jag vet inte exakt vad det ger funktions mässigt samt att de flesta BM54 har flatstift i kontakten samt annan antenn kontakt(mindre) medans BM24 har runda stift och större antenn kontakt men adaptrar finns för detta hos bmw.De nyaste BM54:orna har också MP3 stöd/funktioner ihop med nya MP3-växlaren men då snackar vi om ett pris på runt 10000kr för dessa två.Så vitt jag vet har båda TMC.
Om jag vore dig skulle jag behålla den radion du har nu.
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hewi.

hehe man e ju lost i modul djungeln:) men du e ju en klippa på det här...

men om jag nu köper en bm54(får den för 400kr) kollade på den och den har flatstift!!! finns det både adapter för antenn och kablage? och vad säger man till dom på bmw för att dom ska fatta, vad tycker du?
min erfarenhet av att köpa adapters osv för att få in nya saker i nåt gammalt på bmw är att dom alltid säger typ: nä d tror jag inte att din bil kan ha osv. men men finns det och jag får bm54an för 400kr kan man ju slå till el vad tycker du???mvh 7an
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
äh glömde!!! kan få tag på en bm24 från 99 åxå billigt och den har ju rundstift osv.. bättre med dubbla tuners el bm54? mvh 7an
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Personligen har jag BM24 och har inte hittat ngt som gör att jag skulle vilja byta till BM54 men du får bestämma själv.Dessa adaptrar behöver du om du byter till BM54: Länk
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
tackar o bockar HEWI
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Behöver man en ny växlare också om man installerar BM54 för att få MP3-funktion? (Vilken?) Min bil har HiFi Pro DSP-system och MK2-navi men 16:9-skärm och MkIII TV-modul. Jag antar att det är BM24-radion i men har inte kollat. Jag vill uppgradera till MkIV navi och vill hemskt gärna ha MP3-stöd i radion .. så om jag skaffar en BM54-radio, behövs det nåt mer?

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
OK, jag har nu rett ut att jag kommer behöva adapterkablarna (ovan) och en ny CD-växlare. Då återstår att lista ut två saker...

a) Om jag byter radiomodul till BM54 men behåller originalväxlare och MkII-navi ett tag till, pajar allt? Eller lirar de snällt tillsammans fast utan MP3-stöd?

b) Kan nån peka ut växlaren jag ska ha för att få MP3-stöd i ETK?

Wilhelm Svenselius
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Denna firma säljer både BM54 med mp3 stöd samt växlare med mp3 stöd:
Länk
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
M.J.

har du dsp i din????

det sägs att om man har det gamla slutsteget som du och jag har så blir det konstigt ljud när man kopplar in en bm24 tmc! stämmer det el har du bytt steg?
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
7an,

Jag har inte DSP i min bil och jag har heller inte bytt något slutsteg i bilen. Ljudet är så bra det nu kan bli med BMW:s originalprylar.

M.J.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag har , i omgångar, försökt att komma tillrätta med de här info-ich selctknapparna, för att komma in i radioservicemenyn. Idag läste jag igenom den här tråden för andra gången och fick en idé, som kanske kan användas av andra.

Jag har en BM24 TMC 16/9-skärm och splitscreen. Uppgraderingar, strömlöshet med on/off/on tryckningar har inte hjälpt, men jag ville åtminstone få igång TP-funktionen. Jag tror jag lyckades genom:

1 - Välj SET i menyn
2 - Välj FULL SCREEN
3 - Gå tillbaks till Computer
4 - Håll FM-knappen intryckt tills TP, RDS, Frekv, Local visar sig (TP visas inte om Split Screen är valt)
5 - Vrid hö ratt tills du står på TP
6 - Tryck in hö ratt tills SELECT TP CHANNEL visas
7 - Välj önskad kanal och tryck kort på hö ratt. Nu ändras översta raden till: DELETE TP CHANNEL
8 - Stäng av radion

Förhoppningsvis fungerar TP som det skall nu.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Glömde skriva att man kan ju gå tillbaks till SET och åter välja SPLITSCREEN, men det förstod ni väl.

Nu återstår bara att hitta GAL och de övriga inställningarna.

Göran

FWD - Nej tack!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hmmm, ett enkelt sätt är att antingen köpa ett billigt ibusinterface eller bygga ett samt själv koda om radion med gratisversionen av navcoder...

/Andy
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Ja, men hur kul är det? Problemet löst med en gång! ;-)

Göran

FWD - Nej tack!
ro
3
rolfseg
540iA -97
520DT -08
Jag håller igång min fina veteran 540iA -97. Bytte för 5 år sedan till MKIV navräknare samt videomodul för 4:3/16:9. Allt fungerade fram till nyligen då bakgrundsbelysningen slutade fungera i 4:3 displayen. Bytte nyss till en 16:9 display och det mesta fungerar, men inte Select och Info funktionerna. De tidigare inställningana för scan och TP kvarstår från tiden med den gamla displayen då detta kunde justeras med direkta knappar. Select och Info knapparna sägs vara "soft keys" i den nya displayen. Med visst krångel kan jag byta tillbaks till den gamla displayen och göra en justering av inställningarna (belysningen fungerar oftast vid helt nyladdat batteri).
Frågan är nu om jag kan åtgärda problemet genom ned/uppgradering av MKIV räknarens OS som Georg tipsar om. Min radio är nämligen Philips Business RDS utan TMC.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.