AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.887

Var i DIS hittar man omkodning av radiomodulen?

Sida 1 av 8
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag har nyligen uppgraderat hela mitt navi-system från 4:3 MK1 till 16:9 MK4. Detta är något som jag varmt kan rekommendera. Det som är bytt är;

- Navidatorn
- Videomodulen (nu hybrid)
- Skärmen
- Radiomodulen

Radiomodulen är nu Professional BM24 TMC istället för Business RDS (utan TMC). Allt fungerar ypperligt, TMC symbolen lyser grönt och med den nya mjukvaran 4-1/60 installerad i datorn så är allt snabbt och snyggt.

Mitt problem är dock att jag nu inte kommer åt radions servicemeny och jag kan inte heller använda knapparna "Info" eller "Select" på skärmen. Detta får bl.a. till följd att jag inte kan få "vanlig trafikinformation", dvs jag kan inte längre välja "TP" för en radiostation. Detta fungerade däremot med den gamla 4:3 skärmen där det ju finns en speciell knapp för denna funktion så jag vet att detta inte är något som är trasigt i radiomodulen.

Jag trodde att det skulle vara relativt enkelt att åtgärda detta genom att i DIS koda in den nya utrustningen men så var inte fallet. När verkstaden kopplar upp DIS så hittar man allt utom just radiomodulen och därför kvarstår problemet.

Är det någon som vet om, och i så fall hur, man kan lösa detta? Var i DIS hittar man omkodning av radiomodulen?

M.J.
Jag har för mig att det är navigatorn och/eller board monitorn som måste kodas om för din bil för att dessa knappar ska fungera. Men det kan vara lite problem med omkodning då denna navigator inte har suttit original bilen. Men det ska gå då andra har installerat samma saker i sina E38. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av denna bilmodell men kolla med BMW Nav Owners Group på Yahoo så kommer du att få hjälp.

Länk

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Tack RS2 för info!

M.J.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har samma fel på min , men om jag trycker in FM knappen och håller den intryckt så kommer en meny upp där det går att slå av/på RDS , TP och LOCAL. Återkomm gärna om du löser felet i din bil så kan jag troligen göra samma i min.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Hewi - Jag når även denna meny, men mina alternativ är RDS, Freq och Local. Däremot har jag inte någon möjlighet att välja TP. Jag ser på skärmen att det sker en förändring när jag väljer både RDS- respektive Freq-alternativet, men däremot vet jag inte om något förändras när jag väljer Local.

Jag undrar om det kan vara så att BM24-radion inte är fullt kompatibel med resten av systemet. Frågan är om det inte var BM54 som installerades med 16:9 skärmen och att detta kan vara orsaken. Det som talar emot detta är att allt (förutom TP, PTY samt "Info"- och "Select" knapparna) fungerar.

Jag håller nu på och försöker få fram var man i DIS kan finna radiomodulen för omkodning. Är det någon som kan DIS som kan komma med något tips?

M.J.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Förlåt det stämmer det är RDS,Freq och local jag också får upp , Jag har fått för mig att om man valt local så dyker dessa stationer t.ex Local 5 upp i radiokanals-listan. I övrigt borde det gå att få igång allt för mina grejer är original från fabrik dvs BM24+16:9"skärm med tv/navi/färddator och tele men möjligt vis har någon komponent bytts ut under årens gång och inte kodats in ordentligt.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag tittade efter nyligen och det är faktiskt RDS, Freq samt Region som jag får upp om man håller FM-knappen intryckt ett tag.

Hewi - Du har alltså BM24 radion och 16:9 skärmen i från början - det innebär att min teori om att BM24 inte är kompatibel med resten av utrustningen spricker. Det borde innebära att man med omkodning borde få allt att fungera 100 %, eller hur? Frågan kvarstår dock var i DIS hittar man radiomodulen??

