|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
George, Ok då har vi nästan samma erfarenhet med skillnad att jag även tror att bilen måste vara kodad för just den navigatorn som är installerad för att alla inställningar och funktioner ska fungera helt. Dock har jag en annan erfarenhet gällande BM24 och split-screen funktionen för radio enheten men det är för E46 så jag antar att det kan skilja något mellan modellerna. Som jag skrev innan så har BMW i Tyskland manuellt kunnat ta fram en ny central kodnings nyckel vid eftermontering av vissa enheter. Om man installerar en enhet som suttit i en annan bil så är ju sannolikheten ganska stor att det ändå fungerar utan omkodning. I radions service meny finns en lands inställning (area setting) som måste vara rätt inställd i enlighet med bilens kodning för att alla funktioner och knappar på radion ska fungera korrekt. /RS2 |
|
| George:Jag antar att ditt workaround tips är riktat till M.J för jag hadde gamla versionen V17 och har uppgraderat till V26 utan att info+select knapparna funkar. | |
|
RS2, Går det att ändra area setting i en BM24 via servicemenyn? Liten anmärkning, har haft en BM54 med rätt antenn förstärkare (måste byta till en annan antenn förstärkare för BM54) och tyker att BM24 har bättre FM mottagning pga antenndiversitet så jag var tvungen att byta till min gamla BM24. Hu du samma erfarenhet av BM54 ? mvh george |
|
|
Hewi, Jag vill inte rekomendera eller annat, jag bara berätta mina erfarenheter, i mitt fall så var jag tvungen att nergradera och sedan uppgradera för att få det att fungera. mvh george |
|
|
George, RS2 och Hewi, Enligt ett servicemeddelande från BMW som jag nyligen sett så anger man där att man måste stänga av samt sätta på radion om man antingen bytt OS i navidatorn, eller om man kopplar loss och sedan ansluter batteriet. Har någon erfarenhet av att koppla ur/i batteriet och att detta sedan får Info- och Selectknapparna att fungera 100%? Jag förmodar att hela kalibreringsfasen då måste göras om av navidatorn, eller?? Är det bättre att satsa på att nedgradera och sedan uppgradera OS? Jag har hittat olika OS-versioner på sidan X5world.com. Har någon tips på någon bättre sida? På X5world.com hittade jag version V24 som jag packade upp med WinRAR och sedan brände filen med Nero i 1x hastighet. Jag kan nu se samtliga mappar och filer men inget ger någon hint om MK4. Borde jag inte se något som anger MK4, eftersom det finns andra mappar som heter MK2, resp. MK3? M.J. |
|
|
Skulle det inte fungera att ominstallera V26? Måste man nedgradera och sedan uppgradera (om man inte provar varianten att koppla ur/i batteriet)? M.J. |
|
|
M.J. Jag hittade två olika service meddelande ifrån BMW som säger samma sak. /RS2 "To ensure that the on-board monitor can correctly recognize the country specific radio functions of the "soft-keys", the radio must be briefly switched OFF and back ON again once after the navigation system operating software has been loaded, or after the vehicle's battery has been disconnected and reconnected again." "To enable the country specific radio functions of the soft-keys to be correctly activated by the navigation system, switch the radio briefly ON and OFF again after loading of the navigation operating software has been completed. (Also, radio should be turned ON and OFF briefly, every time the vehicle's battery has been disconnected and reconnected again)." |
|
|
George, Nu var det ett tag sedan jag själv kollade inställningarna men visst kan man ändra area setting i alla nyare radio enheter inklusive BM24 via servicemenyn. Frågan är bara när man behöver göra detta och när inställningen återställs. Det kanske bara är för helt nya radio enheter och inte när batteriet har varit bortkopplat en kortare tid. Jag har inte bytt till BM54 av just den orsaken nu nämner. Jag har läst om många med problem av FM mottagningen då de bytt till de nyare BM radio enheterna. Installerade du en ny original antenn förstärkare för BM54 som sitter i C-stolpen? Den kanske inte fungerar om det är en anntenn i bakrutan med andra egenskaper? /RS2 |
|
|
M.J. Jag skulle undvika att nedgradera av den anledningen att jag inte vet exakt vad som återställs i navigatorn. Men andra som t ex George har ju positiva erfarenheter av detta så jag vet faktiskt inte. Om du inte har kopplat bort batteriet tidigare så kan du ju testa detta plus att följa rekommendationen ovan om att kort slå på radion och sedan av igen. /RS2 |
|
|
