AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.894

Var i DIS hittar man omkodning av radiomodulen?

Sida 6 av 8
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Jag trodde att keycd inte var för Mk4, men jag kan ju prova det.'
Har för övrigt beställt tid på Bmw-verkstad till måndag
Återkommer med resultat

M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
MK 4 har ingen keyCD. Det är bara MK 3 (och ev. bara vissa versioner om jag mins rätt) som har detta.

M.J.
Tack vare Hewi har vi fått bekräftat att det är en liten annorlunda procedur för att komma in i radions service meny på europeiska bilar med BM24 (och antagligen även BM54).

/RS2

Länk

BM23/24 with 16:9 widescreen monitor prior to 09/2001:
---------------------------------------------------------------
1. Turn the radio ON.
2. Within 8 seconds, press the 'INFO' button.
3. From the Info menu, select TP.
4. Press and hold the BM control knob (right side knob) for at least 8 seconds.
5. Scroll through functions using the station search buttons '< >'.
6. Turn the radio OFF to leave the service mode.

Pulare,

Länken på X5 World säger samma sak som övrig info i den här tråden (splitscreen möjligheter med olika BM radio modeller samt nödvändigheten med att slå på och av radion efter en uppgradering).

/RS2
Stigge,

Tyvärr sådant som kan hända vid en nedgradering och det är därför jag avråder ifrån det eftersom det dessutom gör att vissa kodnings inställningar i navigatorn förloras. Bra att du fick ut CDn till slut i alla fall. Man ska också vara försiktig med att dra ut kontakter eller säkringar då navigatorn kan gå sönder om den inte är i villo läge. Jag tror att det går att få igång den igen med en original V26 CD men det kan krävas att du först kodar om navigatorn igen. Lycka till på verkstaden!

/RS2
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Jag har haft bilen inne på verkstad i dag, och det går inte att rädda navigatorn, det blev en dyrköpt erfarenhet att nedgradera, ny kostar en MK4 17200:-

Stigge,

Vet du exakt vad de gjorde för att försöka få igång den? När man misslyckats med en uppgradering så hamnar navigatorn i ett odefinerat läge och då måste man ibland använda DISplus för att starta en laddning av programet (som beskrivits tidigare i den här tråden). Och det är trots allt väldigt sällan en MK4 navigator går sönder av en misslyckad uppgradering. Tyvärr så är kunskapen hos många BMW verkstäder inte den bästa på felsökning och hur dessa system fungerar. Men de är väldigt bra på att snabbt byta ut enheter för att sälja nya navigatorer. Det går även att skicka ner trasiga navigatorer till Siemens VDO i Tyskland så det kan ju vara värt att kontakta dem.

Länk

/RS2
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Har du något tips om BMW-verkstad i Stockholmstrakten som är bättre på navigatorer än genomsnittet?
Jag vet inte vad verkstaden gjorde för att konstatera att den var trasig (men snabbt gick det)
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag har idag haft bilen på verkstad för omkodning och nu fungerar äntligen "INFO-" och "SELECT-" knapparna perfekt!!

Tidigare har jag provat att bryta strömmen, respektive nedgradera/uppgradera OS i navin, (samt slå på/av radion) utan framgång.

Det som är glädjande är att det i DIS går att koda in en MK 4 navigator, trots att den aldrig fabriksmonterats i E38!!

stigge: Jag lider med Dig!! Jag tror dock, precis som RS2, att det borde gå att rädda navin. Tala med Andreas på Borgs Bil i Vällingby - han är duktig på navi.

M.J.
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Tack för tipset M.J. ska ringa Borgs i morgon
M.J.

Goda nyheter! Det visar att det verkligen går bara man försöker och har rätt info. :-)

/RS2
Stigge,

Nej jag har inga bra erfarenheter av någon så testa han som M.J. har använt. Det borde gå med en automatisk kodning och start av uppgraderingen via DISplus. Lycka till!

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Ett stort TACK till RS2, Hewi och George som bidragit mycket med att försöka lösa detta problem.

stigge: Lycka Till!!

M.J.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Har ägnat eftermiddagen åt att läsa alla dessa inlägg, och då får jag en massa tankar i huvudet.Jag har en 530D Touring -02, vet inte beteckningen på datorn och navin, men när jag köpte den kallades det för stora datorn och navin.Min första fråga är bör man uppdatera mjukvaran även om man inte bytt någon hårdvara?
Radion/cd:n tystnar ibland och kommer tillbaka efter ca 30 sek och kan sedan gå flera dagar utan problem. Bakre vänstra högtalaren är alltid tyst.Annars funkar allt som jag tror det ska.Jag har delad skärm vid radio användningen men tycker det visas onödigt mycket info, överst finns freq och stationnamn vilket är bra men under finns en lista på alla freqvenser som är förprogramerade, jag tycker det blir lite rörigt. Går det att ändra? Skulle oxå vilja ha freqv alternativt cd nr i displayen på instrumentbrädan där visas den en kort stund när man skiftat via rattknapparna men jag vill ha kvar infon där.
Detta blev många frågor hoppas någon orkar svara.

Pelle
Bmw 525 TDS -95
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
Pelle,

BMW har kontinuerligt uppdaterat programvaran till de olika navigator versionerna för att åtgärda fel och förbättra prestandan. Så det är definitivt en bra idé att uppdatera till den senaste versionen. Om du går in i menyn settings så kan du se längst upp till höger vad du har för version. Jag antar att du har en MK4 navigator och då är den senaste versionen 4-1/60 (MK4 och version 6.0). Nedan har du en länk till manualen där du hittar svaren till dina andra frågor. :-)

Länk

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Pelle,

När det gäller Din första fråga, om navigatorn, samt vilket utseende Du vill ha på skärmbilden, så har Du (ännu) ett utmärkt svar ovan från RS2. Genom att också gå igenom manualen så ser Du även vilka andra valmöjligheter som Du har när det gäller skärmen.

Att kontinuerligt ha kvar informationen i displayen i instrumenthuset om vad radion/cd:n spelar tror jag inte är möjligt. Enda gången då jag tycker att det fungerar är om man har en radiostation som sänder reklam över RDS-signalen och därigenom hela tiden byter budskap. Är samma budskap kvar en stund så släcks dock informationen ner, alternativt att man kommer tillbaka till OBC:ns information i instrumenthusets display.

När det gäller Dina andra problem med radion/cd:n och högtalaren så låter det mer som Du har någon glappkontakt (eller skadad/klämd kabel) någonstans och/eller något jordningsproblem.

M.J.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Tavk!
Jag har 3-1/63. Min manual har jag läst fråm pärm till pärm flera gånger. Men det går alltså inte att få bort informationen i vänstra undre halvan om jag vill se aktuell freqvens? Någon som vet var radiomodulen sitter på min E39 Touring, vill börja felsökningen på högtalaren där.

Pelle
Bmw 525 TDS -95
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Har nu haft min bil inlämnad påm Borgs bil i Vällingby, och tyvär så verkar det som navigatorn inte går att rädda.
Enda spåret jag har kvar är om den går att skicka till Siemens i Tyskland;'
Jag har för mig att jag läst något om det här på forumet, är det någon här som har efarenhet av det?
Eller adress och kontktperson/meiladress

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Lyser/blinkar den lilla röda LED lampan ?

george
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Nej, det är bara ejektknappen som lyser
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.