M.J.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja, det skall gå att få det 100% , har läst ett antal inlägg i tyska forum och i alla står det att det har med kodningen att göra men det vore bra om man visste vad man skall be BMW göra med bilen , annars kanske dom börjar byta grejer.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag har också uppfattningen att detta ska gå att lösa genom omkodning!

Hewi - minns Du var Du har sett detta? Vilket forum? Kan Du lägga in några länkar till de aktuella trådarna?

Efter RS2:s tidigare inlägg så har jag igår anmält mig till diskussionsgruppen på Yahoo, men jag har ännu inte fått någon respons från moderatorn (som godkänner vilka som släpps ut på det forumet).

Om Du Hewi, eller någon annan, kan bringa ljus kring detta så skulle det uppskattas. Jag kommer själv att försöka få fram mer info och naturligtvis delge forumet om jag kommer fram till något.

M.J.
Jag tror inte det finns någon kodnings möjlighet i DISplus för radio enheterna utan det är som jag skrev tidigare navigatorn och/eller board monitorn som måste kodas om för bilen så att signalerna via I/K-bussen för knapparna på board monitorn ska förstås av radio enheten. Problemet blir dock när vissa av de här enheterna aldrig har varit original monterade i en viss bilmodell (t ex en helt ny MK4 navigator i en E38) och då finns det inga kodningsvägar i DISplus för den här enheten och bilmodell. Jag har dock sett tidigare på Yahoo diskussions gruppen att BMW i Tyskland manuellt har kunnat ta fram en ny central kodnings nyckel vid eftermontering av vissa enheter men då krävs det att den lokala BMW verkstaden vet vad man ska fråga efter ifrån Tyskland och hur man gör.

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Tack RS2!

Frågan är om det är bättre att fråga BMW Sverige eller fortsätta diskussionen med den lokala verkstaden (som är erkänt duktig på BMW och som jag helst vill vända mig till).

Frågan är också om man möts av att ingen kan lösa detta såvida man inte själv talar om för verkstaden hur/var man ska söka den aktuella kodningsnyckeln.

RS2 - eftersom Du redan är inne på Yahoo:s diskussionsgrupp, kan Du möjligtvis leta upp och vidarebefordra några av de trådar som Du sett kring detta?

M.J.
M.J.

Sök funtionerna på Yahoo är inte de bästa så vänta tills du får svar och kan ställa en fråga själv och beskriva ditt problem. Beroende på svar så skulle jag fortsätta med den lokala verkstaden eftersom om du ringer till BMW Sverige så får du ändå inte prata med de tekniker som har kontakt med verkstäderna och hjälper dem.

/RS2
Hewi,

Eftersom du har en E39 där alla dessa enheter har varit original monterade så borde det inte vara några problem att koda om navigatorn och/eller board monitorn.

Jag tror också jag läst om de med E38 som köpt navigator och board monitor ifrån E39 och det har fungerat direkt med dessa knappar.

Men eftersom jag inte har någon av dessa bilar så är jag inte helt hundra.

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Tack för info RS2!

Jag får vänta tills jag (ev.) blir insläppt på Yahoo:s forum. När jag besökte BMW Sverige senast så fick jag ett namn på en person som skulle kunna detta och jag ska naturligtvis följa upp även detta halmstrå.

Har Du, eller någon annan, ytterligare information om detta så mottages det varmt.

M.J.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

M.J.: Tänkte förklara fenomenet:

Det finns två olika automatiska kodningar för MKIV/MKIII navi enheter:

1 - en med BM24 (skall ej ha split screen för radio)
2 - en med BM54 (skall ha split screen för radio)

Din MKIV är kodad i en bil med BM54 och split screen för radio som INTE fungerar med en BM24. BMW kan inte hjälpa dig...

work around:

1 - Nergradera ditt os till en lägre version.
2 - Uppgradera igen så får du info knappen att fungera , split screen för radio försvinner (som det ska till en BM24) och alla funktioner som INFO SELECT kommer att fungera!

