AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.879

Var i DIS hittar man omkodning av radiomodulen?

Sida 4 av 8
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nu funkar INFO och SELECT knapparna efter en neddatering till V18.1 men inte fan kommer jag in i radions service meny för det. Efter navin hade bootat om slog jag av och sedan på radion igen.Jag provade denna variant:
BM53/54 with 16:9 widescreen monitor prior to 09/2001:
---------------------------------------------------------------
1. Turn the radio ON.
2. Within 8 seconds, press the 'INFO' button.
3. From the Info screen, select RDS (choose PTY on E38).
4. Press and hold the BM control knob (right side knob) for at least 8 seconds.
5. Scroll through functions using the station search buttons '< >'.
6. Turn the radio OFF to leave the service mode.

Kanske skall jag prova den varianten där man använder select knappen istället? även om min bil är prior to 09/2001
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Grattis Hewi till funtionen i knapparna!! Jag ska se när jag hinner ta tag i detta.

M.J.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
RS2: vad var det för modell på monitor du länkat till tidigare ang navins service meny? Den ser inte ut som min dvs knapparna skiljer(jag har en rad med lika stora avlånga knappar på var sida om displayen).
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
M.J: men som sagt jag kommer inte in i radions service meny vilket var tanken :(
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
RS2:s länk visar en 16:9 monitor från en E46. Funktionerna är identiska medan utsendet på panelen skiljer sig mellan de som sitter i E38/E39/X5.

M.J.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Okey
George,

Jag lyckades hitta lite mer info om antenna diversity funktionen för E46. Visst är det så att BM54 saknar separat utgång för IF signalen och bara har en antenn kontakt? Men då krävs väl det också en annan typ av antenn förstärkare?

/RS2

Antenna Systems
-------------------
The E46 radio systems are equipped with an antenna diversity system to provide the sound system with the best possible radio signal. This is achieved by the use of multiple antennae which are interconnected by the diversity module. Each antenna (depending upon application) has its own amplifier to improve signal strength. The diversity module will select and lock on to the strongest signal and send information to the radio receiver.

Antenna Diversity
-------------------
In the antenna diversity system, one antenna is connected for the AM band and three separate antennas for the FM range. The three FM signals received are switched in the diversity amplifier through to the radio cyclically via the RF line. The radio sends a feed-back signal relating to the quality of the received antenna signal (the intermediate fre-quency signal) to the antenna diversity system. The antenna diversity system decides which of the three antennas has the best reception quality at present and switches this antenna through to the radio until the next measuring cycle is carried out. The antenna (FM1) arranged vertically in the rear window is used in the case of interference in the intermediate frequency signal.

Antenna System (Sedan/Coupe)
------------------------------------
The AM, FM 1, FM 2 and FM 3 antenna are integrated into the rear window glass along with the rear window defroster grid. The antenna amplifier/diversity module is located under the left rear C-pillar trim and is connected to the radio receiver by a coaxial antenna cable.

Diversity Switching
--------------------
The FM1/FM2 amplifier can only send one FM signal at a time. The diversity module controls the switching of the signals by applying a voltage signal to the RF cable. When the voltage signal is low, the amplifier sends the FM 1 signal. When the voltage level is high, it sends the FM 2 signal. The FM 1 and FM 2 inputs are continuously checked for the clearest signal. The diversity module then checks the signal from FM1/FM2 with the signal from FM 3. The clearest of these signals will always be sent to the radio for FM reception.

Diversity Antenna
-------------------
Antenna diversity has been adapted to the new generation of radios. When the radio is in operation, the diversity control unit is activated by the RAD ON signal.

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
RS2,

"Men då krävs väl det också en annan typ av antenn förstärkare?"

Precis! det var det jag inskaffade. Det kan vara så att IF signalen går ut via antenn ingången i samma kabel, samma teknik används i en parabolmottagare där man har en antenn ingång som även styr frekvensband och polirizationsläge för mikrovågshuvudet (LNB).
Hur som helst gav jag upp och bytte till BM24. Dock kan jag säga att skillnaderna var inte så stora men viss skillnad är det på svaga stationer.
mvh
george
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Uppdaterade till V26 igår och gjorde som förra gången att jag slog av/på radion efter navin bootat om och alla knappar fung. Dock kommer jag inte inn i radions service meny fortfarande , kan det ha att göra med detta: Om jag går in i navins service meny och telematical settings så står där inget VIN nr samt att det står att bilen är en 7-serie? Antar att det är detta som ändras vid inkodning med DIS?
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Hewi,

När jag tittar i min navis servicemeny så framgår det att min navi kommer från en 5-serie. Ödets ironi, eller??

