|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
ok lelle om vi nu ska tänka i termerna "varför skulle" Varför skulle Castrol i all sin vishet lägga ner marknadsföringspengar, pengar på etiketter o dyl på att sälja identiska oljor paralellt på samma marknader under olika namn? Men nåja skit samma tro vad du vill o köp vad du vill |
|
|
Ursäkta mig men tror du det är dyrare att byta etiketter än att utveckla en "helt ny" olja? Dessutom med gammal API SJ klassning. Tillåt mig fnissa... Av den enkla anledningen att Edgen är för detaljistledet(Micro & liknande) och TWS:n är för exempelvis BMW. Jag kan ge dig andra exempel på Edge kontra SLX som är lika men det är nog ingen ide. Det är inte jag som "TROR", det är det du som gör. Att du sitter och sprider okunskap omkring dig på ett öppet forum får helt stå för dig. Om du ändå hade vett att backa upp ditt påstående med någon som helst fakta vore det en annan sak. |
|
|
SLX LongLife III Clean Performance Technologie ________________________________________________________________________________ Anwendung Die Einführung der Euro IV-Norm für neu zugelassene PKW's hat eine weitere Senkung der Emisionsgrenzwerte zur Folge. Neben den gasförmigen Emissionen wurden auch die beim Dieselmotor als besonders kritisch betrachteten Rußpartikel weiter deutlich abgesenkt. Um diese Grenzwerte zu erfüllen und die Emissionen schädlicher Partikel weiter zu reduzieren, rüsten VW und Audi ihre Fahrzeuge mit Dieselpartikelfiltern (DPF's) aus. Jeder 4-Takt- Motor verbrennt konstruktionsbedingt Motorenöl. Diese Eigenschaft erforderte die Entwicklung eines Motorenschmierstoffs, der wenig aschebildende Substanzen (Sulfatasche-, Phosphor und Schwefel = Low SAPS) im Additivpaket aufweist. Castrol SLX LongLife III in Clean Performance Technologie verlängert die Lebensdauer des Dieselpartikelfilters durch Reduktion dieser aschebildenden Partikel im Abgas. Castrol hat im Rahmen enger partnerschaftlicher Zusammenarbeit mit VW und Audi ein neues kraftstoffsparendes Leichtlaufmotorenöl entwickelt, das die hohen Anforderungen für Otto- und Dieselmotoren (hier insbesondere Pumpe-Düse Diesel auch mit Partikelfilter) in einem Produkt vereint. ________________________________________________________________________________ Hauptvorteile - Castrol SLX LongLife III übertrifft alle bisherigen VW- Normen und kann deshalb in allen VW und Audi LongLife-Fahrzeugen; als auch rückwärtskompatibel in älteren Fahrzeugen mit starrem Wechselintervall (Ausnahme R5 Diesel und V10 TDI: Castrol SLX LongLife II) eingesetzt werden. Dies ermöglicht eine Reduzierung der Sortenvielfalt in den Werkstätten. - Hohe Metallgehalte im Additivpaket können längerfristig den Partikelfilter blockieren und somit zum Ausfall des Systems führen. Die neue Additivtechnologie in Castrol SLX LongLife III ist im Metallgehalt deutlich reduziert und sichert so eine lange Lebensdauer des Filtersystems. - Castrol SLX LongLife III ist speziell darauf ausgerichtet, Motor und Abgasnachbehandlungssystem sauber zu halten, und die Abgabe schädlicher Emissionen in die Umwelt zu reduzieren. - Castrol SLX LongLife III bietet mehr Sicherheit durch anhaltend hohen Schutz der Motoren. ________________________________________________________________________________ Spezifikationen VW 504 00/507 00 ________________________________________________________________________________ Lagerung Gebinde jeglicher Art sind möglichst überdacht aufzubewahren. Bei einer ungeschützten Lagerung im Freien ohne Überdachung sind die Öldrums liegend zu lagern, um ein Eindringen von Wasser zu vermeiden und die Lesbarkeit der Beschriftungen zu erhalten. Die Produkte sollten nicht bei Temperaturen über 60 °C gelagert werden. Sie sind vor direkter Sonnenbestrahlung bzw. Frost zu schützen. ________________________________________________________________________________ Gesundheit, Sicherheit, Umwelt Zur Information über Gesundheits-, Sicherheits- und Umweltaspekte kann ein Sicherheitsdatenblatt angefordert werden. Darin sind Einzelheiten über mögliche Gefahren, Vorsichts- und