Lite mer info. /RS2 Procedures to enter the Radio Service Mode: -------------------------------------------------- BM23/24 board monitor radio: ---------------------------------- 1. Turn the ignition key to position R. 2. Turn radio ON, then turn OFF and ON again. 3. Press and hold 'RDS' button for approximately 10 seconds. 4. Display will show "SN#...". You have entered the Service Mode. 5. Use '<' and '>' keys to scroll through various function, and preset station keys (1-6) to select new settings. 6. After making selections, turn radio OFF to set changes and exit the Service Mode. BM53/54 with 4:3 small screen board monitor: ---------------------------------------------------- 1. Turn the radio ON. 2. Press and hold the 'RDS' button for at least 8 seconds. 3. Scroll through the functions using the '< >' buttons. 4. Turn the radio OFF to leave the service mode. BM53/54 with 16:9 widescreen monitor prior to 09/2001: --------------------------------------------------------------- 1. Turn the radio ON. 2. Within 8 seconds, press the 'INFO' button. 3. From the Info screen, select RDS (choose PTY on E38). 4. Press and hold the BM control knob (right side knob) for at least 8 seconds. 5. Scroll through functions using the station search buttons '< >'. 6. Turn the radio OFF to leave the service mode. BM53/54 with 16:9 widescreen monitor after 09/2001: ------------------------------------------------------------ 1. Turn the radio ON. 2. Immediately press and hold the 'Select' button for at least 8 seconds. The screen will switch to Service Mode. 3. The screen will now show the serial number of the radio. 4. Use the '< >' buttons to select the desired service function. 5. Selections for the desired service function can be made by using the radio station preset buttons #1-6. 6. Turn the radio OFF to leave the Service Mode. Notes: ------- - When selecting the country Area, push the station preset #1 repeatedly until Area USA, Canada, Europe, Japan or Oceania is shown on the screen. - When selecting the GAL level, use station presets #1-6 to select level. - To turn OFF/ON the RDS function on this radio, push the 'INFO' button and select RDS OFF/ON. Service Mode Functions: --------------------------- Serial Number: Displays the radio serial number. Software Version: Displays the radio software version (Calendar Week/Year/Version). GAL: Speed sensitive volume control. The speed sensitive volume control can be adjusted from level 1-6 using the 6 preset audio buttons. Radio volume increases more at level 6 and less at level 1 (road speed dependent). Vehicles equipped with DSP do not use this feature. Field Strength & Quality (F/Q): The station currently displayed can be assessed for field strength and quality. An 'F' number (i.e. 1-15) is used to indicate the strength of the signal being received by the radio. A high 'F' number indicates a strong signal. A 'Q' number (i.e. 1-15) is used to determine the quality of the radio station broadcast including both the audio and RDS signal if applicable. DSP: Digital Sound Processor. This function provides information about whether or not the vehicle is fitted with DSP. (1=Yes, 0=NO) TP Volume: Traffic Program. Provides adjustment for traffic report minimum value. On some vehicles this setting can affect the NAV volume. AF: Alternative frequency tracking setting. Not used in US. Area: Used to select the appropriate market setting (USA, Canada, Europe, Japan or Oceania). Index: Displays the revision index. Note: Functions vary between models. |
|
|
George, Du har nog en poäng med din fråga. Man kan nog bara ändra area setting i NG (new generation) radio enheterna, dvs fr o m BM53 (som kom 02/2001 i E39, 03/2001 i E46 och 04/2001 i E53). Tidigare radio enheter var nog inte world frequency radios. Kan inte du kolla om det går att ändra area setting i din BM24 om du kommer in i service mode. /RS2 |
|
|
En fråga till experterna på detta område.... Var kan jag ställa in vilken station trafikmeddelande ska komma ifrån? Problemet är att jag rör mig mycket i Malmöregionen och radiolyssnandet avbryts relativt ofta av danska trafikmeddelanden. När jag valt en station t ex Megapol så står det under detta TP-station DR4. Är för det mesta ointresserad av om det är bilköer utanför Köpenhamn ;) ___ //Ulf |
|
|