Om du i framtiden skaffar en BM54 så gör du så här för att återvända till "rätt" kodning:

1 - Stäng av radion.
2 - Nergradera ditt os till en lägre version.
3 - när du får frågan på att trycka på OK för omstart, tryck på ok och direkt starta radion , när navin är klar med uppstart, stäng och sätt på radion igen.
4 - Nu är niavin tillbaks till BM54 läge.
5 - Nu kan du uppgradera till en senaste versionen.

mvh
george
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Tack för info George!!

Det är riktigt att jag idag har split screen för BM24 radion, så Du verkar ha lösningen på detta.

Ska radion vara avstängd under hela manövern - nedgradering, uppgradering - eller ska den sättas igång däremellan (för att systemet ska känna av alla installerade komponenter)? Ska vissa saker sättas igång innan man ger sig på uppgraderingen?

Riskerar jag att andra saker kan påverkas om jag nedgraderar och sedan uppgraderar (jag kan inte tänka mig det men det kan ju vara bra att någon med mer kunskap bekräftar detta)?

M.J.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
George,

Räcker det med V25, eller ska det vara någon ännu äldre version??

M.J.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej M.J.,

Det räcker med version 25 sedan uppgraderar du till version 26 igen.
Radion kan vara på (bäst så) hela tiden, inga andra manöver. Den kommer att känna igen alla installerade komponenter.

Däremot så finns det alltid en liten risk med en uppgradering eller nergardering, risken är när navin har läst skivan 100% , sedan gör flashningen till flsahminnet och i detta ögonblick får ej strömmen variera (dålig batteri) eller gå ner! skulle de hända, så hamna navin i ett odefinierat tillstånd och kan inte ladda ner os:et! dåligt av VDO att inte lägga os laddadren i ett separat flashminne för att undevika sådana situationer.
Själv har aldrig råka ut för en misslyckad uppdatering,.
Jag vill inte skrämma dig men ville bara upplysa om riskerna.

george
George,

Har du några andra erfarenheter av att nedgradera navigatorn? I USA så används det ju ganska ofta för att ta bort den första varnings texten på skärmen (med följden att man även får engelska enheter istället för amerikanska). Vad jag förstått så hamnar navigatorn i ett slags odefinierat standardläge vid nedgradering och det fungerar bra om utrustningen är original monterad men kan orsaka andra typer av problem (t ex problem med hastighets signalen) i bilar där man installerat olika nya enheter efteråt utan kodning. Det vore bra att veta vad exakt i navigatorn som återställs via en nedgradering. Det verkar ju som om vissa inställningar (som t ex språken för röststyrning) behålls medans andra återställs i navigatorn. Vid installation av 16:9 widescreen board monitor i E46 så har det ibland inte behövts någon omkodning om man har haft batteriet ifrånkopplat och Info och Select knapparna har fungerat direkt. Någon påstod också att det räcker med att ställa in radion för den aktuella marknaden (lands inställningen) men det är ju inte så lätt att komma in i service menyn om dessa knappar inte fungerar.

/RS2
Ett bra tips vid upp eller nedgradering av navigatorn är att ansluta en batteri laddare för att vara säker på att spänningen är tillräcklig. Jag har läst i någon service info ifrån BMW att kravet för minsta spänning är relativt högt men jag kommer inte ihåg värdet just nu (ska se om jag hittar det igen). Jag hade problem vid en uppgradering och navigatorn startade inte men jag lyckades senare med en ny uppgradering och sedan dess använder jag alltid en batteri laddare för säkerhets skull.

/RS2
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
RS2,

Har testat att nergradera och uppgrdera många gånger utan problem för att fixa info och select knappen, däremot så måste bilen vara kodad för navigation från början, har inte tappat något eller tappat språk osv. Radion har inga inställningar för detta i radio service menyn.

mvh
goerge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.