AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.452

Grymt smarta annonser...

Sida 1 av 2
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Tycker det är sorgligt att se vissa mer eller mindre arroganta annonser där folk försöker sälja sin E46 M3 eller 330 Cab på hösten och avslutar med formuleringar i stil med "Inga däcksparkare och testpiloter".."INGE PRUT" osv.

Det är KÖPARENS marknad.
1. Svindyr försäkring (M3)
2. Årstiden
3. Utbudet
4. Gammal modell.

Lite mer ödmjukhet skulle underlätta många försäljningar..Hur många är det egentligen som ringer på en dylik annons?
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Chiles,

Många är väl trötta på "sista kompis pris" samt olika försök att byta med PLO-Mercor, mattor eller ädla metaller av tvivelaktig kvalité. Men jag håller med dig.
Det skadar inte ha korrekt attityd även om köparen beter sig knepigt. Ett NEJ TACK torde vara ett ganska klart besked för en ointressant affär.

M3/// Mullret
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Det roligaste av allt är ju att någon försöker hävda att det faktum att Fredrik Bella Berglund är senaste ägaren till en M3:a skulle vara ett positivt argument i försäljningen.

Inte ens någon tokig Boråsare kan väl gå på den... ;-)
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Om jag skulle försöka sälja en bil för 300-500K skulle jag formulera mig och uppträda som de flesta som har 300-500K, och funderar på att lägga det på en bil, skulle förvänta sig att jag gör.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag satte in en väldigt övertydlig (arrogant) annons förra året (med mycket rimlig prislapp). Jag använde alla kända floskler. Jag bad alla brevvänner,
däcksparkare och basar-prutare att ringa till någon annan. Hade dom inte
pengarna så skulle dom inte ringa. Hittade dom en mycket bättre bil till ett
bättre pris någon annanstans så bad jag dem köpa den istället? Etc.

Budskapet gick fram. Jag sålde bilen osedd på mindre än en vecka (160K
bil). Den svenske köparen insåg värdet av att köpa en välvårdad bil av en
entusiast.

Själv blir jag bara förbannad om någon sätter ut ett pris, och sedan drar av
40% vid första samtalet? Varningsklocka? En sådan bil skulle jag aldrig köpa.
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Då är jag nog också lite arrogant i min annons då jag skrev "inget prut!"
Men så fick jag också exakt det pris jag begärt.Inte ens en diskusion om priset..På tidigare annonser har det alltid ringt och mailat lyckönskare som bjudit 15-30.000 under det jag begärt... Har faktiskt full förståelse att folk skriver saå i sina annonser,även om det kan uppfattas lite tyket....

E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-)
Chiles: Jag håller med dig. Tycker inte heller att det ser seriöst ut i en annonsering att använda sådana termer. Jag får intrycket av att arroganta annonsörer inte är särskilt intresserade av att sälja, alltså ringer jag aldrig på sådana annonser.

Efter en idealisk affär skall både säljare och köpare känna sig nöjda. "Man får vad man betalar för" brukar det heta, å andra sidan kan det kännas trist när man plötsligt insett att man betalat alldeles för mycket för vad man egentligen fått...

Begagnade bruksbilar har inget definitivt värde och prutning eller prisförhandlingar har alltid varit kutym, oavsett nationalitet eller ursprung. Sedan finns det alltid en individuell gråskala med vad som anses som prisförhandling eller skambud.

Samtidigt förstår jag de som är trötta på diverse "kastralsångare" (tack simon_en för detta begrepp! :-) som försöker tjatar och ibland t om hotar annonsören.
Men får man diverse märkliga bytesförslag eller skamliga bud är det bara att ignorera dessa. Oseriösa spekulanter får man helt enkelt räkna med om man prompt vill sälja sin bil privat.
Om man vill slippa detta klientel av testpiloter är det bara att lämna in bilen i inbyte, vilket å andra sidan brukar resultera i ett rejält skambud av handlaren :-)
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Alltså, det är inte så att jag blir ledsen och tar det personligt när jag läser en sådan annons ;-) Jag hade en teori om att bilarna skulle bli mera lättsålda utan dylika formuleringar, men det har ju visat sig gå bra att sälja ändå, så då är det väl bara att köra på med förhållningsreglerna i annonserna.
Finns andra sätt att vara oförskämd eller oseriös på när man annonserar. Såg en annons på Tv4 text-tv för några år sedan. Först kom annonstexten (det var en Bmw), sedan priset, sedan telnumret och en kommentar, alltså såhär; Tel: 070X-XXXXXX Stefan, jag är ej pizzabagare.