Erste Hilfe- Maßnahmen sowie über Auswirkungen auf die Umwelt und zur Entsorgung gebrauchter Produkte aufgeführt. Die Castrol Vertriebsgesellschaft mbH oder ihre Muttergesellschaft, übernehmen keinerlei Verantwortung, wenn das Produkt falsch oder ohne die notwendigen Vorsichtsmaßnahmen angewendet bzw. zweckentfremdet eingesetzt wird. Soll das Produkt für eine andere als in dieser Produktinformation beschriebenen Anwendung vorgesehen werden, wird empfohlen, die zuständige Castrol-Gesellschaft um Rat zu fragen. ________________________________________________________________________________ Kennwerte (ca.-Angaben) ________________________________________________________________________________ SAE 5W-30 Prüfmethode Einheit Typische Daten Dichte bei 15°C DIN 51757 T4 kg/m³ 850.0 Farbe Visuell hell und klar kin. Viskosität bei 100°C DIN 51562 mm²/s 11.9 kin. Viskosität bei 40°C DIN 51562 mm²/s 73.4 Viskositätsindex ISO 2909 160 Flammpunkt, PMCC DIN EN ISO 2719 °C 209 Basenzahl DIN 3771 mg KOH/g 6.0 CCS bei -30°C (5W) DIN 51377 mPa s 6130 _________________________________ EDGE 5W-30 ________________________________________________________________________________ Användningsområden Castrol EDGE 5W-30 är framtagen i samarbete med Volkswagen-gruppen. Denna motorolja sätter helt ny industristandard för egenskaper i en motor. Allt för att minimera skadliga avgasemissioner som kan skada miljön. Teknologin i denna produkt bibehåller livslängden på dieselpartikelfilter utan att blockera dem i förtid. Castrol EDGE 5W-30 kan användas i både bensin- och dieselmotorer där specifikationerna VW 504.00 och 507.00 krävs. Denna nya motorolja ersätter dessutom de flesta tidigare VW-specifikationer. Tillsammans med de goda smörj-, miljö- och rengörande egenskaper kan denna motorolja användas till moderna FSI, TDI och Turboladdade motorer. ________________________________________________________________________________ Egenskaper / Fördelar - Är godkänd enligt de tuffaste tester hos VW, allt för att skydda alla delar i motorn. - För moderna diesel- och bensinmotorer. - Innehåller den senaste "miljöteknologin". - Håller rent enligt en unik FSI-teknologi. - Helsyntetisk. ________________________________________________________________________________ Specifikationer / Prestanda VW 504.00 / 507.00 MB 229.51 BMW LL04 ACEA A3/B3, A3/B4 ________________________________________________________________________________ Lagring Alla förpackningar skall lagras under tak. Sker lagringen utomhus skall faten lagras liggande så att vattenintrång och utplåning av fatmärkningen undvikes. Produkterna skall inte lagras i temperaturer överstigande 60 °C, utsättas för starkt solsken eller köldgrader. ________________________________________________________________________________ Hälso-, Skydds-, och Miljöaspekter Hälso-, skydds- och miljöinformation för denna produkt finns på ett särskilt säkerhetsinformationsblad. Detta ger infromation om eventuella risker, skyddsåtgärder och första hjälpen, liksom om miljöeffekter och rekommendationer för omhändertagande av använd produkt. Castrol eller dess dotterbolag åtar sig inget ansvar om produkten används för icke avsett ändamål eller angivna eller om angivna skyddsåtgärder inte vidtagits. Innan produkten används på annat sätt än det angivna bör det lokala Castrol-kontor kontaktas för råd. ________________________________________________________________________________ Typdata ________________________________________________________________________________ Testmetod Enhet Värde: ________________________________________________________________________________ SAE 5W-30 ________________________________________________________________________________ Test Metod Enhet Värde Relativ Densitet 15°C ASTM D4052 0.8501 Utseende Visual Ljus & klar Viskositet 100°C ASTM D445 mm²/s 11.9 Viskositet 40°C ASTM D445 mm²/s 73.4 Viskositets Index ASTM D2270 None 160 CCS -30°C ASTM D5293 cP 6130 Sulfataska ASTM D874 % wt 0.600 Bastal, TBN ASTM D2896 mg KOH/g 6.0 Flampunkt, PMCC ASTM D93 °C 209 |
|
|