M.J.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Och i mitt fall kommer den från en E46 Cupé (M3-04 enl. VIN nr.).
Har haft min inne på B&M i Huddinge där Perre försökte att ändra detta till gällande konfig. för min bil utan att lyckas (via retrofit i DIS).
Jag har även några små irriterande buggar, som yttrar sig enl. följande.
Om jag tex. väljer TV från naviläge så går den till TV men efter en sekund så hoppar den tillbaka till navi i ytterligare fyra sekunder sen tillbaks till TV där den sedan förblir stående. Någon annan som har upplevt liknande vid MK4 uppgradering?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
OK grabbar det låter ju som om den enklaste lösningen är att ni bara byter navigator enheter med varandra... :-)

/RS2
Hewi,

Vad bra att Info och Select knapparna äntligen fungerar nu och att vi fått bekräftat att anvisningarna ifrån BMW om att man måste slå på och av radion direkt efter en uppgradering faktiskt stämmer.

Sen är frågan förstås om du tappade kodnings inställningarna vid nedgraderingen eller om navigator enheten är utbytt sedan tidigare och aldrig blivit korrekt omkodad för din bil.

Det som är intressant är att din navigator är inställd för 7-serien vilket visar att det faktiskt går att koda en MK4 enhet för E38. För det är väl ingen navigator enhet för E65 (den har ju MOST-bus och andra kontakter)?

Att navigatorn är kodad för en annan bilmodell innebär antagligen också att hastighets signalen inte kan hanteras på rätt sätt och navigatorn endast använder GPS signalerna för naviering.

Jag är helt övertygad om att du kan få ditt navigations system att fungera som det ska om du låter din BMW verkstad göra en "automatic ZCS coding" och sedan "encode using the recode path in ZCS coding" enligt ovan.

/RS2

M.J.

Enligt ovan så verkar det ju helt klart möjligt att koda en MK4 enhet för E38 och i ETK så finns det dessutom en MK4 uppgradering för E38. Jag tror att problemet är att BMW verkstäderna inte har fullständig koll på vilka olika kodnings vägar de ska använda i DISplus och i vilken ordning de måste göras.

/RS2
PJ,

Jag skulle försöka att koda om igen med hjälp av all info i den här tråden. Om det nu finns en MK4 uppgradering för E38 så borde det ju stå i monterings anvisningarna till denna hur man kodar om bilen steg för steg. Jag ska se om jag inte kan hitta något som kan ge lite hjälp för att komma vidare.

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
RS2,

Löser Du detta är Du dagens hjälte!!!

M.J.
I monterings anvisningarna för MK4 navigations systemet med on-board widescreen monitor i E39 så står det endast följande:

- Code the retrofit using DISPlus, MoDiC III or GT-1 via path Retrofit
- In cars with a DSP amplifier, re-code this as well

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Men genererar inte path retrofit nya valmöjligheter i DISPlus?? Vilka delar ska kodas in? Är det i mitt fall Navidatorn, videomodulen, monitorn samt radiomodulen (som om jag minns rätt inte finns med som alternativ)?

M.J.
M.J.

Alla enheter är inte möjliga att koda och om jag kommer ihåg rätt så är varken radio eller TV/video modulen kodningsbara men jag är som sagt osäker. Och även om en enhet inte går att koda så kanske den ändå ska vara med i den centrala kodnings nyckeln för att fungera korrekt med övriga installerade enheter. Den centrala kodnings nyckeln innehåller ju uppgifter om all installerad utrustningen i bilen fast vissa enheter som t ex navigatorn måste ju kodas med ytterligare uppgifter som marknad (land) och bilmodell för att fungera korrekt.

/RS2
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
RS2,

Kan Du hitta någon information som jag sedan kan lämna till verkstaden hur man ska gå till väga med DISPlus så vore jag oerhört tacksam! Jag vet inte vad som ska ingå i den centrala kodningsnyckeln och hur man förändrar/uppdaterar denna.

M.J.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.