AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.880

Var i DIS hittar man omkodning av radiomodulen?

Sida 5 av 8
M.J.

Jag har tyvärr inte mer info än det jag redan skrivit i den här tråden. Det finns två sätt att ändra den centrala kodnings nyckeln (ZCS) och det är genom retrofit coding eller genom att få en ny kod i från Tyskland baserad på all installerad utrustning som man sedan matar in manuellt. Det borde ju inte vara helt omöjligt att hitta någon verkstad som kan det här.

/RS2
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
RS2: Jag har MKIII enhet
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hewi:

En fråga, har du BM54 eller BM24 ?
Om du har BM24, fick du split på radio + info knappen att fungerar samtidigt efter uppgraderingen?
Tack!

george
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
George: Jag har BM24 radion och nej det är inte längre split skärm på radion eller cd bara men färddatorn.Förut när INFO+SELECT ej funkade hade jag split på radio och cd. Vet du varför?
Det är bara navigations enheten och TV/video modulen som går att koda. Så det var alltså som jag trodde och vare sig radio enheten (förutom DSP förstärkaren) eller on-board monitorn går inte att koda. Nedan har ni proceduren för dels re-coding och dels retrofit coding. Det verkar ju ganska självförklarande bara man har klart för sig vad man ska göra. Ni får väl skriva ut den här tråden och stoppa i händerna på den som ska göra kodningen om de inte förstår vad som ska göras.

/RS2

Procedure initial encoding:
-----------------------------
- Connect the BMW diagnosis system to the vehicle
- Ignition ON
- Select "Encoding ZCS/FA"
- Select model series (e.g. "E39")
- Select "1 - Initial encoding"
- Select system (e.g. "NAVIGATION")
- Start automatic encoding (confirm with "Y")
- Follow the instructions given by the operator prompts

Procedure retrofits encoding:
--------------------------------
- Connect the BMW diagnosis system to the vehicle
- Ignition ON
- Select "Encoding ZCS/FA"
- Select model series (e.g. "E39")
- Select "2 - Retrofit"
- Select system (e.g. "7 - NAVIGATION")
- Start automatic encoding (confirm with "Y")
- Follow the instructions given by the operator prompts

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tack RS2 och George för all info!
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag instämmer i Hewis Tack till RS2 och George!!

M.J.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Hewi:

BM24 radio med BM24 läge i navin--> ej split, info+select funkar
BM24 radio med BM54 läge i navin--> Split, info-select funkar ej
BM54 radio med BM24 läge i navin --> Har ej testat
BM54 radio med BM54 läge i navin --> split, info+select funkar.

mvh
george
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Hej!
Jag har följt denna tråd med stort intresse eftersom jag har samma egenhet med min navi mk4 med 16:9 skärm dvs. inget splitscreen radio och ingen funktion med info och select knappen, allt annat fungerade till belåtenhet
Ok. glad i hågen laddar jag ner V24 från Länk och startar nedgradering den startar men efter några minuter så hänger sig skivan och jag får ej ut den.
Nåväl efter mer läsande på detta fantastiska forum fattar jag att bilen ska gå ned i sleep och sedan ska jag trycka på ejectknappen till skivan kommer ut, det fungerar bra skivan kommer ut efter 2-3 minuter.
Laddar sedan ner annan version och bränner den med MagicISO och provar
att nedgradera med den.
Men nu händer ingenting den röda lampan på navin är släckt bara den vita på ejectknappen lyser.
Har provat att få ut skivan lika som förra gången men inte det heller fungerar.
Finns det några mer tips eller är enda lösningen att byta ut navin.
Tacksam för alla tips

pu
528
pulare
520 D F11 2014
hur vet man vilken radio som är vilken av BM54 eller BM24. Jag har oxå en navigator med 16:9 och splitscreen, vilket inte fungerar som split på radioläget heller.
/pulare
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
pulare:Det står på radiomodulens etikett vilken modell du har.
Stigge: var du i navimenyn när du satte in skivan? Det skall stå i orange att du inte har någon skiva i på monitorn när du sätter in skivan.
Pröva att samtidigt som du håller inne eject knappen koppler ur och sedan in den nedre kontakten på baksidan av navin så får du nog ut skivan , sedan börjar du om igen med V26 och kommer ihåg att slå av/på radion efter navin startat om.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
sitter radiomodulen bak 16:9 skärmen ?

/pulare
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Hewi
Tack det ska jag prova

Pulare
Radiomodulen sitter bak i skuffen

st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Tack Hewi!
Det fungerade, skivan kom ut men den röda lampan lyser inte.
Hinner inte fortsätta nu, men ska prova senare i kväll med v26.
En annan fråga förresten om man inte är 100 på batteriet kan man ha bilen på tomgång då?
Har inte tillgång till batteriladdare just nu.

M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Har för någon dag sedan provat att koppla i/ur batteriet för att se om jag skulle få ordning på "Info-" och "Select-"knapparna. Efter denna manöver så hade jag dock fortfarande kvar split screen funktionen när radion är igång och ingen funktion i knapparna.

Igår så provade jag därför att nedgradera OS till V24 (inga som helst problem) och sedan sätta på/av/på radion. Fortfarande ingen skillnad! Sedan uppgraderade jag återigen till V26 (fortfarande utan några problem) och ännu en gång slog jag på/av/på radion enlig de instruktioner som finns i servicemeddelanden från BMW. Till min stora irritation så har jag kvar split screen funktionen i radion och "Info-" och "Select-"knapparna är lika döda som vanligt.

Nu ska jag hälla upp en stor whisky, tända en god cigarr så får jag börja brottas med BMW:s servicetekninker i nästa vecka.

M.J.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
hittade en länk till en sida med split radio screen
Länk

/pulare
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Har nu provat att återinnstallera V26, skivan snurrar och man hör att den läser men ingenting händer på skärmen.
Inte heller den röda lampan på navin tänds, däremot fungerar ejectknappen.
Finns det något sätt att få igång den?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Stigge: Om du går till navi i menyn och kollar vad händer då?
st
79
stigge
Bmw 523 IA Touring
Jag har ingen meny, skärmen är svart, misstänker att bilen tappat bort kodningen för navi.
Provade att koppla bort batteriet så att bilen skulle reseta sig men det ända som händer när jag kopplar tillbaka batteriet är att spåket är tyska i huvudistrumentet

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du provat att sätta i en Keycd? Tror iofs att nått allvarligt hänt eftersom du skall fortfarande ha färddator m,m på skärmen även om navin är ur funktion , du har inte kommit åt någon kontakt som lossnat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.