Att han inte var pizzabagare verkade enligt mig vara totalt onödig info, men säljaren verkade tydligen ha gjort en annan bedömning.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Håller med "Kristoffer_L" och Chiles. Tror absolut att bilarna blir mer lättsålda utan formuleringar som "inget prut", "inga däcksparkare" och dyl, Dock har jag viss förståeelse för de som gör det med tanke på den mängd sanslösa "erbjudanden" man får och även mer eller mindre hot. Verkar som att det är något man får ta då det finns förhållandevis många(hur många) som försörjer sig eller drygar ut kassan med att handla med bilar privat. Ett bra sätt att avväpna denna typen av "spekulanter" är att önska dem lycka till att hitta precis den bil de söker, en del blir som tokiga..:)

Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Jag tycker som sagt aldrig att man ska vara "åt det dryga hållet" i en annons. Och SÄRSKILT inte ju mer man sitter med Svarte Petter.. Har man en BMW Z8 som man lägger ut för 500K kan man nog skriva vad som helst i annonsen och ändå sälja den rätt snabbt.
"Om jag skulle försöka sälja en bil för 300-500K skulle jag formulera mig och uppträda som de flesta som har 300-500K, och funderar på att lägga det på en bil, skulle förvänta sig att jag gör."

Mycket bra skrivet! Man skall alltid försöka spegla kunden.

Flåklypa
Försöker sälja min bil nu för fullt... Men alltid nån matt handlare som bjuder 17k för bilen eller nån annan sorts lycko sökare som lägger skambud!
Har nu gått ner i pris 16k enbart pga miltalet på min bil + att den är ju en 92:a... annars är bilen grym! Men men... som sagt... köparens marknad! =/
För övrigt är jag total less på alla skambud och lycko sökare som ringer per telefon och är otrevliga! Men det värsta är att dom prutar redan på ett bra pris innan dom sett bilen! Dom prutar redan under första minuten av samtalet! Blir lagom less på att försöka sälja bilen då... Nästan så att man behåller den då om man får stå ut med sånna idiotiska fasoner! om inte priset passar på en bil då ska man helt enkelt ge fan i att spekulera ens i den bilen! visst 2-3 tusen kanske man kan pruta via telefon för att man vill göra en snabb affär! Det är ok... Men inte 7-8 tusen...
// En som är less på att försöka sälja sin fina bmw...

Shake That Ass
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag håller också på att försöka sälja bilen och har skrivit kommentarer
som T4 ring ej/ däcksparkare/snackare och testpiloter gör sig icke besvär.
Detta har jag enbart gjort för att hänvisa till att såna inte är välkomna!
jag vill inte ha mail telefonsamtal från personer som enbart ringer för
att prata eller av någon med samma bilmodell som frågar om pris på delar
han/hon är intresserad av som jag har köpt! Jag skrev till en början även
i annonsen att jag ev kunde tänka mig byte mot 328/330 E46 alt M3 3,2 + en
kravlista på vad den bilen skulle vara av för slag..tex coupe, M paket mm.
Trots det hörde bla en kille med en 325 cab E36 och en kille med en 540 av
sig och frågade om jag va intresserad av byte! Fattar inte idioterna vad
jag har menar eller har inte skolan alltid innefattat att man ska få lära
sig läsa??? (inget illa mot dem med läs/skrivsvårigheter av annan typ) Jag
blir så förbannad när såna hör av sig!!! ännu en anledning till att jag
skriver detta är för att folk ska förstå att detta är en bil "fINARE" än
grannens, och därför borde va intressantare ur köparens synvinkel!
Däremot kan jag erkänna att jag inte måste sälja bilen och jag är inte
behov av pengar... Skriver jag att jag är det i annonsen så får jag bara
skambud och idiotiska bytesförslag!
Jag har satt ut min för 100 000:- och det är ett högt pris på en 328 E36
men så är bilen i mint condition!! Är inte köparen beredd att ge de för en
bil som min så vill jag inte att han eller hon hör av sig heller! Att
pruta innan man sett bilen skulle jag själv aldrig göra Prisavdrag gör man
först när man sett bilen och ev hittat några fel.. varför inte försöka
pruta i förhållande vad ev fel kostar att fixa... givetvis går inte detta
om de tex gäller en hellackering mm. Men rör det sig om kanske saker för
några tusenlappar så funkar det nog rätt bra!
a_wingard73; Det låter inte som du vill sälja bilen, du kallar spekulanter för idioter?! Inget jag skulle göra öppet på ett forum, vad gör det att dom hör med dig om du kan ta en annan bil, okej du ville inte ha just det inbytet, dom kanske återkommer när dom sålt sin bil till någon annan?