Är dom två ovanstående också olika oljor? SLX & EDGE 5W-30. Du får gärna svara med din expertis. |
|
|
1 nej jag tror inte att det är dyrare med etiketter än utveckling av ny produkt, det jag ifrågasatte i ditt klippa klistra resonemang var att om det är identiska produkter så finns inget ekonomiskt incitament i att lägga pengar för marknadsföring av bägge på samma marknader riktat till samma kunder. 2 jag baserar inte påståendet om olika additiv på "min expertis"utan fått förklaringen från castrol sveriges marknadsavdelning. 3 man får inte all kunskap genom att läsa produktspec, vilket du uppenbart gjort. En liten guldstjärna i kanten kan du få för att du även läser poduktspec på tyska . 4 du har helt rätt i att castrol har en produkt avseende lågprisbutiker och en för professionella användare(verkstäder), men det är skillnad på produkterna, inte bara på priserna. Även detta påstående kommer från castrols marknadsavdelning. 5 eftersom du så hett försvarar edge vill jag förtydliga att jag inte diskuterar kring ifall edge är bättre eller sämre utan endast upplyser om att det inte är en identiskt produkt med tws |
|
|
Jag tror gemene man får avgöra själva vad som är mest sannolikt. Under tiden skall jag se om jag kan få ett uttömmande svar av Castrol Tyskland för att övertyga dig. Jag vill gärna att detta är sista gången denna fråga kommer upp och, TRO MIG, jag har INGA problem med att ha fel. Det viktiga är att RÄTT uppgifter finns att tillgå, inte hurvida det är du, jag eller någon annan som har rätt. (det var ödmjukt sagt va?) Jag tänkte fråga den tekniska avdelningen igen, fast Tysklands denna gång. De bör ju ha koll på hur många 10W-60-oljor de tillverkar egentligen. Tror det är bättre än att fråga marknadsföringsavdelningen om du frågar mig..... |
|
| Förtydligande bara: JAG påstår fortfarande att oljorna är likadana. Detta med stöd av spec och tidigare mailkonversation med Castrol Sveriges "tekniska avd". | |
| Jag skickade en fråga till BP också för säkerhets skull. | |
|
Det ska bli intressant och se vad du kommer få för svar. Mina spec jag fick se var inte alls så lika som dina du visar upp.. Som sagt, i UK har BMW helt och hållet gått över till Edge oljan på BMW verkstäder även, och de påstår att det är en ny olja, som INTE är densamma som TWS. Och jag måste faktiskt hålla med Alpina B8, helt löjligt när TWS funnits ute i vanliga butiker innan, att nu helt plötsligt de bara byter ettikettering, säljer den för annat pris (billigare) och TWS bara börjar finnas hos verkstäder när det är identiska oljor. Jag ska med forska runt i detta lite mera :) MVH István |
|
|
Här är första svaret, inte mycket till svar dock tyvärr: Dear Mr. xxxxxx, thank you for your E-Mail. We are sorry, that we can not help you with your request, because the available Castrol-Products differs from country to country. We do not have enough informations of the in Sweden distributed lubricants. Please contact directly our colleagues under www.castrol.com/se. With kind regards Deutsche Castrol Internet Service Center |
|
|
Denna gång kopierade jag vad jag mailade i Castrol Sverigens formulär. Det ser ut så här: Hej! Jag har tidigare av er fått information om att er olja Castrol Edge SAE 10W-60 är EXAKT samma olja som Castrol TWS Motorsport 10W-60. Min fråga är om detta är korrekt? Det cirkulerar uppgifter från folk på olika bilforum att det inte alls stämmer. Jag vill gärna dubbelkolla detta med er. Tacksam för skyndsamt svar. Mvh/ XXXXXXXXXXXXXXXXXX Vi får se vad svaret blir snart. Ber att få återkomma! |
|
|
Detta blad fick jag från Castrol GB, visserligen från år 2006, vet ej om Edge SAE 10W-60 fanns då? : Anlage 9 zu SI 11 07 96 (138), Ausgabe 03/2006 Seite 1 / 1 Anlage 9 zu SI 11 07 96 (138), Ausgabe 03/2006 9.0 SAE 10W-60 Motoröle für S54, S62/E39 (bis 02/2000), S85: Diese Motoröle sind vorgeschrieben für: siehe Anlage 3 9.1 SAE 10W-60 Öl über BMW Teilevertrieb erhältlich: 9.2 Namentlich freigegebene SAE 10W-60 Öle: 1) Hinweis: Der Handelsname des Castrol-Öls wurde geändert: alt: "Castrol Formula RS Racing Syntec SAE 10W-60" neu: "Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60" Unter dem bisherigen Handelsnamen wird zukünftig ein Motoröl vertrieben, für das BMW keine Freigabe erteilt hat! BMW empfiehlt Castrol. Stand 03/2006 Handelsname BMW Teilenummer Gebinde Castrol TWS Motorsport 83 12 0 029 683 1 Liter Castrol TWS Motorsport 83 12 0 029 684 60 Liter Handelsname Viskosität Hersteller/Lieferant Castrol TWS Motorsport1) SAE 10W-60 Castrol Limited Castrol EDGE SAE 10W-60 Castrol Limited |