RS2: Du har ingen beskrivning på hur man kommer in i service menyn om man har: BM24 with 16:9 widescreen monitor prior to 09/2001? M.J: Jag har kopplat in och ur batteriet ett flertal gånger och detta har på intet sett hjälpt , jag har också kopplat i och ur radio modulen utan att det gett någon skillnad. George: Kanske skall prova att nedgradera till V17.1 som var innan och sedan uppg till V26 igen för att testa. Om man läser denna BST: Länk så står det att till MKIII utan split screen är den senaste softwaren V17.1 , är det så att man skall använda den om man inte vill ha split screen eller måste man använda den om bilen inte hade splitscreen som ny pga hårdvaran? Har också för mig att jag läst att V26 endast var till MK4 men i BST:n står det inget om det , vilken Version skulle du rekommendera till MKIII med 16:9 skärm? |
|
| Är det nån som vet länk till V17.1? | |
|
Hewi: För att komma in i servicemenyn med BM24 och 16:9 skärm så vill jag minnas att Du ska göra som NM53/54, dvs; BM53/54 with 16:9 widescreen monitor prior to 09/2001: --------------------------------------------------------------- 1. Turn the radio ON. 2. Within 8 seconds, press the 'INFO' button. 3. From the Info screen, select RDS (choose PTY on E38). 4. Press and hold the BM control knob (right side knob) for at least 8 seconds. 5. Scroll through functions using the station search buttons '< >'. 6. Turn the radio OFF to leave the service mode. Detta förutsätter naturligtvis att "Info-" och "Select-" knapparna fungerar. George, RS2 (eller någon annan) - Är det någon som provat att göra en ominstallation av V26? Är det verkligen nödvändigt att nedgradera? Hewi: Du skriver att Du inte lyckats få ordning på radion trots att Du kopplat ur/i batteriet. Enligt BMW:s dokumentation ska detta dock fungera. Har Du, vid Dina försök, provat att slå på/av radion i anslutning till detta? M.J. |
|
|
Ulf, Det beror lite på vilken version av BM radio man har. Om man har en new generation BM53/54 så ska man kunna välja en automatisk eller manuell TP station. Man trycker först på 'Info' knappen i radio läge och sedan väljer man "TP=Radio Station" för att få upp en lista med aktuella TP radio stationer att välja emellan. Det finns också ett val som heter "Delete TP Station" och då får man ett automatiskt val av TP radio station (starkaste signal?). Om man har aktiverat TMC i navigatorn så kan man bara välja TP stationer som också sänder TMC meddelande. Jag antar att din TP radio station nu står inställd på automatiskt val. /RS2 |
|
|
Hewi, Precis som M.J. påpekar ovan så måste du slå på radion och sedan av igen enligt BMW infon ovan för att dessa knappar ska fungera när du haft batteriet frånkopplat. Jag ser ingen anledning för dig att försöka nedgradera då alla enheter är original monterade. Problemet är ovanstående att du måste slå på och av radion för att knapparna ska fungera eller koda om bilen hos BMW om någon av enheterna kanske är utbytta. /RS2 |
|
|
Hewi, Nav Software CD V17.1 används endast av verkstäder för kunder med MK3 som inte köpt split-screen programvaran och uppgraderat till denna annars används aldrig denna CD. Sedan ska man alltid använda den senaste versionen vid uppgraderingar men det finns ju ingen anledning att försöka uppgradera om denna CD inte innehåller någon ny version för en viss navigator modell. Ibland så kan även installations manusen ändras utan att själva program versionerna har ändrats. /RS2 |
|
|
M.J. Nej jag anser inte att det är nödvändigt att nedgradera. Problem går oftast att lösa med en korrekt utförd installation av enheter som är avsedda att fungera tillsammans samt kodning av bilen. Sen finns det säkert kombinationer av utrustning som inte går att få att fungera helt korrekt eftersom de aldrig varit installerade tillsammans original. Och som jag skrev innan så vet jag inte exakt vilka inställningar som återställs vid en eventuell nedgradering. Det som är klart är dock att vissa kodnings inställningar tappas vid en nedgradering. Så även om det verkar fungera för att åtgärda vissa problem så anser jag att det inte ska behövas och det är alltid en risk vid varje upp och nedgradering. Orsaken till att nedgradering är så populärt är att man i USA blir av med varnings texten vid start av navigatorn på grund av att någon kodnings inställning förloras. /RS2 |
|
|
George, Angående radio mottagning. Har du sett nedanstående? /RS2 "When the radio is installed and activated before the diversity antenna amplifier, the diversity antenna amplifier is not recognized. When reinstalling radio system components, the diversity antenna amplifier must be installed before the radio is installed" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.