Mvh Stephan
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Kanske osmart att aklla folk idioter men ser dom inte i annonsen att jag inte är intresserad?? Jag blir bara förbannad.. och jag är inte i behov av att sälja bilen nej. Kunde bara vart kul med något nytt.
Ja, personligen så tror jag att det finns stooor prutmån på många bilar, utbudet är ju enormt, det är ju bara att titta på Blocket så ser man hur många bilar som finns till salu.
Lättsålda bilar är det nog ont om, det är väldigt, väldigt få annonser där säljaren har satt rätt pris från början.
Rätt pris = Vad köparna vill betala!
När jag köper bil, så börjar jag med att gå till bilhandlaren och så säger jag att jag har en sådan bil som jag vill köpa och så hör jag vad han vill betala för en sådan bil, då får man ju ett riktmärke att gå efter (men man får ha i åtanke att det är ett riktigt skambud man får då).

mvh
Micke
Conan999
a_wingard73: eftersom du själv försöker sälja din bil till ett högt pris så är väl du oxå "lycksökare" och gör en chansning och hoppas på att den där köparen ska höra av sig utan prut och onödigt tjat.

Tänkte bara att det finns lycksökare på bägge sidor! Visst finns det gränser hur man ska bete sig som köpare och en del blir man ju rätt trött på.

I det stora hela så tjänar man nog på att vara trevlig när man ska sälja sin bil.

Conan999
Conan999 har faktiskt en rätt bra poäng i sitt inlägg...

a_wingard73: Vad är det för "lag" som säger att man måste ha sett bilen innan prutning? Sverige är ett land med långa avstånd, att inte kunna förhandla till sig ett pris man är beredd att betala på en begagnad bil innan man åker 50mil enkel resa för att titta på en bil känns lite som rysk roulette...

Som exempel var det inga konstigheter att pruta och komma överrens om pris per telefon när jag köpte min 320 på BMW i Uppsala, 70mil bort. Om prisförhandlingar via telefon är OK hos handlare borde det väl även gälla privatannonsörer? Annars tror jag man gör det mycket svårt för sig att försöka sälja sin bil.

Håller med Kristoffer_L till 100% det finns ingen lag som säger att man inte får förhandla pris innan man sett bilen. Att köparen hamnar i ett underläge är ett understatement om man ska köra t ex 50mil enkel resa. Förstår inte säljaren det får denne finna sig i att antalet potentiella köpare minskar.

Uttalandet: "Att
pruta innan man sett bilen skulle jag själv aldrig göra Prisavdrag gör man
först när man sett bilen och ev hittat några fel.. varför inte försöka
pruta i förhållande vad ev fel kostar att fixa... givetvis går inte detta
om de tex gäller en hellackering mm. Men rör det sig om kanske saker för
några tusenlappar så funkar det nog rätt bra!"

berättar mer om ditt synsätt och inte hur alla vill agera.

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Självklart kan man förhandla om priset, och jag kanske utformade det hela lite korkat.. vad jag menar är att det första (köparen) säjer i telefonen behöver inte vara (du får 70kkr så hämtar jag den direkt) många verkar inte ens intresserade av att ha mer fakta om bilen innan de börjar pruta. Om jag berättar brister å fel om bilen för killen/tjejen som ringer på bilen så är det klart att jag har förståelse för att personen vill köpa bilen för mindre pengar!!
Att bara ringa och lägga skambud utan att egentligen verka det minsta intresserad av min bil i övrigt är det som får mig och säkerligen många andra irriterade. Eftersom jag satt ut min bil till ett pris som kanske ligger i överkant om man ser till andra bilar så är jag ju själv medveten om att folk vill ha ner den lite, men att folk prutar innan jag knappt lyft luren känns åtmindstone för mig ganska tråkigt. hoppas alla fått mer klarhet i vad jag egentligen menar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.