|
|
Fick inte med detta från Castrol GB: Hi XXXXXXXXXXXX Is this quick enough ... ;o) There are only two specific Castrol products approved by BMW for the "M" series engines requiring a 10W-60 viscosity oil - TWS Motorsport which is available from BMW dealers only, and EDGE 10W-60 available from retailers ( NOT the EDGE Sport variant as this is a different formulation ) Either the EDGE 10W-60 or the TWS can be used in the M series engines specifying the 10W-60 viscosity - they can be mixed, you can use either for refill or top up and both are approved fully by BMW - the EDGE pack states this on the technical data panel on the pack. Please find attached the BMW approval document - stating that ONLY Castrol EDGE 10W-60 and TWS are BMW approved for those engines I hope this is helpful Kind regards Andy Griffin Automotive Lubricants - UK & Ireland Lubricants Technical Advisor |
|
|
Jag tycker mig tyda att han indirekt påstår att TWS och EDGE har samma "formula" men INTE Edge Sport , vilket han är noga med att påpeka är en annan "formula". Han säger också att TWS är för BMW och EDGE för återförsäljare. Vi avvaktar Castrol Sveriges svar också. |
|
|
Bmw-lelle: Kul att du forskar i olikheterna mellan tws och edge. Jag tycker Castrols svar var mkt diplomatiskt. Inget svar, på vad som skiljer oljorna åt... Känslan jag fick när jag tog hem tws-olja från tyskland, var att bara etiketterna skiljer edge och tws. Det som jag skulle vilja ha svar på är varför BMW säljer TWS och butiker Edge? |
|
|
Nu har jag med fått svar från en ganska hög kille inom Castrol. Och BMW lelle har rätt, det är samma olja, påvisar bara än en gång att alla info man hittar på internet inte går att lita på, även fast det såg ut att vara pålitliga källor. Men jag Quote:ar hans svar. Hej Istvan, Castrol TWS 10W-60 och Castrol Edge 10W-60 är exakt samma formulering, ingen skillnad alls. TWS var ursprungsprodukten för att klara BMWs godkännande för vissa M-motorer (Det finns bara en formulering som är godkänd av BMW). Denna produkt tillhörde ett segment som gick under så kallade auktoriserade verkstäder, i detta fall alla våra BMW verkstäder. När man senare skapade ett sortiment får butikssidan, typ Mekonomen så ville man inte konkurrera med samma produknamn. Därför skapades programmet Edge och Magnatec. I flera fall är det samma formuleringar, bl.a. den BMW godkända 10W-60 oljan. Butikssortimentet saknade länge denna produkt men sedan något år finns den även i butikssortimentet. Priserna kan även skilja då man vänder sig till olika kundkategorier. Hoppas detta givit lite klarhet i fallet............... Mvh Anders Österlind Senior Technical Manager Castrol Nordic |
|
|
Tack IstvanC, då har ni också koll på det allihopa från och med nu då. Ligger väl lite i vissas intressen att folk tror det är olika oljor då ex. BMW köpt "exklusivitet" på just TWS´n, men men, slutet gott allting rätt. |
|
|
Finns fortfarande lite olkarhet i de här. Finns de en som heter EDGE och en som heter EDGE RS? Den som de har på mapodo.de är ju en EDGE RS men den som Istvan har jämfört med TWS:n heter bara EDGE? Tacksam för svar MVH Hampus |
|
| Hampa: Edge är för M-bilar, INTE rs. Edge är exakt samma olja som TWS fast med annat namn beroende på vart du handlar den. | |
| Blir inte klok på de här. Var på lunds bil (BMW återförsäljare) i Varberg igår och pratade med en gubbe som jobbat där väldigt många år och är väldigt seriös. Frågade om EDGE och TWS var samma olja, då sa han nej och att de finns tillsatser i TWS:n som inte EDGE:n har. Detta stämmer alltså inte? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.